Toon posts:

de dood

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
wat is de dood ?

de dood = niks , maar kun jij je niks voorstellen ?
als jij je iets voorstelt is het al " iets "

hmmm best frustrerend allemaal ..

Verwijderd

Ik denk, dat je na je dood gewoon terug komt. Dit hoeft niet persé als mens te zijn, en zelfs niet op aarde. (Nu wordt het echt vaag)... :)

Of liever gezegd, ik HOOP dat ik terug kom. Anders is het ineens afgelopen! En dan zeker voor EEUWIG (en dat is heeeel lang) blijven "dromen".

Nee nee, terug naar een of ander "bewustzijn", en je kunt weer opnieuw beginnen.

Verwijderd

DOOD = DOOD

Omdat de mens door een of andere vage chemische reactie kan nadenken enzo, zijn we nog niet meteen onsterfelijk hoor! Trouwens stel je voor dat je voor eeuwig (EEUWIG!) bestaat, dan word ik persoonlijk niet lekker!

Nee einde = einde tot zien daaag en tot nooit meer. En niet gaan zeuren over 'en onze ziel dan', want dat vind ik zulke enorme onzin!

Verwijderd

FlippoDealer probeer deze is.

Dood=Alles

Succes...

Verwijderd

Topicstarter
Nevyn .. idd nog zoiets waar je niet uitkomt

Verwijderd

Om die vraag te beantwoorden, moet je de vraag "wat is leven" beantwoorden.

Volgens mij is leven de mogelijkheid hebben om jezelf te kunnen reproduceren, en in stand te houden. Als je daar van uit gaat, is dood het verliezen van die mogelijkheid.

De vraag die hier eigenijk gesteld wordt is "wat gebeurt er met het bewustzijn als de mens dood gaat?". Naar mijn mening is die onlosmakelijk verbonden met de hersenen, en dus met het lichaam. Als het lichaam er dus mee ophoud, dan houd het bewustzijn er ook mee op.

Misschien een beetje moeilijk om in te zien, en om te willen geloven. Ik heb er al vaak over nagedacht, en ik kom steeds tot de conclusie dat als mijn lichaam er mee op houd, mijn buwustzijn hetzelfde doet.

Verwijderd

Het is maar waar je in gelooft... en het kan ALLEEN tegenvallen als je daadwerkelijk een BEWUSTZIJN hebt na de dood. Zodat je het dus kan beseffen dat het vervelend is.. OF juist leuk :) Maar ja, dat merk je dan pas. Als je simpelweg dood bent, dus je cellen zijn naar de filistijnen, en er blijkt dus geen geest te zijn die doorleeft, dan merk je dat dus ook niet en maakt het me geen flaus aus.

Veel mensen denken dat er na de dood een prettige wereld is te vinden en dat denk ik ook, of beter inderdaad: dat HOOP ik van harte. Maar misschien is de mens bezig een uitvlucht te vinden voor de gevreesde 'DOOD' door te besluiten dat na onze dood een positief iets aanwezig is.

Verwijderd

Er MOET iets zijn na de dood! Het kan gewoon niet anders. Ik kan het me niet voorstellen dat het zo van: 'Boem, afgelopen...veel plezier in het niets'.

Voor mij appart blijft je "bewustzijn" een paar jaar of een paar honderd jaar ('wat is tijd?') "dood", maar daarna komt het weer terug. Als zijne een nieuw bewustzijn.
Moeilijk te begrijpen, maar toch geloof ik hierin...

Zo verklaar je meteen het feit 'vorig leven'. :P

Verwijderd

Als het bewustzijn een tijd "dood" blijft, dan merk je dat niet. Een seconde gaat dan net zo snel als een jaar vanuit het bewustzijn gezien.

Maar ik heb een paar problemen met de kreet dat er na de dood iets moet zijn.
- als er dan iets is, waarom is er dan voor de geboorte niets? en als daar wel iets is, waarom kunnen wij on daar dan niets van herrineren?
- Mensen kunnen makkelijk accepteren dat er een begin van hun leven is, waarom dan geen einde?
- als er iets na de dood moet zijn, dan staat het bewustzijn los van het lichaam. hoe ziet het bewustzijn er dan uit? hoe kan het overleven buiten het lichaam?

Verwijderd

Je begin iedere keer met een nieuw bewustzijn. Daarom kan je je dan ook niets meer herinneren van het 'vorige leven'.
Waar het bewustzijn blijft als de persoon dood gaat, is mij ook een raadsel.

Wat ik wél weet (van docu's e.d.) is dat alle mensen die een bijna-dood-ervaing hebben gehad, dit als plezierig ervaren hebben. Zij vonden het jammer toen ze weer ontwaakten, maar konden niet verklaren waarom...

Verwijderd

Je begin iedere keer met een nieuw bewustzijn. Daarom kan je je dan ook niets meer herinneren van het 'vorige leven'.
Wat is er dan nog echt van jouw? je lichaam is weg en je bewustzijn ook. En wat je ziel betreft: geef daar dan eens een duidelijke definitie van. Anders is het bestaan daarvan zeer onwaarschijnlijk.

Bijna dood ervaringen: als je weinig zuurstof in je hersenen krijgt, dan krijg je dat tunnel effect. Bovendien wordt er volgens mij een bepaalde stof/drug aangemaakt die ervoor zorgt dat je je heel prettig gaat voelen. En voor de mensen die zichzelf hebben zien liggen terwijl ze hersendood waren:
Don't underestimate the power of the brain!
Is het niet mogelijk dat deze ervaring vlak voor het uitschakelen of vlak na het inschakelen van de hersenen razendsnel gecreeerd wordt? (no offence tegen degene die zelf zo'n ervaring hebben gehad en heilig overtuigd zijn van het tegendeel)

Verwijderd

ik denk dat als een mens sterf de dimensies van tijd en ruimte voor die persoon verdwijnen, ik geloof namelijk niet dat de ziel vastzit aan het lichaam.
het zou kunnen dat de ziel dan 'verdwijnt' naar een soort hiernamaals waar deze met de andere zielen aldaar kan communiceren, zonder last te hebben van externe factoren als tijd en ruimte
after all, je bent maar een paar bits en bytes in een alien poeter ;)

Verwijderd

Nogmaals, geef eens een definitie van de ziel. Wat moet ik me daarbij voorstellen? hoe merk je dat het bestaat? Ik heb namelijk geen enkel idee over wat het zou kunnen zijn.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:54

MicroWhale

The problem is choice

Het is aangetoond dat een lichaam circa 100 gram lichter wordt als het dood is. (dus: vlak voor de dood is het lichaam 100 gram zwaarder dan vlak na de dood). Wat dat is, daar laat ik me niet over uit.

Ik geloof wel degelijk dat er iets gebeurt met je na de dood. Wat dat is, is onduidelijk. Ik heb het idee dat er naast deze materiele werkelijkheid ook nog een andere werkelijkheid is.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Verwijderd

Ik kan me enigzins voorstellen dat je je daar niet over uit wilt laten. Heeft het soms te maken met een ontspannende sluitspier?

Verwijderd

Nou die 100gr, dat is denk ik niet de ziel hoor (voor zover die bestaat). Het zal wel iets met uitdroging of wat dan ook van het lichaam te maken hebben.

Op RTL5 komt op zondagmiddag altijd wel een geinig programma (hecht er niet teveel waarde aan). Dat gaat vaak over mensen die iets menen te herinneren van een vorig leven.

Eerst was daar nog iets anders vets bij! (beetje offtopic) Een vent die kreeg voor het oog van de camera plotseling allemaal bloedstriemen over zijn lichaam, daar scheen hij wel vaker last van te hebben. Volgens hun was dat een geest.

• Xtinction
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-01 09:28

Xtinction

el cheapo gamer

Tja ik denk zeker dat er iets is na de dood. NIETS kan ik mij moeilijk voorstellen. reincarnatie is natuurlijk een goede mogelijkheid (meer mensen op de wereld steeds minder dieren).

Maar mijn vraag aan jullie is: ZIJN JULLIE EIGENLIJK BANG VOOR DE DOOD?

ikke namelijk ontiegelijk. Ik ben er zo eentje die bang is voor het onbekende, het niet meer kunnen denken lijkt mij zo vreselijk eng....

Nou, Your thoughts.......

Verwijderd

Kzou niet weten wat er gebeurd als je dood bent, Ik vind wel dat als je je herinneringen uit dit leven niet mee neemt het geen klap uitmaakt wat er gebeurd.

Verwijderd

Via regressie (soort hypnose) kan je vrij makkelijk terug gaan naar herinneringen van voor je geboorte. Blijkbaar heb je die herinneringen gewoon bij je, maar is dat stukje geheugen onder normale omstandigheden geblokkeerd. Ten slotte gebruiken we maar een zeer klein stukje van onze hersenen.
Ik ben zelf dan ook heilig overtuigd van reincarnatie (zie ook abortus topic) en heb daar in mijn directe omgeving bewijzen van gezien zelfs.
De ziel, of hoe je het bewustzijn van de mens ook wilt noemen, moet een soort leerschool door en die leerschool bevat dus meerdere levens. Het is dus niet zo zeer een "second change" maar langzamerhand naar een hoger geestelijk niveau komen.
Een deel daarvan zie je ook in indea, met de kasten.
Na je dood kom je in een soort wachtkamer terecht, waar je geholpen wordt om je ervaringen te verwerken voor je weer aan een volgende stap begint.
Vele onverklaarbare trauma's blijken zelfs voort te komen uit niet goed verwerkte ervaringen uit voorgaande levens.
Klinkt allemaal heel vaag misschien, maar zo zit het toch echt ongeveer in elkaar.
En voor de vraag komt, ja, ik ben ook gelovig, en dat sluit allemaal heel erg mooi aan. Overigens zal je mij nooit in een kerkzaal zien (nou ja, de incidentele trouwerij daargelaten dan :) ) omdat de kerkgenootschappen gewoon heel erg vastgeroest zitten in hun eeuwen oude patroon. En alles wat niet in de bijbel beschreven staat is gewoon niet waar volgens vele van hen.
Maar goed, daar is ook al een ander topic over.

• -=Indigo=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 17:31
Ikzelf ben eigenlijk helemaal niet bang voor de dood, ik denk dat dat voor het grootste gedeelte gewoon niewsgierigheid is.
Ik denk ook dat we er simpelweg nooit achter zullen komen, omdat, stel je kunt een dode weer tot leven wekken dan zal deze denken dat ie maar even met zijn ogen heeft geknipperd, terwijl hij mischien al 20 jaar geleden gestorven is.
Dit is het zelfde effect als je slaapt, op dromen na dan, omdat je in de tussentijd gewoon "weg" bent geweest.
Reincarnatie lijkt me theoretisch niet uitgesloten, dat je ziel van lichaam tot lichaam reist, maar het lijkt me vrijwel onmogelijk dat je dan nog iets weet te herinneren.

Verwijderd

Bang niet, het is wel jammer dat je doodgaat.
Ik denk namelijk dat er na je overlijden gewoon niets is, een dood lijk/hoopje as en dat was het wel. Ik heb ook niet de behoefte om 'verder' te leven.
Ik ben zelf dan ook heilig overtuigd van reincarnatie (zie ook abortus topic) en heb daar in mijn directe omgeving bewijzen van gezien zelfs.
Wat ik vreemd vind van dit soort beweringen is dat het nooit in mijn omgeving gebeurt. Geen UFO's, geen bijna-dood-ervaringen, geen paranormale verschijingen, niets van dit soort 'bovennatuurlijke' dingen. En zolang ik het niet zelf meemaak :) of er echt harde bewijzen voor zijn, is het voor mij gewoon onzin.

Verwijderd

Xtinction

ikke namelijk ontiegelijk.
JA! Maar dat neemt niet weg dat ik denk dat er na de dood niets is. Het heeft mij ook veel moeite gekost om dit te accepteren...
Dit verklaart trouwens ook waarom jij niet kan geloven dat er na de dood niets is. Daar ben je namelijk bang voor. (nu niet gaan denken dat ik je een watje vind, want de meeste mensen zijn er bang voor...) Het is ook zeer moeilijk te accepteren.

Sakura
Via regressie (soort hypnose) kan je vrij makkelijk terug gaan naar herinneringen van voor je geboorte. Blijkbaar heb je die herinneringen gewoon bij je, maar is dat stukje geheugen onder normale omstandigheden geblokkeerd. Ten slotte gebruiken we maar een zeer klein stukje van onze hersenen.
Als je onderbewustzijn onder druk komt te staan, zou het dan niet iets gaan verzinnen om van die druk af te komen? Uit zelfbescherming misschien?

Verwijderd

of het zo is weet ik niet (ik leef nog) maar wat mij betreft is dood dood en houdt het gewoon op, nix reincarnatie, nix hemel of hel, waarom zijn zoveel mensen bang dat er niets is? Waarom moet en zal hun bekrompen geestje of ziel blijven bestaan na de dood. Je hoeft toch helemaal niet bang te zijn voor het Niets, het is namelijk niets en dat zegt genoeg. Moet je dan na je dood nog herinnerd worden aan al die ellende die we in ons leven meemaken?

overigens,
mens bestaat uit drie dingen
1: Lichaam: wat je ziet (maar soms liever niet ziet)
2: Geest: reactor op ervaring
3: Ziel: geweten, via DNA en opvoeding ingeprente weegschaal tussen eens-niet mee eens, goed-kwaad etc.

Overigens alledrie gevolg van chemische reacties

Verwijderd

Precies Ghost, dat denk ik ook altijd, maar in sommige gevallen begin ik weleens te twijfelen hoor, bijvoorbeeld als iemand exacte details van iemand die allang dood is, weet te vertellen. Dat is nu nog gewoon onverklaarbaar.

Persoonlijk denk ik, dat je ziel ongeveer hetzelfde is als je karakter, iets wat gewoon in je hersens is "opgeslagen", en wat niet zonder lichaam kwam. Hoe ik dat wat ik in m'n eerste alinea schreef dan verklaar? Geen idee :)

Verwijderd

roar:
punt 2 en 3 lijken wel veel op elkaar. Die opvattingen over goed en kwaad (het geweten) zijn aan te leren. Sterker nog, normaal gesproken ZIJN ze aangeleerd. Kijk maar eens naar mensen in een achterbuurt. De kinderen zien hoe andere mensen zich gedragen, en zien dat als er bijvoorbeeld iemand wordt neergestoken of in elkaar wordt gemept, dat daar dan niet veer ophef om gemaakt wordt. Gevolg is dat ze denken dat dit normaal is, waarna ze dat zelf gaan doen...

hans:
Wat dacht je van signalen vanuit je hersenen die op een of andere manier de van tijd kunnen verplaatsen. Daar heb ik het in Bestaat paranomaal zijn???????????? ook al over...

Maar ff iets anders:
Leven computervirussen? Ze hebben namelijk de mogelijkheid zichzelf te vermenigvuldigen. Aan de andere kant hebben ze niet de mogelijkheid om uit zichzelf te muteren.
Jullie reactie graag...

Verwijderd

Bazz-->
Wat ik wél weet (van docu's e.d.) is dat alle mensen die een bijna-dood-ervaing hebben gehad, dit als plezierig ervaren hebben.
FOUT....

er zijn namelijk een heleboel mensen die hun BDE niet erg prettig vonden..
zij spreken in hun ervaringen over..

complete duisternis, demonen, aanwezigheid van het Pure Kwaad , voelen angst, zien mensen(bekenden die al overleden zijn) verbranden...

alleen hun praten er (uiteraard) niet over..
niemand wil graag toegeven dat hij slecht is

zij zijn dan wel blij dat ze weer tot leven worden gebracht...
maar zijn daarna erg bang voor de dood..
en de meesten proberen hun leven zwaar te verbeteren...( en zijn spontaan gelovig )

en volgens onderzoekers neemt het aantal slechte BDE ervaringen toe

dus niet iedereen ziet lichttunnels...

Verwijderd

Wat bedoel je precies met de vraag of computervirussen leven? Bedoel je: Voldoen computervirussen aan de criteria waaronder wij leven bestaan? Nee natuurlijk niet. Dat voortplanten is toch iets volstrekt anders als wat wij daaronder verstaan? Een computervirus plant zich voort zoals een lawine dat doet, of een golf.

Of zit jij bij de Sims ook altijd op je beeldscherm te kloppen, en naar je sims te zwaaien? :)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

If we examine our fear of death we see in it a fear of the moment to follow, over which we have no control. In it is a fear of impermanence itself, of the next unknown changing moment of life.
Stephen Levine

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

hmmm... ik zie niet hoe een virus zich voort kan planten als een golf.

Ik kan wel de overeenkomst zien tussen virussen en bacterien: zo heb je er één, beetje voeding toevoegen, beetje energie toevoegen (bij virus: ongeinfecteerd programma en processortijd), en je hebt er 2.

• Diadem
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hmmm, als computervirussen leven, is het dan wel etisch verantwoord om ze van je computer te verwijderen? Is dat dan geen dierenmishandeling?

maar nu weer back to topic:

d'r zijn een aantal theorien over wat er na de dood gebeurt. De 3 interessantste (geloof me, er zijn er veel meer) zijn denk ik het materialisme (meest logisch op het eerste gezicht), de christelijke (meeste aanhangers wereldwijd) en de reincarnatietheorie (ondersteunt door dingen als BDE's en herinnering uit regressie).

Nu, welke van de 3 moeten we kiezen?

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

GHost,
ik denk dat je het verschil tussen geest en ziel kunt verklaren volgens het volgende voorbeeld:
Het is vandaag lekker weer dus ik ga een stukkie fietsen.
De gedachte om te gaan fietsen en de handeling worden bepaald door de geest. De ervaring, het prettig voelen, wordt bepaald door de ziel.

Verwijderd

Nee ,bang voor de dood ben ik niet.
wel bang om alleen dood te gaan
als ik dood ga wil ik mijn laatste adem uitblazen in het gezicht van mijn grootste liefde....................................

• Diadem

Diadem

fossiel

hoolY: dan zou ik wel je tanden poetsen voordat je doodgaat ;)

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

DUHHHHHHHHHH, dat was een open doel van 50 meter breed

• Rashann
  • Laatst online: 01-01 22:01

Rashann

Zoek de hond...

Ik denk dat ik het eens ben met degene die gelovenin het feit dat er niets is na de dood, ik kan me (in tegenstelling tot anderen) gewoon niet voorstellen dat er wel iets is...

en Spook, nee ik denk niet dat ze leven, hoewel ze wel aan jouw definitie voldeon... ik den ktoch dat er iets van een zeer geavanceerd gedachtensysteem / overlevingsdrang in moet zitten... en dat hebben die 'beesten' niet... die laten zich gewoon formatteren!! (Stelletje gekken!!: ))

en Xtinction: Nee, klinkt raar misschien, maar op het moment niet... dat zal waarschijnlijk wel veranderen indien zich een situatie zich voordoet waarbij de kans omhoog springt, maar zo op het moment ben ik er niet bang voor... ik zal er namelijk niets tot weinig van weten (hopelijk)... Ik vindt het alleen zeer vervelend voor m'n familie en die mensen die mij zeer aardig vinden (zijn die er?? :))

Nou ja, ik hou maar weer op met typen.. ff UT online spelen, en niet te vaak doodgaan :)

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

RainmanX:
Bacterien hebben minder intelligentie dan het gemiddelde computervirus, maar die leven ook.

HoolY!:
Dat zou ik juist niet willen. De pijn zien van je grootste liefde omdat je die voorgoed gaat verlaten. Ik denk dat ik dat een verschrikkelijke dood zou vinden.

Verwijderd

Ik in tegenstelling tot bijna iedereen geloof niet in de geest. De 'geest' is niets anders dan wat de mens benoemt heeft om het leven makkelijker uit te kunnen leggen.
De dood is ook iets wat de mens wil uitleggen, maar het niet kan. Ik kan zeggen: als ik 'dood' ben, ben ik in een betere plaats, maar ik denk niet dat we dat zeker weten.
En wat als ik word gekloond na mijn dood. Leef ik dan nog?
Computervirussen leven niet, ze doen wat ze moeten doen. Ze kunnen zichzelf niet uit zichzelf manipuleren.
Mensen zijn alleen op aarde om zichzelf voort te planten, zoals alle andere levensvormen op deze planeet/aardkloot.
We houden ons voor dat we andere doelen hebben dan dit, maar dat is niet zo. De regering is er om dit zo netjes en op een gemakkelijke manier te laten gebeuren.
We hebben gewoon geen andere doel dan neuken.
Dus als we dood zijn? Who cares, I am not dead now, or am I?

Verwijderd

Wat ik bedoelde met het voortplanten als een golf, was dat eerst 1 deeltje trilt, dan de volgenden, en zo verder. We noemen het misschien (bij virussen) ook voortplanten, maar daarom is het dat toch niet?

(toch zit er wel wat in)

Ali, ik geloof ook niet in de geest. Ik denk dat de geest gewoon iemands karakter is, en dat het gewoon niet zonder lichaam kan.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik moet er niet aan denken dat ik na mijn dood nog eeuwig verder moet als entiteit in een eeuwige aflevering van het kleine huis op de prairie.

Het enige wat ik nog voortbreng als ik dood ben is een heeeel grote familie gezellig krioelende maden.

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:53

Jag

Ik ben nou niet bepaald een aanhanger van ideeen als een ziel en hemel ed. Ik zal eens een rijtje maken van beweringen die ik gehoord heb over de ziel (in eigen woorden):
- het bestaat niet uit materie
- het beinvloed wel materie (er zou een wisselwerking zijn tussen ziel en lichaam)
- het wordt ook beinvloed door materie (zie boven waarom)
- het bestaat uit energie
- het besteed 90% van zijn energie aan het onderdrukken van negatieve impulsen (lees: slechte gedachten)
- de overige 10% dient dan om die negatieve gedachten te vormen, plus de "positieve" te vormen én te onderdrukken
- hij is onaantoonbaar
- maar je wordt wel 100 gram lichter als je doodgaat, suggererend dat je ziel je verlaat (dus toch materie?)

Ik neem dingen pas aan als daar een reden voor is, als je het kan aantonen dus. En dat ik dat doe heeft een hele goede reden. Anders kan je namelijk of alles gaan geloven of je moet alles gaan weerleggen. Dus afgezien dat ik het hele idee van een ziel zoiezo nogal onwaarschijnlijk vind (zeg maar een soort kleine passieve weerlegging), is er voor mij geen enkele aanwijzing geweest dat er een ziel is.

Ik ben overigens niet bijzonder bang voor de dood. Maar dat heeft ermee te maken dat ik jong ben, en ik nou niet de hele dag het idee heb dat het ieder moment afgelopen kan zijn. Als je je jong bent ben heb je een soort naieviteit dat je niet doodgaat (ookal weet je rationeel dat het wel zo is). En als je kijkt naar hoe de meeste jongeren rijden (maar een voorbeeld), dan merk ik dat ik daar niet de enige in ben. Als ik ouder word (en dat word ik helaas), dan zal dat wel verdwijnen, en daarmee zal denk ik ook de angst komen voor de dood misschien. Tot de dag dat je wel genoeg hebt van het leven, als je oud en kreupel bent en iedereen om je heen ziet doodgaan :(, dan zal de ansgt voorbij zijn denk ik.

Nog een laatste punt. Ik werk met een cellijn (ik doe onderzoek) die al zo'n 20 jaar doorgekweekt wordt (ik weet het niet 100% zeker of ik in de war ben met een andere cellijn), Cos cellen voor de geinteresseerden. Ze zijn oorspronkelijk afkomstig uit een tumor in de nier van een aap. Tumor cellen hebben niet het telomeren probleem wat normale cellen wel hebben, en wat onder andere je max leeftijd bepaalt (sleutel tot eeuwige jeugd?), en die kunnen dus euwig delen. Zo zijn er ook cellijnen uit mensen, en die mensen leven dus een heel klein beetje door in laberatoria over de hele wereld, grappig he? Soort van eeuwig leven, ook al is het nou niet echt intilligent leven te noemen.

Jag

Verwijderd

DiaDem >>>>> of ik drink ff een beirtje,ben ik ook van dat probleem af...... :D

GHoST>>>says>>>>>
HoolY!:
Dat zou ik juist niet willen. De pijn zien van je grootste liefde omdat je die voorgoed gaat verlaten. Ik denk dat ik dat een verschrikkelijke dood zou vinden.
-------------------------
maar het is toch mooi om aan de zijde van je grootste liefde dood te gaan....ik vind van wel hoor,ik ga liever met de armen van mijn geliefde om mij heen,dan ......you name it....en ik denk dat mijn geliefde dat wel zal begrijpen...

• Diadem

Diadem

fossiel

Hooly: Ik doe liever iets anders aan de zijde van mijn grootste liefde eerlijk gezegt >:)

Jag: Dat je nergens in gelooft wat niet aantoonbaar is is natuurlijk heel gezond. Maar er zijn aanwijzingen voor het bestaan van een ziel. Ga jij anders de volgende dingen maar eens verklaren:

Bijna Dood Ervaringen
Uittredingen
Geestverschijningen/contact met overledenen

----
Hoewel dit volledig offtopic is en ik hier waarschijnlijk een ban voor krijg kan ik het niet laten het te zeggen: Ik ben vanaf nu member. Voor zeker de helft dankzij dit onderdeel van GoT. Thx guys!

Verwijderd

Dat je nergens in gelooft wat niet aantoonbaar is is natuurlijk heel gezond. Maar er zijn aanwijzingen voor het bestaan van een ziel. Ga jij anders de volgende dingen maar eens verklaren:

Bijna Dood Ervaringen
Uittredingen
Aanwijzingen zijn wel iets anders dan harde bewijzen. Het feit dat iemand verteld dat hij een bijna dood ervaring heeft gehad, betekend nog niet dat het waar is. Er zijn ook mensen die geloven dat Maria beeldjes kunnen huilen, maar dat betekent niet dat het waar is.
Mensen denken wel vaker dingen gezien te hebben die heel niet waar zijn.

• Diadem

Diadem

fossiel

Angel-Eyes:
Ik zeg ook niet dat het waar is als mensen het zeggen, dat zou wel een heel naieve opvatting zijn :)
En aanwijzinging zijn idd geen harde bewijzen nee. Harde bewijzen zijn helaas (bijna) nooit te geven. Maar als er genoeg aanwijzingen zijn kun je wel degelijk tot de conclusie komen dat het logisch aan te nemen dat iets zo is.

en al deze verschijnselen verklaren als onzin vind ik wel erg flauw. Er zijn genoeg gegevens over bv uittreden te vinden om jezelf ervan te overtuigen dat het geen onzin is.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Hoeveel procent van de mensen die gereanimeerd (opnieuw getekend???) zijn hebben eigenlijk zo'n bijna dood ervaring?

Ik weet het niet maar volgens mij zijn dat er maar heeeeel weinig, en het zijn over het algemeen amerikanen die daar last van hebben, en das pas ECHT een raar volk.

Neeeh ik weet het nog zo net niet.

F.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Verwijderd

en al deze verschijnselen verklaren als onzin vind ik wel erg flauw. Er zijn genoeg gegevens over bv uittreden te vinden om jezelf ervan te overtuigen dat het geen onzin is.
Die gegevens bestaan toch echt uit verklaringen van mensen en niet uit harde bewijzen. Het is misschien wel erg koppig van mij, maar ik wil toch echt harde bewijzen. Als bv een miljoen mensen iets beweren is het voor mij nog niet de waarheid. Mensen zien vaak iets wat ze willen zien, terwijl het er helemaal niet is.

Kom met harde feiten en ik luister. Of ik moet het natuurlijk zelf meemaken, dan geloof ik het pas :)

Dit hangt natuurlijk ook met mijn visie dat de mens niet meer is dan een mens. Geen ziel, geen God, geen geest, niets, alleen maar een levend organisme, dat als het dood is gewoon dood is.

• Diadem

Diadem

fossiel

flagg:
het percentage weet ik niet, ik weet wel dat het zeker niet alleen Amerikanen zijn.

Angel-Eyes:
Een 'hard' bewijs kun je nooit geven. In geen enkel geval. Bewijs jij maar eens dat dingen op de aarde altijd naar beneden vallen. Wie weet is het toeval, en zou een kopje dat je los laat net zo goed omhoog kunnen vallen (Sterker nog, theoretisch is het mogelijk dat een kopje dat je loslaat omhoog valt, maar dat is een ander verhaal).

Als je een hypothese stelt is de regel dat als het 95% zeker is dat hij klopt je hem als waarheid mag verkondigen. Daaronder mag dat dus niet, maar je natuurlijk wel zeggen dat het dan waarschijnlijk is.

Nu, met zoveel onverklaarbare verschijnselen en verhalen van zoveel mensen, ook wetenschappers, die, niet altijd, maar soms, ook geverifieerd kunnen worden (dat mensen bij een uittreding dingen zien die echt gebeurt zijn), hoeveel bewijs heb je dan nog nodig voordat je het gelooft?

maar ok, als je het met je eigen ogen wilt zien, dan daag ik je uit om er eens naar te gaan zoeken!

Vraag voor de gein eens aan een hypnotiseur of hij je kan laten uittreden, of eens langs bij een reincarnathietherapeut en vraag wat voor vorige levens je hebt gehad.

Wie weet was je wel napoleon! :)

Dan nog hoef je het van mij niet te geloven, ik geloof het zelf ook niet allemaal. Maar ik sluit het niet uit! En dat zou jij ook niet moeten doen!

Verwijderd

Angel-Eyes, wat een onzin, Maria beeldjes kunnen niet huilen, alleen Elvis beeldjes kunnen dat. :)

Verwijderd

Angel-eyes-->
Aanwijzingen zijn wel iets anders dan harde bewijzen. Het feit dat iemand verteld dat hij een bijna dood ervaring heeft gehad, betekend nog niet dat het waar is.
bewijs voor een BDE ???
hoe zie je dat voor je dan ???
dat ik een BDE inpak in een kadopapiertje en bij jou op je buro achterlaat ???
dat ik tijdens een uitreding alles met een camera tape wat ik zie en je de video band opstuur ???

flagg-->
Hoeveel procent van de mensen die gereanimeerd (opnieuw getekend???) zijn hebben eigenlijk zo'n bijna dood ervaring?
Ik weet het niet maar volgens mij zijn dat er maar heeeeel weinig, en het zijn over het algemeen amerikanen die daar last van hebben, en das pas ECHT een raar volk.
in mijn familie weet ik van 4 mensen die een BDE hebben gehad.. en dat zijn echt nuchtere nederlanders hoor..
verder nog een ex-vriendin van mij.. had een uittreding toen ze erg ziek was...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:20
LOL, Hans2danmaar...

Diadem, je vraagt om verklaringen van:
Bijna Dood Ervaringen
Uittredingen

Dan vraag ik aan jou: Hoe verklaar je:
Kaboutertjes
Tarzan
The Borg

Verwijderd

Ik heb een tijd geleden een verhaal gehoord over een bijna dood ervaring. Die man zat dus in een tunnel met licht (het bekende verhaal), en wilde toen ineens terug. Toen heeft hij heel hard moeten kruipen (volgens zijn woorden) om weer uit die tunnel te komen.

Wat er volgens mij werkelijk gebeurt is:
Hij was bezig met dood aan het gaan, en als gevolg/oorzaak (weet ik niet, maakt ook niet uit) was er te weinig zuurstof in de hersenen. Dit zorgt ervoor dat je een soort van tunnel ziet. Hij wilde eigenlijk niet dood, en door die "ervaring" van het kruipen, kan ook angst zijn geweest, ging zijn hart sneller kloppen, waardoor er weer zuurstof in zijn hersenen kwam, en hij weer verder kon leven.

voor alle duidelijkheid: dit is maar één voorbeeldje!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

*Dit hoort eigenlijk meer naar boven*

Gedachten van mensen zijn een mix van electrische pulsjes en chemische reacties, als die ophouden houden je gedachten (en gevoel) ook op. er is dan nix meer. waarom denken mensen dat onze zielen die we nu hebben, terug zouden komen?

het plan van de natuur was gewoon een organisme te maken, dan zich kon voortplanten om te zorgen dat we niet uitsterven. dat we toevallig zelf-bewust zijn geworden, betekent het niet dat we alles zijn. Mijn gedachten en ziel zijn ontsprongen aan gestuurde pulsen en reacties, als die ophoud, is deze ziel over. ik besta dan gewoon niet meer.

of niet?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Verwijderd

Dan nog hoef je het van mij niet te geloven, ik geloof het zelf ook niet allemaal. Maar ik sluit het niet uit! En dat zou jij ook niet moeten doen!
Ik sluit het ook niet uit, ik denk alleen dat er veel betere verklaringen voor zijn.
Ik ben alleen niet zo thuis in de medische wetenschap. Het zou best kunnen dat als je bijna dood bent, de hersenen iets doen.
Dromen zijn ook moeilijk te verklaren. Ik kan mijn dromen nooit herinneren, maar er zijn mensen die dat wel kunnen en dan dingen 'bijna' meemaken. Ik denk dus dat er voor veel verschijnselen een 'normale' verklaring mogelijk is, alleen zijn die nog niet gevonden.

• Diadem

Diadem

fossiel

Angel-Eyes:
hoe normaal is een normale verklaring? Misschien is voor het bestaan van een ziel ook wel een wetenschappelijk verantwoord bewijs te geven.

zetje01:
heel simpel: Kabouters bestaan niet, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die ze ooit gezien heeft, of die aanwijzingen had van het bestaan. Hetzelfde geldt voor Tarzan, er is geen enkel aanwijzing dat hij bestaat, er is echter wel bekent waar het 'geloof' in Tarzan vandaan komt. 'The Borg' zijn ontsproten uit de gedachte van de makers van Star-Trek. Over het feitelijke bestaan van deze borg is ook nog nooit enige aanwijzing gevonden.

had je nog meer domme opmerkingen of heb je genoeg gehad?

Verwijderd

Er zijn net zo weinig harde bewijzen voor kabouters als voor uittredingen. Er zijn geen bewijzen dat ze wel bestaan en er zijn geen bewijzen dat ze niet bestaan.

Flamez:
bewijs voor een BDE ???
hoe zie je dat voor je dan ???
dat ik een BDE inpak in een kadopapiertje en bij jou op je buro achterlaat ???
dat ik tijdens een uitreding alles met een camera tape wat ik zie en je de video band opstuur ???
Dus omdat het niet te bewijzen is is het waar? Omdat een aantal mensen het zeggen is het waar? Er zijn te weinig wetenschappelijke aanwijzingen dat het bestaat.

• Jag

Jag

Het interessante met vorige levens is dat mensen altijd beweren Caesar, Alexander de Grote of verzin het maar, geweest te zijn. Nooit een normaal persoon. Moet ik wel aan toe voegen dat mijn bron de tv is, en dat ik er niet zoveel heb gehoord.
Jomanda beweerde een tijdje geleden dat ze in een vorig leven Ramses X (precieze getal weet ik niet) was geweest. (Kop)Spijkers (tv programma van VARA) heeft toen een klein onderzoekje gedaan (ik geloof mbv oudheidkundig museum van Leiden) en het bleek dat er helemaal geen Ramses X is geweest! Nou denk ik overigens niet dat alle mensen die beweren een vorig leven gehad te hebben, van hetzelfde niveau zijn als Jomanda ;).

Jag

Verwijderd

Nou denk ik overigens niet dat alle mensen die beweren een vorig leven gehad te hebben, van hetzelfde niveau zijn als Jomanda
En die mensen beweren dat ook niet met kwade opzet, die zijn er gewoon echt zelf van overtuigd dat ze een vorig leven hebben gehad.

Verwijderd

Ik zal de tegenstanders van reincarnatie toch teleur moeten stellen, er zijn namelijk meer dan voldoende bewijzen van het bestaan ervan.

Als je in regressie bent, kan je gewoonweg niets verzinnen, omdat je bewust denken omzeild wordt, en je onbewust zijn spreekt.

Om maar wat bewijzen te geven,
Plotseling vloeiend vreemde talen spreken

Wat ik eerder al beschreef, plattegronden van scholen waar je nooit geweest bent uit je hoofd kennen

Straten en zelfs mensen kennen in dorpen aan de andere kant van de wereld waar je nog nooit geweest bent.

Zelfs een keer een oorlogs misdadiger ontmaskerd door iemand die in een vorig leven door haar was omgebracht.

Als je de moeite neemt, en eens je oren open zet, en eens wat goede lectuur leest, zal je zien dat reincarnatie echt niet uit de lucht gegrepen is.

Maar ook hier is de sensatie pers weer ruim aanwezig, en komen alle exxessen weer uitgebreid aan het woord. En dat is dus ook meestal de grootste nonsense.
Mensen die ervaringen uit vorige levens weten, lopen daar niet graag te koop mee.

• Diadem

Diadem

fossiel

Sakura:

Exact!
Vooral het vloeiend vreemde talen spreken is een zeer sterk bewijs, omdat je daar opnamen van kunt maken (en dat is gebeurt!)

Jag:

Dat is dus absoluut niet zo! Het is juist opvallend hoe saai en nietszeggend veel van de vorige levens die mensen ontdekken onder regressie zijn. Het komt wel eens voor dat iemand zich herinnert dat hij Napoleon is, maar een goede therapeut zal daar dan al snel doorheen prikken en tot de conclusie komen dat het 'identificatie' is. Dan was de persoon bv een edelman aan het hof van napoleon die hem erg bewonderde.

Natuurlijk zijn er een boel charlatans die onzin beweren, dat ontken ik niet. Maar daar moet je niet al teveel op letten.

Ik zal dit nog maar eens herhalen:
Als iemand wil serieus iets wil weten over reincarnatie en regressietherapie moet hij het boek "Ring van Licht" van Hans ten Dam lezen
Dat is het boek over hierover in nederland. Hans ten Dam is eigenlijk zo'n beetje degene die in Nederland het vak heeft geintroduceerd.

Verwijderd

Bij regressie wordt het onderbewustzijn aangesproken. Als daar niet iets uit komt wat mensen er uit WILLEN laten komen, dan wordt het onder druk gezet en wordt er iets verzonnen. Dit doet het onderbewustzijn dan om zichzelf te beschermen tegen die druk. Die vreemde talen, tekeningen, mensen, straten, en al die andere dingen kunnen al eerder zijn opgepakt tijdens een TV-uitzending ofzo. Daarnaast kan het zo zijn dat die andere mensen bepaalde gedachten hebben uitgezonden (die oorlogsslachtoffers dus) die door de persoon die onder die regressie behandeling zijn opgevangen. Maar dat is weer een ander verhaal.

Verwijderd

Ghost, nu moet je toch echt een keer beginnen met goed lezen, want momenteel doe je wel heel erg opvallend aan struisvogel politiek.

Om even dat voorbeeld van die plattegrond van die school te nemen, er bestond op de HELE WERELD GEEN plattegrond zoals die vrouw die getekend had, iedereen verklaarde haar dus voor gek.
Ze was echter zo enorm overtuigd van haar gelijk, dat ze ondezoek in de school zelf zijn begonnen, en op de plaatsen waar zij beweerde dat er nog meer kamers waren, uiteindelijk maar muren zijn open gaan breken. Pas toen bleek dat zij gelijk had, en zijn de officieele plattegronden aangepast.

En geloof mij, je leert echt niet vloeiend Russisch of chinees van een keertje een tv uitzending te zien.

Ik geloof graag dat je moeite hebt met dingen als reincarnatie te acsepteren, maar probeer alsjeblieft een open-mind te houden, en niet krampachtig te zoeken naar drogredenen om het maar te kunnen ontkennen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

de genoemde "bewijzen" van reincarnatie, BDE, uittreding en contact met doden, kunnen ook verklaard worden door een collectief onderbewustzijn, of misschien zelfs een vorm van collectieve intelligentie.
Het zou ook kunnen zijn dat je de herineringen 'erft' via het genetisch materiaal dat je van je ouders mee krijgt.
Voor mij zijn het dus geen bewijzen dat reincarnatie etc. bestaat, alleen aanwijzingen dat er meer is..

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Dood te zijn is heel makkelijk voor te stellen. Het is precies hetzelfde als het slapen (zonder dromen). Alleen wordt je niet meer wakker. Je kan je er niets van herinneren, je voelt niet, je hoort niets, je merkt niets, je denkt niets en dat voor altijd. En dat is heel lang BTW.

Er stond laatst een cool artikel in de Scientific American (waar ik geabbonneerd op ben) over ofdat het natuurkundig was om onsterfelijk te zijn. Dus in meer praktische thermen: als we ooit een robot maken met een computer erin die snel en groot genoeg is om ons brein te simuleren, hoelang houdt die robot het dan uit (als hij zich kon repareren bla bla bla).
Onsterfelijk zijn betekend dat hij nooit kapot gaat of dat nooit zijn 'battarijen' opraken, hehe.
Nou in het gunstige geval zouden we 10^100ste ofzo kunnen leven. Nou dat is ontzendend lang! maar nog lang niet oneindig, jammer he?
Conclusie: je gaat ooit dood. Kut maar waar. Als er is iets na de dood heb je daar zelf voor moeten zorgen door je te laten invriezen. Maar verder ben ik bang dat er geen hemel of hel is, dat is allemaal verzonnen door wat middeleeuwse geestelijken.
Dus maak het er het beste van van die paar miezerige jaren die je hebt.

Verwijderd

Ons bewustzijn huist in ons brein. Daar zijn alle wetenschappers het overeens (zolang we de pseusowetenschappers daar buiten laten).
Als reincarnatie bestaat dan moet dat bewustzijn worden overgebracht naar een ander brein.
Hoe gaat dat in zijn werk? Je bewustzijn is een bepaalde configuratie van verbindingen tussen alle neuronen. Hoe breng je zo'n configuratie over? Dat kan met onze technologie nog (lang) niet. Ik kan me dan ook niet indenken hoe dat dan kan.

Op afgaande wat ik weet van de wereld doet me dan geloven dat reincarnatie niet mogelijk is. Maar er zijn een paar incidenten waarbij mensen beweren gereincarneerd te zijn wordt het moeilijk. Je kan die mensen natuurlijk gewoon ontkennen/vergeten of iemand kan proberen die mensen te onthullen als bedriegers. Dat is (nog) niet gedaan omdat niemand ze belangrijk vind. Dus zolang er niet meer bewijs is dan een paar zogenaamde hypnotische sessies en wat slechte beweringen van mensen die niemand kent hou ik bij mijn standpunt dat reincarnatie niet bestaat. Als het wel zou bestaan hadden we het waarschijnlijk wel geweten en had niemand bang geweest voor de dood. Je leefde toch verder in iemand anders.

Er zijn wel meer oplichers geweest die beweerde iets paranormaals te kunnen/zijn. Zelfs zo slim dat ze wetenschappers konden bedotten. Een Randy ofzo die lepels enzo kon buigen met zijn wilskracht enzo, ik weet zijn achternaam niet meer. Maar toen de tijd geloofde bijna iedereen in zijn telekinetische krachten totdat hij werd ontmaskerd.

Verwijderd

Ik geef alleen mogelijke alternatieven omdat ik absoluut niet geloof in reincarnatie. Dat betekend namelijk leven na de dood, en daar geloof ik niet in.

Maar stel dat reincarnatie bestaat, zijn mensen de enige die een volgend leven hebben? of zijn er nog bepaalde dieren? of heeft AL het leven een volgend leven?

Als wij dan een vorig leven hebben, waarom weten de meeste mensen (= bijna alle) daar dan zo weinig van af? Wat heeft het voor nut om ons een volgend leven in te laten gaan, zonder herineringen aan een vorig leven? Zijn wij dan eigenlijk nog wel hetzelfde? We hebben geen lichaam meer, en onze herineringen zijn ook weg.

Reincarnatie wijst er ook op dat de geest/ziel (kijk maar hoe je het noemt) los staat van het lichaam. Deze kan het lichaam wel beinvloeden. Hoe? En waarom bestaat die tweedeling, wat is het nut ervan?

Dit zijn enkele vragen die ik stel bij het horen van reincarnatie. Zolang ik daar geen antwoord op heb, of ik het nu zelf heb bedacht, of dat jullie het aan mij hebben gegeven, kan ik daar niet in geloven. Mijn eigen mening kennen jullie ondertussen. Zo niet, dan kijk maar even naar mijn vorige posts.

Zeikerd: De bekendste "lepelbuiger" was Uri Geller. Ik weet niet of er meer zijn geweest, dus het zou ook nog die ene Randy kunnen zijn.

• Theeboon
  • Laatst online: 26-01 09:52

Theeboon

theebonen bestaan!

Uri Geller, da's toch die israeliër?

volgens mij komt daar nog een docu over op Discovery.

"I sit in my room and imagine the future."

• Jag

Jag

Ik zal de tegenstanders van reincarnatie toch teleur moeten stellen, er zijn namelijk meer dan voldoende bewijzen van het bestaan ervan.
Het bewijs is zeker zo overtuigend dat Nature (of een ander wetenschappelijk blad) het gepubliceerd heeft?
Er worden al zo lang wonderen gemeld. Plotseling verdwenen tumoren, zelfontbranding, gespreken met RIP oma, enz.
Of ze worden ontmaskerd of ze sterven een roemloze dood. Als je van alles gaat aannemen op basis van dit soort "bewijs", dan zou de "kennis" van de wetenschap nu tien keer zo groot zijn, en mijn studie geneeskunde 30 jaar. Het leuke van wetenschap is juist dat het door dit soort "wonderen" heen kijkt.

En dat Uri Geller een oplichter was lag er wel erg dik bovenop. Hij wilde niet eens optreden met door de tv zender geleverde spullen, want dan kon ie zijn lepels niet voorbuigen. En ze hadden ook geen spiegel erbij gedaan zodat hij kon afkijken tijdens het overtekenen van een tekening met zijn ogen dicht. Wat een zak die gast.

Jag

• Diadem

Diadem

fossiel

hehe, die theorie van het genetische geheugen is een leuke. helaas heb ik hem vaker gehoord, en weet ik dus het antwoord erop.
a) er is niet genoeg erfelijk materiaal om al je ervaringen ed op te slaan
b) De meeste herinneringen aan vorige levens zijn de ervaringen dat je doodgaat (kennelik ingrijpende gebeurtenis). En aangezien de meeste mensen niet meer copuleren na hun dood kunnen we genetisch geheugen dus bij de hoek 'onzin' zetten.

collectieve intelligentie/collectief onderbewustzijn zijn leuke theorieen. Alleen nog onwaarschijnlijker als de reincarnatie theorie zelf. Dus ga nou niet reincarnatie weerlegen met zo'n theorie.

over de onbetrouwbaarheid van het onderbewustzijn kun je veel zeggen. Maar er is nog nooit ook maar 1 herinnering die uit regressie is opgehaald als onwaar bewezen. en er zijn er vele als waar bewezen.

Zeikerd:
Dus zolang er niet meer bewijs is dan een paar zogenaamde hypnotische sessies en wat slechte beweringen van mensen die niemand kent hou ik bij mijn standpunt dat reincarnatie niet bestaat
a) dat zogenaamd slaat nergens op.
b) regressie hoeft niet onder hypnose te gebeuren. Ook zonder hypnose kun je herinneringen naar boven halen, het is alleen lastiger.
c) Die paar sessies van jouw zijn er vele tienduizenden van vele honderen therapeuten.

gedraag je alsjeblieft niet zo 'superieur' en kom met goede argumenten.

Ghost
Maar stel dat reincarnatie bestaat, zijn mensen de enige die een volgend leven hebben? of zijn er nog bepaalde dieren? of heeft AL het leven een volgend leven?
Alleen mensen. Er zijn wel stromingen die ook denken dat je als dier terug kunt komen, maar waar wij het over hebben is alleen mensen.

en dan het nut ervan: Tja, daarover zijn meerdere theorieen, maar over de basis is iedereen het wel zo'n beetje eens:

Het leven is een leerschool. Je doet met al je levens steeds meer ervaringen op en dus steeds meer wijsheid. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat je je vorige levens niet herinnert. of omdat wij nog niet ver genoeg geleerd zijn, of omdat het niet de bedoeling is, omdat je dan anders minder zou leren.

Belangrijk is dat er een patroon in je levens zit. Het is niet zo (zoals sommige mensen denken) dat als jij in je ene leven iemand vermoord, jij zelf je volgende leven vermoord wordt. Dat kan wel, maar er wordt lang niet altijd 'gestrafd' en de straf kan ook in een heel andere vorm komen.

en tot slot, en dit klinkt misschien vreemd, is het zo dat jij je eigen leven kiest. Niet altijd, maar vaak is het zo dat je kiest welk leven je wilt gaan krijgen, oftewel bij wie je geboren wilt worden.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.