Toon posts:

Dual 10Mbit ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 5 computers in me netwerk staan via een 3Com 24 poorts switch. Ik houw dus nog 19 poorten over :P en ik heb nog een 100Mbit uplink.

Als ik nu in een computer 2 netwerkkaartjes doe die allebei een eigen poort op de switch krijgen, zou ik dan 20Mbit kunnen krijgen ? Misschien nog via een software progje ofzo :?

Zo niet kan ik dan me "hoofd" computer op die 100Mbit uplink zetten zodat er dus eigenlijk 10 computers dingen kunnen overpompen zonder dat de snelheid achteruit gaat :)

ALvAST beDANKt

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Trunken met 10 Mbps-kaartjes zal lastig worden, want een 24x10+100 switch (ik neem aan dat het dat is) ondersteunt dat meestal niet.
Het is eventueel wel mogelijk om bijv. 2 kaarten met elk een eigen IP-adres voor 2 verschillende applicaties te gebruiken, bijv. eentje voor FTP en eentje voor de rest, maar je configuratie van routers wordt "lastig", je zult dan haast wel 2 aparte IP-ranges moeten gaan gebruiken. Als je switch VLAN's ondersteunt is dat wel erg avontuurlijk om te doen.
Het is zeker een heel goed idee om je server op de uplink te zetten.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

ik doe dit zelf op mijn LAN ftp bak om 3 nic's op 300mbit te laten lopen. Je kan dan kiezen of je dit op mac adres of ip adres wilt doen... ik vrees alleen dat deze software niet voor jou 10mbit netwerkkaartjes te krijgen is.. aangezien die van mij compaq NIC's zijn... (en specifieke compaq software dus)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 13:11 schreef mvdejong het volgende:
Trunken met 10 Mbps-kaartjes zal lastig worden, want een 24x10+100 switch (ik neem aan dat het dat is) ondersteunt dat meestal niet.
Het is eventueel wel mogelijk om bijv. 2 kaarten met elk een eigen IP-adres voor 2 verschillende applicaties te gebruiken, bijv. eentje voor FTP en eentje voor de rest, maar je configuratie van routers wordt "lastig", je zult dan haast wel 2 aparte IP-ranges moeten gaan gebruiken. Als je switch VLAN's ondersteunt is dat wel erg avontuurlijk om te doen.
Het is zeker een heel goed idee om je server op de uplink te zetten.
]

Aha tnx voor de info. VLAN's ondersteunt die idd maar het is dus een 24 poort 10Mbit + 1 100Mbit uplink. Kan ik met die uplink ook gewoon dingen verzenden en ontvangen ?

Wat ik misschien ook kan doe is me 3Com 10/100 op die uplink aansluiten en een ander 10Mbit kaartje op een gewone poort :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het grote verschil tussen een uplink en een gewone poort is dat een gewone poort al "crossed" is, zodat je met een "straight" kabel een NIC kunt aansluiten, terwijl een uplink-poort bedoeld is om op een gewone poort van een "hogere" fast-ethernet-switch (in de hierarchie van een groot netwerk) te worden aangesloten, en dus niet "crossed" is. Je zult dus je server met een "crossed" kabel moeten aansluiten, maar dat is ook het enige spannende aan die poort naast de hogere snelheid.

Dus lekker je main-system met een 100 Mbps kaart daarin aansluiten op de uplink, dat is veruit de beste oplossing om het meeste uit deze switch te halen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 21:27 schreef mvdejong het volgende:
Het grote verschil tussen een uplink en een gewone poort is dat een gewone poort al "crossed" is, zodat je met een "straight" kabel een NIC kunt aansluiten, terwijl een uplink-poort bedoeld is om op een gewone poort van een "hogere" fast-ethernet-switch (in de hierarchie van een groot netwerk) te worden aangesloten, en dus niet "crossed" is. Je zult dus je server met een "crossed" kabel moeten aansluiten, maar dat is ook het enige spannende aan die poort naast de hogere snelheid.

Dus lekker je main-system met een 100 Mbps kaart daarin aansluiten op de uplink, dat is veruit de beste oplossing om het meeste uit deze switch te halen.
Aha vandaar hij deed et al niet. Dan moet ik maar ff een crossed kabetje kopen. Meestal worden er films van mij computer afgehaalt en meer grote bestanden dus dan kan ik die 100mbit uplink wel gebruiken. Dus dan zouden er in principe 10 computers bestanden van me comp af kunnen halen zonder dat et snelheid verliest :7
Pagina: 1