[Java - LDAP/Active Directory] Iemand ervaringen?

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Voor een niet al te geringe opdracht (afstuderen) is het de bedoeling dat onze applicatie (doe het samen met nog iemand) gebruik maakt van de gegevens in de Windows 2000 Active Directory service. Ik ben er inmiddels achter dat de implementatie van MS een uitbreiding is op LDAP. En dat het met de juiste JNDI (java) plug-in te benaderen is.

Zaken die moeten gebeuren zijn het volgende: Er is een JSP/EJB app die bijvoorbeeld zonder login moet werken. De persoon die de site bezoekt wordt geauthticeerd middels een LDAP look-up. Je weet welk systeem een request van komt, zoek de persoon die op dat station ingelogd is erbij en voila. Je hebt wat je hebben wil, je weet wie er zit te surfen.

En nou vroeg ik me af of er toevallig iemand hier rondstruint die met vergelijkbare zaken ervaringen heeft. Dus de Win2K Active Directory Service en het aanspreken daarvan middels JNDI.

Ik ben op de hoogte van de JNDI plug-ins op Sun, daar hoef je me niet naar te verwijzen. Andere artikelen op andere sites en eigen ervaringen, daar ben ik nieuwsgierig naar.

• The - DDD
Niemand?

Verwijderd

Met een win2k/Active Directory Server heb ik geen ervaring, maar tijdens mijn afstuderen heb ik wel via JNDI een Sun LDAP server met alle gebruikersinformatie aangesproken (wat ik blijkbaar niet mocht maar dat terzijde........)

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, als je wilt kan ik de code wel weer even opzoeken. De code is gebaseerd op de code in de jndi tutorials en het werkte eigenlijk verassend snel.

Zoals bij jouw stond er bij mij ook alles van gebruikers en systemen in de LDAP server, maar het enige wat ik daarvan nodig had was de gebruikersnamen en de daarbij behoorende persoongegevens.

Alleen het selecten in de ldap server was een beetje lastig, maar daar had ik een perl voorbeeldje van. Ik was tot die tijd zelf eigenlijk alleen nog maar databases (als dataopslag) gewend, maar ik moet zeggen dat ik dat hele LDAP gebeuren toch heel interessant vindt.

• The - DDD
Voorbeelden zijn natuurlijk altijd welkom... :)

Ik heb (zoals ik hierboven ook al noemde) de active directory van Win2k nodig om te bepalen wie is ingelogd onder een bepaald IP adres.

Denk namelijk dat NT authenticatie niet echt eenvoudig in te passen is in Java. :P

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

Voorlopig zou je de output van nbtstat.exe -a <ip-adres>
kunnen parsen... daar komt de netbios username in voor...

FireFox - neem het web in eigen hand

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
wat je goed kan doe is Bridge2Java gebruiken van IBM om direct de dll aan te spreken van Microsoft die de Active Directory regelt.

wil je info over bridge2java dan kan je me icq-en.. 18333773

• Stephan Oudmaijer
Op donderdag 21 februari 2002 23:23 schreef mbravenboer het volgende:
Of gewoon even op het web kijken :) :

http://www.alphaworks.ibm.com/tech/bridge2java/
mijn dank is groot mbravenboer !!

maar dat bridge2java werkt echt goed hoor om dll`s aan te spreken, je moet wel even weten welke functies je in een dll wilt aanroepen.

als je configuratie vragen hebt posts ze hier dan :)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
CK: mijn dank is groot
Ik zag inderdaad dat het toen gelukt was hiermee ja :) . Fijn dat je er zo enthousiast over bent :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Stephan Oudmaijer
Op vrijdag 22 februari 2002 00:03 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Ik zag inderdaad dat het toen gelukt was hiermee ja :) . Fijn dat je er zo enthousiast over bent :) .
gelukkig maar dat het werkt anders moest ik nu in ASP pagina`s maken :'( Microsoft heeft touwens ook zoiets dat heet JDirect dacht ik maar daar was geen touw aan vast te knopen, tevens is er bij die bridge2java ook niet zo bar veel documentatie moet ik zeggen.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb net ook al wat active-x spul door zitten kijken maar voor veel dingen moet je betalen :( (en dat doen we dus mooi niet :) ) Maar wat voor dingen heb je al op je application gekregen?

En kunnen we misschien niet beter even een nieuw topic openen hiervoor? Ik kan me voorstellen dat DDD hier ook niet blij van wordt want hij wil graag antwoord op zijn Active Directory/Java vraagstuk.

• Stephan Oudmaijer
Op vrijdag 22 februari 2002 00:20 schreef Alarmnummer het volgende:
Ik heb net ook al wat active-x spul door zitten kijken maar voor veel dingen moet je betalen :( (en dat doen we dus mooi niet :) ) Maar wat voor dingen heb je al op je application gekregen?
ik ga er vanuit dat je nu tegen mij spreekt :)

in principe elke activeX dll! vb: maak in vb een activeX dll genereer met bridge2java de classes die je nodig hebt en je kan gewoon met java code alle functies in de dll aanroepen.

een paar tips:

eerst je gegenereerde package importeren:

import jouw_dll_package.*;

altijd aanroepen voor je je dll`s gaat gebruiken in je java app:

// Set up the com environment.
com.ibm.bridge2java.OleEnvironment.Initialize();

nu kan je gewoon objecten maken van je classes in je dll.
heb je in een dll een class Test met de methode TestMe dan kun je deze in je java app zo gebruiken:

Test t=new Test();
t.TestMe();

Maak van de com.ibm.bridge2java een zip file -> rename naar jar -> zet hem in je jre\lib\ext dir neer. Zowel van je runtime als je sdk.

voor de rest lees ff de readme in de bridge2java dir.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

ActiveX objecten zijn vb componenten?

Ik zoek eigelijk 2 dingen:
1. explorer object zodat ik correct html pagina`s kan laten zien
2. file view achtige boomstructuur van explorer zodat ik op mijn schijf kan surfen.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Alarmnummer: file view achtige boomstructuur van explorer zodat ik op mijn schijf kan surfen.
Die kan toch ook wel in 100% Java :?

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Stephan Oudmaijer
ja kan erg mooi met gewoon 100% java hoor !

leuk voorbeeldje:

http://java.sun.com/products/jfc/tsc/articles/jtree/src/FileExplorer.txt

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 21 februari 2002 18:14 schreef The - DDD het volgende:
Voorbeelden zijn natuurlijk altijd welkom... :)

Ik heb (zoals ik hierboven ook al noemde) de active directory van Win2k nodig om te bepalen wie is ingelogd onder een bepaald IP adres.

Denk namelijk dat NT authenticatie niet echt eenvoudig in te passen is in Java. :P
LDAP in Java is erg simpel.

Zoiets heb ik 's gebruikt voor een contextless login:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
String zoeknaam = "blaat";

LDAPConnection lc = new LDAPConnection();
LDAPEntry entry;

lc.connect( hostnaam, LDAPConnection.DEFAULT_PORT);

LDAPSearchResults searchResults = lc.search("ou=zomaar_een,o=base_context",LDAPConnection.SCOPE_SUB,"cn="+zoeknaam,new String[] {"fullname"},false);
while (searchResults.hasMoreElements())
{
  entry = searchResults.next();
  System.out.println("DN: "+entry.getDN());
}

Stelt echt niets voor. (ik zoek hier naar objecten die zich onder ou=zomaar_een,o=base_context bevinden en waarvoor geldt dat cn=blaat; daarvan wil ik het attribuut "fullname" terugkrijgen)

Je moet alleen even weten hoe LDAP queries in elkaar zitten, verder spreekt het voor zich.

• The - DDD
Damn... Eerst komt m'n topic niet op gang en dan dit allemaal.... :'( :) ;)

Ik zal die linkjes allemaal is bekijken. Dat Bridge to Java klinkt goed. Maar is kijken.

M'n collega afstudeerder is op dit moment aan het kijken of we gebruik kunnen maken van het challenge respons authorisatie mechanisme in IE. Als dat niet lukt, dan moeten we dus via LDAP/Active Directory een authorisatie doen, alhoelwel die wel een stuk minder secure is.

Maar we hebben zowiezo graag de beschikking over de gegevens in Active Directory. Scheelt namelijk een hoop administratie die we anders in onze eigen DB moeten doen.

Ik kom hier maandag avond nog op terug, dan weet ik waarschijnlijk weer wat meer. Nu eerst weekend. :) D'r komt morgen een zeker iemand, dus ik heb m'n kop nu even niet meer bij Java en dergelijke, dat doe ik vanaf maandag wel weer.... :D Sorry, moest even ... :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Op vrijdag 22 februari 2002 00:37 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Die kan toch ook wel in 100% Java :?
Maar dan heb je geen beschikking over de rechtermuis commando`s die je gewoonlijk wel hebt :)
Pagina: 1