Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou je trouwen? Voegt het iets extra's aan een relatie toe? Een extra dimensie? Is het moeilijker om de relatie te beëindigen als je getrouwd bent? Of blijven mensen juist langer bij elkaar in een relatie die eigenlijk allang "op" is als ze getrouwd zijn?
Waarom zijn er dan zoveel scheidingen?

Verwijderd

Heel goed Puck!! Daar heb ik ook al vaak aan gedacht. Waarom zou je trouwen? Ik zie geen redenen.

Voor de kerk? Nee, ik ben atheist.
Voor de relatie? Zou niets moeten boeien.
Voor de financiele rechten en plichten? Kun je ook regelen zonder te trouwen.

Verwijderd

Ik kan natuurlijk alleen maar voor mezelf spreken, maar wij zijn eigenlijk alleen maar getrouwd, omdat het tijdens een vakantie in Jamaica kon, en dat leek ons toch wel wat. We woonden overigens al 8 jaar samen. Het enige wat veranderd is, dat zijn de testamenten. Voor de rest is er niets veranderd. Moet ik er wel bij zeggen dat we al testamenten op elkaars naam hadden, anders heeft samenwonen toch wat nadelen ivm overlijden van 1 van de partners.

Voor de rest is trouwen alleen maar een financieele overeenkomst tussen 2 mensen en de staat. Is echt totaal niets romantisch bij. Er zullen best veel mensen het niet met me eens zijn, maar die moeten hun huwelijks akte dan nog maar eens goed doorlezen, heeft echt niets met liefde te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Wat Kurzweil en Sakura zeggen, bevestigt mij dus in mijn opvatting dat trouwen niets toevoegt aan een relatie.
En financieel kun je in Nederland nu ook alles inmiddels ook al wel zo goed regelen dat je er niet voor hoeft te trouwen.

Enige waar ik nog een beetje mee zit: kinderen. Kun je een kind uitleggen dat papa en mama niet getrouwd zijn?
Ik denk dat het tegen de tijd dat ik aan kinderen begin, wel meer als normaal zal worden beschouwd...

Verwijderd

Het kan wel, maar je moet dan wel heel erg veel juridisch regelen, zodat haar kinderen ook officieel jouw kinderen zijn. Bij een huwelijk zijn die dingen allemaal automatisch geregeld. Net als wat ik al zei van testamenten. Als je samenwoond, en het huis staat bijvoorbeeld op jouw naam, dan heeft jouw partner geen recht op dat huis mocht jij komen te overlijden. Ook kan ze (of hij) niet bij je banksaldo's. Jouw huis vervalt namelijk aan jouw erfgenamen, en dat zijn in dit geval jouw ouders, en niet je partner.
Overigens koste een testament opmaken voor ons destijds ergens rond de 500 piek als ik me goed herinner

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

De enige woorden die rijmen op Huwelijk zijn de woorden Gruwelijk en Afschuwelijk :) Dat zegt genoeg lijkt mij :P

reality is for people with no imagination

Verwijderd

Topicstarter
BoneZ: Precies! :)

Ik zou sowieso een testament op laten maken, ongeacht of ik nu getrouwd zou zijn. Ook als ik zou trouwens, zou dat onder huwelijkse voorwaarden zijn en dat is dan niet omdat ik mijn vrouw niet zou vertrouwen (hé, weer dat woord trouwen)...

Misschien is het waar dat het allemaal makkelijker geregeld is als je trouwt, maar dan ben je het dus eens met mijn punt dat je trouwt uit gemakzucht en niet omdat het iets zou toevoegen aan de relatie. Het is IMHO niet zo dat er een extra dimensie ofsow aan je relatie toegevoegd wordt.

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12 17:46
Enige waar ik nog een beetje mee zit: kinderen. Kun je een kind uitleggen dat papa en mama niet getrouwd zijn?
Mijn ouders zijn ook niet getrouwd hoor, ze wonen alleen al 25 jaar samen!! En dat is echt niet moeilijk of zo, voor mij heel normaal.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Mijn ouders woonden ook altijd samen tot een paar jaar geleden. Ik heb daar nooit enige last van gehad. Ze zijn uiteindelijk getrouwd omdat (door een wetswijziging) dit financieel voordeliger werd. Was wel grappig om vrij voor school te krijgen omdat je ouders gaan trouwen. Mensen gaan dan hele rare dingen denken :)

Ach, er is misschien geen reden om te trouwen, maar is er een reden om het niet te doen? Ik bedoel, niets is makkelijker als scheiden tegenwoordig.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Theeboon
  • Laatst online: 15-12 11:31

Theeboon

theebonen bestaan!

Het is denk ik ook zo dat als je niet trouwt er een behoorlijk zware last er niet is zegmaar.
Meestal wordt trouwen gezien als een beslissing die de rest van je leven aan je blijft hangen en dat heb je natuurlijk niet met samenwonen.
Het scheelt ook een hoop papierwerk als je uitelkaar gaat natuurlijk :)

"I sit in my room and imagine the future."

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Of trouwen een extra dimensie aan je leven geeft is heel persoonlijk. Trouwen betekend voor mij gewoon dat je het openbaar wilt laten zien dat 2 mensen van elkaar houden en niet weer bij elkaar weg gaan. Mij lijkt het wel leuk om met enkele jaren te gaan trouwen (ga wel eerst samenwonen).

Bas

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Ik ziet trouwen meer als een formaliteit. Maar wat ik er nog wel het leuke van vindt is de daad opzich.. Trouwen, Huwelikjksreis, etc. Gewoon van je trouwdag een feestdag maken omdat je wilt laten weten aan iedereen dat je het leuk vindt om bij elkaar te horen. :) Voor de rest heb ik er absoluut GEEN sjoege mee...

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Voor mij hoeft het niet. Ik heb nu al 5 jaar een relatie, maar ik vind het wel goed zo. Het voegt niet echt iets toe aan de relatie. Ja joepie, een ring (kutdingen) om je vinger en het staat geregistreerd. Lekker boeiend.

Verwijderd

Voor mij hoeft het trouwen ook niet, maar wat als je partner wel wil?? Zoals in mijn geval. Ik heb al 15 jaar dezelfde vriendin waarvan 9 jaar samenwonend. Zij begint echter steeds meer te praten over trouwen en, nog erger, kinderen. Aaarghhh, beide moet ik niet aan denken. We hebben op het moment echt van die "ik noord jij zuid" gesprekken. Het komt er eigenlijk op neer dat JIJ wel niet wil trouwen, maar wat als je partner wel wil? Dan heb je een groot probleeem, neem dat van mij aan.

Verwijderd

Trouwen is voor vrouwen dan kunnen ze je na een lange lijdensweg ook nog eens al je spullen en geld afpakken. :) Ach als het vrouwtje PERSE wil dan wel, maar NIET in gemeenschap van goederen. En zij mag de kinderen hebben.......geen probleem. :)

Verwijderd

Ik wist het zeker , ik zou nooit trouwen . Jaja al 3 jaar dus bijna en ik moet zeggen dat de trouwdag op zich best leuk is . Toen kwam het kinderverhaal , ook die wilde ik nooit . Nu loopt er zo'n klein manneke rond en dat is dus meteen alles voor je . Maar , voegt trouwen iets toe ? Ik denk het wel , maar wat ? Het zal wel in je hoofd zitten dan ja .

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik zie de overeenkomst tussen trouwen en een vaste relatie of trouwen en kinderen krijgen niet.

Ook als je samenwoont kun je kinderen krijgen. (ja, het is echt waar!)
en ook als je samenwoontkun je een vaste relatie hebben.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Zij begint echter steeds meer te praten over trouwen en, nog erger, kinderen. Aaarghhh, beide moet ik niet aan denken.
Ah oh, daar komt een ruzie :(
Ik wist het zeker , ik zou nooit trouwen . Jaja al 3 jaar dus bijna en ik moet zeggen dat de trouwdag op zich best leuk is . Toen kwam het kinderverhaal , ook die wilde ik nooit . Nu loopt er zo'n klein manneke rond...
Allebei precies mijn mening. Maar als ik het zo lees dan kom je er niet omheen. Straks ben ik dus ook de lul? Beter niet!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie de overeenkomst tussen trouwen en een vaste relatie of trouwen en kinderen krijgen niet.
Nee, ik dus ook niet... Wat ik bedoelde te zeggen met "Kun je een kind uitleggen dat papa en mama niet getrouwd zijn?" is dat er nu nog vaak 'raar' wordt aangekeken tegen mensen die niet getrouwd zijn en wel kinderen hebben. Hiermee wil ik dus niet zeggen dat ik het raar vind of om deze reden dan maar zou trouwen ofsow en blijkbaar vind HertogJan het ook niet moeilijk dat zijn ouders niet getrouwd zijn. Wat dan weer voor mij een bevestiging is dat je het je kinderen gewoon kunt uitleggen. :)

Alleen snap ik die mensen niet die dan na x jaar samenwonen toch nog ineens willen gaan trouwen. Is dat dan alleen voor het feest? Of om de gebeurtenis? Als je een feest wilt geven, of op reis wilt gaan, hoeft dat toch geen trouwerij of huwelijksreis te zijn?

Ok, tot slot: Wat als je vriendin wel heel graag zou willen trouwen en er echt een probleem van maakt? Persoonlijk denk ik dat ik me er dan wel bij neer zou leggen, want ik vind het ook weer niet de moeite waard om er een probleem van te maken. Ik bedoel: stel dat daardoor de relatie zou eindigen, dan zou dat wel erg stom zijn!
En misschien is trouwen inderdaad wel voor vrouwen...? Die zien het toch als iets romantisch ensow... ;)

• The - DDD
  • Laatst online: 18-12 23:33
Trouwen: zakelijk overeenkomst.

Waarom trouwen? Eigenlijk vanuit zakelijkoogpunt alleen als je kinderen wilt krijgen.

Met trouwen koop je eigenlijk een soorte met all-in arragement. D'r is een standaard contract (gemeenschap van goederen <=DOM!!).

En daar kun je samen met een notaris aan knutselen wat je wilt totdat het precies is wat jij wilt. Vervolgens gaan jij en je parten accoord en als je een goede notaris had, dan is alles voor een zacht prijsje geregeld: naam kinderen, overlijden, scheiden, en wat er nog niet meer bij komt kijken.

Vervolgens ga je trouwen om het feit van de overeenkomst te vieren en officieel van start te laten gaan. Daarna vier je het ieder jaar weer.

Trouwen uit liefde?? Donder op zeg, kan je alleen maar geld kosten. Trouwen is puur zakelijk en niet meer. Hoe lang is het al zo dat mensen hun eigen partner kiezen en daarmee in het huwelijksbootje stappen?
-
-
-
Nou dan, ik bedoel maar nog helemaal niet zo lang.

• Diadem

Diadem

fossiel

Puckly: Ik vond het ook nooit een probleem dat mijn ouders niet getrouwd waren toen ze dat nog niet waren. Volgens mij is het dat ook niet. Je moet soms iets 2x uitleggen voordat ze het begrijpen, maar verder heb je er geen last van.

En waarom mensen na zoveel jaar samenwonen op eens gaan trouwen. tja, dat weet ik ook niet, in het geval van mijn ouders was het dus puur om de centen, maar waarom andere mensen het doen snap ik ook niet.

Verwijderd

"puur om de centen" Met alle respect, maar wat heb ik daar een hekel aan. Primary is toch nog altijd je eigen ik(wij)? Je principes zal ik maar zeggen?

Verwijderd

Topicstarter
Maar als je uit principe nu niet wilt trouwen, maar het financieel eenvoudiger is om te trouwen en het dan daarom maar doet, wie ben jij dan om dat te veroordelen?
Ik zeg niet dat ik het om die reden zou doen, maar ik begrijp wel dat er mensen zijn die zoiets hebben van 'ok, laten we het dan maar doen...'
Uiteraard is de 1e reden om met iemand te willen trouwen dat je van elkaar houdt ensow...

* Puckly blijft er bij dat trouwen niets toevoegt aan een goede relatie

• Kneiter Ar
  • Laatst online: 29-04 17:26
Inderdaad. Trouwen puur om het geld vind ik echt een hele stompzinnige reden. Ik vind dat je alleen moet trouwen als je daar zin in hebt en om een ectra band met elkaar te hebben. Het bevestigt toch de relatie die je met iemand hebt op een officiele manier.

• Diadem

Diadem

fossiel

Jeany:

Mijn ouders woonden al een x-aantal jaren samen. Weet niet precies hoeveel, veel iig.

Dus wat maakt het dan uit of je trouwt of niet? het enige verschil was de financiele positie, daarom zijn ze getrouwd. Puur om de centen dus ja. Ik zie echt niet wat er mis mee is in dit geval.

• technopeuter
  • Laatst online: 05:24
Trouwen is als een muurtje om je relatie heen leggen: Je kunt er moeilijker uit; je kinderen kunnen veilig binnen het muurtje opgroeien ed.
Helaas is de sloperij deze dagen om de hoek...
Trouwen word pas weer echt interessant als men ca. f 5000,- moet inleggen, als men wilt scheiden is dat geld dan voor de staat. Zo gaan mensen, denk\hoop ik, wat beter nadenken of ze wel echt willen.
En om misbruik van het huwelijk te voorkomen(trouwen om staatburger te worden ed.). Het stelt op dit moment bar weinig meer voor, Waarom maken ze er niet iets speciaals van (Yellowcard alike)Sugesties?

diskeltische lurker

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
ik heb mezelf voorgenomen nooit te gaan trouwen, vanwege alle bovengenoemde redenen, totdat ik Alexa ontmoette, met haar zou ik willen trouwen, gewoon omdat het een uiting is dat je de rest van je leven bij elkaar wil zijn, (dit gaat overigens nooit gebeuren, maar oke) dus tja, trouwen, ik ben ertegen, maar ik kan me er (tegenwoordig) iets bij voorstellen, het is een uiting/belofte aan iemand waar je echt van houdt.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-12 14:25

MicroWhale

The problem is choice

Trouwen is financieel (belastingtechnisch)iets aantrekkelijk om te doen. Ook voor het nalatenschap en levensverzekeringen.

Romantisch is het niet, vooral niet als je de rekening krijgt. Gemiddeld wordt er ongeveer 50 mille aan een trouwery uitgegeven. Met niet trouwen geef je er dus niet zoveel geld aan uit. Kun je dat mooi gebruiken om de nadelen te compenseren.

Het is maar wat je wil.

Ik zou wel trouwen.... Heb ik tenminste een vrijgezellenfeestje! ;)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• Bas
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Volgens mij ben ik de enige die het wel leuk zou vinden om te gaan trouwen??

Bas

Tjielp... een vogel.

• croxz
  • Laatst online: 22:41
Wat is er mis met trouwen? Het is gewoon de gemakkelijkste manier om een relatie juridisch te regelen (bezittingen/kinderen). Ik denk dat sommigen hier negatief tegenover het huwelijk staan omdat het geassocieerd wordt met de kerk, maar je kan het huwelijk dus ook gewoon zien als een juridisch overeenkomst. Een overeenkomst die je ook aangaat als je samenwoont maar waarvoor je dan alles afzonderlijk moet regelen (testament/bezittingen/kinderen), lijkt me een heel gedoe.
Waarom zou je trouwen? Wel waarom zou je niet trouwen als je je leven wilt delen met iemand en een gezin wil stichten???????

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou wel trouwen.... Heb ik tenminste een vrijgezellenfeestje!
Als je niet trouwt, ben je je leven lang vrijgezel en kun je je hele leven zulke feesten geven! ;)
Ik denk dat sommigen hier negatief tegenover het huwelijk staan omdat het geassocieerd wordt met de kerk, maar je kan het huwelijk dus ook gewoon zien als een juridisch overeenkomst.
Nee hoor, ik associeer het helemaal niet met de kerk. Maar als je het slechts ziet als een juridische overeenkomst, is het dus zo dat het aan de relatie op zich niets toevoegt?

Het kost inderdaad misschien meer moeite en iets meer geld om alles financieel ook goed te regelen als je niet trouwt, maar laat je dan juist niet zien dat je iets voor elkaar over hebt. M.a.w: trouwen is 'the easy way out'.
En wat ook al gezegd werd: een trouwerij op zich is ook niet goedkoop hoor! Dus het argument dat het niet trouwen duurder zou zijn ofsow, vind ik niet echt op gaan.

Ok, 3 redenen om wel te trouwen:
:) Je vriendin beëindigt de relatie anders.
:( Het is lekker makkelijk geregeld (financieel, juridisch gezien)
:) Het is gewoon leuk! :) (reden voor een feestje ensow)

Verwijderd

nou, leuk, 90% van de mensen vonden het achteraf eigenlijk helemaal niet zo leuk, maar zullen dat zelden open en bloot toegeven. Je wordt die dag geleeft, en alles gaat zo snel en gehaast aan je voorbij, dat je later op de fotos of de video moet terugzien wie er geweest is, en van wie je welke kado's gehad hebt.

En over dat feestje, ik kan van de 20.000 pietermannen die een trouwerij gemiddeld kost (en dan moet je het nog niet eens al te groot maken, want dan red je het er niet eens voor) heeeeeeel erg veel onwijs gafe feestjes geven.

Verwijderd

Topicstarter
Sakura: ik ben ook tegen trouwen! :) En ik was niet degene die toch maar getrouwd was... ;)

Verwijderd

Weet ik ook wel Puckly, was ook niet tegen jouw gericht, maar in het algemeen.

wij zijn trouwens getrouwt in Jamaica, en eigenlijk alleen maar omdat we daar naar op vakantie wilden, en dat resort dus alles voor je kon regelen. Dat leek ons wel een leuk idee.

Onze trouwerij was dan ook echt enorm relext, alles op jamaicaans tempo en in "no problem man" stijl. Trouwen daar is ook echt niet te vergelijken met trouwen hier. Iedereen die je ziet lopen, komt gelijk naar je toe om je te feliciteren, of beginnen op zijn minst te applaudiseren. De referant father (je trouwt daar katholiek, but who cares) kwam zelfs 45 min. te laat, maar zelfs dat is daar geen probleem.
Zelfs de beruchte huwelijksnacht was heel speciaal. Was nogal warm op de kamer, dus zijn we op een gegeven moment het huisje maar uit gegaan, en op het strand verder gegaan. Dat is het ware, onder de heldere sterrehemel.......

Maar ok back to basics, het voegt niets toe aan je relatie, dus trouw alleen als je de lol er van inziet, en niet omdat je denkt dat het goed voor je relatie is.

Nu waren wij "slechts" 7000 piek kwijt voor die week Jamaica, maar een rekening van pak 'm beet 20.000 piek is echt niet bevordelijk voor je relatie :)

Verwijderd

trouwen kan je zo duur maken als je zelf wilt en uiteraard zitten aan een overeenkomst juridische kanten, maar als christen gaat het mij om de zegen die je vraagt, in de kerk, over de verbinding die je aangaat tot de dood je scheidt, ik geloof dat een leven zonder God uitloopt in de dood en daarom wil ik graag omdat ik in Hem geloof hem betrekken in mijn leven, en Hem dienen en eren. Ik geloof dat ik niet in eigen kracht zo'n belangrijke verbintenis als het huwelijk met al de beloftes daar omheen waar kan maken en dat hoeft niet want Hij wil mij de kracht geven niet alleen in het huwelijk maar ook in alle andere dingen in het leven

Verwijderd

Je moet maar naar vroeger kijken.
Toen ging een man trouwen met iemand die een grote bruidsschat had. Ook om de liefde natuurlijk maar er kwam altijd wel geld bij kijken. je kunt zeggen dat je het tegenwoordig ook nog zo kunt zien....maar dan op een andere manier. Het gaat ook om het geld.

persoonlijk vind ik dat trouwen een manier is om te zeggen tegen iedereen dat je ontzettend veel van Haar of Hem hou.
Dat je altijd bij elkaar wilt zijn in voor en tegenspoed. Dat wil je laten zien en tegelijker tijd vieren. Dat vieren is dus trouwen. Een soort feest geven om te laten zien dat je nog nooit zoveel van iemand gehouden heb. Mensen zijn dol op sprookjes...prins op het witte paard....mooie jurken en een groot feest...vertaal dat maar dus naar een bruiloft.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:52

Elvhenk

Madam Mikmak

Ben het met Agnes eens, voor mij was trouwen ook een manier om heel duidelijk tegenover de wereld te verklaren dat dit 'm dus was. En ook tegenover elkaar. Ik heb ruim 8 jaar samengewoond met hem, dus dat maakte niet zoveel uit. Maar we zijn getrouwd op de dag dag dat we 10 jaar verkering hadden. Opeens leek ons dat een leuk idee, en dat was 't ook. Feessie enzo, en precies gedaan naar onze zin. (niet eens zo heel duur (haha), onder de 10.000 piek)
Ik ben niet in de kerk getrouwd, verbintenis tegenover god had voor ons geen inhoud.

Verwijderd

Topicstarter
kiki=> als je dat wilt, dan moet je dat vooral doen hoor :) ik respecteer dat, maar voor mij heeft het dus geen religieuze betekenis, dus dat argument valt al af...

En ok, als je het na zoveel jaar samenwonen besluit te doen of omdat je het zo nodig de wereld wilt laten zien: Prima! Maar daarmee bevestig je dus wat ik zeg en dat het aan de relatie op zich nix toevoegt...
Jullie hebben misschien wel gelijk dat de wereld toch anders tegen mensen aan kijkt die getrouwd zijn dan tegen mensen die "slechts" samenwonen, maar dan vind ik dat persoonlijk een heel ouderwetse kijk op de wereld...

Argumenten voor en tegen zijn me volkomen duidelijk en ik denk dat het toch iets is waar je samen met je vriend of vriendin uit moet zien te komen. :) (Als mijn vriendin mij zou vragen, zou ik misschien best geneigd zijn om ineens 'ja' te zeggen ;))
Pagina: 1