kapotte KT7A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier dus een KT7A liggen die stuk is. Nu ben ik naar de winkel geweest en daar hebben ze verteld dat er een condensator stuk is. Ik dus op zoek en inderdaad er is een condensator die helemaal verwrongen zit en waar een soort van vocht is uitgelopen.
Nu is mijn (misschien domme) vraag of zoiets te herstellen valt. Het is helemaal op de uithoek van het bord en het is een redelijk grote condensator. Zou ik daar een nieuwe kunnen opsolderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:46
je zou het kunnen proberen. Maar ja, je hebt natuurlijk geen garantie dat het goed gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Veel te verliezen heb ik natuurlijk niet. Denk dat ik het toch maar ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is precies wat ze doen als je hem zou opsturen naar fabrikant....bij geen geluk, krijg je dan een nieuwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je er makkelijk een nieuwe opsolderen. Het is een bekent gegeven dat sommige abit boards problemen met de condensatoren hebben. Let bij het kopen van een nieuwe condensator niet alleen op de juiste waarde, maar ook op de waarde in graden. Probeer een 105 graden model ook door een 105 graden model te vervangen, en niet door een standaard 85 graden model. (vaak moet je die 105 gr. wel speciaal bestellen) De voltage waarde maakt niet veel uit, als ie maar gelijk of hoger is dan de oorspronkelijke. (als ie veel hoger is wordt wel de condesator veel groter). Ik zou zelf proberen de condesator zodanig eraf te slopen dat er 2 stukjes draad uit de print steken, en hier de nieuwe condensator aan solderen, waarbij de ze zo kort mogelijk verhit. Die printplaat heeft namelijk meerder lagen, en zo weet je zeker dat de verbinding met de juiste laag behouden blijft (misschien een raar idee, maar zo zou ik het doen). Zorg trouwens ook dat je de print goed schoonmaakt, die electroliet is troep. Kijk ook de andere condesatoren effe na of deze misschien lekken of overdreven bol staan, dan kan je die beter ook gelijk doen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is die waarde van de temperatuur echt zo belangrijk? Ik heb er hier dus van 85° meegekregen verdorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakod3x
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:38
Haal de oude van die Kt7a en neem die even mee naar je electronica zaakje... Wel zo handig...

Doe wel voorzichtig bij het solderen. Mobo's zijn volgens mij multi layered... Beter te weinig solderen dan teveel ;)

Proud owner of the [CBJ]Lanhok!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik weet niet precies hoe kritisch die temp is. Meestal zie je bij b.v. geschakelde voedingen, en aanverwante HF electronica dit soort condensatoren. Dat zal niet zonder reden zijn...... Het zal best wel werken met een 85 exemplaar, maar hoe lang ? (misschien wel heel lang..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-08 17:51

AleXtc

Wannabe Pirat

Je moet ff searchen op die kt7 ofzo, heb gisteren een topic gelezen over een dwaas die al die dingen losgesoldeerd had en het was nog gelukt ook om 'm weer aan de gang te krijgen.

Succes

Zaten ook veel pics bij :)
Pagina: 1