Vaak wens ik dattik gewoon dom was, maar dan bedoel ik voornamelijk naief.
Mensen die zeggen dat ze liever dom waren geweest bedoelen volgens mij over ut algemeen dat ze liever minder hadden geweten, maar de snelle redenatie, het makkelijke inleven in van alles en nog wat, en het snel door hebben van alles dat volgens onze termen "logisch" is, is volgens mij toch wel zeer handig en wil je niet kwijt.
Dit klopt niet helemaal, in de zin van dat je door het snelle redeneren weer op ideeën en dus feiten (=dingen weten) komt. En dan zou je idd geneigd zijn te zeggen: "ik wil _dom_ zijn"
Dom (cq onwetend) zijn heeft zeker voordelen boven slim/snel/dynamisch zijn.
een paar voorbeeldjes waar ik me zelf vaak depri door ga voelen en opgezadeld met mun "gave".
1) Mijn ouders kunnen me niet helpen met mun huiswerk, als ik het namelijk al maak, heb ik meestal geen vragen over
de vragen maar meer over het hele stuk verhaal dat ze je niet vertellen. Ik verkeerde eerst in de illusie dat je hier wel vanaf komt zodra je op een hogere opleiding komt, maar da's niet waar, want je blijft je altijd interesseren voor "te veel" dingen.
2a) Doordat ik zo intens veel leer per dag en ook zo intens veel zelf wel kan uitzoeken, krijg je op een gegeven moment zo'n ego dat je je gaat irriteren wanneer je niet alles kan (weten)...
2b) Als je op een gegeven moment wat bereikt, dan word je door de hele wereld de hemel in geprezen (heb je weinig aan, want daarmee kun je nix verbeteren en niets is perfect) dan word je arrogant en gaan mensen je alweer niet uitleggen wat er niet goed is. Punt is: je krijgt te weinig kritiek als je begaafd bent.
2c) Doordat je je zo goed kan inleven en veel mogelijkheden kan beredeneren ben je een stuk langer bezig om tot een passende conclusie te komen. (herformuleren, beredeneren, vanuit andere point-of-views bekijken etc.)
3) Onbegrip maakt dat je aan jezelf gaat twijfelen, dat sukt!
4) Door je eigen, boven gemiddelde, standaard heb je snel de neiging dingen te "over do'en" (overkill) voor anderen.
5) Hoe slimmer hoe gekker... Het zou natuurlijk aan mij kunnen liggen maar door hoge intelligentie ben je volgens mij eerder vatbaar voor schizofrenie en autisme (-nietus. :wellus...-nietus..

) (Wie praat er wellis tegen zichzelf ?)
6) ik wil de wereld helemaal niet begrijpen! sinds ik bepaalde dingen door heb is ut allemaal een stuk minder leuk
( "86" is niet mun geboorte jaar nee... maar: "There's no return from 86" zoals Greenday het zingt)
7) ik overdo dit verhaal, zowel in lengte als in arogantie, maar ut boeit me nu ff niet... anders kom ik weer bij 2c uit...