Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
Het kan (nog) niet worden aangetoond maar dat hoeft natuurlijk niet in te houden dat het niet bestaat, alleen heb ik het zelf dus nooit meegemaakt of gezien dus heb ik er toch mijn twijfels over...
Verwijderd
telekinesse bestaat volgens mij zekers wel, vooral omdat alles wat we om ons heen zien niet fysiek bestaat ( verwarde mensen kijken hier onderaan )
ik denk dat we uiteindelijk nog veeeeeel meer teweten gaan komen, denk maar eens na: als jij 200 jaar geleden tegen iemand had gezegt:"over honderd jaar schieten we iemand de lucht in die een week wegblijft en terug komt met een steen van de maan" iedereen had je voor gek verklaard
Als we dit allemaal gaan kunnen zullen we uiteindelijk wel veel meer bereiken dan we nu denken.
Verwijderd
Afgezien van de technische kant, kan je zeker zijn dat als je een levend wezen helemaal uitelkaar haalt en vervolgens weer in elkaar zet dat het ook weer HETZELFDE wezen is???
en dan heb ik het niet over het uiterlijk, maar over het innerlijk!
Volgens mij niet...
Verwijderd
in de middeleeuwen dacht men ook dat vliegen onmogelijk was. Er is trouwens ook een tijd geweest dat men dacht dat je niet harder kon dan 80 km/u. En nu is dat de normaalste zaak van de wereld.
Verwijderd
Je wordt juist in zijn geheel in een soort "zwart gat" (maar dan anders) getrokken en ergens anders weer uitgespuugd.
Dit zwarte gat heeft eigenlijk een naam die lijkt op: Quantum-time/space/fracture/breach/nogwat....... ben het ff kwijt
Wie weet hoe dit wel heet?
Verwijderd
Stel ik wordt overgestraald. De eerste stap is mijn lichaam te "dematerializen", dus omzetten van materie naar energie.
Als al mijn atomen uit elkaar gerukt worden en van elkaar gescheiden worden, denk ik dat ik wel kan zeggen dat ik dood ga! Dus iedere keer als je iemand/iets dematerialized vermoordt je die iemand dus!
Stel je wordt weer exact zo inelkaar gezet daarna ben je dan nog wel hetzelfde? Of ben je een ander "iemand"?
Technische kant onmogelijk :
Stel ik wil een baksteen "materilizen" dus de derde stap in de teleportatie, het weer inmekaar zetten van hetgene wat je wil overstralen, dan zou ik daar volgens e=mc^2 een enorm grote hoeveelheid energie voornodig hebben!!! (Reken maar na dat je daar heel veel pc een hele lang tijd op kan laten draaien
Die energie zou je natuurlijk kunnen halen uit het "dematerialize" proces. Alleen hoe wou je dat doen, hoe wou je materie omzetten in energie???
Vliegen kan je in de natuur aantreffen, maar het omzetten van materie in energie? Dat gebeurt slechts in annihilatie processen!
Daarbij hoe wou je een iemand/iets in kaart brengen? Ieder afzonderlijk molecuul, iedere binding? Dat zou praktish oneindige hoeveelheiden data zijn! En vervolgens van de grond af opbouwen???
Behalve het ethische aspect is teleporteren technisch nog heeeeeeeeeeeel heeeeeeeeeeel ver weg of misschien zelfs onbereikbaar! Vliegen en snel gaan is nog wel te bevatten, maar de problemen die je tegenkomt bij het teleporteren zijn eindeloos.
Verwijderd
Er is trouwens een overeenkomst tussen zo'n ding en een muntje dat je op een tafel laat draaien. Hoe dichter het muntje bij de tafel komt, hoe sneller het gaat draaien. Bij zo'n quantum ding gebeeurt hetzelfde. Een wazig iets: bij het muntje op de tafel wordt dat draaien zeer plotseling afgebroken (de natuur staat geen oneindige snelheid toe) en bij zo'n quantum ding gaat het altijd door. (daar gelden de natuurwetten niet door de enorme zwaartekracht)
Trashbash: Daarom hebben ze bij startrek een of andere compensator. Ze wisten niet hoe ze dat op gingen lossen, dus verzonnen ze dat gedoe. (de werking daarvan is nooit uitgelegd)
Dat teleportatie experiment was toch dat ze een foton niet fysiek verplaatsten, maar dat ze een andere foton dezelfde 'formule' (wat is wetenschappelijke term ook alweer?) hadden gegeven als het getransporteerde foton? Of hebben ze inmiddels al weer iets anders gedaan?
Trashbash:
wat jij zegt klopt niet. Dat levende wezens iemand anders zijn als je ze zou overstralen denk jij, maar hoe kun je dat nouw weten? misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Verkondig jouw geloof niet als de absolute waarheid aub.
Verder is het niet waar dat je iets niet zou kunnen dematerializen. Stel dat je 1kg materie wilt 'mollen'. Dan materialize je 1kg antimaterie en laat je ze elkaar annihileren. Dan heb je winst gemaakt qua energie. Ik zeg niet dat het makkelijk zal zijn, maar mogelijk moet het toch zeker zijn.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Verwijderd
Het is een soort "scheur" in de tijd-ruimte waardoor ze materie heen loodsen en die vervolgens ergens anders eruit loodsen.
Heel bot komt het er op neer dat ze een klein warp-hole'tje openzetten tssen de ene en de andere plek. Tis alleen geen warp hole want die heeft een oneindigende zwaartekracht EN is op sommige punten zo smal dat je eruit zou komen als een hele lange sliert van 1 atoom dik (doet auw
Jammer is alleen dat een scheur in de tijdruimte een beetje veel energie nodig heeft. Maar als je een zwart gat op kan wekken kan je er ook energie uit halen dus dat scheelt weer...
Stop er nu mee want hoofdje gaat pijn doen.....(ben mee aan het rekenen
Verwijderd
Jammergenoeg konden ze dat met onze wetenschap niet verklaren..
Trashbash, wat doe jij elke dag dan? Jij eet toch ook geen kant en klare energie? Alles is mogelijk, dat weet ik zeker, zeg nooit nooit!(kut)maar het omzetten van materie in energie?
Verwijderd
volgens mij is de eerste stap richting teleporten dan om een manier te vinden waarmee we _alle_ deeltjes om kunnen zetten naar energie en vervolgens weer terug kunnen zetten naar deeltjes
Verwijderd
Verwijderd
1) Alles wat ik zeg is wat ik denk! Dus geen ultieme waarheden enz zo bedoel ik het helemaal niet!
Diadem : Hopelijk ben je het met me eens dat als je iets dematerialized dat je het in feite "vermoord". Wat ik me nu afvraag is als je vervolgens weer dupliceerd (ook een leuk topic : cloning ed.
Het is natuurlijk als je een kilotje antimaterie erbij gooit het probleem is echter dat je dan ook een kilo antimaterie moet maken!!! En hoe wou je die energie opvangen??? In een oneindig kleine tijd is van die energie weer straling gemaakt.
Winst heb je natuurlijk niet bij een antimaterie reactie anders zou je oneindige energie hebben!!! (en er zijn enkele natuurwetten die dat niet toelaten).
Common Sense : We hebben het niet over energie die in biologieboekjes staat, maar over PURE energie, dus de "E" in E=mc^2! In jouw lichaam komt zeker niet zo'n reactie tot stand anders zou jij hier niet meer kunnen posten
Hans3danmaarweer : Zwarte gaten heb een enorm aantrekkingskracht, waarom je er niets van merkt is waarschijnlijk omdat ie ERG ver weg is! Zwaartekracht neemt af als de afstand toeneemt dus als dit zwarte gat maar ver genoeg is dan zal je er niets van merken!
Verwijderd
Verwijderd
Je bedoeld toch niet Uri Geller he? Die vent belazerd gewoon iedereen! Hij is in een TV-interview geweest waar hij dat ook moest doen, met de lepels die ze vanuit de studio hadden geregeld, maar dat kon hij niet.Laatst(ok, tijd geleden) stond er in 1 of ander blad die vent die lepels kon buigen enzo, nou ik wist niet wat ik zag!! Me bek viel open!
Als het nou zijn eigen lepels waren geweest, dan was het geen probleem geweest. Hij bewerkte die dingen namelijk. Als je zo'n lepel namelijk lang genoeg heen en weer buigt, dan wordt het metaal vanzelf slapper, dus is het heel makkelijk te buigen.
Een ding moet ik wel zeggen over hem: hij is wel slim. Niet veel mensen kunnen anderen op zo'n manier belazeren en er mee weg komen. Sterker nog, hij is er stinkend rijk van geworden!
Het zwarte gat dat jij bedoelt is waarschijnlijk het zwarte gat wat in het centrum van ons sterrestelsel zit. Dit is ver weg (50.000 lichtjaar iirc) vandaar dat we er hier niet veel van merken. Maar we merken het wel! Alle sterren in ons sterrestelsel draaien om dit zwarte gat!
verder:
[quote]Winst heb je natuurlijk niet bij een antimaterie reactie anders zou je oneindige energie hebben!!! (en er zijn enkele natuurwetten die dat niet toelaten).[quote]
Ja, maar als je een kilo antimaterie zou repliceren en daarmee dan 1 kilo materie zou annihileren dan verdwijnt er dus materie, en daaruit haal je de energie winst. De wet van behoudt van materie en energie wordt niet geschonden.
Er is trouwens nog een 'simpele' oplossing voor het energieprobleem denkbaar. Namelijk nulpuntsenergie. 1 belletje 'niets' ter grote van 1 proton bevat meer energie dan alle materie in het universum. Zelfs als je maar een fractie daarvan kunt gebruiken kun je daarmee heeeel veel materie repliceren. (Of een warpbubble bouwen om sneller als het licht te reizen, maar dat is een ander verhaal)
G = 6.6726E-011 N*m^2/kg^2
1 lichtjaar = 9.461E+015 meter.
een zwart gat in ons zonnestelsel zit maximaal 2 lichtjaar van ons vandaan, dus 1.8922E+016 meter.
de zon weegt 1.989E+030 kg
dat zwarte gat weegt dus 3.978E+036 kg.
dan is F van het zwarte gat op de zon dus: 1.474E+024 N. De zon zou dan met een snelheid van 1.403E+010 m/s rond moeten draaien om dat zwarte gat. Dat is zo'n 50x de lichtsnelheid.
Als het zwarte gat op 50.000 lichtjaar afstand zit dan is de snelheid van de zon: 5.611E+005 m/s. Dat is een realistischere snelheid. Het is zelfs maar 1/500 van de lichtsnelheid, wat me aan de lage kant lijkt. naja, ik ga het ook niet allemaal weer narekenen. Het is wel goed zo.
Ten eerste is het handig om als er v^2 staat ook wortel te trekken van het antwoord dat je krijgt.
doe je dat wel dan kom je op 7.49E+002. Wat duidelijk te weinig is. De massa van het centrum van de melkweg klopt dan ook niet, die is 75x zo groot, en bovendien is de straal ook geen 50.000 lichtjaar, maar iets minder, het correcte antwoord voor de snelheid van de zon moet zijn (uitgerekend met binas erbij via 2*pi*r/omlooptijd): 2.44E+005 m/s
Verwijderd
even over de materie/antimaterie..
Het is een beetje erg ingewikkeld proces om Antimaterie te maken, ze kunnen maar 100 gram per 1000 jaar produceren met de huidige technische middellen.
Nulpuntsenergie: Is dat het idee van de supersnaartheorie? Of daarin verwerkt? Komt me ergens bekend voor...
Verwijderd
Moet je er wel bij zeggen dat dat maar een klein gedeelte van de wetenschappers denkt dat een ruimte van een Proton oneindigveel energie kan bevatten.
Een Klein deel denkt van wel
het is idd waar dat het niet zeker is of er zoveel energie in zit, en bovendien is het zeer waarschijnlijk onmogelijk om het er allemaal uit te halen, maar ik heb al van een aantal experimenten gehoord waarbij ze vermoeden dat er nulpuntsenergie vrijkomt, dus een beetje van die hele grote hoeveelheid moet kunnen. En een beetje van zo heel erg veel is nog steeds veel, zeker omdat het 'gratis' is.
Wat nulpuntsenergie precies is moet je mij ook niet vragen, ik geloof dat het de energie is waaruit de structuur van het heelas opgebouwt is, maar wat ik mij daar bij moet voorstellen.
Verwijderd
De electronen die om een atoom draaien zijn negatief geladen. Die draaien ook in een "ideale" baan, zodat ze niet te veel last van elkaar hebben.
De protonen zijn positief geladen, en vormen samen met neutronen de kern van de atoom. Je zou dus verwachten dat de kern uiteen zou vallen door de afstotende krachten binnen in. Dit gebeurt niet door de nulpuntsenergie. Als de kern van een atoom te veel protonen bevat, dan wordt deze onstabiel, en stort in (wordt gesplitst waar straling bij vrij komt)
Verwijderd
Maar dan begrijp ik nog niet waarom die energie zo groot zou moeten zijn. Die hoeft toch maar groot genoeg te zijn om de protonen en neutronen bijeen te houden?
(bij die hoeveelheid, moet ik dan denken aan de hoeveelheid die vrijkomd bij kernsplitsing, of is dit meer?)
Positieve en negatieve ladingen trekken elkaar juist aan. De kracht die ontstaat doordat elektronen negatief en protonen positief zijn, de elektrische kracht, F(el), is juist de kracht de ze aan elkaar houdt.
De zwaartekracht en kernkracht helpen ook wel een beetje, maar de elektrische kracht is het belangrijkst.
Zelfs binnen een proton/neutron worden de quarks aan elkaar gehouden door deze kracht, hoewel de zwakke kernkracht (of was het de sterke?) hier ook belangrijk gaat worden.
Nee, nulpuntsenergie bevindt zich niet in materie. Dat is juist het vreemde ervan. het heet ook niet voor niets nulpuntsenergie.
Bij kernsplitsing (en ook bij fusie) komt energie vrij uit materie. via E=mc^2. Nulpuntsenergie is iets heel anders, wat het precies is zijn ze (de geleerden) ook nog niet echt uit volgens mij.
Het is in ieder geval theoretisch heel erg veel. Meer dan je kunt bevatten zullen we maar zeggen.
Verwijderd
Jij hebt blijkbaar niet goed gelezen wat ik schreef.
Ik schreef gelijk geladen deeltjes (dus positief en positief of negatief en negatief) stoten elkaar af en verschillend geladen deeltjes (dus negatief en positief) trekken elkaar aan.
Dat die electronische kracht die dingen bij elkaar houd maakt MIJ niet uit. Volgens de theorie die ik gehoord had zorgde de nulpunts energie daarvoor.
Bovendien schrijf ik nergens dat de nulpunts energie IN de materie zit. Ik schrijf dat die atomen bij elkaar gehouden worden door nulpunts energie, dus dat die energie van buiten af komt.
Ik schrijf ook nergens dat bij het vrijkomen van nulpuntsenergie materie verdwijnt.
Ik kan het wel verkeerd hebben doordat ik op een te hoog niveau zit. Het kan ook zijn dat je nog verder er in moet duiken, dus naar de protonen, neutronen e.d. moet kijken.
Laat ik ff een samenvatting geven:
D'r zijn 4 basis krachten in het heelal: de zwaartekracht, de elektrische kracht, de sterke kernkracht en de zwakke kernkracht.
Molukelen onderling blijven bij elkaar door vanderwaalsbindingen. Dit is dacht ik zwaartekracht, hoewel het ook wel elektrische kracht zou kunnen zijn.
Atomen vormen molekulen met atoombindingen, ik weet niet zeker welke kracht hier in het spel is. Ook hier weet ik niet zeker welke kracht het is.
Het atoom blijft in elkaar door de elektrische kracht. Dus daardoor blijven de elektronen rond de kern draaien.
De kern wordt uit elkaar getrokken (gestoten meer) door die elktrische kracht idd, maar hier zijn de afstanden veel kleiner, en gaat sterke kernkracht meespelen, die hier de kern bij elkaar houdt. Dus niet de nulpuntsenergie.
protonen/neutronen in de kern zijn weer opgebouwd uit quarks. Deze quarks worden bijeengehouden door de zwakke kernkracht.
Zo moet het goed zijn.
----
Hmmm, niet dus, ff verbeteren...
Nu is hij goed.
Verwijderd
uit http://www.ecn.nl/document/abc_boek/abc_boek.html :
De sterke wisselwerking is onder andere verantwoordelijk voor de samenbindende kracht van de nucleonen in de atoomkern. De sterke wisselwerking verhoudt zich tot de elektromagnetische, tot de zwakke en tot de gravitatiewisselwerking als:
1 : 10-3 : 10-15 : 10-40.
Wisselwerking, zwakke
Wisselwerking tussen elementaire deeltjes waarbij de pariteit niet behouden blijft, bij voorbeeld het bètaverval.
Deze link is ook erg verhelderend:
http://www.nat.vu.nl/~pwgroen/sdm/hyper/interact/interactie.html
Om eerlijk te zijn heb ik trouwens andere verhalen gehoord over de produktiesnelheid van antimaterie die we op dit moment hadden... Meer in de zin van 1 gram in 1000 jaar... Op 1 gram antimaterie zou een vloot spaceshuttles op en neer naar mars kunnen vliegen...
Ow nog een linkje over nulpuntsenergie:
http://www.cpedu.rug.nl/muon/muon2/muon48/nulpunt.html
Ik zat dus idd ongeveer goed. Die verhoudingen staan trouwens ook in je Binas, tabel 26B
Het probleem met antimaterie is volgens mij niet hoe snel je het kunt maken (je zou een antimateriefabriek kunnen bouwen) maar hoe je het bewaard.
thx voor de links, toch ff kijken wat er staat.
Verwijderd
Je propt het gewoon in een magnetisch veld, zolang er geen materie bijkomt is er geen probleem.
Tis maar wat je makkelijk noemt trouwens
Verwijderd
Leuk die discussie over antimaterie, zwartegaten en nulpunts energie. Maar waar hebben WIJ het over? Die wetenschappers met een IQ van 170 zijn er nog niet uit en die gebruiken wiskunde waar mijn wiskunde docent op de universiteit nog geen snars van snapt. Waarom zouden wij het kunnen berijpen? We kunnen wel onze leuke theorietjes bedenken en boeken quoten, maar waarom?
Ja, ja, omdat het wel leuk is.
Ik heb een tijdje terug een lang artikel gelezen over negatieve energie. Dat was wel een cool stuk. Negatieve energie is dus niet dat spul waar je depressief van wordt enzo maar gewoon energie alleen dan 'anti'.
Daarmee kan in theorie een wormhole worden gemaakt. Alleen dan zo klein (grootte van een atoom) en kort dat je er guun fuck aan hebt en het zou je super veel energie kosten.
Want wil je antienergie dan kwam het erop neer dat je daar voor energie nodig had. Het leek heel erg op een energie lening bij een bank. Hoe langer je leent, hoe meer je leent, hoe meer rente je moet betalen. Als je een wormhole wilde maken te grootte en voor een tijd waar we iets aan zouden hebben dan koste dat meer energie dan dat er in het universum was (en das veel). Niet dat je er dan wat doorheen kon sturen want dan werd het ontstabiel ofzo en dan klapte hij dicht.
Nou, dat was nog meer getheorie waar je niets aan hebt, maar was wel leuk toch?
- Men neme 10 g materie
- Men perst het samen tot een volume kleiner dan dat van een subatomair deeltje.
Simpel toch?
Wat er gebeurt is dat er een negatieve energiepiek ontstaat die en 'uitstulping' in het huidige universum creeert. Met als gevolg een nieuw (baby-)universum.
Leuk toch? Moet ik toch eens gaan doen als ik er tijd voor heb.