Wel of niet dopen van (onze) kinderen

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7653

Topicstarter
Mijn vriendin en ik zijn nogal zeer serieus met elkaar en hebben het af en toe over de toekomst. Je weet wel. Trouwen, huisje, hondje, kindertjes.
Nou komt het. Zij is rk gedoopd en ik ben atheïst. Wij hebben het ook wel eens over de opvoeding van de kinderen. Zij vind (en het is heel belangrijk voor haar gevoel (zegt ze)) dat onze kinderen gedoopd moeten worden na de geboorte. Ik vind van niet.
Ik vind dat we onze kinderen zelf de keuze moeten laten of zij gedoopd willen worden. Ik vind het te bezwaarlijk dat kinderen al vanaf heel jong met de bijbel te maken moeten krijgen. Ik vind dat je kinderen pas over God, de bijbel, geloof, etc moeten vertellen als zij een leeftijd hebben bereikt waarop ze dat soort dingen kunnen gaan begrijpen. Op deze manier kunnen de kinderen zelf beslissen of ze wel of niet gedoopd willen worden, of ze in God willen geloven, etc.
Ik vind het heel belangrijk dat een kind op jonge leeftijd, zolang ze nog weinig kunnen begrijpen/bevatten, zo min mogelijk met dit soort grote mensen problemen moeten worden geconfronteerd.
Zoals jullie ook wel begrijpen geloof ik niet in God of een ander hoger bestaan, maar mijn vriendin gelooft wel in lichte mate. Verder ben ik iemand die niet een historisch (heilig) religieuze monument, zoals kerken of kloosters, ga bezoeken, omdat ik vind dat ik daar niets te zoeken heb omdat ik niet geloof. Ik vind dat een soort van heiligschennis oid.

Maar dit is een hele boel 'ik vind', maar wat vinden jullie nu??? Licht alles aub zo goed mogelijk toe, zoals je religieuze achtergrond, je geloof en de mate waarin je tegenwoordig gelooft, etc.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden, en of er mensen zijn die mij gelijk geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11404

Ik ben vanaf de basisschool blootgesteld geweest aan de middelmatige hoeveelheid christelijke 'straling'. Ikzelf werd niet in een bepaalde richting gestuurd door mijn ouders, maar ben alleen maar blootgesteld er aan.
Ik ben nogal onderzoekend van aard, dus heb ik mijn eigen mening gelukkig nog kunnen vormen. Ik ben blij dat ik op deze manier opgevoed ben. Ik kan mee praten over onderwerpen die gaan over de belangrijkste religieuze stroming in Nederland en ik kon alles zelf beslissen.

Ik ben toch gedoopt. Toen ik voor het eerst voor mezelf besloot dat God niet bestond en dat de Kerk loog. Vond ik het jammer dat ik gedoopt was, maar nu doet het me niets meer.

Ik vind jouw standpunt dus harstikke goed, maar als jouw vriendin graag wilt dat ie gedoopt wordt kan je daar mee instemmen. Het is niet zo belangrijk voor het kind, het is alleen voor de rest van de familie.

Belangrijker vind ik, dat je zorgt dat je kind niet wordt geindoctrineerd. Dus niet naar een streng gereformeerde school enzo sturen, want daar gaat het helemaal mis. Daar wordt je logica gedeelte van je brein geamputeerd, zal maar zeggen.

Zeikerd uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480

Er zijn een aantal uitgangs punten. Je kan ze laten dopen, en als ze later niet gelovig zijn(worden) hebben ze daar totaal geen last van. Andersom kan het wel veel waarde voor ze hebben als ze als baby gedoopt zijn en op latere leeftijd nog steeds gelovig zijn.

Echter,
Als je ze laat dopen, moet je ook consequent zijn, en ze verder ook christelijk opvoeden (zelf dus ook elke zondag naar de kerk) anders is de doop gelofte ook een lege huls, en zit je daar voor de kansel dus eigenlijk gewoon keihard te liegen dat je ze in het geloof op zal gaan voeden.

Ik denk dat voor jullie het belangrijkste is, eerst te bepalen wat jullie zelf willen, of jullie in geloof willen leven of het geloof willen laten voor wat het is.

Ik ben zelf ook gedoopt, en heb ook belijdenis gedaan (ben dus niet RK) en ben nog steeds gelovig, alleen niet in de (vastgeroeste) kerkgenootschappen en kerkgang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2628

Ben ook gedoopt, niet gelovig en mijn moeder was RK en mijn vader was Protestants...
Is dus waar wat ze zeggen: 2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen >:)

Hierover heb ik dezelfde mening als over trouwen: in principe tegen, maar als het voor je vriendin zo belangrijk is, dan moet je er gewoon goed over praten en zou je er over kunnen denken om het te doen. Want wat is er dan op tegen om het te doen?

Ik ben het ook eens met Sakura: Als ik nu nog gelovig was geweest, had ik het wel prettig gevonden (denk ik?) dat ik gedoopt ben. Het is toch anders als je daar later voor kiest...

Je moet dus gewoon de voors en tegens goed tegen elkaar afwegen en er vooral veel over praten met elkaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over de rest van de opvoeding zijn we het wel met elkaar eens. Ik ga niet naar de kerk en mijn vriendin alleen met kerstmis.
Als onze kinderen naar de kerk willen, dan mogen ze gaan, en dan wil mijn vriendin ook wel met ze mee. Ik ga per definitie niet.
We zijn het er ook over eens dat onze kinderen verder niet aan kerkbezoek gaan doen, totdat ze zelf oud en wijs genoeg zijn om voor zichzelf te bepalen wat ze wel en wat ze niet geloven.
Verder gaan ze gewoon naar een openbare school.
Ik ken ook mensen (niet persoonlijk) die het hun ouders zeer kwalijk nemen dat ze de beslissing niet aan hen hebben gelaten om gedoopt te worden. Zijzelf wilden het niet, en hebben daarvoor zelfs bij een psychiater gelopen. Dat maakt voor mij een compromis zo moeilijk.
Ik denk zelf dat ik blijer zou zijn als mijn ouders me zouden laten kiezen op een bepaalde leeftijd of ik al dan niet gedoopt wil worden.
Wij willen in principe het geloof laten voor wat het is, op dan die kerstnacht na. Dat vindt zij wel belangrijk.
Verder zijn we het ook eens dat geloof zo'n beetje aanstichter is van heel wat ruzie en zelfs van oorlog. En dat de kerk ook niet veel voorstelt, dat het een hoop geleuter is gebaseerd op een mooie fantasie. Je kan zeggen dat wij allebei aanhangers zijn van de evolutietheorie. Het is voor mijn vriendin meer een gevoel van ergens bij horen, het samenzijn, etc. Ikzelf heb hier nooit iets van gemerkt, hoe zit dat dan bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1626

met dopen is niks mis toch ???
ik ben zelf ook gedoopt en als ik er nu aan denk vind ik het wel kewl...

maar met verdere religieuse dingen kan je wel wachten tot ze er zelf om vragen..

religie opdringen heeft vaak juist een averechts effect.. (kijk maar naar zeikerd :+ ;) )

maarre naar de psychiater omdat je gedoopt ben .. vind ik wel heel erg aanstellen...
dan moet je zeker naar een psychiater want dan ben je echt niet goed in je hoofd...

maar je weet waar dopen voor is toch ???
om je erfzonden af te wassen.. zodat je vrij van zonden je leven (opnieuw) kan beginnen

das toch een mooi.... en ook als je er niet in gelooft is het een mooie symboliek...

je word niet gebrandmerkt hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:41

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Ik ben:
Gedoopt, belijdend lid, vrijgemaakt, gelovig opgevoed en gelovig.

De doop is een teken ervan dat God je kinderen aanvaard en in zijn verbond wil opnemen, het is dus niet een bevel tot gelovig zijn oid ;) maar wel een teken van God: je mag bij mij horen..
Inderdaad doe je bij de doop behoorlijk harde beloftes, daar moet je wel bij stil staan (oke, het heeft geen rechterlijke waarde, je kind zal je niet voor de rechter slepen als je ze niet houd e.d. ;)) maar je staat wel voor God en de aanwezige mensen een belofte af te leggen....

Verder is het zowiezo geen indoctrinatie als je kinderen naar een grevo school stuurt, als je ze naar een andere school stuurt worden ze net zo goed geindoctrineert alleen heet het dan "vorming". indoctrinatie is mensen dingen op dringen die ze niet willen, of dingen die je ze opdringt zonder dat zij erom vragen... ik vind dit wezenlijk verschillend met kinderen je eigen overtuiging overdragen... dit heet dan ook gewoon opvoeden, en sure not indroctrinatie, verder heb ik op school en verder altijd geleert (zeker als christen zijnde) een eigen mening te vormen, voor jezelf na te gaan wat het geloof voor je zegt en wat het je doet... ik weet niet of "ongelovige" kinderen ook zo moeten nadenken over de normen en waarden die zij opgelegt krijgen... (zoals daar zijn: niet moorden, niet door rood rijden, mensen tolereren e.d.) (dus licht een tip van de sluier op aub ;))

Maar samengevat: in jou situatie denk ik dat je je kinderen beter niet kunt laten dopen omdat je ze toch niet gelovig wil laten opvoeden en/of wil laten geloven (correct me if i'm wrong)

Kees

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13
Wat vindt je vriendin zo belangrijk aan dopen? Het doopjurkje, de visite, entourage ed.?
Dopen vanuit bijgelovigheid(nietgeloven) lijkt me nooit goed.

Als je zoiets doet doe het dan goed. Het is nl. niet iets dat daarna nooit meer kan gebeuren. Je kind kan er altijd nog (ZELF(...))voor kiezen.

greformeerden snappen de (...)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hallahan
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09-2023

Hallahan

Bad Rooster

Mijn vriendin is gedoopt, verder niet echt gelovig of zo (gaat nooit naar de kerk) en ik ben een atheist... Over een maand of 3 worden wij de 'trotse' ouders van een tweeling, en ja hoor, de ellende begint: Haar familie is er heilig ( :) ) van overtuigt dat de kids gedoopt moeten worden, mijn vriendin maakt het niet uit en ik ben er absoluut tegen. Mijn mening is dat wanneer ze voorzichzelf kunnen beslissen (18+ jaar) dat ze het dan zelf mogen weten (gelukkig kan mijn vriendin zich daar ook in vinden)... Maar ik ga helemaal nuts van haar familie die telkens weer zeuren van "wat maakt het toch uit dat je ze laat dopen" en ik maar reageren met "wat maakt het toch uit dat je ze NIET laat dopen"..... Bah :(

Cock flavored soup mix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3941

Neem me het niet kwalijk, maar mag ik even opmerken:
je zegt dat je je kinderen zelf wil laten beslissen of ze gedoopt willen worden. Het is toch de bedoeling dat ze bij de geboorte gedoopt worden? of wil je ze als ze een jaar of zestien zijn nog eens vragen of ze eigenlijk toch niet gedoopt hadden willen worden, en zo ja, ze alsnog in die pot water douwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3669

Vooral niet laten dopen!!!! Ik vind ook dat je ze pas met het christelijke geloof meot gaan volpraten als ze er zelf over kunne nadenken. (NIET met de paplepel ingieten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1139

Ik ben gedoopt.. Boeien..! Voel je niks meer van.. :)

Ik relativeer ontzettend en daarom heeft de kerk mij niet 'gebrainwashed'. De kerk brainwashed natuurlijk ook niet, maar toch als het er met de paplepel wordt ingegoten dan ga je die verhalen toch geloven. Ik zie dat bv bij mijn moeder. Die denkt echt dat Adam & Evan bestonden en dat Noah met z'n bootje ALLE diersoorten meenam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6311

[offtopic!!!!]Dopen.....It ain't dope when you ain't down with da pope![/offtopic!!!!]

Nu ff serieus,
ik ben niet gelovig en niet gelovig opgevoed, mijn moeder wel en mn vader weer niet. Wel heb ik altijd veel geleerd over wat ALLE geloven inhouden en waar ze voor staan. Het intesseert me en vindt het ook boeiend om te weten wat er zo belangrijk is voor de aanhangers van een geloof. Vooral op psychologisch niveau is dit heeel erg interessant.

Ik ben blij dat ik niet gedoopt ben. Al denk ik ook niet dat het op mij van toepassing is :) WEL zou ik mijn kinderen de keus aan zichzelf laten. Het is niet eerlijk (naar mijn mening) om je kinderen te belasten op welke ,(veder)lichte, manier dan ook met een soort van stempel.

Laat ze kiezen, als God voor hen de ware blijkt te zijn, komen ze ook wel in de hemel en zijn ze er niet minder van geworden. En jullie? Jullie zijn zo openminded geweest om je kinderen in alle opzichten, onvoorwaardelijk te respecteren. Dat betekent heel veel voor iemand. Voor mij wel iig :)

Suc6 met je keuze!!

Greetz,
Patrique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112

Nou, ik ben zelf van mening dat dopen en christelijk opvoeden niet los van elkaar te doen zijn.. Als je niet christelijk opvoed zal hij het altijd bijgeloof vinden.. saai enz... Natuurlijk, wat op school horen ze al van vrienden en vriendinnen dat geloof maar niets is enz... dus zullen ze zich er nooit echt in gaan verdiepen. Alleen een christelijke opvoeding kan zorgen voor een echte keuze, want dan weet je waarvoor je kiest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik reageer morgen wel een keer, want het terrasje valt wel lekker nu! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 00:17
Niet dopen als je zelf niet geloofd.

Ik vind dat je zegt dat het geloof geindocrineerd wordt onzin. Als ik niet gereformeerd opgevoed was, dan had ik ook wel in God geloofd. Gewoon omdat het mijns inziens onmogelijk is dat het heelal en het leven vanzelf ontstaan is. Zo zou ik er ook over gedacht hebben als ik door nietgelovigen was opgevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Is toch geen reden voor, als het kind later zelf besluit om een geloof te volgen dan kan hij/zij alsnog gedoopt worden.

Dus niet voor je kind beslissen, misschien heeft hij/zij straks wel een heel andere mening.

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het heeft even geduurd, maar we zijn weer terug.

Ik moet zeggen dat ik het volledig met flagg eens ben (hoe kom je trouwens aan die naam? Toch niet uit een boek van S. King hè?).
En ik heb volgens mij NOOIT gezegd dat het geloof geïndoctrineerd wordt.
Ik heb alleen gezegd dat kinderen niets met religie op welke wijze dan ook te maken moeten krijgen voordat ze oud genoeg zijn om enigszins redelijk na te kunnen denken en een eigen mening (gedeeltelijk) kunnen vormen.
Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicorn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04-2024

Unicorn

rogue soeper

Ik ben zelf een gedoopte atheist. Nou zit ik daar echt niet mee (kan't me toch nie meer herinneren ;) )...

maar...

als je je kinderen laat dopen, geef ze dan geen hele rits doopnamen mee! Dat heb ik dus wel en het is gloeiend irritant :( :( :(

Ik vul namelijk overal gewoon mijn eigen naam in (Jeroen), maar op officiele documenten staan m'n doopnamen (of de initialen daarvan, ABH). Verwarring alom dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6819

Ik ben zelf zwaar gelovig opgevoed. Mijn ouders waren daar heel streng in. Uiteindelijk heb ik er zelf voor gekozen dat dit niet was wat ik wilde. Ik kon er ook altijd zelf voor kiezen of ik gedoopt wilde worden of niet. Ik heb dat gelukkig niet gedaan. Als ik dat wel had gedaan, had ik grote problemen gekregen op het moment dat ik ermee wilde stoppen. Ik zou dan totaal geen contact mogen hebben met alle vrienden/kennissen die ik had. Gelukkig voor mij heb ik mij nooit laten dopen. Ik kan nu gewoon met iedereen nog omgaan. De doop Heeft een symbool. Het symbool houdt in dat je je oude leven opgeeft( a.h.w. ga je dood, je wrodt onder water gehouden) en begint een nieuw leven ( je komt weer tot leven, je komt weer boven water) welke je volledig aan god gaat wijden.

Dit is in principe een hele grote verantwoordelijkheid en dus iets om goed over na te denken.

Maar ja, in de meeste religies wordt hier niet meer zo zwaar aan getroffen.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Joey,

Yep Randall Flagg is mijn volledige naam (nick).

Zware Stephen King groupie hier, heb alle boeken gelezen (geloof ik) op wat korte verhalen na dan.

Wacht met smart op De Donkere Toren deel V, fantastisch verhaal is dat.

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joh... doop ze gewoon...
kiezen ze er later voor om gelovig te worden
dan zullen ze trots zijn op hun doping..

worden ze niet gelovig dan was het gewoon een feestelijke wasbeurt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4063

ik ben ook gedoopt, en heb mijn communie gedaan. ik ben gelukkig niet te veel " gepushed" door mijn ouders, en zal dat ook niet bij mijn kinderen doen. Ik denk wel dat ik ze zal dopen, al is het alleen maar als eer betoon aan mijn opa/oma vader/moeder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6480

Ik vind dat je kinderen wel gelovig kunt opvoeden, zo leren ze normen en waarden. Maar ze moeten er wel ZELF voor kiezen.
Het dopen van baby's slaat zowiezo nergens op. Als je je laat dopen, vraag je vergeving van de gedane zonden en draag je je leven op aan God.

1. Een baby kan helemaal niet besloten of hij/zij zich aan God wil opdragen.
2. Wat voor zonden heeft een pasgeboren baby waar hij vergeving voor wilt???

En als je vriendin zelf niet eens echt geloofd (er iig niets aan doet), waarom zouden jullie je kids dan laten dopen? Alleen voor de familie van je vriendin? Dit is een keuze die jij en je vriendin moeten maken, zonder erbij na te denken wat de familie nu eigenlijk wilt, Want het worden en blijven natuurlijk wel JULLIE kids, niet die van de familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Kan een atheist geen normen en waarden hebben?

Kijk hier eens

Lord Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:41

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Tuurlijk kan een atheïst normen en warden hebben :) .. die zijn alleen op een heel andere basis gebaseerd dan christelijke normen en waarden (ja oke, niet iedere christen leeft ze na, incest komt ook onder christenen voor (alleen wordt het dan breed uitgemeten in de kranten, zelfs als de incestenaar alleen maar gelovig is opgevoed.. maar dit is afdwalen))

Miss Tabie

1. Je wordt niet aan God opgedragen, het is meer zo dat God zegt: "Jij mag bij mij horen, ook al weet je er nog niets van af" het is dus niet een menselijke bedoening, zo van alsjeblieft God.. nee het is God die naar de mensen komt en dat kind aanvaard.. dit zie je misschien niet zo in de kerk, maar God belooft het wel...

2. Tja, zo'n onschuldig babytje die doet niets, dus ook geen zonden, het is dus dan ook meer een teken dat het babytje helemaal schoongewassen wordt voor/door God

Joey, nogmaals, laat ze niet dopen als je het zelf niet meent, om het alleen te doen om de grootouders te plezieren, dan zullen (als die grootouders de doop op waarde schatten) die grootouders het juist niet kunenn waarderen dat dat je enige drijfveer is....
Verder is het niet zozeer het babytje dat hiermee allerlei verantwoordelijkheden krijgt, maar dat zijn de ouders, de verantwoordlijkheden voor de kinderen komen later, als ze volwassen zijn en de hand van de ouders loslaten om het zo maar eens te noemen

Kees

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is niet zo zeer dat het van opa en oma moet, maar het is puur voor mijn vriendin.
Zij weet het niet onder woorden te brengen, maar voor haar is het belangrijk dat ze gedoopt worden, een gevoel.
Hoe overtuig ik haar er van dat we de kinderen niet moeten dopen, aangezien wij niets aan het geloof willen doen?
Al die verhalen over het dopen ken ik trouwens allang, dus daar asjeblieft nix meer over.

PS. Mijn vriendin is net zo eigenwijs als jullie ouders als je zegt dat je alweer een nieuwe proc nodig hebt, omdat de pc te langzaam wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 06-07 18:40

sjaak

un giorno credi

Ik ben r.k. gedoopt op mijn zesde volgens mij, en ik ben gewoon opgevoed, dus bijna elke week naar de kerk, maar vond dat ook niet erg, ging er met plezier heen. Ik ben dus gedoopt en gevormd (dat doe je met je 12/13/14 ongeveer). Ik ben al vanaf mijn zesde misdienaar, dus dat je helpt met de mis, nu niet zo aktief meer omdat ik verhuist ben, maar b.v. afgelopen goede vrijdag was ik er wel, vind het nog steeds leuk, ik ben dus ook lid van de misdienaarverening, gaan we met z'n allen een paar keer per jaar wat leuks doen, en als klapper 1 keer per jaar een week in Nederland in een blokhut, heel errug tof. Ik heb er absoluut geen spijt van, ben er niet minder gelukkig door geworden, misschien wel gelukkiger, want ik ken nu nog heelveel mensen in Utrecht en kom er heel regelmatig afgezien van mijn werk. Als ik iemand zou vinden die niet gelovig is, of er niet zeker van is, zou ik er goed over praten, en evt. wachten tot de kids groter zijn, b.v. 6 of 7 jaar, maar wat ik zelf graag wil is ook in de kerk trouwen maar dat zal ik wel zien hoe dat gaat lopen, iedereen heeft een eigen mening, en als je goed overlegt is er veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak
  • Laatst online: 06-07 18:40

sjaak

un giorno credi

P.S. Als je kinderen opvoedt geef je ze bepaalde dingen mee, dit kan dus ook het geloof zijn, het zou belachelijk zijn als je dat niet mee zou mogen geven, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij zijn/haar kinderen opvoedt. Opvoeden heeft niet alleen met te eten geven te maken. En als je allebei dus een ander geloof hebt kan je misschien een combinatie daarvan maken en later de keuze geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Miss tabbie..

er worden niet alleen je eigen zonden vergeven.. maar ook de erfzonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3885

Wat houd dopen eigenlijk in?
Is het niet iets beeldelijks, dus zoiets als protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixter223
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11-2021
Dopen heeft wel maatschappelijke consequenties,adhv het aantal geregistreerde gelovige kinderen word bv vastgesteld hoeveel lagere scholen rk,ger,openbaar enz zijn.Verder is een vriendin van mij gedoopt en religieus opgevoed.Toen ze zelf oud genoeg was om beslissingen voor zichzelf te nemen wou ze zich uitschijven.Dat gaat dus niet zo makkelijk...Het heeft 3 jaar geduurd en ettelijke brieven om dit voor elkaar te krijgen.Weet dus waar je aan begint als je je kinderen opzadeld met een geloof.
Als ze op een bepaalde leeftijd voor een geloof kiezen is dat prima maar als je ze laat dopen geef je ze dus al een stempel mee en is het geen objectieve keuze meer want je hebt ze al beinvloed.Mijn mening dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6819

Wat dopen inhoud heb ik hierboven al verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7211

Tja, Lastige vraag. Ik denk dat je vooral me zijn tweeen moet kijken hoe belangrijk het voor elkaar is.

Je kunt er voor kiezen om ze te dopen. Je kunt ze dan ook nog de christelijke levensovertuiging laten zien, zeker als dat belangrijk is voor je partner.

Dit is niet hetzelfde als ze dit met de paplepel ingieten. Ik zou er namelijk voor kiezen om ze ook goed kennis te laten maken met de andere geloofsovertuigingen en het niet geloven en ze daarbij elke keer uit te leggen waarom JULLIE gekozen hebben voor de doop en de christelijke levensovertuiging.

Als ze de leeftijd hebben om ze te beslissen hebben ze dan ook de bagage om de beslissen. Het opvoeden zonder geloof is net zo goed een overtuiging als opvoeden met een geloof.

P.s. Zelf geloof in de wetenschap en voor de rest in nix.

Wat is dat trouwens een bedenkelijk iets om een onschuldige pasgeboorne een erfzonde mee te geven. Zoiets als het kind in de gevangenis zetten voor de misdaden van de ouders. BAH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Het lijkt mij een goed idee om je kinderen de vrijheid te geven om later te beslissen of ze wel of niet gedoopd willen worden. Met later bedoel ik dan wanneer ze geestelijk enigszins volwassen en onafhankelijk zijn geworden.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Pagina: 1