Toon posts:

kan B-merk versterker ook goed zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 614 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
dag heren,
ik ben compleet nieuw op dit gebied, maar bestaat het bij versterkers, net zo als bij bv DVD spelers, dat een B merk versterker de zelfde onderdelen heeft als dure versterkers, dus kwalitatief evenwaardig is.
Ik zoek een goede versterker met DTS decoder.
Ik heb al goede speakers, B&W's en zoek nu een redelijk versterker zonder al te veel geld uitgeven te hoeven.
Pls help.

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hangt er vanaf wat je onder B merk verstaat en hoeveel je er aan wil besteden.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ja, al weet ik niet wat je een B-merk noemt, merken zoals Yoko ed. vind ik persoonlijk echte B-merken, maarja de prijs is er gewoonlijk ook naar. Verder zijn alle een beetje bekende merken ongeveer hetzelfde kwa geluid, het ontloopt elkaar niet heel erg veel. Maar als je al mooie speakers hebt, kan je wel een wat goedkopere versterker nemen, al is het een beetje zonde. Maar imo beter een wat goedkopere versterker met goede luidsprekers dan andersom. Maar er zijn ook een hoop mensen die dit niet met me eens zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• JvS
  • Laatst online: 08:41

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan voor 90 euro een cambridge a500 versterker bij ritchersounds kopen, en dat is een A-merk, en dat gaat prima werken hoor :).

Sony en Technics en Pioneer zijn zelfs ook A-merken (je zou het niet verwachten? :)), en die doen het ook prima enzo :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tbusquet
Op zaterdag 16 februari 2002 13:30 schreef JvS het volgende:
Je kan voor 90 euro een cambridge a500 versterker bij ritchersounds kopen, en dat is een A-merk, en dat gaat prima werken hoor :).

Sony en Technics en Pioneer zijn zelfs ook A-merken (je zou het niet verwachten? :)), en die doen het ook prima enzo :).
Joost, wat versta jij onder A en B merken dan ?

En die cambridge heb ik vaker zien staan, weet er eigenlijk helemaal niets van.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
cambridge a500? voor 90 euro? dat klinkt goed..is dat wat?
zit daar ook een DTS decoder in?

Verwijderd

Ik wil niet al te veel zeggen, maar de A500 kost zeker wel meer dan 90 euro, volgens mij iets van 110 pond, wat neer zou komen op een gulden of 450 en nee geen DTS, just stereo

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:25

BaRF

bijna kerst

fout hoor, om een topic te beginnen met 'Dag heren' :+

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• tbusquet
Op zaterdag 16 februari 2002 13:45 schreef sambucca het volgende:
cambridge a500? voor 90 euro? dat klinkt goed..is dat wat?
zit daar ook een DTS decoder in?
Die is gewoon stereo. Voor 90 euro gaat een DD/DTS versterker niet lukken ben ik bang.
Ik wil niet al te veel zeggen, maar de A500 kost zeker wel meer dan 90 euro, volgens mij iets van 110 pond, wat neer zou komen op een gulden of 450 en nee geen DTS, just stereo
Richersounds verkoopt vaak spullen die overjarig zijn, daarom zijn ze dan ook veel goedkoper.

Verwijderd

Op de zwarte markt in beverwijk heb je DTS versterkers rond de 180 euro van het merk KODA, dat verkopen ze ook bij megapool...

De kwaliteit.... geen idee nog nooit naar geluisterd..

• tbusquet
Op zaterdag 16 februari 2002 14:39 schreef Pauluz het volgende:
Op de zwarte markt in beverwijk heb je DTS versterkers rond de 180 euro van het merk KODA, dat verkopen ze ook bij megapool...

De kwaliteit.... geen idee nog nooit naar geluisterd..
Dat geloof ik graag, maar Koda is een merk dat ik je zwaar zou willen ontraden. Dit is echt troep.

• Hillie
  • Laatst online: 08:46

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op zaterdag 16 februari 2002 14:41 schreef tbusquet het volgende:
Dat geloof ik graag, maar Koda is een merk dat ik je zwaar zou willen ontraden. Dit is echt troep.
Het is zeker net zo goedkoop als Yoko? :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• tbusquet
Op zaterdag 16 februari 2002 14:46 schreef Hillie het volgende:

[..]

Het is zeker net zo goedkoop als Yoko? :)
Lijkt er wel op ja.

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 10:29

kolderindekop

yeaahhhh

marantz bij de media markt of polectro alles is nu in de aanbieding voor weinig euro's toch redelijke goede waar.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Verwijderd

Is de A5 ook zo goedkoop dan? en de P500?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 februari 2002 14:48 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Lijkt er wel op ja.
Sterker nog, het schijnt uit dezelfde fabriek te rollen... Yokozuna weet hier altijd wel mooie verhalen omheen te lullen :)

En B-merken: Marquant, Yoko, Koda, CAT, (alle wazigmerk DVD spelers) etc.

Dat vind ik dus :).

Verwijderd

voor mij is een A-merk een merk dat meer uitgeeft aan reclame dan aan het maken van een goed product(die a-merken hoeven van mij dus niet zo nodig)....

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Een b merk kan inderdaad van een goede kwaliteit zijn, maar ik denk da je van die super goedkope dingen niet te veel hoeft te verwachten. Als je weinig uit wilt geven zou je ook eens voor een leuk tweede handsje kunnen kijken.

Verwijderd

Ik heb zelf ooit eens voor een Sony uit de QS lijn gekozen en deze bevalt mer erg goed. Deze was toen ongeveer 1100 gulden. Gezien de speakers die je hebt zou ik ook ff goed naar het vermogen van je versterker kijken. Ga anders eens naar een speciaalzaak en laat je daar eens goed inlichten.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 13:30
Op zaterdag 16 februari 2002 14:06 schreef mark_dabomb het volgende:
In mijn foldertje van richersounds staat de A500 dan ook voor 317 euro (=699 gulden), niet 90 (=199 gulden). Scheelt wel even een factor 3,5.

Iemand is in de war met de A1, die bij richersounds _wel_ 90 euro is. (en de A1v2 €107)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 17 februari 2002 02:42 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]
Iemand is in de war met de A1, die bij richersounds _wel_ 90 euro is. (en de A1v2 €107)
|:(

:P

• Jasper Janssen
Op zondag 17 februari 2002 02:42 schreef Jasper Janssen het volgende:

Ik heb bij de weg even ge-googled, de A1 (en ook de A1v2 alweer) zijn helemaal van de site van CA af. Zelfs de A1 mk3 die ook nog schijnt te bestaan ist gone. Check hier audioreview.com:
http://www.audioreview.com/PRD_116287_2717crx.aspx

Het schijnt een zeer geintegreerde amp te zijn, met 9 (!) componenten per kanaal (ik neem aan ex voeding en de potmeters, anders is het wel heel erg weinig), maar met de geintegreerde ICs die je eerder ziet op versterkers van $4000 dan van $400, en nu is ie dus ook geen $400 maar eerder $80 :)

Ik ben bang dat voor een relatief goedkope stereo amp dit best wel een erg goeie deal zou kunnen zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
me laten informeren bij een audio speciaalzaak heb ik al een tijdje geleden opgegeven, want die gasten die daar werken gooien het te vaak op een "welk merk?oh, dat moet wel troep zijn".

maar ik denk gewoon dat, net zoals bij andere apparatuur, de onbekende merken dezelfde componenten gebruiken als de duurdere merken, maar toch goedkoper kunnen zijn. Naar zoiets ben ik op zoek..

• Jasper Janssen
Op zondag 17 februari 2002 03:37 schreef sambucca het volgende:
me laten informeren bij een audio speciaalzaak heb ik al een tijdje geleden opgegeven, want die gasten die daar werken gooien het te vaak op een "welk merk?oh, dat moet wel troep zijn".
En 80% van de tijd hebben ze gelijk. Vrijwel alle spullen van slechte merken zijn troep, en minstens een kwart van de goeie merken ook.
maar ik denk gewoon dat, net zoals bij andere apparatuur, de onbekende merken dezelfde componenten gebruiken als de duurdere merken, maar toch goedkoper kunnen zijn. Naar zoiets ben ik op zoek..
Dat soort dingen gebeuren maar in heel erg weinig branches echt. Auto's heb je soms vrijwel dezelfde auto met een ander merkje voor minder (heel lang (tijdje geleden inmiddels ;) ) zijn er modellen geweest die als Rolls Royce 50 pond duurder waren dan als Bentley, in de tijd dat een huis maximaal een paar honderd pond kostte), in computers kan het soms gebeuren (en dan nog, een kaart met dezelfde hoofdchip maar mindere componenten voor de rest zal alsnog minder performen), maar in audio gebeurt het eigenlijk nooit. Dat heeft er vooral mee te maken dat het voor audio ook wel degelijk *zin* heeft om duurdere componenten te gebruiken, omdat ze gewoon daadwerkelijk beter klinken.

Overigens hebben alleen de allergoedkoopste A-merk DVD spelers dezelfde hoofdchip als de duurste B-merken, en de rest van de componenten maakt wel degelijk uit op de uiteindelijke performance (Zelf heb ik overigens primair de onderkant van A-klasse en/of bovenkant van B-klasse staan).

Afgezien daarvan zijn B-merk receivers nauwelijks goedkoper dan A-merk versies van ruwweg hetzelfde.

Bij richersounds is trouwens voor € 190 de Yamaha RXV396RDS te koop. Geen DTS, wel dolby digital en pro logic (en dus 5 kanaals) en wel Yamaha, uitlopend model. Als ie niet al te bagger klinkt ga ik die kopen volgende week. Overigens is ie denk ik een beetje mager voor B&W speakers, in de zin dat de meeste B&Ws wel degelijk zin heeft om nog wat beters te halen, maar de meeste lowbudget receivers zitten eerder rond de €400 dan de €200, en €100 kun je zowiezo vergeten.

Verwijderd

Moet je kijken welke klasse de versterker is. Klasse AA is het beste.
De "B-merk" valt meestal in klasse C. Een hoop herrie, maar de kwaliteit van het geluid...sjah.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Als je zo'n ding zoekt, kom je gewoon op de gevestigde merken uit, je wilt ook aan DD/DTS beginnen en je hebt 2 speakers, je kan je ook af vragen of je wel een multinakaals amp nodig hebt.

Verder ik vind dingen als yoko enzo eigenlijk C klasse, het is te slecht voor woorden, B klasse zou ik bose in zetten, ze adverteren meer dan er in de producten zit, de units zijn bijna allemaal van bagger kwaliteit maar wel in een klein mooi kastje.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Labtec heeft ook mooie producten en de prijs valt ook nog wel mee.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een multikanaals versterker omdat ik binnenkort ook aan een dvd speler ga geloven en aangezien stereo en tv in dezelfde kamer staan kan ik het het best combineren toch?
goed..jullie hebben me overtuigt...ik hou mijn ogen wel open voor aanbiedingen van denons/yamaha's etc...

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 09:13 schreef Loeki het volgende:
Moet je kijken welke klasse de versterker is. Klasse AA is het beste.
De "B-merk" valt meestal in klasse C. Een hoop herrie, maar de kwaliteit van het geluid...sjah.
als je over zo iets schrijft doe dat dan ajb alleen als echt weet waar het over gaat...bv AA-bestaat helemaal niet....dat is zo'n reclameterm van, ik meen, Technics.... |:(

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op zondag 17 februari 2002 14:37 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

als je over zo iets schrijft doe dat dan ajb alleen als echt weet waar het over gaat...bv AA-bestaat helemaal niet....dat is zo'n reclameterm van, ik meen, Technics.... |:(
Inderdaad, ik had ook al eens een CLASS AA 2x 30 watt technics ampje, reclame ten top die term.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verschil tussen A-merken en B/C merken is nogal vaag. Waar zou je dat op moeten beoordelen? Zijn daar objectieve criteria voor? Volgens mij niet en is het allemaal nogal subjectief. Dat hele onderscheid tussen A- en B-merken kun je misschien maar het beste vergeten.

Verwijderd

Kijk ook eens naar Marantz. Ik weet niet of ze ook (goede) multikanaals amps hebben, maar mijn PM7000 stereo versterker behoort zeker tot de klasse van Denon/Yamaha/Cambridge/etc. Kwalitatief gezien imo zeer goed! Heb em 2 maanden terug bij de Correct gekocht, na eerst ernaar geluisterd te hebben etc. Het scheelde dus ruim 250 gulden met een speciaalzaak! Meneer Correct kwam hem voor €365 gratis thuisbezorgen. In de winkel was ie iets van 1000-1100 gulden :o Maar is echt een heel fijn ding, ook als ik andere Marantz bezitters mag geloven. :)

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op zondag 17 februari 2002 14:37 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

d8 dat dat een term was die voor Buizen bakken wel word gebruikt ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 14:41 schreef tbusquet het volgende:

[..]

ja koda is inderdaad rotzooi dat zijn van die dingen die zien er best ruig uit maar die 25 watt aan vermogen die eruit komt is om te janken

heb hier voor me missions een pioneer een 4x 70 watt rms versterker en das meer dan genoeg

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 17 februari 2002 22:59 schreef ernst het volgende:

[..]

heeft iig niets te maken met A, AB, B of C klass (terwijl ik nooit van c-klasse gehoord heb, die niet van mercedes is btw :o). Enneh, voorzover ik het weet, "doen" die klassen het alleen met Transistor-versterkers :).

maar Technics is echt erg daarmee. Mosclas H+, Mosclas A+ en Mosclas AA en AA+ ofzo (redelijk kansloos enzo ;) :Z).

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Nope, je hebt Klasse-A en Klasse-AB. Da's alleen de naam en klasse-A wil niet persé zeggen dat het beter is ofzo dan Klasse-AB.

Buizenversterkers zijn geloof ik per definitie Klasse-A, vandaar dat je die term daar vaak ziet, maar een solid-state-versterker kan ook best Klasse-A zijn.

Klasse-AA is echt alleen een reclameterm van Technics die daarmee gewoon een apart soort Klasse-AB schakeling bedoelen. Die marketing-jongens weten ook dat Klasse-A vaak als een soort kwaliteitsaanduiding wordt gezien en hebben daarom Klasse-AA bedacht.

• Jasper Janssen
Op zondag 17 februari 2002 23:07 schreef /downtime/ het volgende:

[..]

Nope, je hebt Klasse-A en Klasse-AB. Da's alleen de naam en klasse-A wil niet persé zeggen dat het beter is ofzo dan Klasse-AB.

Buizenversterkers zijn geloof ik per definitie Klasse-A, vandaar dat je die term daar vaak ziet, maar een solid-state-versterker kan ook best Klasse-A zijn.

Klasse-AA is echt alleen een reclameterm van Technics die daarmee gewoon een apart soort Klasse-AB schakeling bedoelen. Die marketing-jongens weten ook dat Klasse-A vaak als een soort kwaliteitsaanduiding wordt gezien en hebben daarom Klasse-AA bedacht.
Hmm. Als ik me goed herinner betekent Klasse A dat een transistor zowel de negatieve als positieve helft van het signaal versterkt, en klasse B dat dat door twee symmetrische torren gebeurt (een voor negatief, een voor positief) (die dan extreem goed bij elkaar moeten passn, veel meer dan een standaard-tolerantie), en AB een mengsel van de twee (klasse B begintrap, klasse A eindtrap, IIRC, meestal, of misschien juist andersom).

Als ik me m'n buizen techniek goed herinner dan worden die eigenlijk altijd in klasse-A toegepast -- al was het alleen maar omdat het godsonmogelijk is om matched buizen te vinden voor een klasse-B, laat staan om die dan ook matched te houden door he leven van zo'n buis.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 11:22

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb hier een Harman Kardon HK6600 die geeft echt een Supergeluid!

ok was dan wel fl 1800,- maar dat is ie zeker waard!

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 15:33 schreef Snow_King het volgende:
Ik heb hier een Harman Kardon HK6600 die geeft echt een Supergeluid!

ok was dan wel fl 1800,- maar dat is ie zeker waard!
ja, dit is echt lekker on-topic...

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08 11:22

Snow_King

Konijn is stoer!

Op maandag 18 februari 2002 15:46 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

ja, dit is echt lekker on-topic...
Daarmee bedoel ik dat ie goed geluid geeft.

Ok tis een A-Merk.

Zelf ben ik niet te spreken over B-Merken zoals Yoko, Aiwa, Supertech e.d. klinken niet echt Super.

Verwijderd

ik heb een 25 jaar oude superscope reciever ! heb ik een gekocht bij de kringloop zaak om de hoek en heb er veel plezier van ! heeft allees geen DTS..maar werkt perfect ! 4x100 watt !

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jongens, er loopt hier een mooie discussie, roepen dat je je Yoko mooi vindt klinken draagt niet echt bij :{ (hoewel dat juist wel, want het is een B-merk >:)). Wat ik bedoel: roepen wat je hebt, is een tikkie jammer. Daar hebben we zo af en toe de pats topicjes wel voor.

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Hmm. De meningen over wat nu A en wat nu B merken zijn is nogal verdeeld, volgens mij.

Wat vinden jullie van de volgende specs? AA, A of B klasse versterker?

Specs
Max Output Power / Ch : 145 W
Dynamic Power/Ch (8 / 4 / 2 ohms) : 140 / 220 / 290 W
Damping Factor (8 ohms, 20-20,000 Hz) : 320
Continuously Variable Loudness : Yes
Speaker Impedance Selector : Yes

CD Direct Amplification
Linear Damping
High Dynamic Power, Low-Impedance Drive
Pre-Main Coupler
Max Power / Ch: 145 W
Frequency Response (20-20,000 Hz): 0.5 dB
THD (20-20,000 Hz): 0.008% (CD)
S / N: 110 dB (CD)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op maandag 18 februari 2002 16:24 schreef TMoose het volgende:
Hmm. De meningen over wat nu A en wat nu B merken zijn is nogal verdeeld, volgens mij.

Wat vinden jullie van de volgende specs? AA, A of B klasse versterker?

Specs
Max Output Power / Ch : 145 W
Dynamic Power/Ch (8 / 4 / 2 ohms) : 140 / 220 / 290 W
Damping Factor (8 ohms, 20-20,000 Hz) : 320
Continuously Variable Loudness : Yes
Speaker Impedance Selector : Yes

CD Direct Amplification
Linear Damping
High Dynamic Power, Low-Impedance Drive
Pre-Main Coupler
Max Power / Ch: 145 W
Frequency Response (20-20,000 Hz): 0.5 dB
THD (20-20,000 Hz): 0.008% (CD)
S / N: 110 dB (CD)
is dat Continuously Variable Loudness zoiets als megabass ofzo? het klinkt gevaarlijk.

Pak je rust!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:24
Op maandag 18 februari 2002 18:47 schreef Den the Man het volgende:

[..]

is dat Continuously Variable Loudness zoiets als megabass ofzo? het klinkt gevaarlijk.
gevaarlijk? heftig (als het een goede set is natuurlijk :+ )

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Wat het verschil is met een A en een B merk versterker:
A merk heeft bijna altijd een ringkern trafo en voldoende buffering!

Reality beats fiction by far!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:26
Volgens mij moeten we eens een keer --==Het grote klasseringstopic==-- openen :P.

BTW, Marantz is een A-merk en het komt van onze eigen koninklijke Flips (Philips dus).

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
/edit
Beetje staan blaten...
btw Philips is een top merk, alleen jammer dat andere merken met hun uitvindingen aan de haal gaan. bv in dit topic genoemde klasse H+ is van Philips

Reality beats fiction by far!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op maandag 18 februari 2002 19:02 schreef E-MANs het volgende:

allang niet meer
Lees dit dan maar eens. Volgens dit artikel was Marantz in 1999 echt nog eigendom van Philips en het zou me verbazen als dat inmiddels veranderd was.

• Jasper Janssen
Op maandag 18 februari 2002 19:08 schreef /downtime/ het volgende:

[..]

Lees dit dan maar eens. Volgens dit artikel was Marantz in 1999 echt nog eigendom van Philips en het zou me verbazen als dat inmiddels veranderd was.
Je kunt het ook gewoon zien aan hun produkten. Zet een CD speler van Marantz, Philips, en.. hoe heten die ander ook weer, Aristona? boven op elkaar, en dan zie je dat ze vrijwel hetzelfde zijn in uiterlijk. het verschil is dan dat de Marantz meestal een beter binnenwerk heeft en de Aristona een minder dan de Philips.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op maandag 18 februari 2002 20:04 schreef Jasper Janssen het volgende:

[..]

Je kunt het ook gewoon zien aan hun produkten. Zet een CD speler van Marantz, Philips, en.. hoe heten die ander ook weer, Aristona? boven op elkaar, en dan zie je dat ze vrijwel hetzelfde zijn in uiterlijk. het verschil is dan dat de Marantz meestal een beter binnenwerk heeft en de Aristona een minder dan de Philips.
Da's volgens mij niet waar. In het verleden waren de spullen van Philips/Aristona/Erres inderdaad wel identiek maar volgens mij bestaan die laatste 2 merken niet eens meer.
Marantz heeft bij mijn weten wel een zelfstandige ontwerpafdeling. Ze gebruiken weliswaar veel Philips-componenten maar da's ook alles.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dus ik begrijp dat ik voor een goede versterker toch bij de duurdere merken aankom, en er weinig versterkers zijn die bv.:"het is een denon alleen met een ander naamplaatje erop, en daarom 200 euro goedkoper".

Dit fenomeen bestaat dus kennelijk in de hifi wereld niet..iig, bedankt voor de reacties tot zover!

Verwijderd

Sambucca, de term hi-fi word erg vaak onterecht gebruikt. het staat in principe voor natuurgetrouwe reproductie van het geluid. Nou sorry hoor maar de hifi instapmodellen zijn dus de goedkoopste denon,marantz,onkyo en yamaha modellen of de wat duurdere modellen van de wat mindere merken, zoals jvc,sony en ga zo maar door, de meeste goedkopere producten voldoen gewoon niet aan bepaalde eisen zoals het geleverde vermogen. Instapmodellen van sony met leveren zogenaamd 100 watt( volgens de specs maar dat is dan piekvermogen), maar het topmodel levert ook 100 watt hmmm... hoe kan dat... Ik spreek uit ervaring want ik had een sony versterker met el cheapo speakers, ging prima, maar oh wee toen ik er een keer echte speakers voor aanschafte.. meteen gekraak en goede.. die arme sony wist niet wat hem overkwam en kon amper een gemiddeld volume bereiken zonder zwaar te vervormen. Later stapte ik over op marantz en dat was een verschil van dag en nacht. Goedkope componenten kunnen geen hi fi speakers aansturen daar zijn ze simpelweg te zwak voor. Wat je dus het beste kunt doen als je minder te besteden hebt, is je richten op de 'overjarige' modellen van de wat betere merken omdat die vaak goedkoper worden aangeboden en het is 9 van de 10 x zo dat het instap model van bijv marantz of denon kwalitatief beter is en dus ook echt hi fi is, t.o.v goedkope jvc of sony componenten. Om maar niet te spreken van de 'bocht'van minisetjes en dergelijke, want die slaan de hi fi plank al helemaal mis.

Verwijderd

Topicstarter
ok..bedankt voor je advies darkman.
en ik bedoel ook niets met hifi, had het beter het audio wereldtje moeten noemen.
Maar ik vraag mij nog steeds iets af:
Bij TV's zijn er merken die bv een philips beeldbuis hebben en ook dezelfde kwaliteit maar er staat een ander merkje op..ik weet niet precies wat daar de correcte term voor is.iig het rolt dus uit dezelfde fabriek maar er staat gewoon een andere naam op.

Bestaat dit ook bij versterkers?

dus: identieke versterker (misschien andere layout maar verder identiek) met een andere naam maar daardoor goedkoper omdat de meerprijs van de bekende naam "denon, B&O, noem maar op" er niet opstaat?

P.S. en ga me nu a.u.b. niet afzeiken omdat ik juist die merken gebruikt heb, you get the picture, right? :P

• Jasper Janssen
Op dinsdag 19 februari 2002 00:36 schreef sambucca het volgende:
en ik bedoel ook niets met hifi, had het beter het audio wereldtje moeten noemen.
Bij TV's zijn er merken die bv een philips beeldbuis hebben en ook dezelfde kwaliteit maar er staat een ander merkje op..ik weet niet precies wat daar de correcte term voor is.iig het rolt dus uit dezelfde fabriek maar er staat gewoon een andere naam op.

dus: identieke versterker (misschien andere layout maar verder identiek) met een andere naam maar daardoor goedkoper omdat de meerprijs van de bekende naam "denon, B&O, noem maar op" er niet opstaat?

P.S. en ga me nu a.u.b. niet afzeiken omdat ik juist die merken gebruikt heb, you get the picture, right? :P
OEM componenten heet dat.. zie je vooral veel in bepaalde dingen. CD writers en DVD rom drives enzo, zijn bijvoorbeeld vaak zo. Er zijn bepaalde modellen AOpen en Pioneer DVDROM drive die exact identiek zijn, en hetzelfde voor Plextor en lite-on branders, ed.

Bij hifi gebeurt het veel minder, hoewel het nog steeds wel bestaat.

• Jasper Janssen
Foutje, bedaaaankt!

Verwijderd

Op dinsdag 19 februari 2002 00:36 schreef sambucca het volgende:

sambucca, dat is maar gedeeltelijk waar. Het is bijvoorbeeld zo dat Philips een van de grootste( misschen dé grootste) producent is van beeldbuizen en onderdelen voor apparatuur. Het is dan ook niet zo gek dat er veel merken gebruik van maken, dat scheelt nogal wat onderzoekskosten. Dus het kan goed dat andere 'b' merken philips buizen gebruiken en dergelijke maar de kwaliteit zal nooit net zo goed zijn, puur en simpel om het feit dat philips tv's na productie nog getuned worden voor een extreem scherp plaatje. Puur goede componenten gebruiken staat leuk op papier maar is geen garantie voor een uitmuntend presterend apparaat. Het verschil is ook altijd goed te zijn bij Aristona tov van Philips en Aristona komt dan ook nog vrij dichtbij die kwaliteit ( soms ) de rest van de merken met Philips buizen ( noem alle supertech audiosonic etc merken maar op) Gebruiken die componenten wel omdat het een goedkope optie is .. maar op dat moment spreek je niet bepaald meer van echte kwaliteitsproducten :)

Verwijderd

Oh ja Marantz gebruikt ook Philips onderdelen, maar steken veel meer tijd in het ontwerp van hun apparatuur en hebben vaak een wat betere kwaliteit dan philips. Ze maken wel gebruik van de kant en klare afstandsbedieningen van philips, en dat soort dingen die je niet opnieuw hoeft te ontwerpen en dus kosten kunt besparen. In het verleden was er een Philips a/v receiver die zo'n 1999 gulden kostte .. dat is voor philips een absurd hoog bedrag.. maar klankmatig was het bijna Marantz, maar de prijs was dan ook net zo hoog. Tegenwoordig kosten de philips receivers al weer een stuk minder en is het kwaliteitsverschil weer duidelijk zichtbaar.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op dinsdag 19 februari 2002 11:04 schreef Darkman het volgende:

[..]

Dus het kan goed dat andere 'b' merken philips buizen gebruiken en dergelijke maar de kwaliteit zal nooit net zo goed zijn, puur en simpel om het feit dat philips tv's na productie nog getuned worden voor een extreem scherp plaatje.
Hou er ook rekening mee dat Philips zowel hoogwaardige kwaliteitsbuizen produceert als goedkope zooi. Dat geldt ook bijvoorbeeld voor CD- en CDROM-mechanismen. Philips maakt goedkope zooi (die ze dan helaas vaak onder eigen naam verkopen) maar ook hele hoogwaardige apparaten die dan vaak in de modellen van andere top-hifi-fabrikanten terecht komen.

• tbusquet
Op maandag 18 februari 2002 20:31 schreef /downtime/ het volgende:

[..]

Da's volgens mij niet waar. In het verleden waren de spullen van Philips/Aristona/Erres inderdaad wel identiek maar volgens mij bestaan die laatste 2 merken niet eens meer.
Marantz heeft bij mijn weten wel een zelfstandige ontwerpafdeling. Ze gebruiken weliswaar veel Philips-componenten maar da's ook alles.
Uhhm.. beide laatst genoemde merken bestaan nog ! En worden vollop verkocht.. Magnavox heb je ook nog, dat is ook gewoon Philips en wordt vooral in de VS veel verkocht.

En Marantz zal heus wel zelf dingen ontwerpen, maar het is en blijft Philips.

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op maandag 18 februari 2002 20:31 schreef /downtime/ het volgende:

[..]

Ik heb 1,5 jaar geleden een Aristona Breedbeeld TV gekocht. Mijn broer studeert op het natlab af, doet iets met beeldbewerking en volgens hem is het enige verschil de merknaam en de gebruikte kleur voor de kast.....

Kortom: het bestaat nog wel...

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op dinsdag 19 februari 2002 13:04 schreef tbusquet het volgende:

[..]
En Marantz zal heus wel zelf dingen ontwerpen, maar het is en blijft Philips.
Marantz is inderdaad gewoon Philips, dat heb ik een paar posts terug zelf gezegd. Wat ik hier bedoelde was dat Marantz niet alleen maar Philips spullen met een ander sticketje zijn (zoals Aristona en Erres) maar dat Marantz echt z'n eigen ontwerpafdeling heeft.

Dat kan ook niet anders want Marantz bedient een heel ander markt-segment dan Philips dus ze kunnen ook niet gewoon (zoals Erres/Aristona) een Marantz stickertje op een Philips apparaat plakken.

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Op maandag 18 februari 2002 18:47 schreef Den the Man het volgende:

[..]

Tadaa:
Continuously Variable Loudness Control

The loudness control supplies low frequency boost to compensate for the behavior of the human ear at low listening levels. Most loudness contours are switched in with a fixed amount of contour using a tap on the volume control. The user had no control of the contour for any particular volume control setting. The *** has much better compensation. It provides a continuously variable contour. First, the volume is set at the highest desired listening level. Then, when the loudness control is rotated clockwise from the flat position, the volume decreases and the contour automatically increases the required amount of bass amplitude and bandwidth for the new listening level. This action provides full frequency range listening at even the lowest listening levels.
Zou je idd megabass kunnen noemen :+

Niemand een mening over de specs verder?

(Ik zal binnenkort ff wat details zoeken, maar heb de manual niet bij de hand hiero.)

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Wat opheldering over versterkers in verschillende klasses.
Klasse A-instelling : De versterker voert een behoorlijke instelstroom (ruststroom). De klasse A versterker heeft een slecht rendement en is alleen voor versterkers waar het vermogen nauwelijks een rol speelt, toe te passen.
Klasse B-instelling : de versterker voert alleen stroom indeen een signaal-sturing plaatsvindt. Een klasse b versterker wordt op zichzelf staand weinig gebruikt. In eindversterkers is klasse B interessant. Hierin worden twee transistoren gebruikt die beurtelings opengezet worden, m.a.w. de ene vult de andere aan. Op deze wijze is een hoog rendement haalbaar. Nadeel, er ontstaat een lineaire vervorming.
Klasse AB-instelling : De versterker voert een kleine ruststroom. Het is een gewijzigde versie van de klasse B versterker. Het instelpunt ligt iets boven die van de klasse B versterker. Bij deze instelling is de zg. niet lineaire vervorming verdwenen.. Had de klasse A versterker een stroomhoek van 180 graden, de klasse AB versterker heeft een stroomhoek van >180 graden.
Klasse C-instelling : De versterker voert pas stroom als het stuursignaal groter wordt dan een bepaalde waarde. Klasse C versterkers worden in de hoogfrequent techniek gebruikt (bv voorversterker in de radio's) De stroomhoek is hier minder dan 180 graden. Ter volledigheid een toepassing van de klasse C versterker, een frequentievermnigvuldiger, waar een grote vervorming gewenst is.
Indeed, Klasse AA bestaat niet, is alleen een commerciele term van techniks.
zo...eindelijk wat duidelijkheid :) Dit moest me even van het hart.
Pagina: 1