|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Mijn nederlands is niet zo goed dus ik zal het in engels typen.
What is Nanotechnology?
Computers reproduce information at almost no cost.
A push is well underway to invent devices that manufacture at almost no cost, by treating atoms discretely, like computers treat bits of information. This would allow automatic construction of consumer goods without traditional labor, like a Xerox machine produces unlimited copies without a human retyping the original information.
Electronics is fueled by miniaturization. Working smaller has led to the tools capable of manipulating individual atoms like the proteins in a potato manipulate the atoms of soil, air and water to make copies of itself.
The shotgun marriage of chemistry and engineering called "Nanotechnology" is ushering in the era of self replicating machinery and self assembling consumer goods made from cheap raw atoms (Drexler, Merkle paraphrased).
Nanotechnology is molecular manufacturing or, more simply, building things one atom or molecule at a time with programmed nanoscopic robot arms. A nanometer is one billionth of a meter (3 - 4 atoms wide). Utilizing the well understood chemical properties of atoms and molecules (how they "stick" together), nanotechnology proposes the construction of novel molecular devices possessing extraordinary properties. The trick is to manipulate atoms individually and place them exactly where needed to produce the desired structure. This ability is almost in our grasp.
The anticipated payoff for mastering this technology is far beyond any human accomplishment so far...
Technical feasibilities include:
Self-assembling consumer goods
Computers billions of times faster
Extremely novel inventions (impossible today)
Safe and affordable space travel
Medical Nano... virtual end to illness, aging, death
No more pollution and automatic cleanup of already existing pollution
Molecular food syntheses... end of famine and starvation
Access to a superior education for every child on Earth
Reintroduction of many extinct plants and animals
Terraforming here and the Solar System
Poe, dit was ff type. Nog meer vragen?
Och, depends on your definition of typing..ja: heb jij dat echt zelf getypt?
Verwijderd
Het zal ons leven ingrijpend veranderen.
Onvoorstelbare mogelijkheden
- 10.000 keer snellere en kleinere computers
- Cel reparatie wat ouderdom zal tegengaan
- En nog veel meer, de komst van de computer verbleekt erbij
Meer info: http://www.transcedo.org / http://www.dse.nl/~hkl /
Als je het concept en de toepassingen en gevolgen van Nanotechnologie ziet en begrijpt, VERANDERD het je leven behoorlijk.
Betekent dus dat je de hele huidige economie wel weg kan gooien. Begint al aardig op Star Trek te lijken
Verwijderd
Babage heeft ook nooit zijn eigen computer meegemaakt.
Wel cool als ik al die mogelijkheden lees.
Maar nog ff vraagje met nanotechnologie bouw je dus dingen op doormiddel van met atomen te bouwen??
Dus zeg maar je neemt een baksteen bv en die bouw je dus atoom voor atoom op??
greetz pala
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
1e is misschien mogelijk
maar het 2e zeker niet. Of iig zal het nog heel lang duren voordat dat zo is.
Ouder worden is namelijk geen biologisch foutje ofzo hoor. Ouder worden is ingebouwd in de genen. De dood is eigenlijk een soort selfdestruct.
Tis namelijk helemaal niet onmogelijk om oneindig lang te leven, bomen kunnen het ook.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
Verwijderd
Maar de kans is groot dat we die "genetische timer" al eerder kunnen uitzetten d.m.v. de genetica
Er zijn online ook boeken over Nanotech te vinden (bij elkaar 500 pagina's !!)
Hier zijn twee
- Engines of Creation (het BOEK
- Nanotechnology: The Future Unbound
Die wil je helemaal niet uitzetten. Zoals al eerder is gezegd is het een soort selfdestruct. Bij elke celdeling treedt wel enige deformatie van het genetisch materiaal aan. Het grootste gedeelte van deze 'foutjes' kan worden gerepareerd, echter er zullen er altijd enkele blijven. [EVOLUTIE!]
Nu is het zo dat de cellen na een x aantal delingen niet meer delen, deze stop beheerst een heel groot gedeelte van de stap tussen niet goed functionerende en stoppende cel of een niet goed funtionerende en zichzelf delende cel. Zoals duidelijk is, is de eerste optie niet zo ernstig (-> de cel gaat toch dood), de tweede daarentegen leidt tot de ontwikkeling van tumoren, kanker en andere nare ziektes.
Kanker is een heel goed voorbeeld van cellen waar het fout is gegaan met de ingebouwde timer, deze cellen blijven maar delen en delen en delen, waardoor het ook zo verschrikkelijk moeilijk is om kanker te bestrijden. Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor tumoren, alhoewel dit niet altijd zo hoeft te zijn.
Conclusie : Wil je (relatief) gezond sterven door ouderdom, of wil je 10 jaar langer leven en helse pijn lijden, met vette kankergezwellen? Voor mij is de keuze eenvoudig.
Ik hoop dat ik geen foutjes heb gemaakt
Verwijderd
Als we door gentherapie of genetische modificatie kunnen worden veranderd waardoor we langer kunnen leven dan zouden we kanker toch ook beter kunnen bestrijden.
We zouden dus best wel veel ouder kunnen worden, zeker 200 jaar of meer.
Maar ja, dan moet de pensioen gerechtelijke leeftijd wel een eind omhoog.
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je door de timer te modificeren een delicaat evenwicht dreigt te verstoren. Het lijkt me duidelijk dat bij een groter aantal delingen de kans op ongerepareerde fouten groter is -> kans op kwaadaardige tumoren is groter.
Dit zal helemaal uit de hand lopen indien je de timer 'eruitsloopt'.
Het zal pas echt een doorbraak zijn als je EN de timer kan uitschakelen, EN de genetische deformatie. Een andere optie is om iets te maken met bijvoorbeeld nanotechnologie om je genetisch materiaal te repareren. Ik zie dan bijvoorbeeld een soort machientje dat een reference model van je DNA heeft, en vervolgens DNA dat geen match meer is van de reference hersteld. Als we daartoe in staat zijn, is het eeuwige leven nabij. Maar zelfs dan rest de vraag of je wel eeuwig wil leven...
Verwijderd
Het moet zijn: "Wanneer wil je dood"
Maar wie zou er dood willen in een wereld waar die alles kan ervaren wat ie wil.
En als nanotechnologie eenmaal ingeburgerd raakt is het koloniseren van de ruimte een hele logische volgende stap.
Verwijderd
Ik heb niks tegen ST (kijk het zelf ook) maar de toekomst met NANOTECH zal er ZEKER niet zo uitzien als die van ST.
Een stap verder gaat het om iets te bouwen wat zich tussen de cellen door kan bewegen en eventueel ook in en uit een cel, om bijvoorbeeld bepaalde stofwisselingsprocessen te versnellen/verhinderen. Mischien wordt het in dit stadium al mogelijk om hele zenuwcellen opnieuw te laten aanmaken zodat de uitlopers opnieuw worden gevormd.
Nog een stap verder komen we bij de manipulatie van celdelingen, repareren van dna sequences en eventueel zelfs aanpassingen aan hele orgaansystemen, waar bijvoorbeeld een verwoeste lever gedeeltelijk wordt afgebroken en gedeeltelijk opnieuw wordt opgebouwd. Feit blijft dat dit nog wel even op zich laat wachten.
Ik realiseer me nu pas dat we met de nanotechnologie het moleculair/atomair niveau nog niet halen. nano = 1 duizendste micrometer = 1/1.000.000.000 meter.
De straal van een waterstofatoom zit toch nog ergens in de richting van de 50 picometer. Nog een factor 100 kleiner dus.
Daarentegen zou het mogelijk moeten zijn om de meeste van de hierboven genoemde toepassingen te verwezenlijken, enkel al omdat een zeer groot deel van ons lichaam uit zeer complexe stoffen bestaan die uit enkele miljoenen/miljarden atomen zijn opgebouwd.
Verwijderd
maar sta en dan van te kijken, als we het over life-extention hebben, dat niemand het over vrije radicalen heeft.. die ons laten leven, maar tegelijkerhied onze ingewanden volledig slopen, waardoor we dood gaan... maar ook dat kan inderdaad zo ingesteld worden dat we blijven leven.. maar WIL je dat?? oneindig lang leven? ikke niet.. ik ben niet bang voor de dood, maar zou het leven wel missen... maar ik hoef echt niet oneindig te leven... ben blij met hoe ik NU leef (in tegenstelling tot vroeger)... ikke nu denk dat de dood echt een plaats van rust is.. ben dr dus nie bang voor. maar zou eht leven wel missen... maar jongens.. we merken het wel.. een aantal tientalle jaren geleden hadden ze nie eens PC's.. nu zitten we al aan de GigaHerz (ok ikke liever een RISC prossecor met RISC maargoed ghehe) we merken wel hoe voor ons de toekomst loopt...
Planten bv hebben dit niet altijd. 1jarige planten gaan na 1 jaar dood, maar bomen kunnen in principe oneindig lang mee. En schimmels kunnen helemaal ongelooflijk oud worden.
nee, sorry, onsterfelijkheid door nanotechnologie geloof ik niet in. Langer leven misschien (dwz een hoger percentage van de mensen dat de maximum leeftijd bereikt), maar onsterfelijk nooit. We blijven tenslotte uiteindelijk altijd onderdeel van de natuur.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Nou, we hebben gemerkt wat ervan geworden is. Ik hoop gewoon dat het met nanotechnologie niet zo zal gaan. Dus ik waarschuw jullie nu:
Don't get your hopes up!
Ouderdom, laten gaan of tegengaan.
Om ff simpel te stellen kun je twee dingen doen, je kunt de afsterving van cellen tegengaan en je kunt het sterven van cellen tegengaan.
Het tweede leidt tot kanker. De eerste lijkt op het eerste gezicht de oplossing, ware het niet dat de tegengehouden afsterving -waarmee ik het korter worden van de chromosomen bedoel- ervoor zorgt dat de genen in de cel gedeformeerd worden.
Een derde optie zou zijn om de celdeling EN het sterven van cellen tegen te gaan. Op deze manier garandeer je ook niets. Alle cellen in je lichaam bestaan uit "kanker-cellen", het betekent wel dat een beschadigde cel niet gerepareerd wordt. Als je valt, leuk, maar die wond gaat nooit meer weg.
Het komt erop neer dat transformatie bij de biologische klok hoort. Het vertragen hiervan betekent dat we langzamer ouder worden, langzamer herstellen, etc. etc.
Het is beter deze wetten te accepteren dan proberen te overwinnen. Er moet nl. nog heel wat gebeuren wil "de mens" boven De Natuur staan.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Verwijderd
Inderdaad, maar daar moeten we ons niet door laten we weerhouden. En er zijn al een aantal grote bedrijven bezig met de ontwikkeling van nanotechnologie. Het feit dat het wetenschappelijk mogelijk is maakt het ook veel interessanter als al die andere "semi-wetenschappelijke" onderwerpen.
Verwijderd
Verwijderd
OVERBEVOLKING
De mens zal toch eerst van die voortplantingsdrift afmoeten!!!!!!
Verwijderd
2. Je ziet dat steeds meer "moderne" mensen geen of minder kinderen nemen. Deze demografische trend zal zich doorzetten.
3. Nanotechnologie zal ook in de ruimtevaart gebruikt gaan worden. Het zal dus uiteindelijk mogelijk worden om kolonies op de maan of op mars neer te zetten.
Het mooie van Nanotechnologie is, is dat het wetenschappelijk perfect mogelijk is.