hehe, die theorie van het genetische geheugen is een leuke. helaas heb ik hem vaker gehoord, en weet ik dus het antwoord erop.
a) er is niet genoeg erfelijk materiaal om al je ervaringen ed op te slaan
b) De meeste herinneringen aan vorige levens zijn de ervaringen dat je doodgaat (kennelik ingrijpende gebeurtenis). En aangezien de meeste mensen niet meer copuleren na hun dood kunnen we genetisch geheugen dus bij de hoek 'onzin' zetten.
collectieve intelligentie/collectief onderbewustzijn zijn leuke theorieen. Alleen nog onwaarschijnlijker als de reincarnatie theorie zelf. Dus ga nou niet reincarnatie weerlegen met zo'n theorie.
over de onbetrouwbaarheid van het onderbewustzijn kun je veel zeggen. Maar er is nog nooit ook maar 1 herinnering die uit regressie is opgehaald als onwaar bewezen. en er zijn er vele als waar bewezen.
Zeikerd:
Dus zolang er niet meer bewijs is dan een paar zogenaamde hypnotische sessies en wat slechte beweringen van mensen die niemand kent hou ik bij mijn standpunt dat reincarnatie niet bestaat
a) dat zogenaamd slaat nergens op.
b) regressie hoeft niet onder hypnose te gebeuren. Ook zonder hypnose kun je herinneringen naar boven halen, het is alleen lastiger.
c) Die paar sessies van jouw zijn er vele tienduizenden van vele honderen therapeuten.
gedraag je alsjeblieft niet zo 'superieur' en kom met goede argumenten.
Ghost
Maar stel dat reincarnatie bestaat, zijn mensen de enige die een volgend leven hebben? of zijn er nog bepaalde dieren? of heeft AL het leven een volgend leven?
Alleen mensen. Er zijn wel stromingen die ook denken dat je als dier terug kunt komen, maar waar wij het over hebben is alleen mensen.
en dan het nut ervan: Tja, daarover zijn meerdere theorieen, maar over de basis is iedereen het wel zo'n beetje eens:
Het leven is een leerschool. Je doet met al je levens steeds meer ervaringen op en dus steeds meer wijsheid. Dat zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat je je vorige levens niet herinnert. of omdat wij nog niet ver genoeg geleerd zijn, of omdat het niet de bedoeling is, omdat je dan anders minder zou leren.
Belangrijk is dat er een patroon in je levens zit. Het is niet zo (zoals sommige mensen denken) dat als jij in je ene leven iemand vermoord, jij zelf je volgende leven vermoord wordt. Dat kan wel, maar er wordt lang niet altijd 'gestrafd' en de straf kan ook in een heel andere vorm komen.
en tot slot, en dit klinkt misschien vreemd, is het zo dat jij je eigen leven kiest. Niet altijd, maar vaak is het zo dat je kiest welk leven je wilt gaan krijgen, oftewel bij wie je geboren wilt worden.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett