Ik kom bijna nooit in dit forum maar wil dit weekend wat gaan klussen aan een oud compu'tje dat dienst moet gaan doen als mail-, ftp-, apacheserver. Hij moet 24/7 aanstaan maar staaat in mijn slaapkamer en moet dus zeeeeeer stil zijn. Hij krijgt niet veel te doen want hoeft als mailserver maar dienst te doen voor 2 clients op hetzelfde netwerk (jaja, we hebben het nu echt gehad met die vervelende uitvallende mailservers van onze ISP). Ook de webserver zal niet veel hits per dag krijgen (30 lijkt me al erg veel
, het is eigenlijk meer voor de gein). Ik zeg dit allemaal om duidelijk te maken dat het ding weinig te doen krijgt. Het gaat om een P133 met 32 MB SDRAM. Ik wilde de proc. gaan koelen door de fan eraf te halen en er een heatsink op te plaatsen (las dit op dit forum dat dat moet kunnen). Binnenkant van de kast wil ik met schuimrubber bekleden (ook dmv search gevonden). Nu vraag ik mij echter af wat ik met de koeling van de voeding moet gaan doen. Sommigen zeggen dat je waterkoeling moet gebruiken maar dat vind ik een te dure oplossing. Hoe kan ikk mij voeding koelen (is dat echt nodig bij zo'n lichte belasting?) zonder herrie?
Fan op 7v laten lopen of vervangen door eens stille papst van 12dB en 19CFM
Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04
Voeding waterkoelen=grote onzin
Zet gewoon een stille fan op 7(of 5)volt in je voeding, dat hoor je nauwelijks, en koelt goed genoeg.
Zet gewoon een stille fan op 7(of 5)volt in je voeding, dat hoor je nauwelijks, en koelt goed genoeg.
Nog ideeen welk merk ik dan het best kan kopen? Hebben jullie verder nog tips wat ik aan geluiddemping zou kunnen doen?
Verwijderd
Maak een schakelaartje aan je voeding waarmee je zelf de ventilator aan/uit kan doen, zodat je overdags hem aanzet en 's nachts hem uit. 10 uur zonder fan houdt een voeding wel uit hoor! Dus dat scheelt ook weer geluid.
Zou je denken dat hij 10 uur zonder koeling kan?
Dan nog een vraagje die ik ff was vergeten. Nu bij het posten kreeg ik de kriebels en heb maar weer ff die kast opengeschroeft voor een kleine inspectie. De heatsink heb ik er al op gedaan en de fan dus van de proc. afgehaald, dat moet goed gaan. Nu zit er echter aan de voorkant van deze compu een gigantisch fan zonder blowhole naar buiten. Die kan ik er toch wel afhalen? Eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat dat ding daar doet behalve herrie maken. Hij heeft niet eens de mogelijkheid de warme lucht naar buiten te blazen!
Dan nog een vraagje die ik ff was vergeten. Nu bij het posten kreeg ik de kriebels en heb maar weer ff die kast opengeschroeft voor een kleine inspectie. De heatsink heb ik er al op gedaan en de fan dus van de proc. afgehaald, dat moet goed gaan. Nu zit er echter aan de voorkant van deze compu een gigantisch fan zonder blowhole naar buiten. Die kan ik er toch wel afhalen? Eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat dat ding daar doet behalve herrie maken. Hij heeft niet eens de mogelijkheid de warme lucht naar buiten te blazen!
Voeding is hierboven al verteld...als je nog met de HD zit, start van floppy en laad alles in je interne geheugen...dat scheelt weer gezoem van een HD. Moet je wel veel geheugen hebben, zie mijn sig
Verstuurd vanaf mijn Computer®
hdd is vrij stil en daar maak ik mij niet zo'n zorgen over, zoveel hits heb ik niet en ook de ftp is niet anonymous en ik + nog iemand die de website maakt heeft ftp toegang. Het gaat mij vooral om het 'gezoem'. Kan ik die fan aan de voorkant gewoon uitschakelen?
Mijn 486 kan nu al een jaar zonder fan in de voeding
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
De fan voorin je kast? Die kun je gerust uitzetten. Die in de voeding is een ander verhaal, maar ik heb zelf geen enkele pc met zo'n aparte kastfan voorin de kast. Dat zijn leuke dingen voor als je gaat overclocken en om een beetje een briesje door de kast te houden, maar noodzakelijk is die fan voorin je kast zeker niet.Op vrijdag 15 februari 2002 16:58 schreef x-wolf het volgende:
hdd is vrij stil en daar maak ik mij niet zo'n zorgen over, zoveel hits heb ik niet en ook de ftp is niet anonymous en ik + nog iemand die de website maakt heeft ftp toegang. Het gaat mij vooral om het 'gezoem'. Kan ik die fan aan de voorkant gewoon uitschakelen?
Goh, wat heb jij eigenlijk voor hd die zo stil is, bij mij maken zowat al m'n hd's zowat meer herrie (als ze alleen maar draaien, zonder lees/schrijf activiteit) dan mijn voedingen.
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Ik weet niet wat voor merk het is. Er zit nl. een grote laser sticker over een hddsticker heen geplakt waardoor je het niet kunt lezen.
Vriend van me heeft een 200mmx als servertje staan, die heeft dus zn voeding buiten zn computer in een klein kastje gezet (waarop de computer staat). Helaas moet er een koeler op die processor, maar voeding hoor je dus totaal niet, en blijft koel.
Idee voor jou?
(uiteraard wel kabeltjes verlengen)
Idee voor jou?
(uiteraard wel kabeltjes verlengen)
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Pagina: 1