Toon posts:

IBM DESKSTAR 60 GXP voor 2e keer "stuk in 8 maande

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja :(

Op 8-6-2001 voor eerste maal (IBM DESKSTAR 60GB 60GXP)gekocht. Op 20-11-2001 ging die voor de eerste keer kapot. 2e meegekregen op 23-11-2001 en nu afgelopen dinsdag voor de tweede keer "stuk". En hetzelfde probleem.

Ik heb WIN 98 geinstalleerd. En tijdens een prograam liep die fast (is normaal voor WIN dat dat af en toe gebeurt) dus wacht totdat activity led stopt met branden druk reset, en ja hoor heb gezeik op hdd. Tijdens opstarten hoor je schijf mechanisch lawaai maken. Alsof die ergens langs schuurt. Hij start Windows wel, ik start Scandisk en ja hoor als die op een bepaalde sector komt ergens rond de 50.000 gaat die da lawaai maken probeert ze te fixen maar niks.

Dus ga ik naar www.ibm.com, en staat een programma op DIsk fitness test. Voer het uit, en krijg error "0x73 device damaged by shock" is da ff niet geinig. Mn systeem heb ik niet aangeraakt, of er heeft een aardbeving moeten plaatsvinden die alleen mn HDD opmerkte.

Dus echt veel vertrouwen heb ik niet meer in deze HDD. Mischien stopt de volgende er over 5 maanden ook wel mee. En dan moet ik zelf mn diskje na IBM opsturen en zijn de verzendkosten voor mij.

Heeft iemand ook weleens problemen gehad met een IBM.

En zou ik weer dezelfde nemen of proberen 2x 30GB te regelen of met bijbetaling een 120GXP?

Ja ik heb ook ff research gedaan :)

[topic=199759/1/25]
Door Randy.W - dinsdag 07 augustus 2001 13:13

Heb hier hetzelfde gedrag. Heb een 40 GB en een 60 GB IBM GXP60.
Klikken is volgens mij normaal (parkeren koppen).
Echter ik maak mij ook zorgen over het gezoem/gepruttel/gereutel!! Ik merk dat m.n de 60GB dit steeds harder en frequenter gaat doen.

Nadat ik wat beter ben gaan luisteren merkte ik dat de 40GB dit ook doet, echter veel zachter (moet je oor tegen de drive leggen).

Is al de tweede 60GB, dus mijn vertrouwen in de drive is absoluut op een dieptepunt.
Volgens mij heeft hij ook zo een soort probleempje.

en denk dat ik deze link hier ook kan opnemen
http://www.tweakers.net/nieuws/20574

*update*
Heb het kolere geluidje ff opgenomen (mp3, 164kb)
http://www.minimax.f2s.com/ibm/ibm60gxp.wav

Luister en huiver :)

Verwijderd

Volgens mij is dat heel normaal voor een IBM uit de 60GXP-serie. Ik hoor niet anders. Overigens heb ik net deze week een 20 Gb naar Maxtor gestuurd. Die deed het prima, maar SMART melde dat hij het ging begeven. Die schijven zijn tegenwoordig net race-auto's. Snel op de korte baan.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar het is niet normaal als de sectors het ook niet meer doen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb zo'n ibm 60gxp en die wordt knoeperts heet ,ik heb hem een half jaar en hij heeft 1 keer vastgelopen en daarna deed ie het gewoon weer perfect ,heel vaag maja.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

De volgende HD wordt geen IBM meer, ze vallen met bosjes uit.
Dan maar een tragere die langer blijft leven..toch?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

Topicstarter
mischien is die 120GXP serie wa beter

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Door al die verhalen wordt ik gewoon bang dat dat ding van mij ook gaat crashen en ik heb al niet al teveel geld :'(

Volgende schijf wordt denk een Western Digital ,die zijn redelijk snel ,lopen nooit vast en heel degelijk.

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Dat geluidje wat je hebt opgenomen is _exact_ hetzelfde geluid dat mijn stervende 75GXP maakte. Dat ding kreeg steeds meer bad sectors en had vaak last bij het opstarten. Nu ingewisseld voor een 60GXP die tot nu toe goed werkt. Ik heb hem op een andere positie gehangen waardoor de elektronica aan de onderkant beter gekoeld wordt. Hij is nu 30 graden. Vooral niet heet laten worden volgens mij die IBM's, stond pas op T.net ook een artikel over dat het daar aan lag.

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

Verwijderd

Topicstarter
heb jij er koelers onder of boven hangen :?

Ik heb mijn IBM helemaal onder hangen. Heb een bigtower bovenin 5x 5,25 inch gleuven. Onderin 4x3,5 inches en in de onderste heb ik hem zitten. En daar weer onder zit een grote ventilator. En in die ruimte zit heel wat lucht verplaatsing. Maar ze worden zelfs al heet als die 5 minuten aanstaat

• Dyxtra
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Dyxtra

curb surfer

Ik heb helemaal geen extra koelers, alleen mn 75GXP lag op een andere HD, nu hangt de 60GXP netjes in het onderste bracket in de vrije lucht.

f.k.a D³
"that dude can really drive!!"
COH Replay Analyzer | Filmpjes

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik snap er geen kont meer van

De ene heeft een 60GXP die crashed alla IBM (KLOENK en dan vaag doen)

De ander heeft de nog 10x slechtere 75GXP en dan 2 op elkaar zonder koeling (ik ken zo iemand).

Kijk dat SCHRAAAAP of TIK TIK TIK geluid dat is gewoon mechanisch falen, heb ik bij Quantums en Maxtors ook gehad.

Het blijft mechanisch en dat gaat stuk, ongeacht welk merk/type ook.

Mijn 60GXP is gemiddeld 27 graden en onder load 28/29 wat aangeeft dat mijn koeling erg goed werkt (hangt in een Chieftec DiskRack met 80mm koeler).
Hoogste gemeten was 35 Graden op een warme lanparty en zware load.

Volgende schijf wordt een 120GXP.
IBM's zijn te goed (op het hier en daar crashen na) want ze zijn gewoon de snelste er ERG stil.
Maxtor krijg je ook stil maar dan met Acoustic Management.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al diverse Maxtor disks gehad maar heb er nog nooit problemen mee gehad. Deze al voor de tweede keer, dan maar die duizendste van een seconden minder snelle (waar je zelf toch geen hol van merkt) Maxtor disk dan deze :(

Verwijderd

Topicstarter
en ten tweede laat je niet verlijden, maar IBM disks maken meer lawaai dan een Maxtor. Maxtor hoor je bijna niet schrijven van data, maar de IBM daarop tegen wel dus.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Kijk het snelheidsverschil is idd minimaal, maar dat IBM's meer geluid maken dat maak je mij echt niet wijs.

Ik d8 eerst dat mijn 60GXP kapot was omdat ik 'm nooooit/zelden hoorde.

Zet bij beiden eens ff acoustic management uit.

Ik heb dat nl al bij Maxtor's gedaan om het daarna vrij vlot weer aan te zetten, ze zijn goed te horen.

Kzal die 740 eens testen maar een vriend van me (ook op GoT) vind z'n 740 luider dan z'n 75GXP.

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Op vrijdag 15 februari 2002 18:15 schreef kingofhill het volgende:
*update*
Heb het kolere geluidje ff opgenomen (mp3, 164kb)

Luister en huiver :)
Brrr..... krijg er weer rillingen van. Dat was precies het geluid dat mijn Deskstar 75GXP maakte een paar maanden geleden. Die was toen bijna gaar.

Heb een paar keer schijf check gedaan, low level format met de IBM tool. Dat heeft voor even geholpen, maar een dag of 14 nadat ik dat geluid voor het eerst hoorde, ging ie echt de pijp uit.

Ik zou zeggen stuur em op met RMA naar de IBM service, krijg je zonder probs. een vervangende. Zal wel een 60GXP worden, aangezien die nog niet uitverkocht zijn.

(Of je wacht tot dat wel zo is, dan misschien een 120GXP? 8-) )

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Argos
  • Laatst online: 12-01 20:42
Bij ons hebben we dus op 80 nieuwe PC's 25% uitval gehad op IBM deskstar schijven.
Waarvan alle schijven exact dezelfde cluster het begaf.

Deze hebben we allemaal vervangen door Maxtors.

Verwijderd

Heb ik even mazzel met mijn IBM'tjes dan :P

Ze zitten bovenop elkaar bij mij... hooguit een halve mm ruimte ;) (komt door mijn vapo die niet echt uitblinkt wat betreft ruimte)

Zo draaien ze al ruim een jaar en dat zonder enige vorm van koeling...

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:43
Hmmz

Mijne deed gisteren raar, piepte elke keer. (piepje klinkt net als dat geluid net voor de schijf stil valt als je je pc uitzet). Heb het voedingsstekkertje er uit gehaald en een andere ingezet, en hij draait nu weer. Kan het daar aan gelegen hebben? Ik heb voor de zekerheid toch maar een backup gemaakt.

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

• Faler
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-04-2015

Faler

[DPC]Clan_Delft

Zo draaien ze al ruim een jaar en dat zonder enige vorm van koeling...
Wacht maar beschuitbol... :'(
Ik dacht ook "zal wel los lopen met die IBM'etjes en ze zijn wel lekker snel". Ja dat was dus een vette dip want de mijne was na twee-en-een-halve week brak.
Waar gebeurd:
Ik: "mijnheer van Informatique, waarom is de 60GXP eigenlijk weer terug in het assortiment?"
MVI: "Anders hebben die jongens bij de inruil niks meer te doen"

De 120GXP wordt nu nog "beter" genoemd, maar bij de 60 duurde het ook ff voordat iedereen klachten kreeg...

Zie ook:
Het grote IBM-HD uitval-topic

C++ is the only language where your friends are allowed to touch your privates

Pagina: 1