Mobo keyboard connector dood? (pics inside)

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 13:54
(ja ik heb de search gebruikt)

Ik heb een oud AT mobotje, wat helemaal werkt op 1 ding na. Het keyboard.. De ledjes van het keyboard gaan wel even branden als je de comp aanzet maar verder gebeurt er niets. Ik heb wel een idee waarom, zie hieronder eerst een plaatje van de onderkant van een goed AT mobo, en daaronder een plaatje van hoe de keyboard connector er van onderen uitziet op het kapotte mobo.

Afbeeldingslocatie: http://pages.zdnet.com/w3ird_n3rd/goedmobo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pages.zdnet.com/w3ird_n3rd/slechtmobo.jpg

Iemand zei al dat ik daar gewoon contactspray op moet gebruiken, maar ik weet het zo nog niet. Ik heb overigens nog zat compleet dode AT mobo's liggen dus een losse keyboardconnector of welk onderdeel van een AT mobo dan ook is geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Ligt het niet aan de ramplank? Leen ff ergens een ramplank met DIN connector...

• Mentalist
Op vrijdag 15 februari 2002 15:19 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Ligt het niet aan de ramplank? Leen ff ergens een ramplank met DIN connector...
Ik heb al 3 toetsenborden geprobeerd!

2 DIN planken en 1 PS/2 plank met converter. En ze werken allemaal prima op een andere comp.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 11:46

Sick Nick

Drop the top!

Op vrijdag 15 februari 2002 15:29 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Ik heb al 3 toetsenborden geprobeerd!

2 DIN planken en 1 PS/2 plank met converter. En ze werken allemaal prima op een andere comp.
Dan kan je volgens mij gewoon stellen dat je mobo connector dood is ;( :X

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Hmm.. Die soldeerpunten zien er behoorlijk verrot uit.. Is daar ooit iemand met S39 overheen gegaan ofzo!?

Wat ik zou doen is het volgende:

Eerst alle soldeertin van die punten weghalen, met behulp van een tinzuiger of soldeerlitze.. Daarna zorgen dat het geheel goed schoon is.. (Eventueel met wat schuurpapier ofzo).
Ook zorgen dat de contacten van de keyboard-connector goed schoon zijn, en daarna het geheel er weer opsolderen. Wel een goede soldeerbout gebruiken, en zorg dat je harskern-soldeer tin hebt.. Dan vloeit je tin goed uit.. Zeker geen soldeerpasta of ander soort rommel gaan gebruiken!

• Mentalist
Op vrijdag 15 februari 2002 15:31 schreef Sick Nick het volgende:

[..]

Dan kan je volgens mij gewoon stellen dat je mobo connector dood is ;( :X
Die conslusie had ik ook al getrokken Afbeeldingslocatie: http://www.lancentre.nl/forum/images/smilies/rolleyes.gif
Op vrijdag 15 februari 2002 15:32 schreef Twynn het volgende:
Hmm.. Die soldeerpunten zien er behoorlijk verrot uit.. Is daar ooit iemand met S39 overheen gegaan ofzo!?

Geen idee, heb 'm ooit gekocht als "ongetest" bord :P

Wat ik zou doen is het volgende:

Eerst alle soldeertin van die punten weghalen, met behulp van een tinzuiger of soldeerlitze.. Daarna zorgen dat het geheel goed schoon is.. (Eventueel met wat schuurpapier ofzo).
Ook zorgen dat de contacten van de keyboard-connector goed schoon zijn, en daarna het geheel er weer opsolderen. Wel een goede soldeerbout gebruiken, en zorg dat je harskern-soldeer tin hebt.. Dan vloeit je tin goed uit.. Zeker geen soldeerpasta of ander soort rommel gaan gebruiken!
Hmmz, ik zal eens gaan kijken. Moet ik weer een hoop soldeer apparatuur in huis gaan halen.. Klinkt wel moeilijk. Het is trouwens maar een Socket 7 bordje (niet eens een super7, geen 100 Mhz bus dus). Kan ik ook een andere keyboard connector pakken (heb er zat) en die dan met geisoleerde snoertjes aan deze soldeerpunten onderaan het mobo verbinden? Die extra connector krijg ik wel weggewerkt, maar zou dat ook werken..lijkt me makkelijker (ik klink lui volgens mij :)).

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op vrijdag 15 februari 2002 15:38 schreef W3ird_N3rd het volgende:
Kan ik ook een andere keyboard connector pakken (heb er zat) en die dan met geisoleerde snoertjes aan deze soldeerpunten onderaan het mobo verbinden? Die extra connector krijg ik wel weggewerkt, maar zou dat ook werken..lijkt me makkelijker (ik klink lui volgens mij :)).
Kweenie, echt veel meer werk is het niet om te doen wat ik zei.. Maargoed, als je een andere connector pakt, en je soldeert die op dezelfde punten vast kun je nog steeds hetzelfde probleem houden.. (namelijk dat je geen contact maakt met het moederbord.. Wat je wel kunt doen is 'effe' de printbanen volgen, en bij een volgend contact de draden op vastsolderen!

• Mentalist
Op vrijdag 15 februari 2002 15:51 schreef Twynn het volgende:

[..]

Kweenie, echt veel meer werk is het niet om te doen wat ik zei.. Maargoed, als je een andere connector pakt, en je soldeert die op dezelfde punten vast kun je nog steeds hetzelfde probleem houden.. (namelijk dat je geen contact maakt met het moederbord.. Wat je wel kunt doen is 'effe' de printbanen volgen, en bij een volgend contact de draden op vastsolderen!
Ik had al geprobeerd de printbanen te volgen, maar dat lijkt niet echt te willen lukken.. Soms valt er gewoon totaal niks te volgen...vaag mobo.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:38
Ik heb hier een mobo waar helemaal geen toetsenbord aansluiting meer op zat, had ik gekocht voor 25 guldens :)

Ben naar de elektronicazaak gegaan, heb daar een meter draad en een midi-connector gekocht.

Draad in 5 stukjes geknipt en gesoldeerd aan dat mobo. Gevolg: een mobo met een tobo aansluiting op zo'n AT bracket :)

• Mentalist
Op vrijdag 15 februari 2002 16:21 schreef _JGC_ het volgende:
Ik heb hier een mobo waar helemaal geen toetsenbord aansluiting meer op zat, had ik gekocht voor 25 guldens :)

Ben naar de elektronicazaak gegaan, heb daar een meter draad en een midi-connector gekocht.

Draad in 5 stukjes geknipt en gesoldeerd aan dat mobo. Gevolg: een mobo met een tobo aansluiting op zo'n AT bracket :)
Dus het kan wel :D

Ik heb trouwens maar 1 kwartje betaald voor dit mobo :9~ dus maar 1% van wat jouw mobo gekost had ;)

Midi connector hoef ik niet te kopen, kan zo de keyboard connector van ander mobo afkraken (heb toch een hele doos vol dode AT mobo's liggen :9)

In dat geval ga ik toch eerst even proberen zoiets te maken, is voor mij (met mijn zeer beperkte soldeer kennis/ervaring) toch wat eenvoudiger denk ik.

En een keyboard connector voorin de kast lijkt me ook erg kick >:)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:38
Nog ff over de soldeerbout die ik gebruik voor dat soort taken: een mooie 25 watt weller bout met een hele grote beschadigde punt. Heb ik een tijdje geleden ook op dezelfde manier een PS/2 snoertje mee aan een FIC PA-2005 gesoldeerd :)
Pagina: 1