Toon posts:

sendmail, undeliverable mail opvangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een mail stuur met php via sendmail, en het adres waar de mail naar toe gestuurd wordt is niet juist, dan krijg ik geen error terug.

Ik vermoed dat dit aan sendmail ligt omdat sendmail de mail niet kan afleveren. Is dit een normaal probleem, of heb ik een aparte configuratie?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

:?
Sendmail stelt een mailtje op, en knalt deze door aan je SMTP server. Ik meen dat sendmail dat gewoon via telnet doet.
Indien het een undeliverable is, zal je eigen SMTP server dat dus ook afhandelen.
Maar misschien heb ik het mis ...

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 11:11 schreef Koffie het volgende:
:?
Sendmail stelt een mailtje op, en knalt deze door aan je SMTP server. Ik meen dat sendmail dat gewoon via telnet doet.
Correctie, als sendmail de mail stuurt, doet hij dat ook via (e)smtp.
Indien het een undeliverable is, zal je eigen SMTP server dat dus ook afhandelen.
Maar misschien heb ik het mis ...
Dat klopt. Maar de undeliverable wordt teruggestuurd naar de afzender van het mailtje. En aangezien je met php dat mailtje opbouwt, kun je daar waarschijnlijk ook de afzender in wijzigen.
Verander dat in je eigen emailadres en je krijgt de undeliverables in je mailbox.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

kun je daar waarschijnlijk ook de afzender in wijzigen.
Verander dat in je eigen emailadres en je krijgt de undeliverables in je mailbox.
Dat lijkt me nogal logisch ja.
J zet toch nit als afzenderiets wat nit bestaat :?
Hooguit voor listmails e.d.
Maar helemaal als je nog aan het testen bent, gebruik je een bestaande mailbox dunkt mij

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
in de php config staat alleen een e-mail adres in de SERVER_ADMIN variable, maar ik denk niet dat dit adres door sendmail wordt gebruikt.

Wat aannemelijker is dat sendmail de error stuurt naar de user die em verzonden heeft en php draait onder de gebruiker 'nobody'.

Maar dit is een beetje onhandig omdat er mail wordt verstuurd vanaf verschillende adressen. Het from-adres van staat in de header van de mail. Blijkbaar kijkt sendmail hier niet naar. Het zou fijn zijn als sendmail het from adres of return-to adres uit de header gebruik, maar ik kan niet vinden of en hoe je dat instelt of regelt.
Ik hoop dat een tweaker dat wel weet :)