Toon posts:

UTP Kabel Tester

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand ene leuk en simpel een idee om simpel een kabel testertje te maken?
ik dacht zelf aan 16 leds en wat andere electornica zodat er door de utp kabel een stroompje word gestuurd zodat de leds bij een goede kabel van pin 1,2,3,4,5,6,7,8 kan worden gezien ;-) zoweet je meteen dat je draadje goed is

maar heeft iemand leuke ideene ?
ken er altijd nog 1 kopen :) zijn alleen zo`n fucking duur :(

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15

Flexx

This side up

Gewoon zoals je ze in de winkel kan kopen met 8 leds.

1 kant van de draad zend je een stroompje naar de andere kant waar een ontvanger zit en daar gaat het ledje branden als hij een signaal krijgt. Elk draaje krijgt zijn eigen nummer zodat je ook nog eens kan zien of je ze goed hebt aangesloten (1 op 1 dan)

Verwijderd

Topicstarter
hm ja die wil ik zelf bouwen ;-)

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:49

Pogostokje

* twiet *

1 kant van de draad zend je een stroompje naar de andere kant waar een ontvanger zit en daar gaat het ledje branden als hij een signaal krijgt. Elk draaje krijgt zijn eigen nummer zodat je ook nog eens kan zien of je ze goed hebt aangesloten (1 op 1 dan)
En wat nu als je twee draadjes omwisselt maar die verder wel goed contact maken? Heb je nog steeds 8 brandende lampjes, toch? Of zijn al die lampjes ten opzichte van elkaar electronisch gescheiden? En wat als je kortsluiting hebt? :?
Volgens mij komt er meer bij kijken dan 8 ledjes. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Topicstarter
neeeeeeeen
k bedoel dus dat die met een soort clock gen 1 voor 1 de pinnetjes even hoog( spanning er op ) maakt

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:15

Flexx

This side up

Op donderdag 14 februari 2002 20:09 schreef Pogostokje het volgende:

[..]

En wat nu als je twee draadjes omwisselt maar die verder wel goed contact maken? Heb je nog steeds 8 brandende lampjes, toch? Of zijn al die lampjes ten opzichte van elkaar electronisch gescheiden? En wat als je kortsluiting hebt? :?
Je zend eerst een signaal door draadje 1 dan gaat bij de ontvanger ledje 1 branden zit hij nou verkeerd dan gaat bijv. ledje 2 branden i.p.v 2.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 14 februari 2002 20:09 schreef Pogostokje het volgende:

[..]

Die dure UTP testers kan je instellen om je kabel te checken voor straight/cross. Daarmee kan je wel zien of je geen draaidje omgewisselt hebt.

Dannyke je kan ze gewoon ook ff uitmeten met een zo een universele digitale meter. Het is natuurlijk leuker om zelf zo iets te maken :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Staat een UTP kabeltester in Elektuur van februari of januari. Simpel zelfbouwontwerpje.....

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik kan zo snel niets vinden, maar misschien kun je met google wat schema's vinden?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Je zou natuurlijk een schemaatje van een 8 kanaals looplicht kunnen gebruiken. In plaats van een oscillator gebruik je een schakelaartje waarmee je handmatig klokpulzen geeft. Ieder keer dat je een klokpuls geeft kan je een volgende ader van je utp kabel testen. Als er een ader gebroken of gekruist is, zie je dat meteen.

Verwijderd

Topicstarter
heb der dan iemand een schema van een 8 kanaals looplichtje ?

Verwijderd

http://www.floodland.nl/trein/info_11.htm

hier staat een 4 kanaals looplicht. Zo te zien is hier makkelijk een 8 kanaals van te maken. Koppel MR op Q8 in plaats van Q4. Sluit op Q4t/mQ7 ook een BC547B met led en weerstand net als bij Q0t/mQ3. Die multivibrator die aan CP0 hangt kick je eruit. Zet tussen CP0 en de +5V een drukschakelaartje. Wel effe een weerstandje van 100k ofzo tussen CP0 en ground hangen anders heb je een open klem als je de schakelaar niet indrukt(kunnen er rare oscillaties ontstaan, hoeft misschien niet maar gewoon doen). Die bruggelijkrichter gooi je er natuurlijk ook uit. C1 ook. Ik weet niet wat je als voedingspanning wil gebruiken, maar als je een 9V blokbatterij wil gebruiken moet je die 7805 er wel inhouden. 74HC ic's kunnen maximaal 6 volt hebben dussss.....
Met een euro of 2 a 3 moet je een heel eind komen met de componenten. Alleen die contrabussen voor een utp stekker zijn vrij duur. Ik heb er een keer 10 gulden per stuk voor betaald.

Verwijderd

Topicstarter
die contra bussies sloop ik wel van 2 oude brakke nictjes af ;-)
Pagina: 1