Toon posts:

Begaaft of Simpel, wanneer ben je beter af?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
'Wanneer ben je beter af?? Als je slim bent natuurlijk, want dan kan je meer bereiken!'
Mja, kan zijn... maar wat is er eigenlijk het belangrijkste in het leven: is dat niet simpelweg: OVERLEVEN..?

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Mooie topic... ok begaafd is met een d, maar afgezien daarvan ;)

Ik denk dat het belangrijkste in dit leven is om de waarheid te leren kennen, om jezelf geestelijk te ontwikkelen en een eigen levensbeschouwing op te stellen. Dit is allemaal gemakkelijker als je slim bent, hoewel slim zijn geen garantie is dat je je hier ooit echt mee bezig zult houden.

Overleven op zich kan niet het doel van leven zijn; dt is net zo iets ls zeggen dat oorgaan met fitnessen het doel van fitnessen is. Het belangrijkste in het leven... geld mogen ze van mij houden, macht ook wel.. geef mij maar kennis en inzicht.

Lord 'Sympathy for Faust' Daemon

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Sympathy for Faust - Daar kan ik me ook wel in vinden moet ik zeggen. Alleen jammer dat het boek zo 'schwierig' is in het Duits :(

Nu weer on topic. Ik ben blij dat ik een beetje slim ben, maar soms, heel soms, ben ik ook weleens jaloers op mensen die zo oppervlakkig zijn. Je hoeft wel over een stuk minder na te denken.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Simpel en gelukkig ben je beter af...geloof mij nou maar...

helpdesk>>>>> :r
simpel :)

beter af :D

Verwijderd

1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.

Als je maar gelukkig bent.

Maar wat is simpel en wat is slim. Een maat van mij kan echt totaal niet lezen of schrijven zonder er goed over na te denken. Maar met zijn handen kan hij alles. Ben je dan simpel of begaafd?

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Ik ga toch voor iets andes:

Voelen:
Zeer belangrijk. Niet simpel, maar wel zo simpel mogelijk houden. :) Is het belangrijkste dat er is. Kortom: Altijd naar luisteren.

Denken:
Je moet zeker nadenken over wat je doet. Reflecteren. Niet teveel alleen. Slimheid kan voelen doen vervagen en het wordt gevaarlijker hoe slimmer je bent.

Doen:
Baseren op Voelen en Denken. Simpel en effectief tegelijkertijd. (wel in die volgorde)

DUS:
Simpel, ... with a twist.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Hij is goeeeeeeed, Logos! :)
Wat jij zegt clears at least my mind.

Verwijderd

Kennis is vergankelijk, wijsheid is voor 'eeuwig'

Maar ja, wat is wijsheid?

Verwijderd

Volgens mij kun je met simpel zijn en met begaaft zijn prima gelukkig worden. Zelf zou ik liever simpel zijn, dat begaaft zijn roept zo veel vragen op.

Ik zit 'r trouwens tussen in.. En das helemaal mooi! Kun je met de simpelen EN de begaafden meepraten.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Als iedereen simpel was kan je dat het beste zijn. Zijn er al een paar begaafden kan je beter een van die begaafden zijn. Zijn er alleen begaafden kan je beter ook begaafd zijn.

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
simpel zijn is beter, helaas ben ik het niet.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Verwijderd

Als je begaafd bent, dan ben je ook in staat om te beredeneren dat dat het beste is... Je kunt in iedergeval de conclusie trekken dat je bent zoals je bent en dat je daar toch weinig aan kan veranderen.

Als je begaafd bent, is het ook mogelijk om simpel te doen, kwestie van verstand op nul zetten. :7

Als je simpel bent kan je hier allemaal niet over denken dus dan is het ook goed.

In het boek: "Brave new World" is dit leuk uitgewerkt. De mensen uit de verschillende "klassen" wordt aangeleerd dat juist ZIJ in de goede klasse vallen.

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05-2025
[QUOTE]
Als je begaafd bent, is het ook mogelijk om simpel te doen, kwestie van verstand op nul zetten.[quote]

Dat is nou juist het lastige, want je hebt de kennis om het probleem op te lossen.

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Topicstarter
Het is soms moeilijk dingen simpel te benaderen als je begaafd/slim bent en dan maak je het misschien weer veel te moeilijk. Begaafd zijn is overigens wel handig om een carriere op te bouwen.

• MicroWhale
  • Laatst online: 28-01 08:09

MicroWhale

The problem is choice

Kennis is vergankelijk, wijsheid is voor 'eeuwig'
Maar ja, wat is wijsheid?
Wijsheid is kennis uit levenservaring.
(?)
Het is soms moeilijk dingen simpel te benaderen als je begaafd/slim bent en dan maak je het misschien weer veel te moeilijk.
Ook het dingen simpel benaderen kun je leren. Dit kan als je je begaafdheid beheerst.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:33

botoo

💀 too old to die young

Begaafden hebben heel vaak simpele trekjes op bepaalde vlakken (desinteresse of onderontwikkeld) en simpelen kunnen vaak verassend helder uit de hoek komen met onderwerpen waar zij ineens veel "feeling" voor blijken te hebben.
Persoonlijk vind ik alle uitersten een minpuntje, alles waar te voorstaat is niet goed.

Om het heel basic te stellen, zowel een hoog-begaafd als een simpel kind, moet naar een speciale school en zal daardoor een deel van zijn/haar sociale ontwikkeling mislopen. Geen van beide is goed, maar wat is goed? en wie ben ik?

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Verwijderd

Topicstarter
Mja, zo is het inderdaad: je kan hier nog wel even over doorgaan. Heel veel in het leven hangt samen. TE beschaafd is inderdaad TE, maar dat zegt het al. Besdchaafd op zich is dus nog wel goed. En wat IS inderdaad goed?

Beschaafd is overigens ook m'n jong belegen op m'n boterham... terwijl deze toch gelijk ook weer heel simpel is.. en errug lekker. ;)

Verwijderd

Doen: Baseren op Voelen en Denken. Simpel en effectief tegelijkertijd. (wel in die volgorde)
Voelen is van nature onbetrouwbaar en gevaarlijk. Als jij iemand haat, dan wil je hem afmaken, maar dat doe je toch niet?
Dan is denken toch belangrijker.
Ik vind dan dat denken veel belangrijker is.

[ontopic]
Het is denk ik niet tof om dom te zijn en niet tof om zeer hoog begaaft te zijn.
Ik ben redelijk slim en ik kan me er wel in vinden. Kan lekker heel veel feitjes onthouden, kan makkelijk leren en kan later een goede baan tegemoet zien.
[/ontopic]

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 12:32

ThE_ED

Stuffed Animal

Ik ben redelijk slim en ik kan me er wel in vinden. Kan lekker heel veel feitjes onthouden, kan makkelijk leren en kan later een goede baan tegemoet zien.
Maar als je heeeeeeeeeeel dom bent dan boeit dat je toch niet... :)

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Er worden hier wel een aantal simpele kip/ei filosofieen geventileerd, zoals (bij benadering) " Wie dom is heeft geen weet van de gave, wie de gave heeft kan zich in de domme inleven."

Volgens mij is het IRL toch _iets_ ingewikkelder.

Vanuit het vraagstuk "intelligentie" :
Volgens mij is de ultieme hoogbegaafde (als in intelligente) iemand die zich intellectueel, spiritueel en fysiek volledig in een ander kan inleven, en zo zijn verleden, heden en toekomst kan verklaren. Jammer alleen dat alles dan al is gezegd waardoor sociaal contact nutteloos is geworden.

Vanuit het vraagstuk "Gave" :
De ultieme gave is alles kunnen beredeneren (ratio) EN aan kunnen voelen (gevoel) waardoor ratio noch gevoel de overhand krijgen.

Persoonlijk ben ik heel blij lang niet alles danwel iedereen door te hebben. Leven bestaat voor een belangrijk deel uit sociale contacten en uitdagingen. Laat mij dus maar in gedeeltelijke onwetendheid en imperfectie leven.

Verwijderd

Vaak wens ik dattik gewoon dom was, maar dan bedoel ik voornamelijk naief.
Mensen die zeggen dat ze liever dom waren geweest bedoelen volgens mij over ut algemeen dat ze liever minder hadden geweten, maar de snelle redenatie, het makkelijke inleven in van alles en nog wat, en het snel door hebben van alles dat volgens onze termen "logisch" is, is volgens mij toch wel zeer handig en wil je niet kwijt.
Dit klopt niet helemaal, in de zin van dat je door het snelle redeneren weer op ideeën en dus feiten (=dingen weten) komt. En dan zou je idd geneigd zijn te zeggen: "ik wil _dom_ zijn"
Dom (cq onwetend) zijn heeft zeker voordelen boven slim/snel/dynamisch zijn.
een paar voorbeeldjes waar ik me zelf vaak depri door ga voelen en opgezadeld met mun "gave".
1) Mijn ouders kunnen me niet helpen met mun huiswerk, als ik het namelijk al maak, heb ik meestal geen vragen over de vragen maar meer over het hele stuk verhaal dat ze je niet vertellen. Ik verkeerde eerst in de illusie dat je hier wel vanaf komt zodra je op een hogere opleiding komt, maar da's niet waar, want je blijft je altijd interesseren voor "te veel" dingen.
2a) Doordat ik zo intens veel leer per dag en ook zo intens veel zelf wel kan uitzoeken, krijg je op een gegeven moment zo'n ego dat je je gaat irriteren wanneer je niet alles kan (weten)...
2b) Als je op een gegeven moment wat bereikt, dan word je door de hele wereld de hemel in geprezen (heb je weinig aan, want daarmee kun je nix verbeteren en niets is perfect) dan word je arrogant en gaan mensen je alweer niet uitleggen wat er niet goed is. Punt is: je krijgt te weinig kritiek als je begaafd bent.
2c) Doordat je je zo goed kan inleven en veel mogelijkheden kan beredeneren ben je een stuk langer bezig om tot een passende conclusie te komen. (herformuleren, beredeneren, vanuit andere point-of-views bekijken etc.)
3) Onbegrip maakt dat je aan jezelf gaat twijfelen, dat sukt!
4) Door je eigen, boven gemiddelde, standaard heb je snel de neiging dingen te "over do'en" (overkill) voor anderen.
5) Hoe slimmer hoe gekker... Het zou natuurlijk aan mij kunnen liggen maar door hoge intelligentie ben je volgens mij eerder vatbaar voor schizofrenie en autisme (-nietus. :wellus...-nietus.. ;) ) (Wie praat er wellis tegen zichzelf ?)
6) ik wil de wereld helemaal niet begrijpen! sinds ik bepaalde dingen door heb is ut allemaal een stuk minder leuk :r
( "86" is niet mun geboorte jaar nee... maar: "There's no return from 86" zoals Greenday het zingt)
7) ik overdo dit verhaal, zowel in lengte als in arogantie, maar ut boeit me nu ff niet... anders kom ik weer bij 2c uit...

• Diadem

Diadem

fossiel

CyberJunk86:

De beste oplossing is met mensen om gaan die jouw niveau hebben. dat help echt.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

'kweet, 'kweet ut :)
da's 1 van mun 3 motto's
compatibiliteit
(& intergratie en feedback)

klinkt heel nerdy, maar is op veeeeeel toe te passen :)
ach (ken je "Time"?), "in Time.." he! :P
ouder = wijzer verhaal klopt iig als een bus :P

Verwijderd

Dat doetie ook hoor! ;)

Ik praat heel regelmatig in mezelf en volgens mij ben ik ook een beetje schizofreen ofzo, want ik bedenk soms meerdere dingen te gelijk (multitasken enzo zie slim zijn topic) en ik kan bestwel veel dingen beredeneren enzo.
Maar wanneer ben je nu echt hoogbegaafd dan? zijn daar standaarden voor?

/us out... :)

Verwijderd

hoog begaafd is zo'n vage term bedacht door omhoog gevallen mensen...

ik zou ut noemen, "anders denkend"

want wie zegt dat ut beter is?! misschien is intelligentie wel helemaal niet goed voor ons vooralsnog onbekende doel hiero...

Diadem: (nog een keertje...) ik snap (denk ik) je supporting toon wel hoor, tnx. :)

Verwijderd

Hoogbegaafd hadden ze volgens mij gedefinieerd als wanneer je kwa inteligentie op een bepaald gebied, doormiddel van een test, in de bovenste x% van alle mensen zit.

Verwijderd

Ja klopt, Zeikerd, en dan zie je dus meteen dat de term een dikke onjuistheid is, want die test wordt gemaakt door het wezen dat het moet gaan toetsen... slaat dus totaal nergens op, het enige wat je er mee vast stelt is dat je op het niveau zit van de mensen die de test bedacht hebben.
Ik bijvoorbeeld ben geen genie ofsow (nah, k, kannik eigenlijk niet zelf beoordelen..), maar heb wel "feeling" voor die IQ-testen, nah dan scoor je 146 (= off scale) en zou je dus volgens die test ruim hoog begaafd (= >130) zijn... yeah right!
Als je eenmaal het truukje "IQ-test" door hebt blijf je vervolgens ook altijd intens hoog scoren... nah, dan heb je jezelf gewoon een kunstje geleerd, en zegt ut helemaal niets meer.

Verwijderd

Dan is een EQ-test (zolang je eerlijk blijft) beter opgezet dan een IQ-test. Je kunt dan alleen maar opgeven wat je denkt/voelt, in plaats van de puzzle "IQ-test" steeds sneller op te lossen. Las laatst in de krant dat er nog een test komt, een soort spiritualiteit-test. Leuk voor beta's als mijzelf ! Wat zou nu een reeele test zijn voor intelligentie ?

Verwijderd

En weer ff on-topic : Volgens mij ben je slimmer beter af, zolang je een omgeving hebt die je begrijpt en in de juiste mate stimuleert/uitdaagt. Iemand die minder slim is maar in het juiste milieu verkeerd snapt de rest van de maatschappij niet, in het verkeerde milieu begrijpt niemand elkaar en een slim persoon in een wat mindere omgeving zal zichzelf heel snel gefrustreerd en ongelukkig voelen.

Helaas heb ik zelf de pest aan elitevorming op de "verkeerde manier" dus ik ga (in het algemeen) eerder op een positief karakter af dan op iemand met de noodzakelijke dosis intelligentie. Hetgeen weer betekent dat je niet altijd je verhaal kwijt kan en dat zuigt. Right Cyberjunk86 ?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Volgens mij ben je het best af als je intelligent bent en iedereen denkt dat je dat niet bent... :)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

Nemesis:
Inderdaad, het grootste probleem is meestal als mensen je niet volgen / je ze nie kan boeien / ze er geen zak van snappen... (computers: ouders / meeste klas genoten, snappen er geen zak van, boeit ut dus ook veel minder... :( )
Maar DOS kan ik goed om me heen hebbben :P En ik heb inmiddels ook vrienden waarbij ik niet zo de behoefte heb constant over (o.a.)computers te lullen :+
En nou heb ik geen broers of zussen ofsow, ouders werken gewoon, dus dan moet ik gewoon wel regelmatig ook es wat anders als computers doen, want helemaal op gaan in mun online leven is geen probleem, maar een social life is ook belangrijk.

//<--- Off topic
Vandaag heb ik alweer last van mun nek (serieus, heel kut is dat.. :( ) ik had mun linker monitor eerder nogal fout staan, nu alles omgebouwd e.d. maar ook i.v.m. examens ga ik er 2 weken uit :) :( :) :( als in: computer uit. :o Ik ben laatst bezig geweest met de pc van een vriend, die kan nu ook de Active List draaien en een FTP e.d. alleen allemaal wat mindah... 1/4 bandbreedte enzo.. (maar wel ook chello, en da's toch wel een goed geroutered netwerk hiero.. :) ) De temp. AL admin wordt {TnM}Nuts. Verdere plannen morgen op AL / website.
//--->

• Kneiter Ar
  • Laatst online: 29-04-2025
Sokrates zei al : Ik weet dat ik niets weet.

En hij was gelukkig.
En daarmee ben ik het eens. Er is nog zo veel dat je niet kan/wil weten. Wees gelukkig met wat je hebt, ook als anderen jou daardoor simpel vinden.

• Hyperbird
  • Niet online
Ik heb hier een jongen in de klas die erg simpel is, maar hij is erg gelukkig, in iedergeval een stuk gelukkiger dan ik :(, maar hoe je hem ook uitlult hoe hij ook voor gek gezet word, hij blijft zoiets hebben dat hij veel slimmer is en hoger is soms kan ik er gewoon niet tegen.

Maar ik was ook een keer bij hem thuis om een voodoo2 ofzo in te bouwen en ik raakte ff aan de praat met zijn moeder jezus dat mens is nog dommer dan hij, maar verder doen ze geen vlieg kwaad.

Verwijderd

LOL :D

(daar gaat weer een punt :P )

Verwijderd

Ik werk in een supermarkt. Nu werkt al een tijdje bij ons bij de vakkenvullers een meisje. Die is DOM!
Die was eerst op de vleeswaren gezet. Na maanden kon ze het nog niet, daarna het brood, zelfde verhaal en gelukkig hebben ze de kassa niet geprobeerd want dan waren we heel wat geld kwijt waarschijnlijk.
Dus nu werkt ze bij ons. Lekker wijf! Super blond! Strakke kont :9 , maar super dom.

• Kneiter Ar
  • Laatst online: 29-04-2025
zeikerd> Hoe ben jij daar dan terechtgekomen? :P

Verwijderd

Zeikerd:
Je verbaast me nu totaal met je reaktie...
Nu dwaal je echt af... ik vind ut ook niet echt een bijzonder geweldige redenatie:
gelukkig hebben ze de kassa niet geprobeerd want dan waren we heel wat geld kwijt waarschijnlijk
vind je dat nou zelf niet een beetje "domme" reaktie? Je anticipeert, en maakt een onjuiste redenatie.
Tenzij je nou zegt dat ze gewoon jat ofsow, dan zou je een punt hebben...

• Diadem

Diadem

fossiel

Ikzelf kan redelijk tegen domme mensen. Soms irriteer ik me weleens, maar niet vaak meer, ik ben gewend geraakt aan het feit dat de gemiddelde mens het IQ van een cavia heeft.

Daarom is het ook zo leuk om zo nu en dan eens met mensen om te gaan die even slim zijn als jouw. Alleen helaas zijn die er niet veel.

Verwijderd

'Wanneer ben je beter af?? Als je slim bent natuurlijk, want dan kan je meer bereiken!'
Mja, kan zijn... maar wat is er eigenlijk het belangrijkste in het leven: is dat niet simpelweg: OVERLEVEN..?
om lichtjes bij de topic te blijven.
Overleven is anticiperen, je aanpassen aan nieuwe situaties. een 'slim' persoon zal zich beter kunnen aanpassen, en maakt dus een betere kans tot overleven.

ECHTER, overleven? In het hedendaagse leven is overleven bijna geen kwestie meer.
Dom of Slim zijn is zo`n beetje irrelevant...
voor je overlevingskans in het dagelijks leven maakt het weinig uit.

Wat is er DAN beter? dom of slim?
[spelfouten :(]

Banshax (edited 12-05-2000).]

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
zoals eerder al gezegd, ik blijf erbij dat dom zijn beter is, mijn moeder heeft jaren in een huis voor (licht) geestelijk gehandicapten gewerkt,
offtopic:
overigens, ook aso, als je erg dom bent word je dus gewoon als geestelijk gehandicapt beschouwd
maar de mensen die daar woonden waren gelukkig, ze lachten, ze deden, ze waren vrolijk.

Ik beschouw mezelf als redelijk intilligent, maar ben dan ook (bijna) manisch depressief, ik haat het leven, ik haat het zijn, en ik haat het dat je geen seconde in je leven jezelf kan ontvluchten, en dat het maar door blijft malen in mijn hoofd, ik wil helemaal niet alle oplossingen voor een probleem weten, op alle mogelijke manieren ergens een oplossing voor regelen, ik wil niet dat er andere mensen naar me toe komen omdat ze toch wel weten dat als ze een probleem hebben dat ik het in 90% van de gevallen kan (of in ieder geval ga) oplossen.

Doe mij maar simpel, dat lijkt me heerlijk.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• pdxnet96
  • Laatst online: 31-05-2025
CyberJunk86,

Jij hebt zeker geen humor daarboven.

(In reactie op jouw reactie opZeikerd)

PS ook humor :-) nee geen smiley

Ja ja ja Nee !!

• Infinithlon
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

"Hoe meer je weet, hoe meer je doorhebt hoeveel je nog niet weet"

Ik weet niet waar ik deze quote van ken, en of ie helemaal klopt weet ik ook niet, maar hij is mooi, als je begaafd bent, heb je nog zoveel vragen over hogere dingen, grote vragen over ons universum....
een dorst naar kennis die groter wordt naarmate je meer weet.
Ik wordt af en toe gek als ik constant natuurkundige krachten en versnellingen enzo om me heen zit te zoeken; zit je in de trein maak je een bocht, en dan heel die beredenering van cirkelbanen erbij halen...
ook met luchtstromingen en onweer enz.
Dat zijn de momenten dat het me heerlijk lijkt "simpel" te zijn, dat je in de trein naar rechts gaat (lijkt te gaan), in een bocht naar links, 'omdat dat nou eenmaal zo is', en er gewoon niet bij nadenken...

Als ik de maan zie, stel ik me een onzichtbaar koord voor van de aarde naar de maan, die de maan rondslingert, als een verbeelding van de zwaartekracht...
dat is ook zo'n moment, toch vind ik het dan fijn om te weten hoe het zit.

when i wake up people take up mostly all of my time!

Verwijderd

Ik hou het ook op simpel.
Je ziet op tv wel eens die oude boeren in de bergen van china. een bijna leeg hutje, maar genoeg te eten. Die mensen zeggen altijd zeer gelukkig te zijn...en je ziet het ook aan die glim oogjes van ze. kijk wij zijn gelukkig als ze een 1 GHZ pc voor ons neus zetten, maar hun zijn al gelukkig als ze een mooie vogel zien vliegen. Simpeler als hun kan bijna niet...gewoon totaal geen zorgen, want...ze weten niet beter>> (nee ook geen smiley).......... ;) stiekem toch wel gg
Pagina: 1