Toon posts:

Wat is beter: Comp compleet in de winkel kopen of

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De ma van mijn vriendin die wilt een computer kopen. Voor haar om een beetje te internetten en voor haar kinderen. Zelf snapt ze HELEMAAL niks van computers. Laatst zat ze voor het eerst achter mn laptop te internetten zag er niet uit :)

Maarja dat doet er niet echt toe, zelf wil ik ook een computer kopen maar dan wil ik de onderdelen op internet bestellen en dan zelf thuis in elkaar zetten.
Zo zou ik eigenlijk ook wel die computer voor haar willen samenstellen. Dus zelf de onderdelen kopen en dan in elkaar zetten. Maar is dat wel zo vestandig? Zelf heb ik nog nooit een computer helemaal in elkaar gezet maar ik denk wel dat dat lukt.

Wat ik natuurlijk ook zou kunnen doen is in de computerzaak bij haar in de buurt de computer samen laten stellen maarja dat is wel minder plezier voor mij :)

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een computer in de winkel kopen of hem zelf in elkaar zetten?
Wat zou jij doen?

Verwijderd

Kijk wat het goed koopst voor je is.

Doe dat dan. Kan je de pc van de moeder van ja vriendin ook zo kaal maken dat ze alleen heeft wat ze echt nodig hebt. Scheelt weer geld.

En niet onbelangrijk, je kan dan de merken gebruiken die jij goed vind.

8-)

Verwijderd

Meestal is het goedkoper, maar goedkoop kan natuurlijk ook (al snel) duurkoop zijn.

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Voor- en nadelen van online bestellen.

Voordeel:
- je leert zo puters in elkaar knutselen
- je bent goedkoper uit

Nadeel:
- is zo'n gedoe als er iets kapot is

Verwijderd

Lees de tientallen, wat zeg ik, honderdtallen "how to build a computer guides" eens door en maak dan voor jezelf een inschatting of je dan kan.

Kijk, moeilijk is het niet...maar...als je het voor elkaar krijgt iets te slopen ben jij de pisang.

En als je een Pentium erin zet heb je iets meer ruimte voor fouten als wanneer je een Dondervogel erin zet, als daar de koeling niet goed op zit leeft ie niet lang. Als de koeling niet goed op een pentium zit kan je het nog snel corrigeren. Spreek heus niet uit ervaring hoor >:)

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Als je je PC'tje zelf bouwt heb je geen last van te dure componenten die je toch niet gebruikt.En kun je het geld dat je overhoudt steken in componenten die voor jou persoonlijk belangrijker zijn.

En vooral goedkoper: Toen ik mijn Pc'tje net inelkaar geknutseld had (voor zo'n 1200 Gulden)Stond ik in een bekende computerzaak, en daar probeerde die verkoper een argeloos echtpaar precies dezelfde pc die ik net had gebouwd voor bijna 4000 gulden te verkopen, hier zat wel een 17 inch scherm bij , maar dit prijsverschil is toch te gek om los te lopen. 8-)

Verwijderd

Cougar dat klopt maar als je weet van de producten die je gebruikt dat ze goed zijn en goede support hebben dan kan het wel mee vallen.

Maar de keuze is aan de topic bouwen.

Het is zijn feestje en wij kunnen alleen maar advies geven.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 17:52 schreef O.D.Smolik het volgende:

Voordeel:
- je bent goedkoper uit

Nadeel:
Stel iets gaat kapot. Dan maakt het toch niet uit of je hem dan compleet bij een winkel hebt gekocht of zelf in elkaar hebt gezet? Bij allebei krijg je dan toch een nieuwe? (Als het goed is dan)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 17:55 schreef Asmodai het volgende:

[..]

Stel iets gaat kapot. Dan maakt het toch niet uit of je hem dan compleet bij een winkel hebt gekocht of zelf in elkaar hebt gezet? Bij allebei krijg je dan toch een nieuwe? (Als het goed is dan)
Niet altijd, vaak wordt hij "gerepareerd".

Verwijderd

zelf in elkaar zetten gewoon je eigen of degene waarvoor de pc bedoeld is iesen op een rijtje zetten wat wil ik voornamelijk doen, wil je een beest van een machine maken ben je zo een aantal honderden euros kwijt wil je gewoon een WORD/Internet pctjes dan ben je stukken goedkoper uit dan 1 in de winkel kopen, gewoon goed de prijzen gaan evalueren en combineren.

/me gaat zijn volgende pc ook zelf in elkaar bouwen :9

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

je kan ook zelf samenstellen en bij een winkel in elkaar laten zetten. Is misschien iets duurder dan zelf doen, maar je kan iig zelf componenten kiezen. En als er iets mis is bij een zelfgemaakt systeem, dan is het jouw 'verantwoordelijkheid' (nouja, zo lijkt het iig wel), nu van de winkel! Zelfbouwen kan je het beste alleen doen met een systeem voor jezelf, anders moet je voor ieder wissewasje op komen draven...

Verwijderd

Zeker ook als je je koeler iets te hard op je dure XPtje (of Duron) drukt?!?!

Dan krijg je dus echt niets terug. Verder heb je ook noooit problemen met kapotte onderdelen als je gewoon een hele computer koopt want ik mag toch wel aannemen dat ze dat ding een minuut testen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
De ma van mn vriendin die zit ook een beetje te twijvelen want "als het uit gaat" (wat waarschijnlijk nog wel ff zal gaan duren, en de computer gaat kapot, dan zit zij met een computer die niet werkt en ik ben der dan niet meer! :D Als je de computer in de winkel koopt hebt je een jaar garantie? Dat is toch net zoveel als op de losse onderdelen die je koopt in de winkel ofniet?

Dus ik moet zorgen dat ik het in ieder geval langer als 1 jaar nog aanhou om een computer in elkaar te kunnen zetten :P

Verwijderd

En er zelf met de winst vandoor gaan :? ;) :)

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:01
Op vrijdag 15 februari 2002 18:00 schreef Asmodai het volgende:
Als je de computer in de winkel koopt hebt je een jaar garantie? Dat is toch net zoveel als op de losse onderdelen die je koopt in de winkel ofniet?
Vaak heb je een jaar 'winkel'garantie en daarna moet je je regelrecht tot de fabrikant wenden, RMA nummer aanvragen en het kapotte onderdeel opsturen ter reparatie. Je hebt vaak 2 of 3 jaar fabriekgarantie.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

Verwijderd

Kan iemand ff vertellen waar RMA voor staat, weet wel ongeveer wat het is maar ik zie het zo vaak staan dat ik het nu wel eens wilde weten....

Verwijderd

RMA= Return Material Autherished

Of iets in die trent.

Ik gebruik hem dagenlijks maar weet niet eens precies wat het betekent.

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik zet m zelf in elkaar, zitten er dan veel risico's aan? zoals wat cougar007 zegt, dat je je proc kapot kan drukken met je koeler? Moet er niet aan denken :')

Verwijderd

ik denk dat het voor haar beter is om een complete pc te kopen. Heb je ook geen problemen met de onderdelen

En ze zal vast toch geen tweakster worden :P

Verwijderd

Ligt aan je ervaring en kunnen.

Ik vind altijd dat je in je zelf moet vertouwen.

Het meest lullige is de cooler ja. Daat gaan niet alleen proc maar ooko mobo's mee kapot.

Somminge coolers moet je (omdat ze zwaar gaan) met een schroeven draaier of id wast klikken. Voor de rest eerts goed kijken of het past en probeer het maar. anders pak je eerst een oude PC en trek je die uit elkaar en weer in mekaar.

Misschien zijn er wel boeken over.
Ik heb mijn eerste pc met bijna 0 kennis inmekaar gezet en hij werkt nog steeds na 5 jaar.

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Op vrijdag 15 februari 2002 17:55 schreef Asmodai het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet, hier mee bedoel ik dat zo'n gedoe is met het opsturen, wacht tijden enzo.
Als je in een winkel in de buurt heb gekocht kan je ff naar heen karren en als het goed is krijg je gelijk een vervangend product mee of zoiets.

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16
Ik heb vorig jaar mijn eerste systeempje gebouwd. Ik zat ook met het al enkele malen genoemde probleem zijnde de koeler op de processor.

OPLOSSING: Koop je mobo, processor en koeler bij een winkel in de buurt en laat hun deze op elkaar zetten.

ik heb pas de koeler vervangen (hardware is toch alweer verouderd (TB1200))en moet zeggen: "Als je even een goede handleiding doorleest valt ook dit wel mee."

Mij advies: als je het leuk lijkt om 'm zelf te bouwen moet je het gewoon doen >:)

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koop een hele PC.
Zelfbouw is goedkoper en je kan hem beter afstellen. Maar als ie voor iemand is die er de ballen verstand van heeft en er gaat iets fout (99% v/d problemen komen door de gebruiker) dan ligt het aan jou. En mag jij voor elk probleempje op komen draven.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Op vrijdag 15 februari 2002 18:46 schreef thedolf het volgende:
Koop een hele PC.
Zelfbouw is goedkoper en je kan hem beter afstellen. Maar als ie voor iemand is die er de ballen verstand van heeft en er gaat iets fout (99% v/d problemen komen door de gebruiker) dan ligt het aan jou. En mag jij voor elk probleempje op komen draven.
Oftwel, als het kan probeer het systeem in je buurt te kopen. Om zo mogelijk problemen te voorkomen, ik bedoel het kost jou tijd!
Voor losse onderdelen ben ik voor online bestellen.

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

4x2

lộn xộn quá

Koop het zoveel mogelijk bij 1 winkel (makkelijker als er iets misgaat) en zoek een winkel die dicht bij huis zit.
En zelf bouwen is altijd beter als je het kan, aangezien je dan zelf beslist wat er wel en niet in zit.

leeg

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op vrijdag 15 februari 2002 18:46 schreef thedolf het volgende:
Koop een hele PC.
Ja, is mijn advies ook, heel irritant, maar in geval van je vriendinnetje is het natuurlijk wel een goede 'smoes' om nog naar je vriendin te mogen van je paps en mams, want dan zeg je gewoon dat hun pc kaputt is ;) *D

Dividend for Starters

• TweakV
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 18:35
damn man, als het voor jezelf is dan doe je het gewoon zelf... maar voor een ander terwijl je zelf nog geen ervaring hebt met het pc-knutselen?!! Nee.. als ik jou was zou ik het voor hen lekker door de 'vakkundige' in elkaar laten zetten! Dat voorkomt iig een hoop huilen.. :'( Je kan ze iig wel adviseren wat en waar ze het 't beste kunnen kopen. Succes ermee! :+

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 17:52 schreef O.D.Smolik het volgende:

Voordeel:
- je bent goedkoper uit

Nadeel:
Buiten dat ik hem ook zelf in me kaar zou zetten koste het bij euro pc altijd 35 euro extra om hem in elkaar te zetten --> kun je ook alles zelf uitzoeken!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
het is maar net of je zin in gezeik hebt soms
kijk ik heb net 1tje in me kaar gezet en nu is het geheugen stuk |:( |:( |:(

Tweakers Discord

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:48
Voor een ander altijd bij 1 winkel en het liefst bij jou in de buurt zodat de persoon in kwestie zelf naar die winkel kan, anders loop je echt de kans dat je elke weer daar met die pc zit te klooien of bedrijven zit te mailen.
Voor je zelf natuurlijk over internet weg halen :)

Flickr | Lego collectie

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kennis had een puter bij de Aldi gekocht, hij daar Linux op installeren. Uiteindelijk ging het mobo kapot toen ie nogmaals van de Mandrake CD startte (beetje vreemd: z'n andere PC ging er ook dood van).
Hij het servicecentre van de Aldi bellen, moest ie z'n puter helemaal inleveren :(

Krijgt ie het ding terug: Mobo kapot, harddisk kapot was de melding. Ofwel: hele hdd inhoud weg en een nieuw mobo geplaatst. Misschien was die hele hdd niet eens kapot, maar konden ze er nix mee worden omdat er ext2fs op stond, of omdat Lilo direct naar Linux bootte >:)

Probleem met complete PC's is dat je nooit ervan op aan kunt dat alleen de onderdelen die jij vervangen wilt hebben ook daadwerkelijk vervangen worden.
Voordeel van een complete PC: Als er iets mee is, kan je het complete ding terugbrengen zonder extra kosten of moeite door het zelf uit te zoeken wat er nou kapot is (is nou de CPU of het mobo kapot, is zo'n ding die zonder 2e mobo of CPU moeilijk te vinden is)
Pagina: 1