2 dhcp servers in 1 netwerk. wat gebeurt er ?

Pagina: 1
Acties:
  • 880 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
wat gebeurt er als ik 2 dhcp servers in 1 netwerk zet en dan mijn laptop(die gebruik maakt van dhcp) opstart ??

krijg ik een ip/netmask/gateway toegewezen van de eerste dhcp server die mij te pakken krijgt ? of is dir ook nog stuurbaar ??

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

Dat gaat goed fout!

Verwijderd

nee hoor dat gaat best goed, als je maar goed uit elkaar houd wie aan wat een lease gaat geven dan is het prima in de hand te houden.

Ik heb het vorige week geprobeerd, met freesco-router en freebsd-server en problemen gaf het niet hoor!!! De ene pc krijgt een lees van de freesco en de andere van freebsd, best wel grappig.

<onzin>
Leuk om uit te proberen, op de interface aan je chello verbinding dhcpd gaan draaien!! dan gaan mensen via jou internetten! werkt echt!
</onzin>

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Je laptop neemt de eerste aanbieding :)
Je moet zeker dan wel maken dat je scopes niet overlappen en verschillend zijn.

Een betere manier is om 1 dhcp server in je netwerk zelf te zetten die 80% van de ip's uitdeelt en een andere dhcp server in een ander netwerk de andere 20% te laten uitdelen (die kan ook nog andere scopes voor andere netwerken hebben). Hier tussen plaats je een relay agent met een delay op.
Op deze manier krijgt als de dhcp server in dat netwerk werkt de client hiervan een ip (door die delay krijgt de andere dhcp de aanvraag later). Reageert die eerste dhcp server niet dan zal de client de aanbieding van de andere dhcp server accepteren.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

je pc (dhcp client) stuurt een request het netwerk op en je pc bindt zich aan de server die het eerste antwoord geeft. In een stukje cache worden enkele gegevens van de dhcp sessie opgeslagen, o.a. het mac-adres van de dhcp server waar je pc de lease van heeft gekregen. De volgende keer dat je je pc aanzet wordt er GEEN dhcp request uitgestuurd, maar benaderd je pc direct de server waar eerder ook contact mee is geweest. Je krijgt wellicht zelfs hetzelfde ip adres. De gegevens worden pas ververst na de helft van de leaseperiode.
Dus al heb je 99 dhcp servers op 100 pc's gaat het nog steeds goed; alleen is een gesprekje met een gediplomeerde witte jas aan te raden: dimensioneer je netwerk!

Verwijderd

meerdere dhcp-servers is geen probleem.
de startende pc doet een zgn. broadcast op het netwerk
en als ze allemaal reageren, wint de server die het snelst
is. Als de DHCP-servers echt dynamische ip-nummers
uitreiken, moeten ze wel eigen ip-ranges uitgeven (anders
is er kans op dubbel uitgeven). Als je min of meer statische
ip-nummers wilt uitreiken (gekoppeld aan mac-adres van de
nic) kunnen de dhcp-servers allemaal hetzelfde zijn. Hiermee
bereik je dat je niet afhankelijk bent van 1 DHCP-server.
(altijd handig in een netwerk met veel computers)

[predator was me al voor]

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:57
Op donderdag 14 februari 2002 21:53 schreef freebie het volgende:
<onzin>
Leuk om uit te proberen, op de interface aan je chello verbinding dhcpd gaan draaien!! dan gaan mensen via jou internetten! werkt echt!
</onzin>
Gedachtenspinsel: dhcpd draaien, sniffer erop en de e-mail van je buurman (m/v) meelezen!! B-)
Zou dat kunnen? Lijkt me een gevaarlijk probleem!

Trust me - I'm a lawyer!

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
nee hoor dat gaat best goed, als je maar goed uit elkaar houd wie aan wat een lease gaat geven dan is het prima in de hand te houden.

Ik heb het vorige week geprobeerd, met freesco-router en freebsd-server en problemen gaf het niet hoor!!! De ene pc krijgt een lees van de freesco en de andere van freebsd, best wel grappig.

<onzin>
</onzin>
lijkt me helemaal geen onzin maar bloedlink !!!!!!

Je zou bepaalde sites (bank etc) naar je eigen server kunnen routeren !!!!!!

LINKE boel !

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Op vrijdag 15 februari 2002 13:14 schreef xychix het volgende:

[..]

lijkt me helemaal geen onzin maar bloedlink !!!!!!

Je zou bepaalde sites (bank etc) naar je eigen server kunnen routeren !!!!!!

LINKE boel !
Ach natuurlijk is dat niet mogelijk , asteblieft hee.. Dat heeft chello heus wel dichtgegooid hoor!

Mijn iRacing profiel

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op donderdag 14 februari 2002 21:59 schreef Benzo het volgende:
je pc (dhcp client) stuurt een request het netwerk op en je pc bindt zich aan de server die het eerste antwoord geeft. In een stukje cache worden enkele gegevens van de dhcp sessie opgeslagen, o.a. het mac-adres van de dhcp server waar je pc de lease van heeft gekregen. De volgende keer dat je je pc aanzet wordt er GEEN dhcp request uitgestuurd, maar benaderd je pc direct de server waar eerder ook contact mee is geweest. Je krijgt wellicht zelfs hetzelfde ip adres. De gegevens worden pas ververst na de helft van de leaseperiode.
Dus al heb je 99 dhcp servers op 100 pc's gaat het nog steeds goed; alleen is een gesprekje met een gediplomeerde witte jas aan te raden: dimensioneer je netwerk!
ik heb 5 pc's waarvan 2 uitgerust met isdn modem
1* win ME met webvox
1* wisselend OS met E-Tech

ik gebruik de webvox bak voor internet maar draai regelmatig testen met E-tech bak.

ik wil dan dus ook dat wanneer ME-bak uit staat dat mijn pc's ip krijgen van E-tech-bak.

zodat ik snel ff kan testen door mijn laptopppie te rebooten en internetten maar !

etech bak weer uit en andere pc aan en reboot laptop en we zijn weer terug bij de win ME bak.

ik wil op de laptop geen vast ip met 2 dafault-gateways omdat ik dan het school netwerk niet meer opkan (daar is ook dhcp.

daar ga ik dan ook het CHELLO verhaal eens even proberen !!

gewoon een 2e ip op netwerkkaart ?? of gewoon een 2e netwerkkaart die dhcp draait.... ach ik kom er wel uit !

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 13:16 schreef collin het volgende:

[..]

Ach natuurlijk is dat niet mogelijk , asteblieft hee.. Dat heeft chello heus wel dichtgegooid hoor!
PLEASE... ga daar nou maar niet vanuit !

als ik nl met dhcpd ip adressen kan uitdelen kan ik mijzelf als default gateway opgeven en natuurlijk ook als nameserver.

als ik dan mijn eigen pc www.abn.nl noem..

wedden dat jij dan op mijn server uitkomt (als je idd een ip heb gekregen van mij dmv dhcp!!)

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 15 februari 2002 13:23 schreef xychix het volgende:

[..]

PLEASE... ga daar nou maar niet vanuit !

als ik nl met dhcpd ip adressen kan uitdelen kan ik mijzelf als default gateway opgeven en natuurlijk ook als nameserver.

als ik dan mijn eigen pc www.abn.nl noem..

wedden dat jij dan op mijn server uitkomt (als je idd een ip heb gekregen van mij dmv dhcp!!)
indd maar je kabelmodem gaat die DHCP discovery berichten van anderen nooit doorlaten naar jouw pc. Packetten van anderen in jouw segment worden niet door je kabelmodem naar jouw pc gestuurt. Anders kan je gewoon zoiezo een sniffer gebruiken en alle data ontleden.

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
Op vrijdag 15 februari 2002 13:54 schreef Predator het volgende:

[..]

indd maar je kabelmodem gaat die DHCP discovery berichten van anderen nooit doorlaten naar jouw pc. Packetten van anderen in jouw segment worden niet door je kabelmodem naar jouw pc gestuurt. Anders kan je gewoon zoiezo een sniffer gebruiken en alle data ontleden.
daar zit nog iets in... maar ik zat met mijn "smerige"gedachten op school.... groot netwerk !! en geen kabelmodems maar puut lan !!

>:) !

daar MOET het wel werken, wnt hoe je firewall schrijft weten ze niet eens !

• collin

collin

Who da man !!

Op vrijdag 15 februari 2002 15:23 schreef xychix het volgende:

[..]

daar zit nog iets in... maar ik zat met mijn "smerige"gedachten op school.... groot netwerk !! en geen kabelmodems maar puut lan !!

Die gasten van Chello hebben er heus wel een beetje over nagedacht hoor (je zou het niet zeggen, maar toch is het zo :P ). Als dit soort dingen open zouden staan, zouden ze er wel een hotline bij kunnen nemen, de 'ik-heb-weer-een-ip-van-me-buurman-grrr hotline' :D

Mijn iRacing profiel

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 15 februari 2002 15:23 schreef xychix het volgende:

[..]

Scholen zijn jammer genoeg wel meestal niet erg goed beveiligd ;) Maar je kan er in zo een geval wel bitter weinig tegen doen. Dhcp biedt geen authentificatie.
In een computerzaal waar je allemaal in het zelfde subnet zit kan je dat zonder problemen doen.
Wij hebben het eens voorgehad in de netwerkbeheer labo's. Na configuratie's met dhcp waren een paar mensen vergeten de dhcp services terug uit te zetten met als gevolg dat er een hoop mensen van deze service hun ip verkregen ( dat een anders subnet was ) ipv de normale dhcp service en daardoor niet meer aan de rest van het netwerk konden.

Maar ik zou het toch niet doen als ik jou was. Ze kunnen je daarvoor schorsen of toch zeker de toegang dat de computerlokalen ontzeggen. Weet dat je daarmee kan klooien maar doe het niet ;)

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 13:16 schreef collin het volgende:

[..]

Chello heeft dat dus niet dichtgegooid, ik had het niet door, maar had vorige week op de verkeerde interface dhcpd draaien en jawel mensen krijgen dan van mijn server een lease,dus kunnen heel leuk als ik de proxy toesta naar buiten te gaan via mijn verbinding dus ook internetten!

• collin

collin

Who da man !!

Op zaterdag 16 februari 2002 10:54 schreef freebie het volgende:

[..]

Chello heeft dat dus niet dichtgegooid, ik had het niet door, maar had vorige week op de verkeerde interface dhcpd draaien en jawel mensen krijgen dan van mijn server een lease,dus kunnen heel leuk als ik de proxy toesta naar buiten te gaan via mijn verbinding dus ook internetten!
Hoe weet je dat dan? Werd je gebeld door Chello? Of door je buren? Mijn buren zitten niet in hetzelfde subnet als ik hoor (2 huizen verder). Ik kan me dit niet voorstellen..

Mijn iRacing profiel

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 16 februari 2002 12:30 schreef collin het volgende:

[..]

Hoe weet je dat dan? Werd je gebeld door Chello? Of door je buren? Mijn buren zitten niet in hetzelfde subnet als ik hoor (2 huizen verder). Ik kan me dit niet voorstellen..
Hij kan de leases zien in de dhcp leases file. Maar ik geloof het maar pas als hij dat kan bewijzen :)
Want als je dat kan, kan je zoals ik zei gewoon een sniffertje gaan draaien ipv een dhcp server want dit betekend dat het netwerkverkeer ook op jouw interface terechtkomt en als dat kan... (moet ik geen tekening bij maken zeker)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ik heb dat wel eens vaker gehoord hoor ,dat er iemand met een verkeerd geconfigged bakkie rechtstreeks aan i-net voor een heel segment IPs ging uitdelen.

Komt nog wel eens voor bij lusers die win2k server rechtstreeks ongehinderd door enige kennis op de kabel slingeren met alle services geinstalleerd..
Duurt meestal nooit lang omdat ze binnen de kortste keren of door de kabelboer eraf geknikkerd worden of ger00t worden omdat ze nog niks gepatched hebben >:)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Op zaterdag 16 februari 2002 17:03 schreef BackSlash32 het volgende:
ik heb dat wel eens vaker gehoord hoor ,dat er iemand met een verkeerd geconfigged bakkie rechtstreeks aan i-net voor een heel segment IPs ging uitdelen.

Komt nog wel eens voor bij lusers die win2k server rechtstreeks ongehinderd door enige kennis op de kabel slingeren met alle services geinstalleerd..
Duurt meestal nooit lang omdat ze binnen de kortste keren of door de kabelboer eraf geknikkerd worden of ger00t worden omdat ze nog niks gepatched hebben >:)
Bingo :9. Toen ik voor 't eerst op de kabel dook had ik ook net een betatje van w2k server draaien. Ook geen idee wat ik aan het doen was met DHCP |:(. En geloof mij, dan hangt je provider snel aan de telefoon (anderhalf uur bij mij).

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:25

<onzin>
</onzin>
Ik weet niet hoe 't met de rest van 't chello netwerk geregeld is, maar hier bij A2000 zijn de bootps poorten (67(tcp en udp)) gefilterd net als de netbios poorten.

En ook al zou je een dhcp server gaan draaien, dan hoeven de mensen nog echt niet via jou te gaan internetten, als je gewoon als gateway ip, chello opgeeft in dhcp config.....

Suc6 met dromen :)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Topicstarter
als JIJ de dhcp server ben kun JIJ dus ook bepalen welke default gateway de personen krijgen, als je hier dan JOU ip inzet dat word alles langs jou gerouted!!>>!!>>!!

Pagina: 1