Toon posts:

Knoeien met schermresolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP A2094A monitor, deze is fixed-frequency en kan alleen worden aangestuurd op 1280x1024 @ 72 Hz.
Het probleem is het volgende: bij deze resolutie op een 4:3 beeldbuis zijn de pixels ongeveer 1,07 keer breder dan hoog (1280x1024 -> 5:4. Dus als je met zulke pixels een film op je computer kijkt (gemaakt voor pixels van 1:1) zien de acteurs er dikker uit dan ze in werkelijkheid zijn.

Nou zijn er volgens mij 2 mogelijke manieren om de verhoudingen weer goed te krijgen:
Ten eerste het beeld smaller maken met de knopjes op de monitor zodat er links en rechts een zwarte balk zit. Dit vindt ik niet echt fijn, ik gebruik graag het hele scherm.

Tweede optie is om het beeld op dezelfde manier zover verticaal uit te rekken dat het weer klopt, maar dan valt een deel dus buiten beeld. Nou zou dat laatste geen probleem zijn als mijn win98 64 van de 1024 verticale pixels niet zou gebruiken, dus effectief 1280x960 = wel 4:3.

Probleem is dat ik geen idee heb hoe ik dit zou moeten doen. Is er een programma dat dat kan? Aangezien windows een desktop over meerdere monitoren met verschillende resoluties kan uitspreiden zou dit toch niet zo moeilijk moeten zijn.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
in google.com HP A2094A ingevuld, de derde link. Hoop dat je daar verder mee geholpen wordt.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Die 3e google link brengt mij naar een site over fixed frequency videokaarten, maar zelfs met een speciale fixed-frequency videokaart zou dat probleem van die vreemde verhouding blijven bestaan. Het zou volgens mij volledig softwarematig (afgezien van het openschroeven van de monitor om de v-scale potmeter te bereiken) moeten kunnen...

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Hmm het is laat, en ik kan niet lezen. sorry, dacht dat de info daar stond.

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

hztool14 of dergelijke en dan zorgen dat de juiste beeldverhouding wordt toegevoegd in je windows resoluties. zijn ook registrywijzigingen voor om het handmatig te doen.

overigens:

800 x 600 = 4:3
1024 x 768 = 4:3
1280 x 960 = 4:3
1600 x 1200 = 4:3

maar als het om (DVD/DivX/VCD) filmpjes gaat, snap ik niet helemaal waarom je de resolutie van een 720px filmpje wilt upscalen naar 1280px. Volgens mij maak je het alleen maar vager en processorintensiever. Kan je niet beter in je videoafspeler aangeven dat je output gedownscaled moet worden naar 800x600 ? (kan je gelijk een eind de hoogte in qua beeldverversing Hz.)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 03:00 schreef euss het volgende:
maar als het om (DVD/DivX/VCD) filmpjes gaat, snap ik niet helemaal waarom je de resolutie van een 720px filmpje wilt upscalen naar 1280px. Volgens mij maak je het alleen maar vager en processorintensiever. Kan je niet beter in je videoafspeler aangeven dat je output gedownscaled moet worden naar 800x600 ? (kan je gelijk een eind de hoogte in qua beeldverversing Hz.)
Als je mijn bericht helemaal leest zie je dat het om een fixed-frequency monitor gaat. Voor de duidelijkheid: hij kan dus niks anders dan 1280x1024 @ 72 Hz weergeven.
Pagina: 1