Toon posts:

IBM 120GXP.. hoes ie????

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil binnekort een nieuwe PC kopen.. en bij een goede PC hoort een goede HD!.. Nu, de IBM 120GXP is een mooie snel HD.. uit een test blijkt hij een van de snelste te zijn..... en 120 GB..... perfect toch!

1 nadeel... IBM HD schijnen niet echt super te zijn en net las ik slecht nieuws over de 60/75GXP series...

Hoe bevalt de 120GXP harddisk je.. (als je em heb)

Zeg wat je er van vindt, van deze HD!!!!!!!!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[topic=409749/1/100] :?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik zou m nie nemen als ik jouw was... IBM series van dit moment zijn niet te vertrouwen. ZIjn wel snel en stil, maar gaan vaak dood.

Zie dit topic wat vandaag op de frontpage stond:
http://www.tweakers.net/nieuws/20574

Ik zou voor een maxtor gaan,
Vrijwel even snel...
Heel ietsje meer geluid...
En het belangrijkste ! Ze zijn betrouwbaar !

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 15 februari 2002 00:43 schreef jhead22 het volgende:
Ik zou m nie nemen als ik jouw was... IBM series van dit moment zijn niet te vertrouwen. ZIjn wel snel en stil, maar gaan vaak dood.
Maar de vraag is, en dat hoop ik ook eigenlijk, is dit opgelost in de nieuwe serie!? Ik heb zojuist mijn 40 GB IBM 7200 RPM op de bus gedaan.. :'( mijne was ook dood aan het gaan. Hopen dat ik snel een nieuwe krijg...

Je kunt beter even wachten hoe deze schijf presteert op de langere termijn: even wachten of deze ook een hoge uitval heeft zoals de 75/60GXP series.

Maxtor is inderdaad wat dat betreft betrouwbaarder, en een stukje sneller in de tests..

BTW: dat geluid kan je bij zowel de Maxtor als de IBM naar vrijwel nihil reduceren door Accoustic Management of iets dergelijks in te stellen. Dit gaat echter wel ten koste van de performance.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Inderdaad... Ik denk dat deze schijf net zo hard suckt als de 75 en 60 GXP... hij is wel snel, maar vertrouw geen enkele IBM GXP schijf meer tegenwoordig. Als je zoals ik 2 x veel data kwijt bent geraakt dan ga je betrouwbaarheid toch wel waarderen. Ik heb nu die Maxtor D740 40 GB, en die is praktisch net zo snel... hij maakt misschien wel iets meer geluid, maar dat heb ik er na al het gezeik met IBM zeker voor over.

Concrete Loop Watercooling

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-04 14:34
[topic=409749/1/40] ?

En over de betrouwbaarheid kan alleen nog maar gespeculeerd worden.

En over die maxxtor D740: op sommige forums vind iedereen die ook zuigen omdat de uitval ervan zo hoog zou zijn....

De performance is gewoon hetzelfde als de vorige series, stil en class-leading.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Op vrijdag 15 februari 2002 10:02 schreef DarkHelmet het volgende:
[topic=409749/1/40] ?

En over de betrouwbaarheid kan alleen nog maar gespeculeerd worden.

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27

Ja maarre, in dit artikel wordt verweze naar de 60GXP en 75GXP series. Ik mag hopen dat IBM wat geleerd heeft van deze series en bij de 120GXP niet dezelfde fout heeft begaan. Punt is nl. ik was van plan vandaag 2 stuks 60 Gb 120GXPŽs te kopen..... :o
Vrijwel even snel...
Volgens de laatste Xbitlabs test laat Maxtor t.o.v. IBM qua performance een aantal puntjes liggen.

Check da Specz

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Zouk niet doen :)

Zelf heb ik 3 Maxtors... Ze zijn snel, maar ik heb volgende opmerking:

Maxtor 740DX werkt niet goed in RAID. ZE maken veel lawaai, maar ze zijn redlijk betrouwbaar.

Als ik jou was zou ik eens nadenken op Seagate. Bij het lezen van seagate denk je natuurlijk meteen (budget, brol, traag), maar deze schijven (hun laatste 7200rpm reeks) zijn flitsend snel en onhoorbaar (stiller dan 75GXP)

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-04 23:01

miekol

erm

Ik vind de 75gxp helemaal nie zo stil hoor, die is juist in mijn pc de herrieschopper, me maxtor hoor ik nooit (maar die staat wel in silent mode, nou ja nie helemaal maar ut staat ook nie uit :) )

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op vrijdag 15 februari 2002 10:33 schreef mrombout het volgende:

[..]

Ja maarre, in dit artikel wordt verweze naar de 60GXP en 75GXP series. Ik mag hopen dat IBM wat geleerd heeft van deze series en bij de 120GXP niet dezelfde fout heeft begaan. Punt is nl. ik was van plan vandaag 2 stuks 60 Gb 120GXPŽs te kopen..... :o
[..]

Volgens de laatste Xbitlabs test laat Maxtor t.o.v. IBM qua performance een aantal puntjes liggen.
In dat topic op de frontpage wordt ook gezegt dat de nieuwe 120 GXP dezelfde problemen heeft en dus onbetrouwbaar.

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Western Digital is ook goed. Mijn pa heeft een WD 40gb 7200rpm en die is stil en snel :)

iStockphoto

• monterey
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
ik heb net 2 60 gxp schijven uit mn pc gehaald omdat er na 4 maanden al 1 de geest geeft giert al een vliegtuig en tikt vreselijk bij het opstarten een paar dagen geleden stopte hij er dus helemaal mee dus ibm komt er niet meer in.

ik heb nu 2 maxtors 80 gb met een vloeistof lager erin die zijn echt stil mn chipset koeler maakt meer herrie als deze 2 schijven bij elkaar.

en snel zijn ze ook en denk niet dat als die ibm bv 2 mb sneller is dat je dat in real life zult merken dat is hetzelfde als een van een 1500 cpu naar een 1600 gaat merk je ook geen drol van.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Dat artikel op de frontpage zuigt

Ik ben groot IBM HD fan en lees alles wat los en vast zit over deze schijven.

De 75 GXP had een beschamende +80% uitval (als het niet meer is).

De 60GXP (heb ik zelf) al een flink stuk minder, maar door de 75GXP reputatie schreeuwd iedereen het meteen van de daken als zijn IBM stuk is waardoor het lijkt alsof deze ook slecht is.

Ik heb ff de 75 GXP bekeken en er zitten geen koelribben rond de motor en bij 60GXP & nieuwer wel...dat zijn van die kleine dingen die kunnen schelen.

HD's zijn nooit betrouwbaar, gooi ze dan in Raid5, dan kunnen er nog eens 1 of 2 uitvallen.
Je moet zowiezo altijd backups draaien!

Daar komt nog bij dat IBM gewoon goeie service heeft en ik vraag me af hoe dát bij Maxtor zit.

Schraap en tik geluiden (op het harde KLOENK na) is gewoon mechanisch falen wat elke HD kan hebben.

Een TIK en dan opnieuwe opspinnen enzo is het recalibreren van de HD wat ik ook bij andere merken heb gehoord & gelezen.

Ik wil dus gewoon niet geloven dat Maxtor nou vet beter is.

IBM schijffies: Snel(ste), Stilste zonder Acoustic Management en (bij mij iig) lekker koel.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:38
Hahaha,dan behoor ik zeker tot de 20% gelukkigen die nog wel een werkende 75GXP schijf heeft? Sorry hoor, de 75GXP is inderdaad iets onbetrouwbaarder als een seagate ofzo, maar dat ligt eerder in de ordegrootte van een 10-15% denk ik. Prima schijfjes naar mijn mening, in ieder geval retesnel....

• Gman
Op vrijdag 15 februari 2002 20:05 schreef monterey het volgende:
ik heb net 2 60 gxp schijven uit mn pc gehaald omdat er na 4 maanden al 1 de geest geeft giert al een vliegtuig en tikt vreselijk bij het opstarten een paar dagen geleden stopte hij er dus helemaal mee dus ibm komt er niet meer in.

ik heb nu 2 maxtors 80 gb met een vloeistof lager erin die zijn echt stil mn chipset koeler maakt meer herrie als deze 2 schijven bij elkaar.

en snel zijn ze ook en denk niet dat als die ibm bv 2 mb sneller is dat je dat in real life zult merken dat is hetzelfde als een van een 1500 cpu naar een 1600 gaat merk je ook geen drol van.
Pfff gebruik LEESTEKENS a.u.b.

Zet je acoustic management, wat standaard aan staat bij Maxtor, maar ff uit, wil ik jou nog wel eens horen.
Op vrijdag 15 februari 2002 22:04 schreef dominator het volgende:
Hahaha,dan behoor ik zeker tot de 20% gelukkigen die nog wel een werkende 75GXP schijf heeft? Sorry hoor, de 75GXP is inderdaad iets onbetrouwbaarder als een seagate ofzo, maar dat ligt eerder in de ordegrootte van een 10-15% denk ik. Prima schijfjes naar mijn mening, in ieder geval retesnel....
Nou vooruit zullen we er dan maar 65% van maken...ik heb het ook maar gelezen op storagereview.com (die site bestaat niet meer :'( ).

Verwijderd

mijn 75gxp werkt nog als een tiet en bij een vriend van mij was laatst na hele korte tijd zijn maxtor gecrashed, deze heb ik dus geruild. dus ik denk dat je er niet zoveel van kan zeggen

• stylezzz
Op vrijdag 15 februari 2002 22:06 schreef Gman het volgende:
Nou vooruit zullen we er dan maar 65% van maken...ik heb het ook maar gelezen op storagereview.com (die site bestaat niet meer :'( ).
Sorry, kan alleen m'n eigen bevindingen maar geven hier. Heb al tig van die schijfjes in systemen gestopt en ze komen inderdaad wel eens terug ja, maar dat is dus absoluut geen 80% of zelfs 65%.

Er is maar 1 serie die wel gegarandeerd kapot gaat, de seagate barracuda II serie en dan vooral het 30Gb model. Als je zo'n schijf hebt zou ik nu maar m'n data gaan backuppen..... >:)

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ook ik heb er eentje uit de 75GXP serie, een 46,1GB en die doet het nog steeds meer dan uitstekend!!!

• Gman
Op vrijdag 15 februari 2002 22:14 schreef dominator het volgende:

[..]

Sorry, kan alleen m'n eigen bevindingen maar geven hier. Heb al tig van die schijfjes in systemen gestopt en ze komen inderdaad wel eens terug ja, maar dat is dus absoluut geen 80% of zelfs 65%.
Ik heb het wel over de 75 GXP heh.

• stylezzz
Ik ook.... :)

Verwijderd

Ohjee nougaan die paar mensen waarvan de 75GXP het na 1 of 1,5 jaar nog WEL doet allemaal vertellend at die van hun het nog doet en het dus een fantastisch ding is en de andere 100.000 zich aanstellen.

Ik ben ook, zoals VELEN anderen een aantal Gigs aan data kwijt geraakt door zo'n vervelende IBM schijf (2x zelfs). Ik had me voorgenomnen nooit meer aan IBM te beginnen maar opzich heb ik nu ook wel een 60GXP (die ik nog net voor het defect raken v die 75GXP had gekocht) die fantastisch werkt, superstil (je hoort em echt gewoon nooit) en wel heerlijk snel, dus wat dat betreft begin ik dan wel weer te denken van hmmm die 120GXP net zo stil en wel sneller? Dat is wel ERG fijn... en tja backups van data die je echt niet wil verliezen meot je sowieso wel maken met elke schijf aangezien geen enkele schijf 100% betrouwbaar is uiteraard.

Maar dan weer aan die andere kant denk ik weer boycotten dat IBM die zoveel mensen vele gigs aan data laat verliezen omdat ze hun schijven te snel op de markt brengen, te slecht hebben getest, te goedkoop hebben geproduceerd of wat dan ook!

Het is maar net effe een afweging die je maakt he.

• stylezzz
Ik spreek ook niet alleen voor mezelf omdat ik zo'n schijf heb, maar aangezien ik op de TD van een computershop werk heb ik die schijven echt wel een paar keer meer onderhanden gehad.....

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Er zijn postings genoeg te vinden hier op Tweakers.net van mensen die al jaren met plezier IBM schijven gebruiken, zonder dat ze kapot gaan. Als IBM 100 schijven verkoopt, en daar gaan er 5 binnen een jaar kapot van en er zetten vervolgens 4 mensen hun slechte ervaringen hier op het net en vervolgens worden er voor elke 100 IBM schijven misschien 50 Maxtor schijven verkocht waarvan er binnen een jaar 3 kapot gaan, dan zet misschien één persoon zijn slechte ervaring hier op Tweakers.net en dan lijkt het of IBM slechter is terwijl relatief gezien de Maxtor een hoger uitvalpercentage heeft. Ik bedoel maar....

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb nu een IBM 60gxp een half jaar ,nix mis mee.
Maar mijn volgende harde schijf wordt
geen ibm >> veel slechte verhalen.
geen maxtor >> al 1tjuh naar de kolere hier.
geen seagate >> traag en lawaaierig.(dan heb ik het niet over de scsi cheetah x15 :) )
,maar een Western Digital ,enige schijf die aardige performance levert en betrouwbaar is.

• stylezzz
Op zaterdag 16 februari 2002 12:16 schreef Bartjuh het volgende:
geen seagate >> traag en lawaaierig.(dan heb ik het niet over de scsi cheetah x15 :) )
Dan heb je zeker nog niet met de barracuda IV serie van seagate gewerkt? Heerlijk snel schijfje en nog eens stil ook! Een nadeeltje, als je 2 van die schijven in RAID 0 hangt dan klapt de performance in mekaar.....

Verwijderd

wat stilte van die IBM's betreft....als ze al niet uitvallen heb je goede kans dat ze binnen een paar maanden een oorverdovend lawaai gaan maken, dat is ook niet prettig. Ik heb nu zelf maar 2 Maxtors genomen.

Verwijderd

Vrijwel even snel...
er gaan anders ook heel veel maxtors naar de knoppen hoor. denk dat het elkaar niet veel ontloopt.

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 19:27
Op vrijdag 15 februari 2002 19:47 schreef jhead22 het volgende:

[..]

In dat topic op de frontpage wordt ook gezegt dat de nieuwe 120 GXP dezelfde problemen heeft en dus onbetrouwbaar.
Ben ik nou blind, of lees ik er gewoon overheen ?

"The aim of this article was to increase the general awareness of IBM Deskstar 60GXP and 75GXP has the problems which I have been explaining to you in this article.

Dus waar zie jij 120GXP terugkomen :?

En als hitte als veroorzaker wordt gesteld dan ben je dus slimmer af met 1 platter à 40 Gb. Mijn drijfjes zitten ook nog in een baycooler waar voorheen 7200 UWSCSI disks jaren goed in hebben gedraaid. En die werden inderdaad, zonder koeling, knetterheet. Mn 2 GXPs worden tijdens een stresstest niet meer dan lauwwarm.

Check da Specz

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-03 12:16
Op maandag 18 februari 2002 14:16 schreef DaCootMeister het volgende:

[..]

Ben ik nou blind, of lees ik er gewoon overheen ?

"The aim of this article was to increase the general awareness of IBM Deskstar 60GXP and 75GXP has the problems which I have been explaining to you in this article.

Dus waar zie jij 120GXP terugkomen :?
Hij doelt op de reacties niet op het artikel zelf...

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 12:16 schreef Bartjuh het volgende:
Ik heb nu een IBM 60gxp een half jaar ,nix mis mee.
Maar mijn volgende harde schijf wordt
geen ibm >> veel slechte verhalen.
geen maxtor >> al 1tjuh naar de kolere hier.
,maar een Western Digital ,enige schijf die aardige performance levert en betrouwbaar is.
Jij kan goed onzin lullen zeg

Verwijderd

ze zijn niet echt super goed maar ja die 120 gig
:9~ spreekt mij ook wel aan
ik zou toch voor een andere gaan

• Gman
Anders kopen jullie "effe" die 120 gig Western Digital met 8 Mb cache :9~
Pagina: 1