[Debian] Apache + PHP sneller?

Pagina: 1
Acties:

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Ik draai Apache + PHP (en MySQL) op een niet al te nieuwe PC met Debian. Dit werkt allemaal aardig, maar niet echt snel. Is er een manier om vooral PHP sneller te krijgen, of moet je dan al snel denken aan een nieuwe PC/CPU denken?

Alvast bedankt voor de reacties. :)

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

stuur eens wat meer spec's over je systeem

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Het gaat om een ouwe AMD 486 DX4-100 Mhz met 64 MB RAM en een Quantum 1 GB HD.

Geen geld voor een snellere server zeg maar. :)

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:02 schreef jelmervos het volgende:
Het gaat om een ouwe AMD 486 DX4-100 Mhz met 64 MB RAM en een Quantum 1 GB HD.

Geen geld voor een snellere server zeg maar. :)
Nou het hangt een beetje af wat je er allemaal op draai,
is het een kaal systeem met alleen apache,php en mysql of draai je er ook een X windows op.
kijk eens met hdparm hoe je hdd presteerd.
en wat voor NIC gebruik je, een isa NIC is trager dan een PCI. Kijk ook ff hoe je systeem paged. kan je geheugen een bottlenek zijn.

Als ik jou was zou ik eerst beginnen met het strippen van je linux.
alle onnodige deamons uit zetten, geen X draaien, en kijken of je hdd een bottlenek vormt of je NIC.

Want alleen apache & Php moet er wel goed op kunnen draaien, mits je niet teveel verkeerd over je server krijgt.

suc6.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
php eet relatief veel resources, statische sites zouden geen probleem zijn.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:28 schreef snakeeye het volgende:

[..]

draai je er ook een X windows op.
X windows bestaat niet !
Het is "The X Window System"

Verwijderd

Ja daar ben ik het met je eens.
PhP vreet wel veel resources maar goed, dit is dan ook afkankelijk van wat hij er mee doet.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Het gaat allemaal nog wel, maar phpBB 1.x wordt al stukken minder.

Verder is die machine aardig kaal, geen X e.d., alleen Apache (+PHP), MySQL, named, ipchains, SSHd, DHCPd, SNMPd.

Verder zit er een Chello NIC in (dus PCI).

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Hij heeft het niet echt druk, maar zodra er een beetje zware PHP page komt, dan moet ie toch even slikken (zoals een topic van een forum).

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:39 schreef epauli het volgende:

[..]

X windows bestaat niet !
Het is "The X Window System"
Sorry je hebt gelijk, dit gebeurd nu eenmaal als je snel wilt reageren.

Ik gebruik op mijn server geen X. alles hard invoeren in een console met een editor zoals VI of Emac.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:43 schreef jelmervos het volgende:
Hij heeft het niet echt druk, maar zodra er een beetje zware PHP page komt, dan moet ie toch even slikken (zoals een topic van een forum).
Dan ben ik bang dat je een CPU de boosdoener is, MAW server upgraden, of een andere server erbij zetten die alleen apache, php en mysql draait.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Uuhmm, geen bepaalde dingen zodat Apache/PHP iets beter wordt getuned ofzo?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
ik had ook eerst phpBB op me 486dx4 draaien...ging echt niet goed, alleen php stuff ging meestal nogwel maar als ie naar de mysql database stuff wilde ging het allemaal even traag..

Als je een beetje serieus een forum wil starten en niet alleen voor eigen gebruik kun je toch beter een upgrade overwegen...

Het is met 1 gebruiker al niet te doen laatstaan met meerdere.

overings is er wel een programma die 10% minder resources vreet bij php en mysql, hoe het programma zo heet weet ik neit, toen ik het tegen kwam was het in beta stadium en hebt het niet uitgetest. Het stond in een mysql-php-apache howto diek van google afgeplukt had...

ohjah en ik denk het het meren deel z'n server zonder x draaien, en zo 'die hard' zoals iedereen de console noemt is het ook weer niet :Z

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
Ik heb een tijdje Apache, PHP en MySQL gedraaid op mn Pentium 75 met 48MB en een 2.5GB 4500RPM diskje.

Alles draaide goed, redelijk snel, totdat ik met mn tengels aan MySQL begon te kloten: ik moest en zou InnoDB tables hebben |:(

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
Da's dus niet echt een goed idee. :)

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 11:36
Check inderdaad eens met hdparm -- check of DMA aanstaat (dat hadden de laatste 486's toch al? multi-word (niet-ultra-)DMA) en 32-bits transfers enzo (die helpen erg).

Ook kan je snmpd voorlopig beter ff uitzetten (d'r komt wel een security update, maar die is nog in de maak), maar da's weer wat anders.

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
snmpd wordt door de firewall geblocked (vanaf inet), helemaal uit doe ik ook maar niet, dan werkt MRGT niet meer. :)

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 10:53
Op donderdag 14 februari 2002 19:40 schreef jelmervos het volgende:
snmpd wordt door de firewall geblocked (vanaf inet), helemaal uit doe ik ook maar niet, dan werkt MRGT niet meer. :)
Je kan ook MRTG grafiekjes maken zonder het gebruik van SNMP hoor, zie: http://mrtg-pme.sourceforge.net/.

Verder is het handig om Zend Optimizer (www.zend.com) te installeren, die krikt snelheid van het parsen van een php-script ook nog een beetje op.

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 02:11
je kan ook es in het bios van die computer kijken naar een aantal instellingen m.b.t. geheugen en cache enzo. Zorgen dat er bij L2 cache instellingen write-back staat ipv write-through, en alle RAS2CAS latencies en weet ik allemaal wat er bij jouw bios staat zo laag mogelijk zetten (systeem crasht vanzelf als het te snel staat). doe es "free -om" en post de uitvoer daarvan hier als je doen wilt.
Post in [OCM] (of mail me) anders es wat biosinstellingen....
Het IS daarnaast (waarschijnlijk) mogelijk om dat ding op 120 Mhz te laten draaien (op een bussnelheid van 40 Mhz ipv. 33 Mhz), maar ik weet niet hoe stabiel dat gaat werken.... Maar dat hoort bij [OCM] thuis, niet hier ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• 0siris
Op donderdag 14 februari 2002 19:39 schreef Treenaks het volgende:
Check inderdaad eens met hdparm -- check of DMA aanstaat (dat hadden de laatste 486's toch al?
Ligt niet aan de processor, maar aan de chipset van de controller....de nieuwere types 486 PCI moederborden hadden al een controller chipset onboard, de oudere moesten nog met van die Vesa Localbus planken klooien (of met een ISA controller...brrrr!). Maar dat is ook iets waar je naar kunt kijken: hoe zit die harde schijf met het moederbord verbonden? Op sommige (de mijne tenminste wel) VLB controllers kun je nog wat timings instellen :9
heerlijk oldskool topic dit! *D

• 0siris
misschien kun je, als het beestje flink staat te swappen en dat blijkt de boosdoener (zal helaas wel niet), de swappartitie verhuizen naar een andere harde schijf?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
code:
1
2
3
4
free -om
         total   used    free     shared    buffers     cached
Mem:        60     54       6      58       3      16
Swap:       122     4     117

Verder is het een Compaq met zo'n BIOS partitie op de HD die er dus niet meer is. BIOS instellingen valt dus weinig aan toe doen?

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Topicstarter
HD zit gewoon via een normale IDE kabel op het mobo, of moet je wat anders weten?

• 0siris
Op donderdag 14 februari 2002 20:54 schreef jelmervos het volgende:
Verder is het een Compaq met zo'n BIOS partitie op de HD die er dus niet meer is. BIOS instellingen valt dus weinig aan toe doen?
Aii... van een Compaq blijf ik af. Helaas!

Pagina: 1