Befkikker
posted 02-05-2000 01:30 by Befkikker (Junior Member)
--------------------------------------------------------------------------------
Quote:
Kom met argumenten in plaats van met waardeoordelen.
1.Niks waardeoordeel.
2.Look who's talking.
Quote:
Ik dacht toch echt dat we hier een intelligente discussie hadden.
Dan heb je je vergist. Heb nog weinig intelligents van jouw kant mogen aanschouwen.
Quote:
Het feit dat er steeds minder geloven zegt helemaal niets over de vraag of het waar is.
Nou ja, eigenlijk dus wel. Als niemand gelooft is het uiteraard niet waar. Andersom geldt hetzelfde. De discussie erover is dan immers niet van toepassing,
Quote:
Verder kan ik me voorstellen dat mensen eerder geneigd zijn in wetenschap en techniek (B'vo) te geloven dan in een geestelijke wereld. Men ziet dagelijks de doelen die daarmee bereikt worden en dat geeft de mens vertrouwen.
Vertrouwen? Ik dacht kennis, een kijk op de realiteit.
Quote:
Toch kan ik niet uit onder het feit dat wonderen gebeuren
Nou, vertel eens, wat voor een wonderen heb jij allemaal mogen aanschouwen (en niet met huilende mariabeeldjes aankomen he).
Quote:
en is het absoluut niet wetenschappelijk om te zeggen dat die nog niet verklaart kunnen worden, maar over honderd jaar wel ofzo.
Het is toch niet zo dat we in een keer alles te weten komen? Dat vergt inderdaad nogal wat tijd. Dat snap je zelf toch ook wel.
Heeft te maken met dat ene woord wat ik al eerder heb gebruikt: ontwikkeling (nee, niet op economisch gebied).
Quote:
Er is een geestelijke wereld maar door de beperkingen die de wetenschap zichzelf oplegt kan die nooit wetenschappelijk verklaard worden.
"Er is"? Nee, jij GELOOFT dat die er is.
En wat betreft die beperkingen; daarmee bedoel je te zeggen de wetenschap zich over het algemeen liever met reele zaken bezighoud? Nou, dat klopt.
Quote:
Met betrekking tot die kerkgang:
Het is te verklaren dat mensen, wanneer het goed gaat met de economie, denken onafhanklijk te zijn van God. Je zag echter in WOII dat de kerken sinds tijden niet zo vol hebben gezeten. Het is een historisch feit dat welvaart omgekeerd evenredig is met kerkgang.
Ik had het over de ontwikkeling inzake de wetenschap, het vergroten van onze kennis (wat dankzij de welvaart mogelijk gemaakt wordt). Wij hebben de luxe een hoop kennis te kunnen vergaren, daar (zelf) over na te denken om vervolgens tot een oordeel te komen. Naarmate die kennis groter en breder voorhanden wordt, zullen steeds meer mensen tot de conclusie komen dat religie leuk was voor de mensen van toen, maar dat het geen plaats meer heeft in de huidige maatschappij.
PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE