Nieuwe kernel boot nog steeds niet :(

Pagina: 1
Acties:

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 15:14
hoi iedereen,

Ik heb al een paar keer gepost dat ik problemen had met booten van mijn nieuwe kernel. naar allerlij reacties is het gelukt om te booten met beeld :) , maar nu loopt hij vast tijdens het booten :( .
ik het de kernel gecompileerd zoals op deze site
ik heb de kernel naar /boot/bzImage-2.4.17 gekopieerd.
dit zijn de laatste zinnen samen met de foutmelding.

NET4: unix domain sochets 1.0/swp fot linux net4.0
request_module [block-major-3]: root fs not mounted
VSC: cannot open root device "307" or03:07
please append a correct "root=" boot option
kernel panic: vfs: unable to mount root fs on 03:07

later heb ik de zelfde append van de eerste image er bij gezet. maar ook dit heeft niets geholpen :(

mijn lilo ziet er zo uit. Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/mvanloon/lilo.png

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 11:36
Ik denk dat je een kernel gecompileerd waarin iets essentieels ontbreekt: een driver voor het device waar je root-filesystem op staat:

betekent nl. dat'ie probeert er een module voor te laden (alleen kan dat niet, want hij heeft nog geen filesystem waar 't op staat.. beetje kip/ei-probleem dus)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:08

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Heb je wel ext2-ondersteuning in je kernel zitten? Of ReiserFS natuurlijk, als je dat gebruikt. En dan niet als module, maar echt erin gecompileerd...Weet je ook zeker dat /dev/hda7 je rootpartitie is? Wat is de ouput van 'mount' (aangenomen dat je op de een of andere manier in je systeem kunt komen natuurlijk :) )?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Of als je RedHat 7.2 gebruikt met het ext3 bestandssysteem, moet je dat ook meecompileren.

Sander

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 14 februari 2002 20:46 schreef knopper het volgende:
Of als je RedHat 7.2 gebruikt met het ext3 bestandssysteem, moet je dat ook meecompileren.
Of een andere willekeurige distributie met ext3 :z
Sander
FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• klbob
Op donderdag 14 februari 2002 20:18 schreef Treenaks het volgende:
Ik denk dat je een kernel gecompileerd waarin iets essentieels ontbreekt: een driver voor het device waar je root-filesystem op staat:

betekent nl. dat'ie probeert er een module voor te laden (alleen kan dat niet, want hij heeft nog geen filesystem waar 't op staat.. beetje kip/ei-probleem dus)
ik denk dat jij gelijk hebt, ik heb om de kernel zo klein mogenlijk te maken bijna alles in modules gezet. de kans is groot dat ik de filesystem ook als een module gecompileerd heb. |:(
de rest is wel goed /dev/hda7 is goed en ik gebruik geen ext3.
alvast bedankt. ik ga de kernel anders compilen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 14 februari 2002 20:13 schreef klbob_ het volgende:
Te zien aan de error probeert hij een module te loaden van het root fs dat nog niet gemount is (jaja, dat is al verteld). Het gaat hier om de module met functionaliteit 'block-major-3'. Block devices zijn dingen als harddisks, cdroms, flops, zips, e.d., en major 3 valt onder andere '/dev/hda' onder.
Mijn gok is dat je niet het filesystem als module gecompiled hebt, maar de IDE driver, wat uiteraard hetzelfde kip en ei probleem oplevert.

• klbob
Op vrijdag 15 februari 2002 04:09 schreef deadinspace het volgende:

[..]
ik zal er rekening mee houden vanavond, dan ga ik de kernel opnieuw compileren.

ik kan trouwens bij block devices SCSI emulation support niet vinden :?
zit dit niet in de kernel 2.4.17 van MDK 8.1 ?
alvast bedankt

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Jawel, maar die zit onder [ ATA/IDE/MFL/RLL/Support ]
dat menu in, aanvinken en dan kom je bij ide-spul uit! En daar onder staat SCSI-emulation support Maar misschien moet je eerst ff generic-scsi support aanzetten.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• klbob
ga ik ff proberen. ik had al gekeken bij ata/ide enz. en bij scsi maar kon het niet vinden. maar ik ga het eens proberen met generic-scsi aan
Pagina: 1