[CSS] Tabelkolommen een relatieve breedte geven

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:33
Is het mogelijk om binnen CSS een kolom van een tabel een breedte van 20% oid kan geven in plaats van een een absolute waarde? Voor de tabel werkt de optie
code:
1
width: 100%;

maar als ik voor een kolom 20% invul dan ziet m'n hele tabel er niet uit.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

crisp

Devver

Pixelated

Weer erg basic, maar ik ben de boeman niet.
Je kan de bewuste kolom een class id meegeven en daar de gewenste breedte aan toe kennen in je CSS:
code:
1
2
3
4
5
6
<table>
  <tr>
    <td class="boe">20 procent</td>
    <td class="bla">80 procent</td>
  </tr>
</table>

css:
code:
1
2
3
4
5
6
td.boe {
  width: 20%;
}
td.bla {
  width: 80%;
}

Intentionally left blank

Verwijderd

een minder omslachtige oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="100%" partitioning="false">
 <tr>
  <td width="20%"></td>
  <td width="100%"></td>
 </tr>
</table>

Verwijderd

partitioning="false" deze tag ken ik niet! klopt dat wel? mijn html-editor geeft aan dat hij het niet kent!

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 00:05 schreef barry het volgende:
partitioning="false" deze tag ken ik niet! klopt dat wel? mijn html-editor geeft aan dat hij het niet kent!
Dat klopt. Deze tag is in een bundel met andere tags een week geleden vrijgegeven via een seminar in Koln. Deze specifieke tag voorkomt de welbekende table-bug die in IE optreedt.
Deze tag werkt ook voor de ms-dos browsers.

Het staat hier omschreven:
http://msdn.microsoft.com/workshop/authors/html/reference12/elements_1122.asp

Verwijderd

de url werkt niet... maar deze tag lijkt me zeer handig! ik heb net een topic gelezen over het niet goed weergeven van een html tabel in verschillende browsers. ik ga dat even onderzoeken of dat met deze tag op te lossen is; thanx!!
je kunt je trouwens afvragen hoeveel mensen er nog met een ms-dos browser surfen! volgens mij kan je vanaf windows 98 geen gebruik meer maken van het ms-dos venstertje.

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 00:15 schreef barry het volgende:
de url werkt niet... maar deze tag lijkt me zeer handig! ik heb net een topic gelezen over het niet goed weergeven van een html tabel in verschillende browsers. ik ga dat even onderzoeken of dat met deze tag op te lossen is; thanx!!
je kunt je trouwens afvragen hoeveel mensen er nog met een ms-dos browser surfen! volgens mij kan je vanaf windows 98 geen gebruik meer maken van het ms-dos venstertje.
Sorry, je hebt gelijk. Die url is alleen bestemt als je ingeschreven staat voor die seminar. Ik neem aan dat microsoft deze bundel binnen enkele dagen zal publiceren.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Op zaterdag 16 februari 2002 23:58 schreef tweak-ed het volgende:
een minder omslachtige oplossing:
code:
1
2
3
4
5
6
<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" width="100%" partitioning="false">
 <tr>
  <td width="20%"></td>
  <td width="100%"></td>
 </tr>
</table>
De vraagstelling was hoe het in CSS op te lossen was.
Deze oplossing werkt misschien wel, maar is hedentendage niet aan te raden. Zeker als je eerst een kolom op 20% definieerd, en vervolgens een kolom op 100% dan is dat zeer verwarrend.
Wat is trouwens de "welbekende table-bug" in IE (ik ken er meer >:) ).
Ik weet nog zo net niet of het op deze topic van toepassing is...

Intentionally left blank

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 02:51 schreef crisp het volgende:

[..]

De vraagstelling was hoe het in CSS op te lossen was.
Deze oplossing werkt misschien wel, maar is hedentendage niet aan te raden. Zeker als je eerst een kolom op 20% definieerd, en vervolgens een kolom op 100% dan is dat zeer verwarrend.
Wat is trouwens de "welbekende table-bug" in IE (ik ken er meer >:) ).
Ik weet nog zo net niet of het op deze topic van toepassing is...
vreemd, ik had toch echt de 100% veranderd in 80%, het was dus een typefout.
de table bug is dat bepaalde browsers bij meerdere rows en colspans de browser het als het ware niet meer aan kan en de table er niet uit laat zien zoals ie er uit zou moeten zien.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Op zondag 17 februari 2002 02:57 schreef tweak-ed het volgende:

[..]

vreemd, ik had toch echt de 100% veranderd in 80%, het was dus een typefout.
de table bug is dat bepaalde browsers bij meerdere rows en colspans de browser het als het ware niet meer aan kan en de table er niet uit laat zien zoals ie er uit zou moeten zien.
O, dat probleem. Dat ken ik wel ja >:) (zie o.a. dit en dit topic.
Is trouwens niet alleen IE die daar last van heeft...

Intentionally left blank

Verwijderd

Op zondag 17 februari 2002 03:02 schreef crisp het volgende:

[..]

O, dat probleem. Dat ken ik wel ja >:) (zie o.a. dit en dit topic.
Is trouwens niet alleen IE die daar last van heeft...
ik heb even gelezen wat je gepost hebt, maar de code van die table klopt niet
het is niet dat de browser daar een probleem mee heeft, het is meer de code die dan niet klopt als je daar problemen mee hebt
Pagina: 1