2 HD's los op RAID controller?

Pagina: 1
Acties:

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Kheb hier een Abit KR7a-Raid mobo liggen, een IBM 120gxp 40gig HD, en in mijn oude PC zit nog een IBM 75gxp 30gig HD

Nou wil ik op mijn nieuwe PC de CD-ROM en CD-RW op IDE 1 en 2 zetten (betere performance dan als beide op 1 IDE?), en wil mijn nieuwe HD op RAID IDE zetten.
Daarna wil ik mijn oude HD in mijn nieuwe PC zetten om de data over te zetten.

vragen:
1. kan mijn nieuwe HD gewoon in zijn eentje op de RAID?
2. op welke IDE kan ik dan mijn oude HD beste aansluiten, op RAID 4 ? kan ik die dan laten draaien zonder data verlies zodat ik data kan overzetten naar andere HD?

Ik iwl dus op dit moment geen RAID array opzetten, maar alleen nieuwe HD inbouwen en data van oude HD overzetten

P.S. als ik geen RAID gebruik hoef ik die highpoint drivers niet te installen of wel?

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

Sorry geen idee... dat heb ik nog niet geprobeerd... ben wel benieuwd... :+

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:12
kan wel.. maar j emoet wel drivers installen... alleeen niet de raid drivers maar de ata-100 drivers... zorg er ook ff voor dat de jumpers op ata-100 staan ipv raid... hoort verders geen problemen op te leveren

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

Highpoint heeft geen speciale RAID-drivers, dat geldt alleen voor de Promise Controllers.
De drivers van Highpoint moet je wel installeren, anders presteren die HD's als stront

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Volgens mij kan de Highpoint gewoon gezien worden als een soort IDE 3 en IDE 4 kanaal. De Promise vaak alleen als echte RAID, dus niet als extra IDE kanalen (beetje onduidelijk, maar zoiets).
Met de Highpoint kan je dus gewoon die HD's erop aansluiten. Aan de andere kant hoeft een cd-rom speler niet echt als master op een kanaal. Een brander misschien wel, weet ik niet zeker... Wel is het belangrijk dat de brander en de cd-rom op aparte IDE kanalen zitten, dan heb je meer kans dat je on the fly kan copieren.
Voor je belangrijke back-ups.

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
thx voor de replies.

Ik heb nu mijn Cd-Rom op IDE1 master en mijn CD-RW op IDE2 master (of andersom) en dat werkt tot nu toe.
Mijn HD zit op RAID! (IDE3) als master en die detect-ie al als t goed is (heb nog niet ge-FDISKed)

kga nu eerst ff BIOS updaten voor ik verder ga denk ik :)

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Pagina: 1