• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb hier een aantal foto's gezien met een difuuskap of omnibounce (of hoe hij ook echt heet).... :? :?
Zo'n plastic kap over de flitser heen.

Is zo'n kap niet zelf te maken ??
Een beetje knutselaar moet het vast lukken. >:)
Zijn er al mensen die zoiets zelf geknutseld hebben ?
Ben wel benieuwd, misschien zijn er foto's van te maken en hier posten ?
Of misschien zet ik wel andere mensen aan het denken. T'is maar een idee....

Ik heb zelf een Fuji Finepix 1300, maar daar zie ik niet echt mogelijkheden om zoiets voor elkaar te krijgen.
Misschien een stukje wit-doorzichtig 3M-tape ??
Zou zoiets helpen ??

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Je kunt het bij een ingebouwde flitser wel zo'n beetje vergeten. Dan komt je flits ineens nog maar een of twee meter ver, en daar heb je niet zo veel aan.

Verwijderd

Nee vergeet het. (Er kan toch geen losse flitser op dat dng?) Je hebt voor indirect flitsen een veel en veel hoger richtgetal (of ISO-waarde) nodig dan dat van die Finepix. Plus, je zou dan 2x moeten kaatsen; 1x omhoog en dan weer naar voren; no way.

Verwijderd

Ik heb een keer bij een fotoprogramma op de bbc een tip gezien om een poor man's difuuskap te maken. Dan moest je gewoon een sigarettenvloeitje nat maken en tegen je flitser aan drukken. Might just do the trick....

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 09:40 schreef IRBaboon het volgende:
Ik heb een keer bij een fotoprogramma op de bbc een tip gezien om een poor man's difuuskap te maken. Dan moest je gewoon een sigarettenvloeitje nat maken en tegen je flitser aan drukken. Might just do the trick....
Werkt hooguit voor echte close-ups. Anders verlies je te veel vermogen. (in dit geval)

• MuTTLeYs
Er kan inderdaad geen externe flitser op je Finepix 1300.
Maar goed, iedereen bedankt voor zijn reactie.

Verwijderd

Nog 1 tipje heb ik wel

Je kunt een flinke losse flitser kopen (ouwe Metz 45 of zo, niet duur), daar je bouncer op en er een slave-unit (kost ook niet veel, zeker tweede hands niet)aan hangen. Die reageert op de flits van je Fuji en zorgt dan dat je Metz afgaat. Het enige is dat je moet opletten of je niet gaat overbelichten; als je mogelijkheid van belichtingscorrectie hebt is dat te omzeilen.

Die losse flitser zal waarsch. wel met een beugel onder je Fuji passen (in het statiefschroefgat). Staat cool! 8-)

• MuTTLeYs
Ik kwam nog iets leuks tegen op google.
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/diffusor.html

Zoiets moet mij vast wel lukken... >:) >:)

Verwijderd

uh-huh. Flitsbereik nog ongeveer 1 meter 10. ;(

• MuTTLeYs
Op zaterdag 16 februari 2002 00:45 schreef frytzzz het volgende:
uh-huh. Flitsbereik nog ongeveer 1 meter 10. ;(
Yep....maar wel handig met macro. :)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Behalve voor macro-foto's zou ik het maar vergeten... En een betere flitser kan er volgens mij ook niet op. Kortom: ik zou maar eens een verjaardagslijstje gaan maken ;)

Bij zo'n simpele camera heb je trouwens ook een probleem met de lichtmeting; je camera weet namelijk niet dat er iets voor de flitser zit en zal dus altijd iets onderbelichten.

Verwijderd

Op maandag 18 februari 2002 09:58 schreef vink het volgende:
Behalve voor macro-foto's zou ik het maar vergeten... En een betere flitser kan er volgens mij ook niet op.
Het kan dus wel met een slave-unit, :) zie boven.
Bij zo'n simpele camera heb je trouwens ook een probleem met de lichtmeting; je camera weet namelijk niet dat er iets voor de flitser zit en zal dus altijd iets onderbelichten.
Hoeft niet, veel camera's, ook simpele, hebben een schakelingetje dat het licht meet tijdens de flits (in combinatie met een thyristor-schakeling die de niet-verbruikte energie bewaart). Zodra er licht genoeg is wordt de filts afgekapt. Zolang er nog niet voldoende licht is (gereflecteerd van het onderwerp naar de camera; al dan niet TTL gemeten) blijft de flits 'doorlopen' tot de maximale capaciteit.

Ik vermoed dat dit cameraatje wel over zo'n schakelingetje beschikt, en anders kan je een belichtingscorrectie toepassen of evt, als je weet dat je alle foto's gaat flitsen, de ISO-waarde lager instellen.
Pagina: 1