Op zondag 17 februari 2002 03:37 schreef sambucca het volgende:
me laten informeren bij een audio speciaalzaak heb ik al een tijdje geleden opgegeven, want die gasten die daar werken gooien het te vaak op een "welk merk?oh, dat moet wel troep zijn".
En 80% van de tijd hebben ze gelijk. Vrijwel alle spullen van slechte merken zijn troep, en minstens een kwart van de goeie merken ook.
maar ik denk gewoon dat, net zoals bij andere apparatuur, de onbekende merken dezelfde componenten gebruiken als de duurdere merken, maar toch goedkoper kunnen zijn. Naar zoiets ben ik op zoek..
Dat soort dingen gebeuren maar in heel erg weinig branches echt. Auto's heb je soms vrijwel dezelfde auto met een ander merkje voor minder (heel lang (tijdje geleden inmiddels

) zijn er modellen geweest die als Rolls Royce 50 pond duurder waren dan als Bentley, in de tijd dat een huis maximaal een paar honderd pond kostte), in computers kan het soms gebeuren (en dan nog, een kaart met dezelfde hoofdchip maar mindere componenten voor de rest zal alsnog minder performen), maar in audio gebeurt het eigenlijk nooit. Dat heeft er vooral mee te maken dat het voor audio ook wel degelijk *zin* heeft om duurdere componenten te gebruiken, omdat ze gewoon daadwerkelijk beter klinken.
Overigens hebben alleen de allergoedkoopste A-merk DVD spelers dezelfde hoofdchip als de duurste B-merken, en de rest van de componenten maakt wel degelijk uit op de uiteindelijke performance (Zelf heb ik overigens primair de onderkant van A-klasse en/of bovenkant van B-klasse staan).
Afgezien daarvan zijn B-merk receivers nauwelijks goedkoper dan A-merk versies van ruwweg hetzelfde.
Bij richersounds is trouwens voor € 190 de Yamaha RXV396RDS te koop. Geen DTS, wel dolby digital en pro logic (en dus 5 kanaals) en wel Yamaha, uitlopend model. Als ie niet al te bagger klinkt ga ik die kopen volgende week. Overigens is ie denk ik een beetje mager voor B&W speakers, in de zin dat de meeste B&Ws wel degelijk zin heeft om nog wat beters te halen, maar de meeste lowbudget receivers zitten eerder rond de €400 dan de €200, en €100 kun je zowiezo vergeten.