Vraagie over 't case spuiten..

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Schuren -> Primer -> 4 lagen lak met elk een pauze van 30 minuten.

Het oppervlak voelt na 't drogen ruw aan.. is dit normaal? Moet 't door het schuren niet gewoon glad zijn? Of zorgt de blanke lak voor een zacht oppervlak?

Het gaat om zwarte spuitbusverf.

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024
Tja, 2 uur dacht ik zo :? Maar dat ligt dus aan wat voor ondergrond je hebt... Paar linkies over spuiten:
http://www.bit-tech.net/article/30/
http://www.pc-workshop.net/articles/paint101/paint101-1.shtml
http://www.digifiel.com/index.php?pageid=howto&itemid=1 (nederlands ;))

Suc6 met lezen :P

• RedruM
Ehm ja.. ondergrond is dus primer? Het spuitwerk voelt gewoon ruw aan terwijl een kast die ik gewoon met roller gedaan heb glad is.

Verwijderd

misschien eens kijken op volgende faq: faq over spuiten van case op <a href="http://www.born2oc.be" target="_blank">www.born2oc.be</a>. daar staat heel veel uitleg hoe en wat.

wat ik zou doen in jou plaats is nu met schuurpapier korrel 1200 het oppervlak compleet gladschuren (opletten voor de randen, dat je daar niet te diep gaat) en dan een laklaag er over zetten. gaat het mooiste resultaat geven.

thebuzz
(auteur van die faq)

ps: als je schuurt met korrel 1200 en dan laklaag kom je dit effect uit: mijn case

• RedruM
Zucht..

Schuren - ontvetten - primer (1 laag) - zwarte lak (4-5 lagen) - blanke lak (2 lagen).

Resultaat: ruw oppervlak.. en het zwart is niet overal even zwart. Tussen elke laag minstens 30 minuten gewacht.

Verwijderd

Eeuh, wat dacht je van even wachten tot hij droog is? :z

-Op wat voor manier is het ruw?
-OK, wat voor verf heb je gebruikt?
-Heb je echt wel lang genoeg gewacht tot het droog is?
-Sommige verfsoorten hebben heeeeel veel tijd nodig om echt lekker uit te harden, en een strakke dekking te geven.
-Staat er toevallig op je spuitbus: mat- of zijdeglans?

Anders zou ik het namelijk niet weten, ik ben benieuwd

Verwijderd

-Sommige verfsoorten hebben heeeeel veel tijd nodig om echt lekker uit te harden, en een strakke dekking te geven.

Anders zou ik het namelijk niet weten, ik ben benieuwd.

• RedruM
Op zaterdag 16 februari 2002 16:18 schreef Coolcase het volgende:

Anders zou ik het namelijk niet weten, ik ben benieuwd.
Verf van merk Gold Circle (bij formido gehaald)
Op die spuitbussen staat dat je 30 min moet wachten voor je de volgende laag aan kan brengen..verder geen tijden.
En het is matzwart ja.. dus?

Enneh met ruw bedoel ik dat als je een papieren zakdoek er overheen zou halen, dat je je halve zakdoek kwijt bent.

Verwijderd

Nog een tip van deze jongen: gebruik nou gewoon HEMA verf, daar heb ik al es een heel verhaal over opgehangen.

In het kort:
-het glimt als de Bösendorfer van Wibi :Y)
-het dekt goed
-het hecht goed, doordat er een soort hars inzit
-het is el cheapo! :7

Ik heb mn eerste kast heel decadent met Motip behandelt: 2x zo slecht, 2x zo duur... Dus 4x genaaid! :+

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op zaterdag 16 februari 2002 16:21 schreef RedruM het volgende:
Enneh met ruw bedoel ik dat als je een papieren zakdoek er overheen zou halen, dat je je halve zakdoek kwijt bent.
Dat kan tig dingen betekenen:
• je hebt te dun gespoten waardoor de laag niet vloeit
• je hebt veel te onregelmatig gespoten
• je hebt te lang gespoten waardoor er nevel op een te droge toplaag blijft liggen en niet meer in de laag vloeit
• nog tig andere dingen... spuiten is ook een vak

Dus...

* MRic3 is spuiter geweest :)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Is schuren en primeren echt nodig? Ik wil het ook binnenkort doen, maar is dat echt nodig? thnx alvast :)

• enterprice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-03-2024
Bij mij niet gedaan, maar op dat 'kunststof' zal ik het wel doen (en lichtjes schuren) Dat duurt namelijk veel langer met drogen :(
Maar op je kappen gaat het wel lekker snel, blanke lak eroverheen voor de 'krasbestendigheid' ;) Aan jouw de keuze..

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:57
Op zaterdag 16 februari 2002 16:10 schreef RedruM het volgende:
Zucht..

Schuren - ontvetten - primer (1 laag) - zwarte lak (4-5 lagen) - blanke lak (2 lagen).

Resultaat: ruw oppervlak.. en het zwart is niet overal even zwart. Tussen elke laag minstens 30 minuten gewacht.
Ik denk dat ik het al weet, want 1 laagje primer is te weinig. Ik vraag me af of die laag helemaal dekkend is geweest, of niet te dik.
Na de primer extra lang wachten, en dan laagje voor laagje verven, hoeft niet in 1x dekkend. Daarna nog evt blanke lak.

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

* MRic3 is spuiter geweest dus let op

Op kunststof ondergrond:
Primer niet altijd nodig, schuren niet nodig. Aanbevolen in deze volgorde: licht opruwen met scotsch brite (of zo'n groen schuursponsje) dan goed voorzichtig ontvetten/opweken met ontvetter wasbenzine/thinner (zeker niet te nat, de kunststof voelt een beetje stroef aan na de voorzichtige bewerking met thinner) en dan binnen een half uur. na het ontvetten, spuiten en het zit muurvast. Voor krasvastheid kan blanke lak gespoten worden, maar ik vind dat voor een PC meestal niet nodig. wachttijd afhankelijk van de lak

Op (behandeld of onbehandeld) metalen ondergrond
Ontvetten met ontvetter (wasbenzine/thinner), licht schuren met heel fijn schuurpapier of scotsch brite, 1 laag primer (hoeft niet dik, is voor hechting) is altijd genoeg en na voorgeschreven droging, licht opruwen (niet doorschuren) en afwerken...

Heb ik vele jaren toegepast op vele verschillende metalen en kunststoffen ondergronden en zelden tot noiit problemen gehad. Let wel op de ontvetter/opweker mag niet te agresief zijn...

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:58

EntonoX

Team leider

ik werk zelf in een spuiterij en dit kom ik vaak tegen... je kunt gewoon een beetje polijst spul nemen (3M perfect It III) en dan het oppervlak even lekker inwrijven (oppoetsen) dan even wachten tot het wat opgedroogd is en dan uitwrijven. Perfect it polijst het oppervlak en haalt een heel dun laag er vanaf, hierdoor krijg je een zeer glad oppervlak wat zeer mooi glimt!!!

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• MRic3

MRic3

Of praat ik weer poep?

KLopt, dat 3M spul werkt perfect.. en dan van tevoren een keer bewerken met machine glaze van 3M en die perfect It eroverheen... spiegeltje (maar dan moet het al wel redelijk gespoten zijn)

Voor de DHZ'r commandand (automateriaalenhandel) heeft ook diverse middeltjes wat er op lijkt maar als je dan moet overspuiten ben je de L.L....

Pagina: 1