Toon posts:

[7V] Varieert tussen 0.5 en 7.2 !!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals zovelen heb ik mijn 2 fans (voeding en cpu fan) op 7v draaien. Echter, ik kon steeds horen dat mijn cpu fan een variabel geluid maakte : soms lage rpm, dan weer een hogere. Sterker nog, vanaf ik wat disk activiteit heb, gaat de fan zachter draaien. Ik heb er dus maar een voltmeter bij genomen en gemerkt dat deze normaal is als er geen HD activiteit is (+/- 7.2V) maar indien er wel zware HD activiteit is, ze kan varieren van 0.5 tot 7.2V

Is mijn voeding niet sterk genoeg (target 300W) of kan een voeding gewoon niet tegen +5 +12 -> +7 ? Ik maak me echt zorgen, niet zozeer voor m'n fan, maar wel onder andere voor m'n HD en de rest van m'n randapparatuur. De 12V en 5V varieert, maar lijkt me acceptabel -1V tot +0.5V erbij.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-08 17:04

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

klinkt niet echt geweldig nee. :'(

Wat voor componenten heb je in je kast hangen??
Oh, wat zegt een programma als moederbordmonitor over je voltages?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:24
Je voeding trekt het niet helemaal.
Als de comp het druk heeft zakken de voltages in en zo ook de snelheid van je fans.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik graag had geweten is of dit door het gebruik van 7V komt of dat het zowieso geen verschil uitmaakt of ik ze op 12 of 7V zou zetten. Vind het wel raar aangezien ik een 300W voeding heb en er echt niet veel heb aanhangen (standaard setup, 1hd en 1cd-r)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Don't panic als je een (digitale) voltmeter hebt gebruikt.
Die zijn vaak niet snel genoeg om veranderingen in voltage goed weer te geven.
Download CPUcool eens en volg de voltages eens in een grafisch display gedurende de tijd.
De schommeling die je beschrijft is zo bizar groot dat je PC zonder enige twijfel zou crashen.
Enige variatie in toerental is meestal wel hoorbaar op je fans als de belasting van de CPU wisselt.

Ik denk dat je een artefact meet.
CPUcool

Verwijderd

Topicstarter
bedankt :)

voltmeter is inderdaad digitaal, zal het morgen direct eens uitproberen. Maar ik ben er wel zeker van dat er schommelingen zijn (hoor ik duidelijk aan m'n fan), het lijkt me inderdaad ook onwaarschijnlijk dat ze zo groot zijn als ik heb gemeten als je er ff over nadenkt.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:27

Illusion

(the art of)

lijkt me een draadbreukje of een los contactje.
Controleer alle verbindingen die je gemaakt hebt om je fan aan te sturen, dus: Molex-molex, molex-draad, draad-draad, draad-fan, enz

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Een los contactje lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat :
- de 2 fans die aan de 7V hangen blijven draaien
- het 7V voltage stabiel is als er geen HD activiteit is

Zou dit probleem op te lossen zijn met een nieuwe voeding ? Zo ja, is een Aopen voeding dan goed genoeg ? Enermax bijvoorbeeld vind ik vrij duur, maar ja, beter ineens een goeie dan weer een bagger voeding.

• VeldKoe
  • Niet online
andirez? mijn wollige belg? neuske hier *D

Verwijderd

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeey maat :)

• VeldKoe
  • Niet online
hehehe kom jij es effe op #ogre ofzo :)

Verwijderd

kan niet, zit op java cursus en kan geen irc of icq doen (poorten geblocked)

en stop met mijn draad te vervuilen maat ;)
Pagina: 1