Toon posts:

router + switch + netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk gelegd, van 'scrap' met een aantal pc's, die via een switch (via uplink met straight cables) naar een Edimax broadband router gaan, en daar via wanadoo premium met het internet verbonden worden.

1 van de pc's doet het, ik kan internetten, de router configen en alles, perfect! de rest van de pc's doet niks. Eentje kan pingen naar buiten toe, maar that's it. Domains zijn allemaal hetzelfde. Cablechecker heb ik niet, maar de volgordes kloppen (straight) en ziet er goed uit.

Sommige pc muiten met (W98) de melding dat het wachtwoord niet gecontroleerd kan worden, omdat er geen geldige domainserver gevonden kan worden.

Wie heeft een idee wat het kan zijn? ik heb ook getest met een laptop, en die geeft hetzelfde beeld (1 plek wel, rest niks) dus zal niet aan de pc's liggen...

Verwijderd

instellingen?

[code]

Internet --- Router ---- Switch ---- PC1
| |
| ------PC2
|
-------PC3 etcetera

[code]

Ik heb een vergelijkbare situatie, maar dan met een Draytek Vigor 2200E met ingebouwde 4-poorts switch.

naam/ip/subnet/gateway+dns
PC1 192.168.1.2 / 255.255.255.0 / 192.168.1.1
PC2 192.168.1.3 / " "
PC3 192.168.1.4

enzovoorts.
Controleer de werking van je router. Kijk ook eens dhcp-instellingen na.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc's zo ingesteld dat ze automatisch een IP moeten krijgen. Dat DHCP verhaal, dat is toch alleen voor veel geavanceerdere netwerken? Daar doe ik nu niks mee...

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 09:39 schreef fret het volgende:
Ik heb de pc's zo ingesteld dat ze automatisch een IP moeten krijgen. Dat DHCP verhaal, dat is toch alleen voor veel geavanceerdere netwerken? Daar doe ik nu niks mee...
Hier spreek je jezelf tegen eerst zeg je zo ingesteld dat ze automatisch een IP nummer krijgen en dat is dus DHCP en daarna zeg je dat DHCP alleen voor geavanceerde netwerken is.

Ik weet niet zeker, omdat ik die edimax broadband router niet ken maar die zal DHCP voor je kunnen doen. Als dat aanstaat dan moet de pc's een ip-adres krijgen die op elkaar lijken en vooral hetzelfde subnet hebben. Kijk dus even op op de pc's het ip adres op elkaar lijkt en probeer eerst met de pc's onderling te communiceren.

ip-adres opvragen doe je in een dos-prompt met het commando:

ipconfig /all

suc6

• defl8te
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09-2024

defl8te

weetikkût

Op zaterdag 16 februari 2002 09:39 schreef fret het volgende:
nah, als je mijn netwerkje thuis geavanceerd wilt noemen ;)

Chriet Titulaer is de man

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 17:11
Als he geen goede reden hebt DHCP te gebruiken zou ik het ook niet doen.

Gewoon zelf instellen en max. controle erover houden. Verbind eens de PC's onderling met een crosslink (voor zover mogelijk) en probeer eens te pingen.

Zelf had ik trouwens ook dit probleem met Win98SE.
Internet wilde maar niet aan de praat. Heb 3 verschillende 3COM kaartjes, 1 realtek, 1 ISDN adapter geprobeerd, maar er kwam gewoon géén data naarbuiten op die PC.

Linux geprobeerd, en alles werkte goed. Moest echter windows erop hebben dus ME geprobeerd, en die werkt like a charm nu! :)

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees de manual er nog eens op na (best goed gedocumenteerd trouwens), en ga eens aan de gang met het DHCP verhaal.

De reden dat ik DHCP geavanceerd noem is omdat het in mijn manual onder het kopje 'geavanceerde netwerken' staat

bedankt voor jullie reacties
Pagina: 1