[MxStream] Bekabeling

Pagina: 1
Acties:

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Nu het er op lijkt dat ik binnenkort eindelijk ADSL krijg, wil ik alvast gaan bekabelen. De telefoonkabel komt uiteraard beneden het huis in, maar ik wil m'n linux server/gateway op de zolder (mijn slaapkamer) zetten, waar ook mijn eigen pc staat. Beneden, in de huiskamer (waar ook de hoofdtelefoonaansluiting zit) staat nog een pc, voor m'n broertje (die RA2 via internet wil spelen) en m'n zusje (die uiteraard elke dag haar ie-meel moet tsjekken). De bedoeling is:

- De splitter komt beneden, direct naast de hoofdtelefoonaansluiting;
- De ADSL-modem komt op zolder, bij m'n linux server in de buurt;
- Er komt een hub op zolder;
- Er loopt een kabel beneden-zolder van de splitter naar de ADSL-modem;
- Er loopt een kabel zolder-beneden van m'n telefoon naar de splitter;
- Er loopt een kabel zolder-beneden van m'n hub naar de beneden-pc;
- Er loopt eventueel een kabel zolder-beneden van m'n linux-pc analoge modem naar de splitter voor het geval van langdurige ADSL-storingen.

Ik wil zo weinig mogelijk kabel gebruiken (ik ben student ;) ); vandaar dat ik het volgende in gedachten had:

- 1 UTP-kabel zolder-beneden van de hub naar de beneden-pc;
- 1 UTP-kabel zolder-beneden, waarvan:
a) 2 aders gebruikt worden voor de telefoon->splitter;
b) 2 aders gebruikt worden voor de analoge modem->splitter;
c) 2/3/4 aders (hoeveel zijn er nodig?) gebruikt worden voor de ADSL-modem->splitter.

Nu zijn mijn vragen:

1) Is dit überhaupt mogelijk, of gaan de 2 UTP-kabels onderling of de aders in de 2e UTP-kabel elkaar storen?
2) Is dit de meest ideale oplossing, of heeft iemand een beter idee?

Nog 2 opmerkingen:

- Ik heb overal 'de modem' neergezet; is dit goed? 'Het modem' klinkt logischer vind ik, maar het is weer 'de MOdulator/DEModulator' :)
- Ik besef dat dit een vrij lang en nogal moeilijk te lezen verhaal is; ik zou het echter erg waarderen als je me zou willen helpen ;)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
nou ik heb nog nooit last van storing gehad.

ik heb nu 1 utp cat5 lopen met 2 aders voor netwerk 2 voor analoge telefoon en 4 voor isdn.

dus dat zou gewoon moeten werken ook bij jou denk ik.

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

Dan kan je beter voor 3 kabels gaan:

* 1x UTP voor PC beneden.
* 1x UTP voor splitter naat Linux gateway.
* 1x UTP of telefoonsnoer voor modem en telefoon.

De reden is simpel, de splitter maakt een scheiding tussen verschillende frequenties voor telefonie en adsl.
Als je vervolgens 1 kabel gebruikt help je de functionaliteit van de splitter (de signaalscheiding) grotendeels om zeep.
Verder is mijn ervaring dat 'knutsels' met 3 connectoren op 1 kabel vaak problemen geven.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

• Glival
Op zaterdag 16 februari 2002 12:38 schreef Attilla het volgende:
nou ik heb nog nooit last van storing gehad.

ik heb nu 1 utp cat5 lopen met 2 aders voor netwerk 2 voor analoge telefoon en 4 voor isdn.

dus dat zou gewoon moeten werken ook bij jou denk ik.
Mooi :)
Maar je hebt toch alle 8 aders van de UTP-kabel nodig voor je netwerkaansluiting?
Op zaterdag 16 februari 2002 12:44 schreef d-Frag het volgende:

De reden is simpel, de splitter maakt een scheiding tussen verschillende frequenties voor telefonie en adsl.
Als je vervolgens 1 kabel gebruikt help je de functionaliteit van de splitter (de signaalscheiding) grotendeels om zeep.
Verder is mijn ervaring dat 'knutsels' met 3 connectoren op 1 kabel vaak problemen geven.
Da's weer minder.
Je bedoelt dat de verschillende aders binnen die 2e UTP-kabel (met verschillende frequenties) elkaar gaan beïnvloeden? En daar heb ik geen last van als ik direct naast de ADSL-UTP-kabel een telefoonsnoer voor analoog modem/telefoon leg?

• Glival
Op zaterdag 16 februari 2002 12:44 schreef d-Frag het volgende:

Ok, zo ga ik het denk ik doen. Weet iemand of die kabels (2x UTP en 1x telefoonsnoer), als ze direct naast elkaar liggen, elkaar storen?