Toon posts:

Wat doen met airflow in kleine PC (SV24)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zie topic, ik heb een heel klein server/DivX/MP3/DVD enz. systeempje, maar er is nauwelijks airflow in dat dingetje, waar kan ik het beste de koeler van de CPU opzetten? Zuigen of blazen?
Klein plaatje:

Dit is mijn kleine SV 24 server.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaromir/SV24.JPG

Jullie zien het probleem.

De specs:
Via C3 933Mhz, 0.13 micron, 64K L1 cache, 128K L2 cache, FPU unit @ 466Mhz
1024MB-RAM cas 2-2-2 @ 133Mhz
Via Pro Savage 32MB onboard shared mem.
Maxtor 536DX 100GB (5400RPM) built on the true quantum technologies (rounded ATA100 kabels)
Shuttle FV24 met Via PL133 chipset
Samsung SM-308 DVD/CDRW combo 8x4x8x32x (regiovrij)
Onboard Realtek 8139
Onboard AC 97
Labtec APX 4620 (2.1 setje)
Cheap ass 55cm TV (door s-vhs)
Logitech cordless desktop
Dit alles verpakt in een mooie SV24 aluminium flex ATX kastje

Hij staat 24/7 aan, dus ik dacht, moet wel in 1x goed ingesteld staan enz. hij staat ook op internet als FTP/HTTP-server >:), maar waar hij uit eindelijk gemaakt voor is, DivX kijken op de TV, en downloaden.
Dus ik dacht hey, dat ding staat 24/7 aan, plaats maar een kleine 1cm fan op de grote heatsink, die ook voor nog wat luchtverplaatsing zorgt, en @ 5volt niet hoorbaar. maar moet ik die nu op blazen of zuigen zetten?
Je ziet, ik heb al flink gemod aan dit bakje, er zitten nu blue led's in, en de Standaard heatsinks zijn vervangen door zalman NB32 heatsink op de prosavage core en op de 686B chip van via, en op de via c3 933Mhz CPU zit een Swiftech MCX zware heatsink met de standaard spacewalker 1cm koeler @ 5v, allemaal met Artic Silver 3 ertussen.
De temp van de CPU werd max 50 graden idle en 60 graden stressed zonder koeler op de heatsink. Toch wat aan de hoge kant voor een bakje dat 24/7 aanstaat. En in de zomer zou dat dus denkelijk wel mis gaan, dus neem nu alvast alle zekerheid.

Het systeem is zeer stil, en dat wil ik graag zou houden.

Damn, plaatje ziet niet goed uit, een momentje

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik zou de fan op de cpu laten blazen en als het dan nog te warm word op 7 volt zetten. Verder zou ik de casefan naar buiten laten blazen en eventueel ook op 7 volt zetten, dan zou je ze nog steeds niet tot amper moeten horen.

edit:

Even nog waarom ik het zo zou doen. Gewoonweg omdat ik dit soort shit allemaal weleens getest heb. Blazen is bij bijna alle heatsinks beter imo.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
De temperatuur blijf laag genoeg dus 7v is niet nodig, alleen dacht ik dat er misschien een knooppunt zou ontstaan omdat 2 koelers dan bij elkaar de lucht wegzuigen, snappie?

Verwijderd

Topicstarter
Hier dus, ik dacht dat het misschien op de plek met de rode kruis aangeven een probleem zou zijn, als ik em op blazen zou zetten zou hier dan toch van 2 fan's lucht weggezogen worden, dat kan toch niet goed gaan bij een PC die 24/7 aanstaat op wel?

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaromir/SV24t.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de CPU fan op blazen zet, neemt hij dan niet eigenlijk de hete lucht van boven die door de andere fan naar buiten had moeten gaan weg? dus blaast ie warme lucht op de proc, die dan weer verspreid wordt door de kast?

Verwijderd

op rode kruis zou ik fan op zuigen zetten ( warme lucht naar buiten ) , dan gaat de lucht die van de cpu komt door 2 fans afgevoerd worden maar een onderdruk is altijd beter dan overdruk :)

try it and let us know

<edit>
fucking typo's
</edit>

Verwijderd

Op vrijdag 15 februari 2002 08:56 schreef Jaromir het volgende:
Als ik de CPU fan op blazen zet, neemt hij dan niet eigenlijk de hete lucht van boven die door de andere fan naar buiten had moeten gaan weg? dus blaast ie warme lucht op de proc, die dan weer verspreid wordt door de kast?
Die gedachte had ik ook toen ik een extra casefan achterin m'n AOpen H600A monteerde, vlak naast de CPU socket. Ik denk inderdaad dat de CPU fan de warme lucht door de kast verspreidt (als een mixer). Maar dat is juist de bedoeling en als je met je hand voelt, merk je echt wel dat er warme lucht naar buiten geblazen wordt.

Een tijdje geleden las ik in CT Magazine een review over stille pc's. Naast passieve koeling wordt ook wel gebruik gemaakt van een fanduct. Ik kan me voorstellen dat als de warme lucht direct wordt afgevoerd voordat het zich door de kast kan verspreiden, je per saldo een betere koeling van je systeem hebt. Aan de andere kant kan ik me ook indenken dat die duct als een klankkast gaat werken. Ik zou het in ieder geval gewoon eens proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmz, niet slecht

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
effe offtopic, maar hoe heb jij je PSU stil gekregen? Ik heb er nu wel een sunon ingezet maar dat ding maakt nog steeds veel lawaai
Pagina: 1