Toon posts:

convergentie -> hoeveel is normaal ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers!

Ik heb net een HA202DT van Iiyama, en als ik dicht op het beeld ga zitten kan ik naast een witte lijn op een zwarte ondergrond een beetje paarsige pixels zien. Deze convergentie is er niet helemaal uit te krijgen met de menu-settings.

Het vervelende is dat ik, nu ik weet dat het er zit, de paarsige pixels kan zien lopen langs randen als ik een game speel.

Hoeveel convergentie in een monitor is een beetje een normaal niveau? Zijn er uberhaupt CRT moni's waar compleet *geen* convergentie in zit?

Is het ook zo dat je heel wat mist qua scherpte als je een monitor hebt die een tikkie convergentie heeft ?

Ik begrijp dat er op GoT momenteel een zware anti-Iiyama sfeer hangt, maar toch liever geen one-line Iiyama flames in m'n topic. Dank u.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Een monitor zonder convergentie fouten bestaat voor mijn ogen (nog) niet.
Er is altijd wel ergens een afwijking te bekennen.
Je zult dit nooit perfect krijgen. Zelfs bij een TFT monitor kan ik het nog herkennen, en ja, ook bij TFT monitoren is dit het geval.
Even uitleg. Een TFT monitor heeft ALTIJD convergentie fouten vanwege het naast elkaar liggen van de kleuren.
1 pixel bestaat uit 3 subpixels. Deze liggen bij een TFT naast elkaar. Je kunt dus onmogelijk geen convergentie fouten hebben want de pixels kunnen gewoon niet op elkaar liggen.
Deze afwijking is wel vele malen kleiner als bij een CRT monitor het geval is. Toch zien mijn ogen dit als ik een scherm controleer. >:)
Een CRT heeft bepaalde specificaties waar deze aan moet voldoen.
Zo is een convergentie afwijking van 0.3mm echt geen vreemde waarde. Dit is voor mij als zeer irritant te omschrijven, maar het is niet anders.
1 dode pixel op een TFT is ook super irritant en toch valt het binnen de specs.
Als je in het midden van het scherm de convergentie precies goed afregelt door middel van een witte achtergrond met zwarte text in het midden, en je hebt geen mogelijkheid om de convergentie in de hoeken bij te regelen, dan is dit het maximale wat je eruit kunt halen.
Meestal hangt de convergentie ook nog eens samen met de focussering van je monitor.
Doormiddel van je focus beter af te regelen kun je minder last van convergentie fouten hebben.
Al met al niet simpel weg te krijgen als het met de instellingen op de monitor niet lukt.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Best sneu dat we 30 jaar geleden al naar de maan konden vliegen, en dat we heden ten dage nog niet eens een zuivere monitor kunnen bouwen...

Na ja... wachten op nanotechnologie dan maar, als het met de huidige techniek niet klein en precies genoeg kan.

:z

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op donderdag 14 februari 2002 23:57 schreef Codin het volgende:
Best sneu dat we 30 jaar geleden al naar de maan konden vliegen, en dat we heden ten dage nog niet eens een zuivere monitor kunnen bouwen...

Na ja... wachten op nanotechnologie dan maar, als het met de huidige techniek niet klein en precies genoeg kan.

:z
Ik geeft je groot gelijk.
De scherpste buizen voor CRT monitoren zijn nog altijd de TRINITRONS, maar eenmaal een goeie TFT gehad, dan wil je niet meer terug, kleiner of niet kleiner beeld. Scherpte en convergentie gaat bij mij boven de afmeting van de monitor.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat vandaag op de UU nog achter een Dell TFT'tje.

Fucking scherp zijn die dingen zeg...

Maar goed, mijn huidige 22 incher is eigenlijk ook wel geil voor games natuurlijk he.... en da's toch 1 van m'n favo bezigheden.

Als het dan echt normaal is bij moni's, kan ik er wel mee leven. M'n oude 15 incher heeft ook convergentie, en daar heb ik nooit ene ruk van gemerkt. Het is dat ik het een paar dagen geleden controleerde toen ik uitvond wat convergentie nou helemaal was. :7