Kennisnet + DNS

Pagina: 1
Acties:

• Hartfield
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11-2024
Ok na veel gezocht te hebben met de search knop ben ik weinig opgeschoten eigenlijk, we draaien op een basisschool met een win2k advanced server en win98SE werkstations.

Tijdens het opstarten van de server maakt deze veel contact met de kennisnetkast en volgens mij heeft de server veel last door het hele DNS gebeuren. Her komt er gewoon op neer dat de server er 3 keer zo lang over doet met opstarten dan normaal.

is dit bekend? en zijn er enige oplossingen voor?
alvast bedankt ! Hartfield

HTML / DHTML / JAVA / JS / PHP / FLASH / MYSQL / ORACLE / DWH / BUSINESS INTELLIGENCE / OWB

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat maakt toch niet uit?

Als de server is opgestart dan blijft ie toch een paar maandjes draaien :?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Hartfield
Ja dat is ook wel zo, maar het opstarten moet sneller kunnen, als wij inbellen (RAS) en wat onderhoud verrichten komt het regelmatig voor dat we opnieuw moeten opstarten, maar goed wij zoeken een oplossing want de kennisnet stekker er iedere keer uit halen werkt ook niet !

HTML / DHTML / JAVA / JS / PHP / FLASH / MYSQL / ORACLE / DWH / BUSINESS INTELLIGENCE / OWB

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Op donderdag 14 februari 2002 16:29 schreef Gizz het volgende:
Dat maakt toch niet uit?

Als de server is opgestart dan blijft ie toch een paar maandjes draaien :?
Paar maandjes :D

Halloo.... Je hebt het over een microsoft produkt hoor, niet over Linux :P

• Hartfield
ja ok maar zijn er nog oplossingen hiervoor? is het probleem bij iemand bekend?

• Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat is het probleem, je vult die router van kennisnet in bij je DHCP als standaard gateway klaar. Alleen moet je op de WSen de proxy van kennisnet nog invullen.

• Hartfield
Op donderdag 14 februari 2002 16:27 schreef Hartfield het volgende:
Tijdens het opstarten van de server maakt deze veel contact met de kennisnetkast en volgens mij heeft de server veel last door het hele DNS gebeuren. Her komt er gewoon op neer dat de server er 3 keer zo lang over doet met opstarten dan normaal.

is dit bekend? en zijn er enige oplossingen voor?
alvast bedankt ! Hartfield

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 15:50
zoals ik het zo lees, ligt je server gewoon te wachten op de DHCP van kennisnet... En uit ervaring weet ik dat die nogal eens kan haperen...

Sometimes you need to plan for coincidence

• Praetorian
Op donderdag 14 februari 2002 16:32 schreef Hartfield het volgende:
ja hallo graag even geen opmerkingen maar een oplossing daar komen we tenslotte toch voor?
Niet zo }:O joh, nergens voor nodig :?

Probeer die server eens op te starten zonder dattie aangesloten is op kennisnet, kijk hoe lang het dan duurt, gaat het dan even langzaam, dan is het geen kennisnet.
Gaat het dan sneller, dan ligt het idd aan kennisnet, en dan weet ik misschien nog wel wat, post je conclusie iig.

Verwijderd

heb je alle services die je niet nodig hebt in w2k disabled? Kennisnet doet nl. bijna alles voor je, DHCP, DNS, routing...dat hoeft die w2k server dus al niet meer te doen.
Waar gebruik je de server-functie van de machine dan uberhaupt voor eigenlijk? Is het de enige w2k machine in jouw netwerk? Moet hij domain-controller zijn?
Ik zelf heb op een school voor kennisnet een DELL met w2k-server geinstalleerd en eigenlijk alle 'default' services disabled en de machine start normaal vlot op.

• Hartfield
We draaien zelf DHCP !
DNS forwarden we naar kennisnet
212.178.5.4
212.178.5.5

• Hmmbob
binnen scholen worden inderdaad vaak win2k servers ingezet, met als enig doel het verkeer reguleren van het eigen netwerk naar kennisnet.

Waarom win2k? schijnt veilig te zijn...
Gaat dit vaak de eerste keer goed? Nee... wijzelf zijn er ongeveer een week mee bezig geweest... en kennis is er genoeg...

• Hmmbob
Op donderdag 14 februari 2002 16:43 schreef Hartfield het volgende:
We draaien zelf DHCP !
DNS forwarden we naar kennisnet
212.178.5.4
212.178.5.5
Als je zelf DHCP draait, is dat voor je INTERNE netwerk. Jouw bak die krijgt echter een kennisnet-IP, en die krijgtie weer via de DHCP van kennisnet.

• Hartfield
Op donderdag 14 februari 2002 16:42 schreef pieffers het volgende:
heb je alle services die je niet nodig hebt in w2k disabled? Kennisnet doet nl. bijna alles voor je, DHCP, DNS, routing...dat hoeft die w2k server dus al niet meer te doen.
Waar gebruik je de server-functie van de machine dan uberhaupt voor eigenlijk? Is het de enige w2k machine in jouw netwerk? Moet hij domain-controller zijn?
Ik zelf heb op een school voor kennisnet een DELL met w2k-server geinstalleerd en eigenlijk alle 'default' services disabled en de machine start normaal vlot op.
Alle services van kennisnet hebben naar ons eigen beheer getrokken, omdat we van plan zijn ons eigen domein op te zetten. bijv. schoolnaam.rasto.nl
Daarom hebben wij deze opties zelf zodat wij de instellingen zoals DNS zelf kunnen wijzigen.

• Hartfield
Als je zelf DHCP draait, is dat voor je INTERNE netwerk. Jouw bak die krijgt echter een kennisnet-IP, en die krijgtie weer via de DHCP van kennisnet.
Dat klopt niet als je DHCP uitzet, dan moet je zelf een ip adres op geven wat staat onder het hoofdstukje
"niet-afgeschermde servers".

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 16:32 schreef Praetorian2k het volgende:

[..]

Paar maandjes :D

Halloo.... Je hebt het over een microsoft produkt hoor, niet over Linux :P
haha hier zijn servers van microsoft die al 2 jaar up zijn zonder probs... (de langste 823 dagen :) ). als je zo'n ding goed opzet kan het dus makkelijk... (en niet hoeft te patchen natuurlijk)

• Praetorian
Op donderdag 14 februari 2002 16:48 schreef betweter het volgende:

[..]

haha hier zijn servers van microsoft die al 2 jaar up zijn zonder probs... (de langste 823 dagen :) ). als je zo'n ding goed opzet kan het dus makkelijk... (en niet hoeft te patchen natuurlijk)
W0W! (8>

Wordt zo'n server dan niet traag na zoveel dagen?

• Hartfield
STICK to the QUESTION !!!

Verwijderd

gooi dan ook meteen ff linux/freebsd op die machines. Zo draait het nml. ook bij mij op school en dat werkt best aardig, kennisnet ligt er wel vaak uit 's ochtend maar verder draait het goed.

• Hartfield
ja helaas moeten wij toch blijven werken met win2k server en win98se werkstations!

Verwijderd

rustig maar

• Hmmbob
zag ik daar een edit ;)

Maar valt er uit de log's niets te halen?

• Hartfield
nee dat is wel 1 van de eerste dingen waar men naar kijkt.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 16:54 schreef Groentenboer het volgende:
zag ik daar een edit ;)

Maar valt er uit de log's niets te halen?
ja je zag een edit,

maar als alleen je ip van kennisnet krijgt en verder alles zelf draait, als je een vast ip krijgt dan stel je die toch gewoon in op je win2k server en heb je volgens mij bijna geen verbinding meer met kennisnet met opstarten.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 16:52 schreef Hartfield het volgende:
ja helaas moeten wij toch blijven werken met win2k server en win98se werkstations!
Werkstation op win98se kan ik begrijpen daar werken de kinderen mee, maar de server mag je als systeembeheerder toch helemaal zelf inrichten.

• Hmmbob
Op donderdag 14 februari 2002 16:57 schreef freebie het volgende:

[..]
maar als alleen je ip van kennisnet krijgt en verder alles zelf draait, als je een vast ip krijgt dan stel je die toch gewoon in op je win2k server en heb je volgens mij bijna geen verbinding meer met kennisnet met opstarten.
Dat denk ik dus ook... raar probleem...

• Hartfield
nee wij bouwen de server ook zelf op!

• Hmmbob
Op donderdag 14 februari 2002 17:01 schreef Hartfield het volgende:
nee wij bouwen de server ook zelf op!
dat zegtie |:(

Verwijderd

dan kun je toch ook een unix os draaien op de server, die beheer je zelf daar hebben de gebruikers van de werkstations verder helemaal geen last van hoor!!

Maar dat terzijde, stel gewoon je ip in op de win2k server en de dns kun je ook instellen, dan heb je bij het opstarten helemaal geen verbinding nodig met kennisnet. En verder kijk of je niet te veel services hebt draaien die toch geen nut hebben.

• Hartfield
das juist het probleem, dat doet hij dus wel.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:09 schreef Hartfield het volgende:
Dat betekend dat er dus nog andere processen draaien die wel verbinding zoeken en dan uiteindelijk stoppen vanwege een timeout en dan pas start de win2k server verder op.

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 14:20

RoRoo

Certified Prutser

Op donderdag 14 februari 2002 17:09 schreef Hartfield het volgende:
weet je zeker dan dat je nic voor kennisnet niet stiekem iets met dhcp aan het zoeken is?

maarruuh wat voor systeem is die server dan?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Registratie: Mei 2000
  • Niet online
he als jij eigenwijs wil zijn moet je dat zijn maar dan moet je hier niet zeuren over dat je server te traag opstart.
Kennisnet geeft jou standaard een ip-reeks en heeft voor jouw een DNS en DHCP reeks. Dus richt je scope in op die ip reeks en laat je Kennisnet hun DHCP uitschakelen. En vul overal die proxy in!
Maar nogmaals als jij eigenwijs wil zijn zul je met de gebakken peren zullen zitten.

edit:

oeps foutje DNS niet :P

• vosss
  • Laatst online: 16:49
Deleted user schreef op 14 February 2002 @ 17:20:
he als jij eigenwijs wil zijn moet je dat zijn maar dan moet je hier niet zeuren over dat je server te traag opstart.
Kennisnet geeft jou standaard een ip-reeks en heeft voor jouw een DNS en DHCP reeks. Dus richt je scope in op die ip reeks en laat je Kennisnet hun DHCP uitschakelen. En vul overal die proxy in!
Maar nogmaals als jij eigenwijs wil zijn zul je met de gebakken peren zullen zitten.

edit:

oeps foutje DNS niet :P
sorry voor de schop, maar heb ff een vraagje dat hierbij aansluit :o

Als ik mn scope invul met de range die ik van kennisnet heb gekregen en ik laat kennisnet NIET hun DHCP uitzetten, draait het dan niet? :?

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Draai je zelf dns ?

Want dat is een probleem af en toe met 2000 als je dat niet doet. Dat de server zeg maar zichzelf niet kan vinden.

Naar mijn mening zou ik dus de dns van win2k installeren. En dan forward dnsen van kennisnet instellen in de dns server.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
vosss schreef op 03 April 2003 @ 15:03:
[...]

sorry voor de schop, maar heb ff een vraagje dat hierbij aansluit :o

Als ik mn scope invul met de range die ik van kennisnet heb gekregen en ik laat kennisnet NIET hun DHCP uitzetten, draait het dan niet? :?
je hebt dan 2 dhcp servers draaien de client krijgen hun lease van 1 van de 2...

wat je wel kan doen is een router ertussen (draytek?) en die als dhcp client laten dienen achter de kennisnet router, en dus achter die draytek router je eigen netwerkje draaien

dan kun je ook je eigen ip range gaan gebruiken ipv dat ding van kennisnet..

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1