[soundblaster] SP/DIF kwaliteit + vragen

Pagina: 1
Acties:

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
Ik heb een paar vraagjes.
Ben in het bezit van een SBlive 5.1

1 heeft ie percee een 75 ohm kabel nodig.
2 Dus er is geen ruis toch!
3 En kan geen storing opvangen
4 SP/DIF is digitaal dus nooit kwaliteit verlies.
5 AC3 werkt met een draag golf, en als ik een mp3 luister
is mijn versterker gewoon stereo, en als ik een dvd opstart springt mijn versterker automatisch op 5 kanaals.
Maar hoe zit het nou met spellen, 4 kanaals geluid, want bij spellen is deze draaggolf niet aanwezig zodat ik gewoon met 2 kanalen zit te spelen

bvd

Reality beats fiction by far!

• Peertje NL
yep zoals gewoonlijk vraag ik weer te moeilijke vragen

6 is de dynamiek even groot als bij een analoog signaal

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

1) Dacht 't wel.
2) Ligt eraan of er ruis in het digitale muziek-signaal zit.
3) Dacht 't niet.
4) Dacht 't niet.
5) FM werkt met een draaggolf. Je digitale uitgang is een stream. Omdat in de meeste spellen/geluidskaarten geen AC3-encoder zit gebakken moet je het doen met 2-kanaals, of je moet je geluidskaart analoog met de versterker verbinden (die dan een 6-kanaals ingang moet hebben).
5) Dynamiek is 6dB per bit geloof ik, dus 16 bits geeft 96dB aan dynamisch bereik. 24 bits --> 144dB.

Siditamentis astuentis pactum.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:58

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 15 februari 2002 16:55 schreef E-MANs het volgende:
Ik heb een paar vraagjes.
Ben in het bezit van een SBlive 5.1

1 heeft ie percee een 75 ohm kabel nodig.
Het is wel het beste, het kan wel werken met een normale kabel, maar een 75ohm werkt gegarandeerd[quote]
2 Dus er is geen ruis toch![/q[toch wel, een digitale uitgang van een SBlive heeft precies evenveel ruis als de analoge. Het vermoeden bestaat dat ze het analoge signaal gewoon met een A/D converter weer converteren
3 En kan geen storing opvangen
Als het een optisch digitaal signaal is heel moeilijk, een coaxiaal signaal kan dat weer wel.
4 SP/DIF is digitaal dus nooit kwaliteit verlies.
Nee, dat is dus niet waar, als je een 300 meter lange optische kabel neemt met veel scherpe bochtjes, krijg je veel digitale storing en als je een coaxiale naast een hoogspanningswisselstroomkabel[sup](*D leg, dan gaat het ook niet goed komen
5 AC3 werkt met een draag golf, en als ik een mp3 luister
is mijn versterker gewoon stereo, en als ik een dvd opstart springt mijn versterker automatisch op 5 kanaals.
Maar hoe zit het nou met spellen, 4 kanaals geluid, want bij spellen is deze draaggolf niet aanwezig zodat ik gewoon met 2 kanalen zit te spelen
Nee, vier kanaals geluid gaat niet door die digitale uitgang heen, dat heb ik van de week al een keer ergens uitgelegd, ik zal het topic even voor je opzoeken.

[topic=385895/1/100]

het is dus of Dolby digital of stereo. Als je EAX wil, moet je 4 kanalen analoog aansluiten. Een geluidskaart kan namelijk geen EAX of andersoortig 4 kanaals geluid dusdanig "verbouwen" dat een normale versterker er weer 4 kanaals geluid van kan bakken.

Het zou wel ideaal zijn, een geluidskaart die van EAX of A3D 4 kanaal dolby digital zou maken.. Dat snapt namelijk wel elke surroundversterker :).

Oplossing: Sluit de 2 analoge stereouitgangen op de front en rear inputs van een (eventuele) 5.1 input op je versterker en je hebt EAX bij spellen 8-). Life's easssssy :P.
bvd
Geen dank :7
Op vrijdag 15 februari 2002 17:32 schreef E-MANs het volgende:
yep zoals gewoonlijk vraag ik weer te moeilijke vragen
Je vragen zijn Easy, alleen moet je wel even geduld hebben. Vaak hebben dit soort extra posts alleen een averechtse werking. Gelieve je topic niet meer omhoog te schoppen dus
6 is de dynamiek even groot als bij een analoog signaal
Afhankelijk van de frequentie en bandbreedte natuurlijk :). Maar bij die SBlive is het zeker net zo dynamisch.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gaat ie weer, ik wordt hier redelijk moe van onderhand.

De digitale output van die sblive is nep, test het maar, dezelfde ruis als op je analoge uitgang.

Alleen dvd's kijken kun je wel zonder signaalverlies, omdat je geluidskaart dat alleen maar doorstuurt.

Wat is goedkoper, een 128 kanaals digitale mixer, of een extra ad convertor? (dat laatste dus en dat is dus wat creative gedaan heeft, alle geluidsbewerking gaat analoog, dus met ruis, daarna komt er gewoon een extra ad conversie overheen.

• Peertje NL
Op vrijdag 15 februari 2002 18:03 schreef Nikel het volgende:
Gaat ie weer, ik wordt hier redelijk moe van onderhand.

De digitale output van die sblive is nep, test het maar, dezelfde ruis als op je analoge uitgang.

Alleen dvd's kijken kun je wel zonder signaalverlies, omdat je geluidskaart dat alleen maar doorstuurt.

Wat is goedkoper, een 128 kanaals digitale mixer, of een extra ad convertor? (dat laatste dus en dat is dus wat creative gedaan heeft, alle geluidsbewerking gaat analoog, dus met ruis, daarna komt er gewoon een extra ad conversie overheen.
Dus als ik het goed begrijp maakt ie de digitale wave files eerst analoog, en weer daarna digitaal!!

Ik vermoede al zo iets daarom was mijn vraag of er geen ruis was, want enkel mijn versterker ruist niet zo veel.

Dus creative zijn gewoon teringleiers dus, die geen fatsoenlijke spullen kunnen maken, dus er zijn geen high-end geluidskaarten met eax :?

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00
combo van sblive + digital recording kaart ofzo?
live voor eax, dsound en dsound3d, en de pro kaart voor winamp, movies, recording, etc.

wel prijzige oplossing.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Peertje NL
Bedankt allemaal.

hoogspanningswisselstroomkabel = elektrostaten :?

Oke dan zit ik nog met een probleem, ik heb de DD kenwood krf5030 ofzo, met 6 ingangen en 1 sub preout.

Als ik de fronts en rear aansluit filter de kenwood de bas kanalen niet naar mijn subwoofer.
Ik sluit daarna fronts rear en sub aan, en zet bas redirection aan. WTF wat gebeurt hier allemaal ik krijg heel het frequentie gebied, hoe kan dat nou weer. En als ik mijn versterker op stereo zet filtert ie wel gewoon.

ps als ik 6 kanaals op mijn versterker kies kan ik de bas en de treble ook niet regelen.

Hoe krijg ik nu mijn sub aan de gang zonder extra passief of actief filter

• Peertje NL
klein schopje na 30 uur

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 15 februari 2002 19:11 schreef E-MANs het volgende:

Hoe krijg ik nu mijn sub aan de gang zonder extra passief of actief filter
Niet.. Of je moet het signaal van je frontspeakers over/via je sub laten lopen.

• Peertje NL
Op zondag 17 februari 2002 13:33 schreef JvS het volgende:

[..]

Niet.. Of je moet het signaal van je frontspeakers over/via je sub laten lopen.
Kep het net gevonden, dat de Creative audigy een x-over heeft, das wel makkelijk dan ben ik van dat probleem af, en hij kan DTS films afspelen, maar ze zeggen ook:
"Voorlopig kunt u geen DTS-muzieCD's afspelen."
Waarom is dat nou weer, ik heb al een mailtje verstuurd naar creative, maar als jullie het weten is dat ook wel makkelijk.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 22:13

4POX

Everybody is wired

Op vrijdag 15 februari 2002 18:54 schreef E-MANs het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp maakt ie de digitale wave files eerst analoog, en weer daarna digitaal!!
Dat van de DA-AD trucje wat in de live zit . Wat dat ook gedaan met de Audigy. Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe geluidskaart. Maar ik wil wel normaal mijn MP3tjes op een MD kunnen zetten.

AKA Rinkel weblog

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Maar ik wil wel normaal mijn MP3tjes op een MD kunnen zetten.
verschil tussen digitaal opgenomen en analoog opgenomen hoor je toch niet, met zo'n kwaliteitsgeluidskaart. Of je moet het gaan meten ofzo.

In de laatste C'T hebben ze met een groep mensen die altijd beweren verschillen te horen getest en bleek de groep geen verschil te horen tussen analoog opgenomen geluid (met een AC97 onboard prutding) en digitaal opgenomen geluid...

go figure :P.

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Op zondag 24 februari 2002 17:50 schreef 4POX het volgende:

[..]

Dat van de DA-AD trucje wat in de live zit . Wat dat ook gedaan met de Audigy. Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe geluidskaart. Maar ik wil wel normaal mijn MP3tjes op een MD kunnen zetten.
Ik vind het maar vaag met dat da ad verhaal is dat ook zo met een live bay(dus zo'n live drive die je krijgt bij de platinum versies)?
Pagina: 1