Interessante discussies over een filosofisch probleem dat al millenia oud is. Of misschien wel 2 problemen: de vrije wil en de vraag of de wereld gedetermineerd is.
Laat ik dan maar beginnen met de vrije wil. Ik ben al een tijdje (enkele jaren) een naturalist, ik geloof in het 'noodlot' en heb soms een nogal fatalistische instelling. Een mens is een produkt van zijn genetische constitutie en zijn omgeving. Wat nou 'eigen verstand'? Definieer 'eigen'. Hoe wordt dat verstand gevormd? En wat kunnen we eraan doen? We kunnen er van alles aan doen (genetische manipulatie

, stoppen met roken, verhuizen, andere vrienden nemen, etc) , maar onze acties zijn natuurlijk ook weer produkten van alles wat ervoor is gebeurd.
Oftewel, de mens heeft eigenlijk geen vrije wil. Welbeschouwd, zou je eerst moeten definieren wat een vrije wil is. Probeer dat eens en zie dat daar nou de moeilijkheid in zit -> wat is vrij en wie ben jij?
offtopic:
Toiletman en Apoc2: ik heb zowel
Denken Doorzien als
Van de schoonheid... grotendeels gezien. En ook de aflevering van Denken Doorzien over de vrije wil gezien.

De vraag of je een vrije wil hebt, is eigenlijk niet relevant, totdat je er naar gaat handelen of, net als ik, je een fatalistische instelling krijgt. In wezen maakt het niet zo veel uit: je bent net zo verantwoordelijk voor wat je doet, als de rechtbank verantwoordelijk is voor hoe zij jou straft.
Het rechtssysteem maakt deel uit van de omstandigheden.
*zucht*
Ik raak altijd verward over dit onderwerp omdat het zo helle-ingewikkeld is.
Laat ik dan maar over gaan naar het determinisme: ik geloof niet dat de wereld volledig deterministisch is, ook al begrijp ik bijna geen snars van de quantum mechanica (wie wel...)
Ik denk niet dat het noodzakelijk is. Even quoten:
En stel eens dat ik vanaf het begin in een "andere werkelijkheid" een ander omniversum
parallel aan het onze liet ontstaan. Dit omniversum krijgt exact dezelfde beginvariabelen,
ongeacht of we die wel of niet goed kunnen bepalen. (Puur theoretisch gelul dus) Dit
omniversum zal zich EXACT HETZELFE ONTWIKKELEN. Immers, wannneer dit niet zou
gebeuren dan waren de beginvariabelen blijkbaar niet identiek.
offtopic:
bedoel je niet universum i.p.v. omniversum? Het Omniversum staat in Den Haag

Wat jij hier zegt, Apoc2, is gebaseerd op de gedachte dat als de 2 parallele universums zich niet exact hetzelfde ontwikkelen, de beginvariabelen niet hetzelfde KUNNEN zijn. Dat klopt als je uitgaat dat de wereld 100% deterministisch is, maar als bewijs van je stelling heeft het geen waarde.

Oftewel, het is een erg mooi voorbeeld van een cirkelredenering.
In
Van de schoonheid en de troost was Edward Witten, een fysicus, eens te gast. Hij beweerde dat er een bepaalde assymetrie is in het universum: als je de wereld terugspoelt en dan weer vooruit, dan is het resultaat niet exact hetzelfde...
Ik geloof dus niet in het microscopisch determinisme, maar wat me wel fascineert is dat het gedrag van systemen toch vrij goed te voorspellen is: de vervaltijd van een radioactieve stof, de zekerheid dat er tussen 8.00u en 9.00u zeker een file op de A12 zal staan, enzovoort.
Het gedrag van de deeltjes is niet deterministisch, het gedrag van een afzonderlijke deeltjes is niet te voorspellen, maar van het gedrag van het geheel is heel goed te voorspellen.
Genoeg gebazeld, daarom eindig ik nu abrupt (ik heb ook even geen inspiratie meer).
Gegroet,
Dextertje