Een vriend van mij belde gisteren met de melding dat zijn computer "geheugen kwijt was". Ik ben erheen gegaan, en inderdaad: de pc met 1 chip van 128 mb ziet slechts 96 mb tijdens de POST. Ook in het BIOS wordt mooi 96 MB aangegeven, en in Win98 ook. Hij heeft, zover ik weet, altijd zonder veel problemen gelopen. Is het mogelijk dat een deel van de geheugenchip kapot is? (Dan zou de chip het volgens mij helemaal niet meer doen...
)Ik heb nog niet een andere chip kunnen inbouwen om te kijken of het aan de chip ligt. Als het er NIET aan zou liggen, wat kan het dan zijn?
Kijk FirePower wat careman hier mee bedoelt is t feit. Dat het totale geheugen van 128mb vaak is onder verdeelt in meerdere chips. En die zitten op een "latje" in je dimm simm of rimm slot. De kans is dus groot dat 1 of meer van die deel chips kapot zijnOp zaterdag 16 februari 2002 01:48 schreef carnman het volgende:
zit die 128 MB op een latje?
Heeft dat ding stiekum onboard video? Die dingen willen nml wel eens 32MB afsnoepen 
Verder weet ik dat als je bijvoorbeeld smartdrv 32768 in je autoexec.bat zet, dat Windows ineens 32MB minder aangeeft, simpelweg omdat je dat stuk niet meer kunt gebruiken omdat er een uitgeschakelde smartdrive op zit.
Verder weet ik dat als je bijvoorbeeld smartdrv 32768 in je autoexec.bat zet, dat Windows ineens 32MB minder aangeeft, simpelweg omdat je dat stuk niet meer kunt gebruiken omdat er een uitgeschakelde smartdrive op zit.
weet je zeker dat ie eerder wel 128 aangaf?
probeer eens in een andere pc.
probeer eens in een andere pc.
Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)
1. SmartDrv is niet geladen.
2. De BIOS geeft 96 MB aan, dus dat zou niet aan smartdrv kunnen liggen, als het al was geladen.
3. Geen OnBoard video. Er zit een TNT2 Pro in.
4. Er zit maar 1 reepje in het ding, dus dat kan niet 96 mb zijn AFAIK.
Het zou dus kunnen dat 1 chip op die reep kapot is. Ik probeer binnenkort eens ander geheugen.
2. De BIOS geeft 96 MB aan, dus dat zou niet aan smartdrv kunnen liggen, als het al was geladen.
3. Geen OnBoard video. Er zit een TNT2 Pro in.
4. Er zit maar 1 reepje in het ding, dus dat kan niet 96 mb zijn AFAIK.
Het zou dus kunnen dat 1 chip op die reep kapot is. Ik probeer binnenkort eens ander geheugen.
het kan er wel een zijn als je chipset niet meer ondersteunt. stop maar eens 128 mb in een abit sm5. alles werkt maar hij telt maar tot 96
Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)
Ik denk het niet. Zo ver ik weet, is het een BX440 moederbord. (Ik ga over een weekje of zo weer bij die kennis langs. Dan kijk ik effe.)Op zondag 17 februari 2002 00:29 schreef Mr.Nobody het volgende:
het kan er wel een zijn als je chipset niet meer ondersteunt. stop maar eens 128 mb in een abit sm5. alles werkt maar hij telt maar tot 96
En ik denk toch, dat een moederbord waarop maximaal een P3 1000 (10x100) kan, dat die ook 128 mb ondersteund? Ik had al 256 mb in m'n oude p2 350. (Met 440bx MoBo.)
Pagina: 1