Op zaterdag 16 februari 2002 16:08 schreef Wouter Tinus het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat hoe minder nieuws er staat, hoe minder de zin is om te posten. Mensen met zoveel vrijheid kunnen nooit de discipline opbrengen om echt regelmatig te posten.
Dat over die hoeveelheid postings klopt idd. De reden daarvoor IMHO is (dan kijk ik naar mezelf, want ik had minder motivatie als er 1 posting stond bv en ik moest 1 posting doen) "Waarom moet ik commitment tonen als anderen dat ook niet doen?"
De holy grail is denk ik te vinden in de reden waarom mensen een jaar of 2 jaar terug VEEL TIJD staken in het modereren van deze site, zonder daar iets voor terug te krijgen? Ik denk het communitygevoel: iets goeds doen voor de community waar je jezelf een deel van voelt. Boeie dat dat wat tijd kost, we worden er immers allemaal beter van!
Het probleem is echter, dat t.net een bedrijf is, er moet geld worden verdiend en dat houdt automatisch in dat in tijden van crisis men eerder kiest voor de oplossing die geld oplevert dan de oplossing die dat niet doet. Er is geen community meer, althans, die is er wel, maar niet iedereen in die community kijkt er hetzelfde naar als jezelf: sommigen profiteren van de inzet van anderen.
Als ik bv kijk naar de inzet van sommige mensen mbt het moderatie vraagstuk, incl. de PM, en wat daarvoor terugkomt, dan denk ik: hier is goed duidelijk dat het community beeld weg is, besmet doordat duidelijk is geworden dat geldverdienen belangrijker is (of dat terecht is of niet, dat laat ik even in het midden, het is een feit dat men geld moet verdienen).
Het rare is echter: zonder community KAN deze site geen geld verdienen. Patstelling.
IMHO is het noodzaak dat de taken die er liggen worden uitgevoerd door mensen die gemotiveerd zijn op basis van iets te willen doen voor de community. Het lijkt me dan ook zinvol om ervoor te zorgen dat die motivatie er ook kan zijn, zonder dat men voor het hoofd wordt gestoten door conflicterende belangen.