Toon posts:

[mandraak81] n00b-alert audio cd afspelen onder li

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een weekje heb ik nu linux op m'n bak staan en bijna alles wat het onder windows doet lukt me ook onder mandraak. toppertje dus. Alleen als ik een audio-cd wil afspelen met CD-speler zegt hij 'CD-rom lees of toegangsfout ( of geen audio-cd in de cd-romspeler Zorg ervoor dat u de benodigde toegangsrechten heb voor het leze van /dev/cdrom)' als ik hemgewoon probeer te mounten (via kde of console) geeft hij aan dat ie de filesystem niet herkend. ik heb een writer en een dvdspeler de writer zit in /dev/scd0, maar word ook /dev/cdrom genoemd. de dvd zit op /dev/cdrom2. Hij doet het onder windows natuurlijk wel. Het gekke is dat als ik het spel chromium speel dat hij de betreffende audio cd als game muziek gebruikt... ik doe dus iets fout (daarvoor ben ik immers n00b :7 ). Wie kan mij helpen.
P.S. ik heb al de f*cking search geused en de faq bekeken.
en niet een geschikt goed draadje gevonden, dus als je zoiets schreeuwt geef me dan een linkje of topicnaam aub. Gegroet (oh nee, mag niet)

Verwijderd

Je kunt /dev/cdrom laten linken naar je cdspeler ipv je brander.
Ws is het nu een symlink naar /dev/scd0. Wat geeft een ls -l

Als het een symlink is, verwijder hem dan als root:
rm /dev/cdrom
en maak hem opnieuw aan:
ln -s /dev/cdrom2 /dev/cdrom
Dan verwijst hij naar je cd speler.
Waarschijnlijk is /dev/cdrom2 ook een symlink. Met ls -l kun je zien wat de echte device is van je cdrom2.

Trouwens, vaak in cdspeler programmas kun je in de opties wel een /device opgeven, zoals in jouw geval /dev/cdrom2

Verwijderd

/etc/fstab toevoeg en bijv/

/dev/hdc iso9660 ro 1 1 voila ga nu naar kde bijv. maak een nieuw icoontje cd-rom kies het mount device. Rechtermuisknop en mounten die zo is ook niks meer aan he met die moderne distro's>? :) Maar ik d8 dat mandrake dat allemaal automatisch deed?

Verwijderd

Topicstarter
ja, mandraak doet het idd ook automagisch
die brander en de dvd komen ook al voor in fstab
en zijn respectievelijk al gemount in /mnt/cdrom en /mnt/cdrom2

<edit> supervage zin gecorred>\</edit>