Open DNS server wat en hoe werkt het ??

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maartenst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-04-2023
Dat is dus de vraag.
Je heb dus de ICANN en daar naast heb je open dns servers. Dat houd dus in dat naast de gewoone domeinen ook andere heb :?

• maartenst
niemand :'(

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

het kan zijn dat ik nu complete shit blaat, maar ik weet niet helemaal precies wat je bedoelt... :)

het is toch zo dat de ICANN alleen maar bedenkt / beheerd welke PD (.com, .net, enz) er zijn en dat deze open dns dingen deze alleen maar mogen bevatten? in die dns staat toch gelinkt welke domain naam naar welk ip verwijst?

of blaat ik nu echt klinklare onzin ;) (ik dacht iig dat het zo ongeveer in elkaar zat :)

[of] bedoel je die dns-en met die vage PD? dus zeg maar de niet officiele? dat zijn nl. idd andere dns-en en dus andere domains, deze draaien naast de ICANN dns-en...

dacht ik :P

edit:
als je dat laatste bedoelt: je vult naast je 'gewone' dns van je provider zo'n dns in van een open-dns en je kan ook die vage adressen bereiken.

Chriet Titulaer is de man

• maartenst
Op zaterdag 16 februari 2002 09:49 schreef uzer het volgende:

[of] bedoel je die dns-en met die vage PD? dus zeg maar de niet officiele? dat zijn nl. idd andere dns-en en dus andere domains, deze draaien naast de ICANN dns-en...

dacht ik :P

edit:
als je dat laatste bedoelt: je vult naast je 'gewone' dns van je provider zo'n dns in van een open-dns en je kan ook die vage adressen bereiken.
Ja dat bedoel ik dus maar dan wil ik ook zelf vage adressen kunnen maken :) dus een internet naast het internet maar dan ook weer niet echt :? maar ja je snapt wat ik bedoel *D

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je bedoelt een eigen domeinextensie ?
Bijv. net zoals ze op drome hadden met .lan ?
dus www.drome.lan

• defl8te

defl8te

weetikkût

jah, die bedoelt 'ie volgens mij :)

(trouwens, ik heb net foutief PD gezegd, het moet natuurlijk TLD (Top Level Domain) zijn)

Ik heb het nog nooit gebruikt, en volgens mij is het ook niet echt makkelijk voor de consument :?

• maartenst
Hier heb ik een url met uitleg.
http://www.open-rsc.org/faq/
Maar ik win dus dat ik zelf ook daar een domein draaien *D

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Volgens mij is dat helemaal niet moeilijk in je eigen netwerk.
Een kamaraad van mij had gewoon een dns-server gedownload van tucows ofzo , zeg je in windows dat ie die moet gebruiken en dan kan je gewoon van alles invoeren.
Kan je heel simpel een domeinnaam aan een ip koppelen.

Er is ook een bestand in windows die je kan configureren , weet ff nie meer hoe die heet ,kan je vanalles invullen en daar een ip aan linken.

• maartenst
ja oke dat dat kan weet ik maar ik wil dat dus op het internet dan kan ik een aantal mensen op een netwerk toe laten dus een eigen netwerk op het internet B-)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op zaterdag 16 februari 2002 10:18 schreef maartenst het volgende:
ja oke dat dat kan weet ik maar ik wil dat dus op het internet dan kan ik een aantal mensen op een netwerk toe laten dus een eigen netwerk op het internet B-)
Ik snap wat je bedoelt ,
gaat denk erg moeilijk worden.

Maar kan dat niet via een VPN ?

• defl8te

defl8te

weetikkût

Op zaterdag 16 februari 2002 10:18 schreef maartenst het volgende:
euh... wat wil je bereiken dan? dat ze ook je pc kunnen benaderen? of alleen maar de website op die pc? verklaar je nader :)

ik denk dat VPN een stukje makkelijker is nl.

• maartenst
Dan kan ik een aantal mensen toe gang geven tot een klein (intranet werk) dus allen pc's een domein name geven is wel handig kan je je bak makelijker vinden en je kan niet ieder een toe gang geven door niet alle ip nummer toe te laaten op je dns server.
Maar ik ben op dit punt ook maar wat aan het speculeren hoor 8-)

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dan kan je tog gewoon dit doen.

portforwarden:
234.433.23.32:800 >> 192.168.0.2
234.433.23.32:801 >> 192.168.0.3
234.433.23.32:802 >> 192.168.0.4
Extern ip:port >> intern ip

een domein naam geven kost volgens mij geld ?

• maartenst
Nee dat is dus niet het geval als je zelf een dns root server draait als ik het goed heb hoor :?
denk ik.
maar het gaat dus om op het internet he !! niet intern dus.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Iemand wil van buitenaf op een pc in jouw netwerk komen tog ?

• maartenst
Nee. Ik wil dus een domein draaien op mijn internet pc en op een paar pc van vrienden die ook op internet zitten en die domeinen zijn dus aleen bekend bij de genen die het ip nummer van de dns server weeten.
maar ik weet dus niet of dit wel mag :)
ps let niet op de schrijf fouten.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hmm ,wat wil je ermee bereiken ??

• maartenst
een klein intranetwerk op het internet en ik hoef dan niet al door ip nummers in tevoeren namen zijn makelijker

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kan natuurlijk ook met DynDNS...als het je alleen maar gaat om namen ipv IPs.

Wat gaat jouw OpenDNS namelijk doen als je provider je IP adres verandert?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• maartenst
ja oke denk dat het dan niet meer werkt nee maar als mijn bak 7x24 aan staat krijg ik geen ander ip nummer hoor :)

Verwijderd

Ik heb weleens een artikel gelezen over 'alternatieve' DNS-servers, met extensies als .ocean en weet ik niet wat allemaal. Dit zou een compleet nieuw internet beschikbaar maken. Als je je best doet, zou het moeten lukken om die club van alternatieve servers zover te krijgen dat bijvoorbeeld .maartenst ook wordt opgenomen in hun databases. Dan is het zaak om iedereen die jouw site wil bezoeken een alternatieve DNS-server te laten gebruiken. Verder heb ik trouwens geen links ofzo :(

• maartenst
http://www.open-rsc.org/
daar is deze url dus van :)

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Misschien is een subdomein onder nb.nu wat naar jouw IP verwijst al genoeg voor wat je wilt bereiken? http://www.nb.nu en dan onder DNS-diensten geloof ik.

Verwijderd

Ohw :) Ik moet voortaan de links in treads maar eens gaan volgen ;)

• maartenst
Op zaterdag 16 februari 2002 11:32 schreef HappyChainsaw het volgende:
Misschien is een subdomein onder nb.nu wat naar jouw IP verwijst al genoeg voor wat je wilt bereiken? http://www.nb.nu en dan onder DNS-diensten geloof ik.
Ja oke maar dan kan ik toch ook een www.tk domein nemen en die dan naar mijn ip stuuren.
maar wat ik wil is dus een soort prive internet maaken.
dus dat alleen mij (vrienden) het kunnen vinden. ;)

PS http://support.open-rsc.org/servers/ hier staan de IP nummers van die open DNS server dus de aan vuling op het all bestaande internet heb het zelf nog neit gezien hoor ja kan niet op het werk hier :(
Pagina: 1