Toon posts:

Netwerk via stopcontact, vakantie project waard ?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik hoorde dat Internet via het stopcontact mogelijk is was ik zeer verbaasd.
En vandaag hoorde ik zelfs een klasgenoot over iets wat zijn vader had gemaakt, namelijk een radio zender die signaal in het stopcontact stuurde en wat die man dan buiten op straat/ander huis kon ontvangen met een draagbare ontvanger.
Sterker nog door naar de sterkte van het signaal te luisteren kon hij zelfs leidingen in de muur vinden :P

En nou dacht ik dat het wel leuk zo zijn om mijn vakantie tijd aan een soort netwerk via het stopcontact projectje te besteden, of in ieder geval uitzoeken of het ook mogelijk is.

Dus heeft iemand hier wat ideetjes over, tips, info, know how,anything ?

En heeft iemand ervaring met het (de)coderen van signalen in/uit de computer ?

Ik heb een elektro diploma, en genoeg programmeren op school om van te kotsen dus dont be shy to post tech talk :P

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

vraag eens aan die pa hoe die het heeft gedaan, misschien heb je daar wat aan....maybe heeft hij nog tips/tricks :)

maar het kijkt me niet echt een lekker idee, 230 op je Netwerkkaartje :P

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Werken die babyfoon's niet ook via het stopcontact als 'antenne'? Ik meen dat mijn ouders die vroeger eentje hadden voor mijn zusje, dat je die zowat binnen de hele woonwijk kon usen, omdat hij het stroomnet als 'antenne' deed usen. Of is dit zo'n broodje aap-verhaal, en hebben ze me dit ook voorgehouden, net zoals Sinterklaas? :'(

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 17:40 schreef RutgerB het volgende:
Toen ik hoorde dat Internet via het stopcontact mogelijk is was ik zeer verbaasd.
En vandaag hoorde ik zelfs een klasgenoot over iets wat zijn vader had gemaakt, namelijk een radio zender die signaal in het stopcontact stuurde en wat die man dan buiten op straat/ander huis kon ontvangen met een draagbare ontvanger.
Sterker nog door naar de sterkte van het signaal te luisteren kon hij zelfs leidingen in de muur vinden :P

En nou dacht ik dat het wel leuk zo zijn om mijn vakantie tijd aan een soort netwerk via het stopcontact projectje te besteden, of in ieder geval uitzoeken of het ook mogelijk is.

Dus heeft iemand hier wat ideetjes over, tips, info, know how,anything ?

En heeft iemand ervaring met het (de)coderen van signalen in/uit de computer ?

Ik heb een elektro diploma, en genoeg programmeren op school om van te kotsen dus dont be shy to post tech talk :P
heb je enig idee hoelang die dingen er al zijn ? al zeker 10 jaar al is het niet langer zo'n ding hadden we vroeger thuis al om van de boven verdieping naar beneden te kunnen roepen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 18:11 schreef divx4me het volgende:
heb je enig idee hoelang die dingen er al zijn ? al zeker 10 jaar al is het niet langer zo'n ding hadden we vroeger thuis al om van de boven verdieping naar beneden te kunnen roepen
Nou nee dat idee had ik nog niet :P
Als ik nou een schema van zo'n babyphone kan vinden (hint hint >:) ) dan ben ik waarschijnlijk al een stuk verder.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
dit soort netwerke zijn er allang :P

'k meende zelfs dat de kijshop ze verkocht :D:D

't is alleen zeer storingsgevoelig, je heelt er helaas geen hoge snelheden mee :'(

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Babyphone werkt gewoon via Radio Frequentie's als ik het goed heb

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:55
Op zaterdag 16 februari 2002 16:18 schreef DaPoztMaster het volgende:
Babyphone werkt gewoon via Radio Frequentie's als ik het goed heb
Dat zijn de oudere babyphones, die werken inderdaad via FM. Nieuwere kan je zo over het stroomnet laten hinniken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Op zaterdag 16 februari 2002 18:01 schreef _JGC_ het volgende:

[..]

Dat zijn de oudere babyphones, die werken inderdaad via FM. Nieuwere kan je zo over het stroomnet laten hinniken.
yeps, maar dat zijn kutdingen. Mn ouders hadden/hebben? ergens ook zo'n ding....

Op de kinderkamer, hun naar de buren... deed ie t niet, de buren zaten dus op een andere fase....
aan de andere kant van de straat deed ie t weer wel, lag er maar net aan of dat huis ook op dezelfde fase zit.... Leuk 220V :)

Verder zodra iemand z'n kop ging doen (fohn) kreeg je een partij herrie waar je ziek van werd.. ouders hebben dat ding dus snel gedumpt, en toen een tijdje met een radiotje rondgerend, en een babyfoon op de radioband.. (fm zendertje).

Later heb ik die babyfoon gemod, ligt hier nu ergens als klootzendertje. (met line-in >:) )

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op vrijdag 15 februari 2002 18:09 schreef Peerke het volgende:
Werken die babyfoon's niet ook via het stopcontact als 'antenne'? Ik meen dat mijn ouders die vroeger eentje hadden voor mijn zusje, dat je die zowat binnen de hele woonwijk kon usen, omdat hij het stroomnet als 'antenne' deed usen. Of is dit zo'n broodje aap-verhaal, en hebben ze me dit ook voorgehouden, net zoals Sinterklaas? :'(
Nope, ik kan dit bevestigen. Die oude dingen gaan idd via het stopcontact (al in 1984 ongeveer), dus het idee van signalen via het het stopcontact te geleiden is niet nieuw.

They made me do it.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
Hmzz :), in je huis zelf wel lijkt me nog mogelijk maar buiten je huis wordt moeilijker want dan gaat het naar het lokale stroom station (waar 10 k volt staat :) ). En dan is het dag dag met je data ;).

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Je kunt ook via een eenvoudige schakeling (wordt een soort van radio-ontvanger) ook leidingen in de muur opsporen, daar heb je echt geen zender voor nodig.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• pSycho-Y2K
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
UTP kabel met 220v stekker :7

Afbeeldingslocatie: http://www.0-------------------------------------------------------------0.dk/EthernetKiller.jpg

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op zaterdag 16 februari 2002 22:35 schreef pSycho_Y2K het volgende:
UTP kabel met 220v stekker :7

[afbeelding]
das fotosoep hoop ik

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:33

Tux

Op vrijdag 19 april 2002 16:06 schreef reddog33hummer het volgende:

[..]

das fotosoep hoop ik
Das een speciale tester om te kijken of pc's tegen bliksems kunnen >:)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 09:46
Als je een beetje verstand van elektronica hebt is 't best leuk om mee te experimenteren (dus ook echt alleen als je ervaring hebt met elektronica).
Het data deel wordt via een Powerline modem gescheiden van de 220 en is dus vrij veilig aan de datakant van die chip.
Die modem kun gewoon bestellen via display bv., hebben ze bij mij op school eens mee zitten klooien.
MOet je alleen wel printjes kunnen etsen en daar heeft lang niet iedereen de mogelijkheid toe.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
http://www.linksys.com/
zie de frontpage

en dit schijnt niet storingsgevoelig te zijn, nieuw concept ofzo. tot 14 Mbit.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Je zult wel even in de boeken moeten duiken wanneer je dit wilt gaan doen.
In de lessen Electro Machnetische Compatibiliteit is me geleerd dat er een bepaald frequentiegebied is vrijgesteld voor datacommunicatie over het energienet. Als ik jou was zou ik me daar ook aan houden, dan weet je zeker dat, wanneer je in die band bezig bent, je niet een of andere klojo voor de deur krijgt die een gegronde klacht heeft (want dan mag het wat jij doet).

Wat ik heb begrepen werken die babyfoons, doordat het electrieknet een impedantie (weerstand) heeft. Daardoor is het mogelijk een spanningsverschil te genereren over langere afstand.

Wanneeer je niet weet waar je moet zoeken (ik zeet het niet voor je ) zou je eens kunnen kijken of er niet een ontwikkelaar van die babyfoons je kan helpen met een beginnetje.

Verder kan je natuurlijk ook een babyfoon openschroeven, kijken hoe deze dan in elkaar zit, en eventueel de schakeling in dat ding gebruiken voor jou doel :)
Pagina: 1