Toon posts:

Resets met m'n AMD XP 1800+ en KR7A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een paar dagen geleden een nieuw systeem gekocht:

Amd Athlon XP 1800+
Dane Elec 256MB DDR SDRAM PC2100
Abit KR7A
GF2 MX 400 Leadtek
AOpen HQ48A kast 300Watt (ookal staat erop dat de +/-5V en +/-12 volt maar max 280Watt kan leveren)
Pioneer DVD speler

Ik draai nu WinXP. Ik heb geprobeerd m'n SbLive value aan de praat te krijgen maar tot nu toe is dat niet gelukt (zodra ie geinstalleerd is valt m'n I'net uit en crasen er allerlei programma's/processen). Maar dat is niet het grootste probleem. Als ik m'n processor op z'n bedoelde snelheid van 1533mhz (11.5*133) zet dan mag ik al blij zijn dat WinXP opstart zonder dat ie reset, soms laadt ie em wel maar dan reset alsnog een paar seconden later. Warm wordt m'n processor niet echt, zo'n 45C. Op 1150mhz (11.5*100mhz) draait ie goed en stabiel, geen resets en niks crashed.

Als ik de core voltage wat omhoog (1.775V en 1.800V) gooi draait ie op 1800+ al wel langer stabiel, maar programma's (bv 3dMark2001) crashen dan vaak terug naar m'n desktop en vaak reset ie ietsje later dan weer.

HDD en geheugen heb ik beiden getest, een surface test uitgevoerd en een proggie (Memtest86) gedraaid. Beiden gaven geen fouten.

Enig idee wat ik hieraan kan doen? Is het m'n voeding (staat die Aopen voeding bekent om z'n brakheid)? Iemand anders die het probleem herkent?

Alvast bedankt.

• KillerB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Zit je cooler wel goed op je cpu :?
Dat resetten kan best door de voeding komen, maar als die ook crasht......

Verwijderd

Topicstarter
Koeler zit goed, hij wordt ook niet warm ofzo (+/-45C).

• SideSwipe
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:20

SideSwipe

ZijZweep / SaaitSwiep !

Ff in de bios default doen dan? :?

Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Jumpertje van 100MHz naar 133MHz verzetten.
Waarschijnlijk heb je dit nog niet gedaan en heb je dus een 1/3 PCI/AGP divider ipv. de 1/4 PCI/AGP divider die noodzakelijk is bij 133MHz.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
FSB:AGP:PCI staat in de bios (Soft Menu III) op 4:2:1, dus dat staat wel goed op 133mhz.

Verwijderd

Had zelfde probleem met dat gereset. Alleen ander moederplankje. Gewoon naar winkel gegaan en kreeg nieuw plankje en toen deed ie het weer volledig. Ik heb ook xp en ditzelfde is al 2x voorgekomen en nu werkt ie perfect.

Verwijderd

Wel apart ja.
Ik zou nog ff proberen je CMOS volledig te resetten
door de jumper op het board (rechts onder) bij de battery)

Als dat ook niet helpt, terug brengen.

Verwijderd

Dit kwam ik ook nog tegen;

KR7A(-RAID) only: Several people are reporting severe problems with the Audigy series of cards and the KR7A(-RAID) when running WindowsXP. Typically the drivers appear unable to install correctly resulting in the card being unrecognised by the system. There is no known solution at present although it should be pointed out that it is possible to get this combination working - I am using this combination on my system without difficulty or any special modifications. However, it is currently not clear what the difference between a working and non-working setup is. There is some evidence that this may be due to a bad batch of Audigy cards as some users have resolved this by replacing the card with another identical one.

http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/sound.htm#audigy

Jajaja je hebt een andere card dat weet ik.
Maar het blijf Creative, dit betekend vaak dat je heel creatief moet zijn in het oplossen van problemen.
Bah rot kaarten :r

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 15:32

[NUT]

Heppiedepeppie

boven staande is ook van toepassing op de SBlive |:( en is i.c.m. VIA chipsets op alle windows versies van toepassing... :(

http://www.tweakers.net/search.dsp?Query=soundblaster+bug&DB=news

Verwijderd

Topicstarter
Ok na wat 'getweak' en info ben ik erachter gekomen dat het me geheugen is dat gewoon niet op 133mhz wil draaien. 133mhz FSB + 100mhz DRAM clock is stabiel, dus dat wordt die Dane Elec stick maar ruilen voor een ander.

Die SBlive van mij is een nogal oude revisie volgens mij, hij wil gewoon echt niet werken in XP. Wordt maar gewoon een ander kaartje kopen.

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Jij ook probs met je Dane-Elec reepje? Ik dus ook kapot reepje gekregen en wordt me verteld dat die dingen 1 op de 1000 uitval hebben *sigh*

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 18:11 schreef Captain_Crais het volgende:
Ok na wat 'getweak' en info ben ik erachter gekomen dat het me geheugen is dat gewoon niet op 133mhz wil draaien. 133mhz FSB + 100mhz DRAM clock is stabiel, dus dat wordt die Dane Elec stick maar ruilen voor een ander.
Mooi dat je dat gevonden heb maar erg vreemd dat PC2100 geheugen dan toch 100 MHz blijkt te zijn.

Wat je natuurlijk ook kan proberen is je voltage van je DDR van 2,55v naar 2,85v zetten en dan kijken of 133 MHz misschien wel werkt. Zo heb ik 133 MHz naar 150 MHz gekregen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54

Mentalist

[avdD]

Ik had haast precies hetzelfde probleem, mijn P3 733 wou niet normaal werken op 733, dan werd meteen m'n register om zeep geholpen. Op 550 Mhz uiteindelijk kon de machine normaal opstarten, maar maakte nog kleine foutjes (geen bots in Q3?). Op 550 Mhz moest ik ook niet proberen om het geheugen op 133 Mhz te zetten, meteen plat. En ik heb 2 PC133 geheugenmodules geprobeerd. Terugplaatsen van mijn celeron verhielp alles. Voeding is van mij voldoende. Mobo kan cpu aan. Enige conclusie : cpu brak. Ik wacht momenteel iets meer dan 3 weken op een nieuwe cpu.

Ofwel ;( :'(

Btw ik had ook geen temperatuur problemen...

edit:
Ik heb trouwens ook een Dane-elec reepje. Dat andere PC133 reepje om te testen was OEM.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1