Toon posts:

Waarom wordt er straks om 1984 gelachen?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dat vraag ik me af, lachen we straks om 1984 om de principes die het boek uitdraagde. Zal een overheid in onze democratie nooit verworden tot een big brother,

of lachen we straks om de enorme beperkte blik die orwell had doordat hij nooit zicht heeft gehad op wat er met de straks beschikbare techniek mogenlijk is om een regering te vestigen die dezelfde principes had als "big brother" in zijn boek?

Wat als straks inderdaad ons leven bestaat uit digitaal reregistreerde events in ons leven. Als straks iemand zonder sporen bijvoorbeeld mijn strafblad veranderd wie is er dan nog naast mijn familie die weet dat het gelul is, wat is er straks allemaal mogenlijk.

Geef hier je ideen, hou ze wel realistisch, geen matrix achtige taferelen die op zichzelf fantastische discussieonderwerpen zijn maar weinig bijdragen aan hetgeen waar ik op doel.

Ik ben benieuwd

Verwijderd

orwell's 1984 verbleekt bij wat de regeringen van plan zijn...

de BVD krijgt z'n eigen echelon..
wat moet ik nog meer zeggen...

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 15:52
Wat er nog meer te posten valt? De VS, Groot Brittanie, Australie en Nieuw-Zeeland hebben het al samen maar toch moeten de britten ook zo nodig nog en eigen systeem. Het wordt tijd dat er eens onafhankelijke beveiligingsprogramma's op de markt worden gebracht (lees: waarbij de sleutel niet bij de eerste vraag aan de NSA wordt overhandigt)

We spend our years as a tale that is told

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-12-2024

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

[quote]of lachen we straks om de enorme beperkte blik die orwell had [/unquote]????????????? beperkte blik?? Ik vindt het tamelijk geniaal wat die man voor vooruitziende blik had!

/me has spoken

aAarGhh

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er is toch wel een groot verschil met dingen als Echelon en 1984. In 1984 was er gewoon sprake van een regelrechte dictatuur, het was veel meer dan alleen maar toezicht.
Dingen als de persoonlijke levenssfeer zie ik bijvoorbeeld niet zo snel gecontroleerd en gereguleerd worden, en dat gebeurde wel in 1984.
Als straks iemand zonder sporen bijvoorbeeld mijn strafblad veranderd
Gevoelige informatie moet niet via een openbaar netwerk toegankelijk zijn. Als dat wel zo is vraag je om moeilijkheden.

• Timmey
  • Niet online
Ik ben in 1984 geboren :)

Maar hier snap ik niet zoveel van :(

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 25-01 10:57

chaser

T-Ga naar de bibliotheek en vraag om het boek "1984" en dan weet je gelijk waar ze de term "Big brother" vandaan hebben

Achtergrondinformatie over het boek "1984"
Bron:www.bruna.nl
-Visioen van de westerse wereld anno 1984, waarin de enkeling ten onder gaat in een volkomen kansloze strijd tegen "de Partij" die met de meest barbaarse middelen de mens dwingt tot "vrijwillige" aanvaarding van een
levens- en wereldbeschouwing die zelfs de meest elementaire menselijke waarden vernietigt.-

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

Verwijderd

Er zijn nu openbare en 'iets minder' openbare systemen, met allerlei info. In hoeverre wordt de techniek niet zodanig, dat voor de 'die hard' hacker alles openbaar wordt? Ik denk bijvoorbeeld dat als de nano-techniek (miniscule compu's die zelfs in een bloedbaan kunnen 'rondzwerven'). Dit is toch techniek die nog wel in de beginfase staat van wat, denk ik, erg groot en misschien ook wel gevaarlijk kan worden?

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

In 1984 (heb je het trouwens uberhaupt gelezen JL?) gaat het om veel meer als om 'Big Brother'

Orwell laat zien wat de gevaren van een totalitaire dictatuur zijn en hoe zo'n dictatuur er uit ziet.

Het gaat hierom: Alles en iedereen wordt 24/7 in de gaten gehouden. Maar ook, belangrijker, dat foute gedachten verboden zijn (thought crime) en dat de geschiedenis consequent vervalst wordt zodat de partij altijd gelijk heeft. Een belangrijke scene uit het boek is niet voor niets het stuk waarin Winston gemarteld wordt omdat hij zegt dat 2+2 is 4

Dit gebeurde onder Hitler en Stalin ook!! En gebeurt nog onder Hoessein!! en ook voor onze democratie is dit een potientieel gevaar.

Het briljante van Orwell is echter dat hij verder gaat. In 1984 worden mensen niet gemarteld omdat ze het niet met je eens zijn, of totdat ze alles bekennen, ze worden gemarteld totdat ze van het systeem houden. In 1984 is de taal aangepast (New Speak) om alle emoties eruit te bannen. In 1984 (en daarom komt er geen modere techniek in het boek voor) is alle wetenschap stil gelegt, omdat vooruitgang de stabiliteit van de staat ondermijnt. In 1984 moeten mensen in staat zijn te geloven in de waarheid van feiten die ze net zelf vervalst hebben. In 1984 is er constant oorlog als excuus om het volk dom te houden (War is Peace). En door het volk dom te houden blijft de staat sterk (Ignorance is Strength). In 1984 zijn de enigen die niet constant in de gaten worden gehouden de domme massa, de slaven die niets weten en niets kunnen behalve werken (Freedom is Slavery).

Daar gaat het boek om.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:15
Juist; Oostduitsland voor de val van de muur...

Verwijderd

Big Brother bestaat al lang!
LAAT JE NIET GEK MAKEN
Het was alleen een paar jaar later :) :) :)

• Diadem

Diadem

fossiel

Luguber detail voor de feitjesfreaks onder ons:
Het besluit tot het starten van het Echelon project werd in 1984 genomen

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Onvrijwillig je DNA getest zien door de overheid is ook een leuk begin van het einde...

Verwijderd

Toch vraag ik me af hoever ze al zijn, met het spioneren m.b.v satelieten. Daar was laatst een documentaire over op (ik geloof) RTL 5. Een man daar kwam aan het woord, en die zei dat je waarschijnlijk zou schrikken als je wist wat ze al konden zien, en er werd ook een link gelegd met Enemy of the State. Volgens mij zijn ze daar inderdaad al erg ver mee (Amerika), als je al ziet tot hoever ze het in de koude oorlog konden zien, dan moeten ze met de huidige technieken best ver kunnen komen.

Verwijderd

idd waar dat ze met de huidige technieken een hele boel (te veel) kunnen monitorren. MAAR, het grote verschil tussen de wereld nu en het boek is, nu wordt niet iedereen continu bekeken en nu word je ook niet beperkt in je gedachten en gevoelens.
Ik het boek werd ook taal enorm beperkt. Met de gedachte "als je de woorden niet kent kun je het ook niet denken" Dat is iets wat volgens mij nooit zal gebeuren.
Is BTW ook een leuke vraag:
Is het idd zo dat je met een kleiner vocabulair minder kunt denken/gevoel kunt hebben??

Verwijderd

Moeilijke vraag inderdaad ja.

Het boek gaat inderdaad wel een stuk verder als nu (zie de telescreens in elk huis). Maar ik denk dat een maatschappij die zo werkt, maar heel even stand zal houden. Uiteindelijk zouden de "gewone mensen" die in de buitenwijken van die stad wonen, toch in opstand komen.

• Slashdotter
  • Niet online
Hans3danmaarweer:

Volgens mij had Enemy of the State wel een heel hoog fantasie gehalte.

Verwijderd

slashdotter:
Een hoog fantasiegehalte in de vorm van het is niet echt gebeurt misschien, maar de technieken die ze gebruiken zouden best kunnen bestaan. En anders bestaan ze over een paar jaar, omdat de mensen die dat spul ontwikkelen door die film weer een paar ideetjes erbij hebben gekregen...

"paranoia really is a way of life for you people, isn't it?"
- The doctor in Startrek Voyager tegen een stel romulans...

• Diadem

Diadem

fossiel

Wat ze tegenwoordig al kunnen en doen, daar wordt je echt paranoide van. Geloof me. Vooral ook als je kijkt naar wat ze allemaal aan het ontwikkelen zijn. Zoals Van Eck monitoring, waarmee ze aan de staling die van een computer komt precies kunnen zien wat ie doet. Dat is gewoon eng.

En echelon (dat echt bestaat) is ook niet kinderachtig.

Verwijderd

1984 was een slecht jaar voor me

toen was ik niet meer de jongste :'(

• NefeliM
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Ik ken het boek niet, maar wat ik heb gelezen uit het stukje van Diadem
vind ik het aardig op "the Matrix" lijken...
alleen de Matrix is een fase verder.

(ik heb dus niet het boek gelezen, dus ik zal wel uit me nekje lullen)

• Diadem

Diadem

fossiel

Ik heb de matrix niet gezien, dus ik moet voorzichtig zijn, maar wat ik ervan weet (van de Matrix dus) gaat 1984 meer in op waarom de staat de mensen onderdrukt, en hoe ze dat doen, en waarom niemand in opstand komt. Maar het belangrijkste verschil is dat de matrix goed afloopt, en 1984 zo'n beetje het slechts mogelijke einde heeft.

De 'held' wordt opgepakt, maar hij gaat niet dood ofzo, hij wordt gebroken, totdat hij zijn vriendin verraad (en zijn vriendin die ook wordt opgepakt hem). Daarna wordt hij vrijgelaten, maar zijn geest is gebroken en hij 'houdt' van Big Brother.

Verwijderd

Nou, ik heb zowel 1984 als the matrix gezien, en op het eerste gezicht gaat het heel ergens anders over. In The Matrix leeft men in een schijnwereld (letterlijk) die door computers is gecreerd. In 1984 leeft men in een schijnwereld (figuurlijk) de media verdraait de feiten. Dus ergens zit inderdaad toch wel een overeenkomst.
(ghe, grappig, ik wilde reply-en om te zeggen dat ze niet op elkaar leken, maar ik kwam tot de conclusie dat dat toch wel een beetje zo was)

• NefeliM
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-09-2025
Hmmz... dan heb ik het toch ongeveer begrepen, ik zal het boek eens gaan lezen.

• Diadem

Diadem

fossiel

nefeliM:

Dat kan ik je zeker aanraden. Dat kan ik iedereen aanraden. Het is een zeer goed boek ten eerste, maar het is ook een boek zeer inzichtvol boek, waarvan je iets kunt leren.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:15
Elefino: Er is juist een heel duidelijke samenhang tussen de taal die men ergens spreekt en de denkwijze die de sprekers van die taal hebben.
Voorbeelden die me zo ff te binnen schieten(niet om m'n stelling te bewijzen, maar om te verduidelijken):
-De eskimo's (spreken geloof ik Suomi, of zo) hebben wel 100 verschillende woorden voor ons begrip 'sneeuw'.
-In het chinees (is overigens een schrijftaal) bestaat er geen woord voor ons begrip 'gerechtigheid'.

(ps: 1984 is in 1948 geschreven)

Verwijderd

Nefelilm, dat kan ik je zeker aanbevelen, naast Clockwork Orange en being there van Jerzy Koczinski is dit het enige boek in het VWO dat ik met pleziet heb gelezen. Echt een goed boek.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als we straks buitenaars leven ontdekt hebben (relatief, we ontdekken nix, wat ze bestonden natuurlijk allaaaaaang) zullen we het veel te druk hebben om ons zelf in de gaten te houden. veel oorlogen zullen ook stoppen, omdat we dan een gezamelijke 'vijand' hebben...

denk ik...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Diadem

Diadem

fossiel

Het is bekent dat als je vermogens nooit gebruikt je ze verliest. Dus als je met taal nooit emoties gebruikt zal idd het vermogen tot het hebben van emoties afnemen (verloren gaan natuurlijk niet, er zijn meer dingen die emoties oproepen).

Verwijderd

hmmm, dit zet mij aan het denken....>:)

• Morgoth
  • Laatst online: 27-01 13:57
pfff als je een topic omhoog haalt, zeg dan wat zinnigs :(
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.