Op vrijdag 15 februari 2002 20:36 schreef masaman het volgende:
M'n topic lijkt heel wat te veroorzaken. Welke film zou het moeten worden ?
veel bewegende beelden komen goed uit op een beamer, en een film met veel lichte scenes beter dan een donkere film. iemand ideeen?
Over die projector van Aatos: Mooi ding, ziet er goed uit. Het klinkt goed maar ik ben eigenlijk op zoek naar een projector van 1024*768 met zo'n 1000 lumen.
wat wil je ermee doen? als het puur is om films te kijken maakt 700 of 1000 lumen echt helemaal niks uit. er worden lcd beamers voor home theatre verkocht van 50 en 70 lumen. als je kamer goed donker is (en dat wil je sowieso) dan is dat in principe al genoeg. als ik een film kijk met veel contrast (donkere scene, ineens een boel ontploffingen etc) dan raak je bijna verblind door de hoeveelheid licht. en dan heb ik een scherm met een laag rendement (dun katoen, aan de achterkant zie je de film net zo goed als aan de voorkant)
de resolutie hangt een beetje af van het formaat. als je het beeld vrij groot maakt (ik heb het iets minder dan drie meter breed, dat is vrij groot) is 1024*768 prettiger. maar dat neemt niet weg dat ik erg blij ben met het resultaat dat ik nu heb. en als ik de beamer bij mijn huisgenoot neerzet, waar ik door de grotere projectieafstand een beeld van 4.2 meter breed heb, en je gaat iets verder zitten (4 meter) dan heb je geen last van kippegaas effect.
ik heb ook een tijdje naar een 1000 lumen 1024*786 infocus gekeken, maar ik moet zeggen dat ik het verschil behoorlijk klein vond.
Afgelopen middag ook meer gelezen over Barco CRT projectoren (met 3 van die beeldbuizen), mooi !!! Beetje prijzig en ik denk dat ik op de bank moet slapen als ik dit aan mijn vriendin probeer uit te leggen... Een LCD beamer van een paar kilo kan ik nog verantwoorden.
Trouwens bedankt voor het verhaal over het frauderen met lamp-uren. Lijkt toch weer uit te draaien op vertrouwen hebben in de verkoper (net als met auto's...)
er zitten meer voordelen aan een lcd beamer. ik weet nog heel goed die keer dat ik buiten het zwembad heb opgeblazen, vol laten lopen met warm water, en dat we met 4 man in de tuin snachts een film hebben gekeken op een scherm van 4 meter breed, vanuit het zwembad