Toon posts:

P4 1.8 overclocken dmv FSB, zonder BIOS Support

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ey ik had een vraagje aan iedereen die mij kan helpen hiermee. Ik heb sinds kort een P4 1.8 en die wou ik dus gaan overclocken. Mijn probleem is alleen, DIT KAN NIET!! Tenminste dat denk ik. Allereerst, de multiplier veranderen is niet mogelijk, wel in de BIOS instelbaar, maar daar trekt die Pentium zich nix van aan. Dus, blijft nog over (trouwens toch mijn 1e keus): FSB overclocken. Nu heb ik een probleem. Mijn moederbord wordt niet door het prog. SoftFSB ondersteund, alleen een ouder model. Nou mijn mobo is van GigaByte, dus ik naar die site want MediaMarkt had geen handleiding meegeleverd. Nou daar stond dus een handleiding, en daar stond ook in dat mijn BIOS bij een submenu die optie zou moeten ondersteunen, en er stond dus bij dat ik zo fucking veel opties kon instellen. Nou ik denk shit hoe kan dat, dat had ik helemaal niet gezien! Ik weer kijken, maar die opties staan er dus echt niet. Dus ik moet via Jumpers dat doen. Ik kan daar alleen nix over vinden in de handleiding, en ook op het moederbord zie ik niet echt iets wat op Jumpers lijkt. http://www.gigabyte.com.tw/products/8idxp.htm dit is een plaatje van mijn mobo, http://ftp.gigabyte.com.tw/support/user_pdf/8idx_1003.pdf dit is de handleiding. Er staat ook een tekening van mijn moederbord nog in. Alsnog klein maar ziet iemand Jumpers? en dan alsnog, hoe zou ik die moeten instellen, want daarover staat nix in de handleiding. Kan iemand mij dit vertellen, is dit bij elk mobo hetzelfde of zal ik gewoon nog maar 2 jaar moeten wachten voordat ik eindelijk weer een PC kan overclocken...

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 21:19

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Allereerst, de P4 is multiplier locked, oftewel de factor die de snelheid bepaald in combi met de FSB (front side bus) staat vast, in jou geval 18x. De P4 is gemaakt voor FSB = 100 dus 18x100 maakt 1800 MHz. De FSB omhoog doen is de enige keuze.

Vlgs Gigabyte bezit jou bordje een i845 DDR chipset en ondersteund die 133 MHz geheugen en biedt waarschijnlijk de keuze tussen 100 en 133 MHz FSB. De site rept niet over BIOS instelbaar FSB dus zal het jumperen worden.

Ik zou zeggen neem een zoek robot ter hand en zoek of iemand al wat overclocking ervaring heeft opgedaan.

www.google.com is een goede start.

veel fun

added:

Ik lees net pas goed, mediamart, zou me niet verbazen als het gebruikte bordje minder mogelijkheden heeft dan het bordje dat als product los wordt geleverd (wat jij hebt is en OEM bordje en die kunnen verschillen van de retail exemplaren)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat de multiplier gelockt was had ik ook al gezegd, dat de Jumper waarschijnlijk de enige optie is ook, MAAR: HOE MOET IK DIE JUMPERS INSTELLEN en waar zitten ze ook...

Verwijderd

Topicstarter
WEET iemand misschien nog iets help me PLZ!!!!!!!!!!!!

• Professor_Botje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-08 16:00

Professor_Botje

Administrator

Ja doho start je Pc op en ga naar je Bios...

In je bios vind je vast een helezooi instellingen...

Intel 80486 Dx4, 100@158MHz 4x 32Mb EDO FP mem, Quantum Bigfoot 8Gb 3200RPM 256KB/cach VESA-Localbus 2Mb Tseng Labs ET4000 Windows95usb www.Professor-Botje.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT, trouwens. We hebben leuke FAQ's die het lezen waard zijn en als die geen uitkomst bieden is er altijd www.utfs.tk :7

Wat is hier aan de hand?

Jij hebt een OEM BIOS. Oftwel eentje die een beetje gecastreerd is in opdracht van (vermoedelijk) MediaMarkt.

Als het moederbord daadwerkelijk de Gigabyte is die je voor ogen hebt, kun je er een normale Gigabyte BIOS overheen flashen. Let op dat als er verschillen zijn het mogelijk is dat je je BIOS verneukt- erg drastisch, want dan moet je ofwel een nieuwe mobo van MediaMarkt krijgen (kopen), danwel een nieuwe BIOS EEPROM van GigaByte. Maar goed, als je bereidt bent het op eigen risico te doen wil dat waarschijnlijk de meeste opties geven.

Andere optie is Soft/CPUFSB (CPUFSB wordt momenteel beter bijgehouden. Nu wordt je mobo niet 'ondersteund'- niet helemaal waar, hij wordt niet genoemd. Trek je kast open. Zoek op de mobo naar de PLL (zoek in de search naar PLL als je geen flauw idee hebt wat het is- tip: de CPUFSB handleiding legt het erg goed uit). Noteer de getalletjes. Noteer voor het gemak ook die van de aanpalende ICtjes (ik ken een GigaByte mobo waar niet de PLL maar de Super I/O controller in CPUFSB genoemd wordt :+ ). En nu niet op mobo maar op PLL zoeken. Hoogstwaarschijnlijk kun je nu met CPUFSB aan de slag.

Succes!

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik voel een slotje aankomen

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 februari 2002 02:19 schreef Professor_Botje het volgende:
Ja doho start je Pc op en ga naar je Bios...

In je bios vind je vast een helezooi instellingen...
Ja sukkel als je m'n post LEEST dan zie je dat m'n bios hier geen mogelijkheid toe bied ik ben namelijk niet geheel achterlijk weet je, mijn probleem stond NIET in de FAQ'S, want het is niet een veel gestelde vraag omdat het gewoonweg niet vaak voorkomt. Trouwens dion_b, bedankt aan jouw comentaar heb ik misschien wat, ik ga die bios inderdaad maar eens flashen en maar hopen dat ik het niet verneuk, dan ben ik namelijk gruwelijk de lul...

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik ook m'n BIOS naar een oudere versie flashen?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Op zaterdag 16 februari 2002 10:22 schreef JanMaster het volgende:
Kan ik ook m'n BIOS naar een oudere versie flashen?
Ja. Overigens, als je voortaan iets toe te voegen hebt aan je voorgaande posting, gebruik dan de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 februari 2002 10:19 schreef JanMaster het volgende:
Ja sukkel als je m'n post LEEST dan zie je dat m'n bios hier geen mogelijkheid toe bied ik ben namelijk niet geheel achterlijk weet je, mijn probleem stond NIET in de FAQ'S, want het is niet een veel gestelde vraag omdat het gewoonweg niet vaak voorkomt.
Zo gaan we hier dus niet met elkaar om, weet je?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.