sdram - cas ras en cycle time vraagje

Pagina: 1
Acties:

• B3U5
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 19:30
Ik heb om mijn asus cusl2-c plankje de mem in stellingen lopen wijzigen. lijkt allemaal goed te werken maar ik zou graag willen weten wat al die termen beteken.

ik heb 2x 256mb pc133 sdram (ik meen siemens) en de spd zegt dat het 3-3-3 is.

manual heb ik de
- SDRAM CAS Latency van 3 naar 2 gezet. Dit is volgens het boekje de tijd tussen de read command en dat de data klaar is om te lezen.
- SDRAM RAS to CAS Delay ook van 3 naar 2 gezet. wat heb ik eraan?
- SDRAM RAS Precharge time 3 -> 2. ?
- SDRAM Cycle time (Tras,Trc) van [7T,9T] op [5T,7T] gezet. wordt ie ook sneller van maar waarom?

- dan is er nog de SDRAM Page closing Policy, opties [one bank, all banks] wat is hier voor aan te bevelen?

afwachtend op de vele reacties ;)
mocht je vinden dat ik de search beter moet gebruiken zet dan meteen even een linkje naar het betreffende draadje waarvan je vind dat ik die moet bekijken.

edit:

hij lijkt wel goed te lopen zo, weet iemand nog een goed progje om de mem te testen?

• tweakduke
  • Laatst online: 20:10

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
al die instellingen zijn ervoor
hoe snel die het moet lezen
dus 3t (denk maar in tikken) naar 2
dus sneller
nu is het dus zo dat niet alle geheugens dat zo snel aan kunnen
en dus crashen
als die het bij jouw wel doet is dat lekker snel =)

Tweakers Discord

• B3U5
nog even nagekeken:
specs mem bankjes: 256mb PC133, CAS Latency 3, 16 Micron Chips 48LC16M8A2-75E, Double Sided

zie op de chips nog wat staan als MT, TG en G.W.
merk MT denk ik zo... maar cas3 loopt nu op cas2.
I've been holding out on myself :'( dit had ik een half jaar eerder moeten doen... ;)

hier
http://wwwhome.cs.utwente.nl/~beusink/pcinfo/memory/latency.htm
de vier verschillende tweak stappen die ik heb genomen + bench.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

als je een beetje rond google-ed kun je echt wel uitvinden wat al die dingen precies betekenen en wat de snelste instelling is, check bijvoorbeeld diverse BIOS guides op het web... eerst zelf zoeken, dan vragen stellen :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• B3U5
Op zaterdag 16 februari 2002 12:40 schreef limoentje het volgende:
als je een beetje rond google-ed kun je echt wel uitvinden wat al die dingen precies betekenen en wat de snelste instelling is, check bijvoorbeeld diverse BIOS guides op het web... eerst zelf zoeken, dan vragen stellen :)
heb al rondgeneusd, vandaar dat ik nu op cas2 draai...
had toch nog wat vraagjes overgehouden

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Gewoon proberen; hoe lager de CAS, RAS settings hoe sneller=beter. Wat betreft de page policy, die wil je zo veel mogelijk 'open' hebben (is ook sneller). In feite hebben al deze settings betrekking op hoe snel jouw RAM reageert op een verzoek; hoe minder clockcycle's het RAM de tijd nodig heeft om een gevraagde page te leveren, hoe beter.
Met proberen bedoel ik dat als je bak toch onstabiel wordt (BSOD, vastloper o.i.d.) je de timings wat minder strak moet instellen. Je hebt an sich wel goed RAM :) ; Micron Technologies SDRAM chips, die moeten het wel aankunnen (mits de DIMM goed in elkaar is gezet, maar dat zit bij Siemens wel goed).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1