ISDN-router als back-up voor Mxstream onder NT4?

Pagina: 1
Acties:

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Kan dit? NT4 met Proxy 2.0 moet primair connecten met Internet via een ADSL-router en als die verbinding wegvalt via een ISDN-router. En is dit in te stellen met 1 externe NIC, die dus 2 IP's en 2 gateways moet hebben? Als ik dit probeer, gaat Proxy op z'n plaat. Weet iemand hier iets op?

Ik kan natuurlijk beter een ADSL-router nemen met ISDN-back-up, maar ik heb die ISDN-router al, vandaar.

edit:

Systeem

Verwijderd

Je hoeft de NIC geen meerdere IP adressen te geven.
Aangenomen dat je ADSL-router de default gateway van de NT bak is, heb je in de route tabel (ROUTE PRINT) iets staan als:

===========================================================================
===========================================================================
Active Routes:
Network Destination Netmask Gateway Interface Metric
0.0.0.0 0.0.0.0 [ip adres adsl] [ip adr NT] 1

Wat je nu kunt doen is een tweede default route aanmaken, met een hogere metric. De IP stack gebruikt normaal gesproken de route met de laagste metric, maar als die route niet meer bestaat, wordt dezelfde route met de hogere metric gebruikt.

"route -p add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 [ip adres isdn router] metric 10"

Zou het moeten doen. Als je dan "route print" doet, zie je als het goed is de tweede default route er bij staan.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of NT er ook mee om gaat zoals het zou moeten; dat zul je even moeten testen.

• vandenberg
Bedankt voor de tip :), ik ga dit komende week (op m'n werk) uitproberen.

Systeem

Verwijderd

mijn ervaring is dat als 1 keer de 2e default route gebruikt is, deze vanaf dan altijd gebruikt gaat worden.

Verwijderd

Fijne implementatie van IP :(
En dan te bedenken dat het grootste gedeelte van de TCP/IP stack in NT4 niet eens door MS zelf is geschreven, maar gekocht van HP ;(

Hm, nog een idee dan: beide routers EN de NT-bak RIP of OSPF laten praten? Natuurlijk geen default gateway in de NT-bak instellen, die leert 'ie dan wel van de routers (als die hun default routes adverteren).
Nooit geprobeerd en ik weet ook niet of MS een (goede) RIP implementatie heeft voor NT4 :?

• vandenberg
Op zondag 17 februari 2002 20:53 schreef BigBro het volgende:
[...] Nooit geprobeerd en ik weet ook niet of MS een (goede) RIP implementatie heeft voor NT4 :?
Ik ook niet :) (nogmaals bedankt voor het meedenken), iemand nog een andere oplossing?

Systeem

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 20:53 schreef BigBro het volgende:
Fijne implementatie van IP :(
En dan te bedenken dat het grootste gedeelte van de TCP/IP stack in NT4 niet eens door MS zelf is geschreven, maar gekocht van HP ;(
NT4 IP stack based on BSD IP.

• vandenberg
Heb er vandaag toch maar een Vigor 2200X achter gezet, probleem opgelost :).

Systeem

Pagina: 1