probleem met x-server (nvidia)

Pagina: 1
Acties:

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-04 17:24
Ik wordt zot denk ik. Het is nu al de 4de keer dat ik mandrake 8.1 instaleer en elke keer krijg ik na een perfecte installatie niet het x-window te zien, maar de unix shell. Ook al kies ik in de installatie dat de x-server automatisch moet starten. Na de laatste installatie, nu 10 minuten geleden, was het weer zo. Maar nu vondt ik het commando startx en dat werkte ook. Het probleem zit hem nu in het feit dat mandrake mijn videokaart, een nvidia geforce 2 ultra niet wil herkennen. En bij het kopen van mandrake was ik nog zo blij, want het was de enigste linux distro met ondersteuning van deze kaart. Wtf moek doen?
Please help mij, kwordt zot.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Ik weet niet hoe het zit met de standaardondersteuning onder de verschillende distro's.... Wat ik wel weet is dat je gewoon even kan kijken op www.nvidia.com en daar zoeken naar de Linux Drivers.... Moet je tevens ook even de README goed doorlezen en dan heb je daarna de snelle drivers van NVidia.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

log eens in als root en run xf86config eens.

en geef op als vga kaart, de gforce

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zaterdag 16 februari 2002 01:30 schreef gido-e het volgende:
log eens in als root en run xf86config eens.

en geef op als vga kaart, de gforce
:D
ik zal toch eerst ff de drivers van www.nvidia.com afhalen en dan de faq goed doorlezen hoe je de boel moet configureren.
Das ietwat anders dan dat jij nu sugereerd :)

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-08 09:48
toch is die laatste suggestie de beste.

als mandrake jouw kaart ondersteund (daar was je zo blij over!) dan zit ie er al bij. probeer eerst de meegeleverde driver aan de praat te krijgen, want als je een nieuwere van de NVidia site pakt weet je niet of die gelijk werkt enzo, en zo te horen ben je nog een newbie :-)

je moet inderdaad xf86config eens draaien. maar het kan ook xf86cfg zijn, dit is geloof ik veranderd. verder zou ik eens in /usr/doc of /usr/share/doc kijken of er door Mandrake docs zijn meegeleverd over dit onderwerp.

wel raar trouwens dat Mandrake het niet direct voor je configureert (da's namelijk mijn ervaring met Mandrake).

overigens "ondersteunen" ALLE distro's ALLES. Alleen moet je het bij de ene zelf nog installeren, bij de andere niet 8-)

succes!

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:09
xf86config is text en xf86cfg is gui setup.

dit was voorheen XF86Setup.

maar de meeste distributies komen met een eigen tool, kijk eens op de mandrake site.

• hammerhead
Op zaterdag 16 februari 2002 09:36 schreef zaphod_b het volgende:
overigens "ondersteunen" ALLE distro's ALLES. Alleen moet je het bij de ene zelf nog installeren, bij de andere niet 8-)
Kan wel zijn dat alle distro's alles ondersteunen, maar het voordeel van de NVidia drivers is wel, ook al zijn ze dan wel closedsource en binary only, dat ze een stuk betere OpenGL ondersteuning hebben en een stukje sneller en geoptimaliseerder zijn.....

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• peter_the_hobbit
tnx you all guys:-)))
yes me n00b:-)))

Verwijderd

absoluut de drivers installen. meer performance en meer open-GL support. Let er wel op dat je /etc/X11/XF86config-4 aanpast.

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
beetje offtopic, maar is het mogelijk om glx te draaien met een nvidia geforce 2 op screen 0 en een s3virge op screen 1? Want telkens als ik met glx in me config file x wil starten krijg ik een signal 11, als ik load "glx" uncomment dan start ie vrolijk op met 2 schermen.

Het is namelijk een beetje irritant telkens als ik een game of divx wil (af)spelen moet ik uitloggen configfile wisselen en starten.

iig nvidia drivers zijn een must bij games en ook divx speelt ie veeeel beter af.

Verwijderd

Op dinsdag 26 februari 2002 19:18 schreef stiena het volgende:
beetje offtopic, maar is het mogelijk om glx te draaien met een nvidia geforce 2 op screen 0 en een s3virge op screen 1? Want telkens als ik met glx in me config file x wil starten krijg ik een signal 11, als ik load "glx" uncomment dan start ie vrolijk op met 2 schermen.

Het is namelijk een beetje irritant telkens als ik een game of divx wil (af)spelen moet ik uitloggen configfile wisselen en starten.

iig nvidia drivers zijn een must bij games en ook divx speelt ie veeeel beter af.
kan je geen twee X sessies opstarten, elk met hun eigen config file :? (startx -xf86config XF86Config.nvidia -- :0.0; startx -xf86config XF86Config.s3 -- :1.0) Dan kan je geen windows meer van de ene desktop naar de ander verslepen en lopen de twee echt apart van elkaar, maar dan heb je dat probleem niet meer.

Je kan dus niet dezelfde X sessie voor twee verschillende configs doen, simpelweg omdat je dan het 3D scherm van desktop1 naar desktop2 zou kunnen verslepen terwijl desktop1 wel glx is en desktop2 niet, dat is dus praktisch gezien niet mogelijk. Zit ook wat dieper in de code, maar dat kan dus niet ;)

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:40
Down NVIDIA_kernel-******* en NVIDIA_GLX-****** van Nvidia.
De nieuwste versie is volgens mij 1.0-2313
Dan voer je de volgende 2 commando's uit:
rpm -ivh NVIDIA_kernel*
rpm -ivh NVIDIA_GLX*
In die volgorde!!!

Dan ga je naar /etc/X11 en staat het bestandje XF86Config en die moet je iets aanpassen.
* Driver "nv" vervangen door Driver "nvidia"
* Als Load "glx" mist deze toevoegen.
* Load "dri" en Load "GLcore" verwijderen.

Dan zou alles gewoon moeten werken. :)

• hammerhead
Op dinsdag 26 februari 2002 23:27 schreef ProGo het volgende:
knip...

Dan zou alles gewoon moeten werken. :)
Dat dacht ik dus ook. Even makkelijk RPM downen, installeren, klaar... Toen werkte alles behalve OpgenGL dus. Bleek dus uiteindelijk te gaan om een symlink die ergens nog verkeerd stond van een oude versie van de drivers van NVidia die niet werd goedgezet. Alles leek dus goed te staan, maar ergens (en na heeeeeeeeel lang zoeken heb ik dat gevonden) stond een bestand verkeerd gelinkt. Link verwijderd en laten linken naar juiste glx bestand van nvidia en toen werkte het ineens weer als een trein.... (of als een tuxracer B-) )

--Eddie Rickenbacker

• peter_the_hobbit
heb gewoon de nvidia drivers geinstalled en werkt. Nog geen opengl getest. oe doet ge da op linux?

• hammerhead
Op woensdag 27 februari 2002 23:46 schreef peter_the_hobbit het volgende:
heb gewoon de nvidia drivers geinstalled en werkt. Nog geen opengl getest. oe doet ge da op linux?
Twee manieren:
-> glxgears (saai)
-> Tuxracer B-) *D

--Eddie Rickenbacker

Pagina: 1