Ventilator in voeding vervangen

Pagina: 1
Acties:

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 17:00
Sinds gisteren is de ventilator van mijn voeding weer eens aan het brommen. Ik heb 2 a 3 jaar geleden een nieuwe voeding gekocht omdat deze toen ook herrie maakte. Maar ik vind het zo zonde om steeds een nieuwe voeding te komen.

De vorige ventilator heb ik opengemaakt en gesmeerd, maar dit hielp altijd maar hoogstens een week.

Daarom vroeg ik me af of jullie weten waar ik een nieuwe ventilator voor in mijn voeding kan kopen. Zijn dat vaste afmetingen (zoals bijv. bij case-fans) of gaat dat niet lukken?

Ik zag dat bijv. Comptechworld een koeler van 60mm heeft liggen, maar zou zo'n case-fan ook in een voeding passen?

Graag jullie advies.

• Arjenn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-05 14:24
Ja, zijn dezelfde fan's als in kasten, volgens mij zit er in iedere voeding een 80mm fan, toch? Dus een standaard kast-fan moet voldoende zijn, weet alleen niet hoe het met aansluiting in voeding zit...

• eborn
Zag trouwens dat er al heel veel topics hierover zijn, mijn excuses hiervoor! (ik zocht eerst op voeding/ventilator, maar echte Tweakers noemen zoiets natuurlijk Fan, foutje :))

Ik ga ff checken of het echt een 80mm van is, hij lijkt kleiner.

• Arjenn
  • Laatst online: 18-05 14:24
Ik denk datt 80 mm is aangezien ik ook 80 mm fan's in mn kast heb en toen ik laatst een voeding uit de middeleeuwen (moet toch minstens 1996 geweest zijn :) ) uitelkaar en de fan dr uit haalde, bleek ie precies even groot te zijn.

Ook nog vergeleken met andere voedingen, maar 80 m is pecies de maat die er achterin past... Gloof trouwens dat jet diagonaal moet meten...

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

4x2

lộn xộn quá

80x80x25mm, In mijn geval moest ik alleen even wat draadjes opnieuw solderen, maar da's vrij makkelijk.
Kijk trouwens uit voor de condensator in de voeding, die houdt z'n spanning wel eventjes (en veel ook).

leeg

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je hebt wel (vaak) een soldeerbout nodig! maak hem dus alvast warm :)

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-08 22:29

Scatman_II

R9500 Pro >:)

tjah, mijne ronkt ook als een ikweeniewat, echt vreselijk irri... eerst was het gewoon een klap erop geven, maar dat wil niet meer... kapotte knuisten en ineens losseonderdelen in je kast :D

margoed, moet ik weer een nieuwe fan aanschaffen :(

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

die van mij is beetje van ze asje geschoven nadat ik em had ontstoft met de compressor

• eborn
Ja, volgens mij is het i.d.d. een 80mm fan. Hij is alleen rond (met vier uitstekende pootjes) en de fan die ik hier heb ik vierkant. Dus het leek ff alsof ie kleiner was :)

Er zit trouwens wel een plugje aan de voeding-fan, dus als ik er mee naar de pc shop ga kunnen ze vast wel ff zien of het hetzelfde soort is ;)

• eborn
Even nog een vraagje. Ik heb nu uit een andere voeding een ventilator gehaald die het nog doet. Alleen deze is 0.17 A i.p.v. 0.11 A die in de vorige zat (ze zijn wel allebei 12V). Tevens is het aansluitmechanisme van de voeding iets anders, maar wel twee draadjes (en met een beetje doordrukken past ie wel om te bestaande pinnetjes.

Iemand enig idee of dit gaat werken zonder mijn voeding op te blazen? De ventilator komt trouwens uit een AT voeding en ik heb natuurlijk ATX, maakt dat nog wat uit?

Nog een aanvulling: de 80mm case-fan die ik hier heb heeft 3 draadjes en de voeding-fan maar twee, dus dat gaat niet lukken. Zijn er ook 80mm fans met 2 draadjes?

• Enthroned
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-06 20:32
Weet iemand toevallig ook wat je als eerste werkelijk opblaast als de koeler er mee ophoudt?

Hiermee bedoel ik dus welk onderdeel v.d. voeding het normaal gesproken als eerste begeeft.
Vorige week hield mijn server er ineens mee op, bleek de koeler zo goed als vast te zitten (draait met ongeveer 1toer per minuut)

Nieuwe voeding gehaald (300W €26,50, oude was 235W) blijkt er zo`n zelfde koeler in te zitten.

Ik ben niet van plan om die oude te repareren maar wil eigenlijk wel weten was er nu eigenlijk werkelijk stuk is.

Wat ik overigens vreemd vond is dat de zekering heel bleef, er niks letterlijk verbrand is maar dat ie gewoon stopte, maar dat is uiteraard beter als in de fik vliegen. *D

Updating..............

• eborn
Ik lees net iets. Klopt het dat die CoolerMaster 80mm case-fan een Molex aansluiting heeft? (is zo'n rood/rose plugje). Die heeft drie aansluitingen. Klopt het dan ook dat ik 'gewoon' de GND en de + van die Molex stekker op de connector in mijn voeding kan pluggen?

Verwijderd

Die 3 draadjes zijn geel, rood en zwart?

Laat die gele lekker los hangen (tape eromheen ofzo).
En die andere 2 aansluiten, zoals ook je vorige fan zat.

Dat gele draadje geeft door hoe snel de fan draait, sommige (lees: de meeste) moederborden hebben iets aan die informatie.

• eborn
Ja dat klopt. Maak ik zag al dat ik wel het plugje moet veranderen, want er is geen ruimte om die hele Molex erop te doen.

Maar wat ik eigenlijk nog eventjes wilde weten: gaat die 0.17 A lukken terwijl de vorige fan 0.11 A was? Gaat m'n voeding dan geen gekke dingen doen of draait deze fan gewoon sneller?

Verwijderd

Hij gebruikt wel minder stroom, maar daar zal je voeding geen probleem mee hebben hoor.
Kans is er dattie minder snel draait, maar ik denk dat zal niet erg zijn, lijkt me.

• eborn
Minder? De nieuwe is 0.17 A en de defecte 0.11 A, dus dan gebruikt ie toch juist meer stroom?? :)

Verwijderd

|:(

Ja, meer. Maar dan nog: Dat betekent niet dattie sneller draait. En die voeding maakt het nix uit, die 0.06A extra.

• AlKoholiK
  • Laatst online: 07-08 20:13

AlKoholiK

Mr. Dope E. Fish

hij zal iets meer vermogen leveren(12X0.17 is meer dan 12X0.11), dus ws ook meer airflow(hangt van een heleboel factoren af, dus dit kan net zo goed niet waar zijn).

Maar het zal je voeding niet schaden hoor. Die slaat pas af als een een paar Ampz doorheen schieten :)

DOPEFISH. The second-dumbest creature in the universe. This creature's thought patterns go "swim swim hungry, swim swim hungry". They'll eat anything alive and moving near them, though they prefer heroes.

Verwijderd

Heb m'n ronkende voedingsfan (80*80*25.4mm)een paar dagen geleden vervangen. De ronker was 0.19 A en de nieuwe 0.13A.
Geen probleem. Heb de draadjes met elkaar verbonden en krimpfolie eromheen gedaan. Ik had geen zin om te gaan solderen (heb geen soldeerapp.) Inderdaad gele draadje even aftapen.

• eborn
Ok, dan bouw ik ff deze koeler erin, kijken of het werkt. Hold on! :) Als jullie iets horen over een uitslaande woningbrand, dat ben ik >:)

UPDATE: Daar zijn we weer, via mijn eigen vertrouwde systeempje! Deze fan maakt wel veeeeeel meer herrie dan de vorige (toen die nog goed werkte). Maar het voldoet wel ff. Beter dan zo'n gigantische brommende bak!

Mensen, allemaal bedankt voor de hulp! Ik zal morgen nog eens bij comptechworld voor een nieuw (stiller) fannetje gaan looken :)

• kRyPtO
  • Laatst online: 14-06 22:50
waarom wil iedereen toch solderen, gebruik gewoon kroonsteentjes werkt nog makkelijker ook *D

ik had bij het vervangen van mij fan in me voeding gewoon die draatjes door geknipt die er aan zaten toen die van de nieuwe fan door geknipt kroonsteentje er tussen en draaien maar.

• eborn
Lang leve de kroonsteentjes :)

Trouwens, wat is de gemiddelde levensduur van een fan? Deze heeft nou zo'n 2,5 jaar gewerkt, waarvan de meeste tijd 24/7. Da's zo'n 22000 uur. Valt me toch wel tegen, dacht dat die dingen wel langer mee konden? Maar zal natuurlijk ook aan de kwaliteit liggen (en een portie geluk :))

Verwijderd

Bij goed schoonhouden....een PAPST 70-80000 uurtjes,

Ik heb er een op mijn CPU zitten (een 80!)

Er zijn heel veel soorten en de voeding heeft niet zoveel airflow nodig als op een CPU, dus kun je een mooie stille uitzoeken, heb je meteen een goeie, rond de 17 euro.

Verwijderd

Mac Guyver TAPE:)
hehehe
dat grijze zooi op zo`n rol werkt ook perfect :)
solderen :r klote werk :)
lekker alles aan elkaar tapen je ziet het toch nie
enne btw 2 fans in je PSU werkt ook lekker :)
ietsje meer lawaai maarja hij vliegt toch al bijna met 4 case fans....
Pagina: 1