[Cooling]hoeveel CFM levert een standaard koeler?

Pagina: 1
Acties:

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Topicstarter
Ik kom een beetje weinig koeling tekortin mijn kast, en volgens mij heb ik niet eens een airflow. Na een uurtje is mijn kast warm. (als je je hand ertegen aan houd) Mijn Duron 1200Mhz word maximaal 47 graden. Ook mis ik een outtake fan, behalve mijn voedings fan, maar omdat er volgens mij geen airflow is, kan de warme lucht van de proc er nie uit.

1)Is het verstandig om een (extra) outtake fan te plaatsen, aangezien mijn proc niet warmer word 47 graden?

2)Ik lees hier vooral over papst en delta (die veel herrie maken) etc, maar hoeveel levert een standaard 8 cm koeler aan lucht? (CFM = Cubic F.... Minute :? :7)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

47 graden is mooi. Zal ie niet snel van vastlopen. Ik zou de herrie niet hoeven van een extra fan in jouw geval :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

een 'standaard koeler' zal volgens mij altijd een merk zijn. kijk eens bij sunon voor een 'standaard' fan!

Verwijderd

Het kan nooit kwaad om een fan erbij te zetten, ik zou er een achterbovenaan zetten, en vooronderin. :) Dan verplaatst het zich vanzelf verder wel.

1) Ja dus :)

2) Iets van 60 Cubic Feet per Minute ofzo, zou et eigenlijk niet weten.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CFM=cubic feet/minute

• TDLofCC
  • Laatst online: 02-02-2024
sunon standaard ... sommige zeker ...

maar niet allemaal, heb de Sunon Extreme High Output besteld ... 50CFM op 40DBa ...

standaard pfffff

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• SH007
  • Niet online
Op vrijdag 15 februari 2002 22:03 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Het kan nooit kwaad om een fan erbij te zetten, ik zou er een achterbovenaan zetten, en vooronderin. :) Dan verplaatst het zich vanzelf verder wel.

1) Ja dus :)

2) Iets van 60 Cubic Feet per Minute ofzo, zou et eigenlijk niet weten.
de beste 80mm delta verplaatst ongeveer 60CFM, een "standaard" fan iets van 20-30CFM

• ND863

ND863

Topicstarter
Met standaard, bedoel ik van die noname coolers, die je voor 9 Euro kan halen :)

En het is www.sunon.fr :)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 22:03 schreef SH007 het volgende:
CFM=cubic feet/minute
Te laat :+
Op vrijdag 15 februari 2002 22:05 schreef SH007 het volgende:

[..]

de beste 80mm delta verplaatst ongeveer 60CFM, een "standaard" fan iets van 20-30CFM
Ok :)

Verwijderd

Zelfs de meest standaard FAN levert al minstens 40 CFM dus als je 1 intake en 1 outtake fan erbij plaats heb je Airflow. Deze laat je fijn op 7 volt lopen en je hebt geen extra lawaai, maar toch airflow :)

• ND863

ND863

Topicstarter
Ik ken net zo goed eigenlijk 2x outtake (2 x 8,50 Euro) halen :) Mijn HD,s (van die ouwe krengen, ja ik weet et) maken et meest herrie, samen met mijn CDROM)

• SH007
  • Niet online
Op vrijdag 15 februari 2002 22:09 schreef ND het volgende:
Ik ken net zo goed eigenlijk 2x outtake (2 x 8,50 Euro) halen :) Mijn HD,s (van die ouwe krengen, ja ik weet et) maken et meest herrie, samen met mijn CDROM)
je kunt beter iets overdruk hebben, dan onderdruk, dus 1 intake, en 1 outtake.

• ND863

ND863

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 22:15 schreef SH007 het volgende:

[..]

je kunt beter iets overdruk hebben, dan onderdruk, dus 1 intake, en 1 outtake.
Door overdruk word et toch warmer?

En wat gebeurt er met de temp van de systeem zowel proc, als de outtake vacuum trekt? (dus meer outtake dan intaken)

• SH007
  • Niet online
Op vrijdag 15 februari 2002 22:17 schreef ND het volgende:

[..]

Door overdruk word et toch warmer?

En wat gebeurt er met de temp van de systeem zowel proc, als de outtake vacuum trekt? (dus meer outtake dan intaken)
dan denk ik dat het minder goed koelt, want als er onder druk is, kan er minder lucht door de processoer koeler geblazen worden.

• ND863

ND863

Topicstarter
Ik ga zo een 8 cm fan halen, die zet ik als outtake zo hoog mogelijk. Dat is dus recht onder mijn voeding, en net iets hoger, ter hoogte van van mijn proc. Nu heb ik vooraan onderin ook een 8cm koeler, alleen als ik mijn hand erachter houd, dan voel ik dus eigenlijk vrij weinig van een "airflow" Ik kijk hoe de temperatuur zo word, en daarna wissel ik beide koelers om. (dus de goede koeler als intake vooraan/onderaan en de "slechte" als outtake bovenin/achteraan)

Pagina: 1