backup 2000 webserver

Pagina: 1
Acties:

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:07
Ik ben het bouwen van een web/database server aan het plannen (win2k server). Het zal voor deze server belangrijk zijn dat de downtime in geval van problemen zo kort mogelijk is.
Downtime dankzij crashende schijven wil ik voorkomen met een hardware raid 1 oplossing (waarsch. Mylex 170). Een backup (op tape of extra hd) moet gaan zorgen voor een oplossing in het geval van (onoverkomenlijke) software problemen. In een 'worst case scenario' (w2k crasht en is niet meer startbaar) ben ik echter bang dat het aardig wat tijd kost om de boel weer draaiend te krijgen (format, install w2k & overige pakketten, restore data). Weet iemand een oplossing om bij een dergelijke setup zo spoedig mogelijk weer te kunnen draaien na een crash ? Ik heb zitten denken aan het maken van een image van de complete server op een extra (IDE) schijf. Ik verwacht echter die nooit meer terug te kunnen zetten op de raid array. klopt dat ?

Een andere mooie mogelijkheid leek me om een extra schijf in de raid 1 opstelling te hangen en dan periodiek schijf 3 aan de eerste schijven te mirroren en vervolgens de mirror met schijf 3 weer te verbreken. Iemand enig idee of dat kan en in praktijk werkt?

Andere suggesties zijn uiteraard ook erg welkom.

Verwijderd

als de data echt zo belangrijk is dan zou ik er nog een server naast zetten met exact de zelfde data. Je geeft deze server een ander IP nummer en geeft deze ook op in je dns server met een lagere prioriteit (20 ipv 10)

Zodra die andere server er dan uitknalt kun je gewoon verder gaan op die andere. (gaat zelfs automatisch)

edit: poeh hee wat kan ik dingen krom neerzetten!

Verwijderd

Ik ben het helemaal met Martijntje eens.

Gewoon mirroren!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39

_Arthur

blub

Op donderdag 14 februari 2002 18:00 schreef martijntje het volgende:
als de data echt zo belangrijk is dan zou ik er nog een server naast zetten met exact de zelfde data. Je geeft deze server een ander IP nummer en geeft deze ook op in je dns server met een lagere prioriteit (20 ipv 10)
En hoe ziet jouw zonefile er dan uit met die prioriteiten? Want wat jij zegt kan dus alleen voor mail (mx record) en niet voor een www (a record).

Verder is 2 servers wel een goede oplossing. Er is software die voor een dergelijke failover kunnen zorgen. Welke dat is zou ik moeten zoeken.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Als een halfuurtje downtime in geval van problemen geen punt is zou ik gewoon de boel opsplitsen. Je kunt 1 logische schijf gebruiken om je Win2000 en alle apps op te zetten. Een 2e logische disk gebruik je voor alle data.

De eerste logische disk hoeft niet perse in RAID te draaien (al is het natuurlijk wel beter) want hierop installeer je Windows 2000 en alle apps.
Als alles 100% geinstalleerd en geconfigureerd is, maak je een image van deze disk en die brand je op CD ofzo. Eventueel kun je de server af en toe down brengen om een nieuwe image te maken als er iets in de config gewijzigd is. In het geval van ongelukken kun je deze image gewoon weer vanaf CD terugzetten. Dat hoeft je maar een halfuurtje te kosten.

De 2e logische disk moet wat complexer zijn omdat hier data opkomt die voortdurend wijzigt. Voor de zekerheid zet je deze logische disk dus op een RAID-setje en deze disk kun je gewoon dagelijks op tape backuppen. Backup op een tweede harddisk zou ik nooit doen voor een bedrijfskritische server. Je loopt dan namelijk het risico dat bij ongelukken (een virus ofzo) niet alleen je data maar ook de backup vernietigd wordt.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 22:21 schreef _Arthur het volgende:

[..]

En hoe ziet jouw zonefile er dan uit met die prioriteiten? Want wat jij zegt kan dus alleen voor mail (mx record) en niet voor een www (a record).
effe snel getest onder de dns server van windows2000 server.
maak 2 hosts aan bv tweakers.lindonline.nl
heb iedere host een ander IP meegegeven. Nu wordt als eerste het laagste IP nummer gebruikt. Is deze niet online dan wordt het andere gebruikt.

zie onder:

martijn@martijn ~$ dig tweakers.lindonline.nl

; <<>> DiG 8.3 <<>> tweakers.lindonline.nl
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 4
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
;; QUERY SECTION:
;; tweakers.lindonline.nl, type = A, class = IN

;; ANSWER SECTION:
tweakers.lindonline.nl. 1H IN A 192.168.4.2
tweakers.lindonline.nl. 1H IN A 192.168.4.10

;; Total query time: 6 msec
;; FROM: martijn.lindonline.nl to SERVER: default -- 192.168.4.1
;; WHEN: Fri Feb 15 10:06:11 2002
;; MSG SIZE sent: 40 rcvd: 72

edit: zal dadelijk eens kijken ofdat het ook met bind werkt.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:39

_Arthur

blub

Op vrijdag 15 februari 2002 10:09 schreef martijntje het volgende:

[..]

effe snel getest onder de dns server van windows2000 server.
maak 2 hosts aan bv tweakers.lindonline.nl
heb iedere host een ander IP meegegeven. Nu wordt als eerste het laagste IP nummer gebruikt. Is deze niet online dan wordt het andere gebruikt.

zie onder:

martijn@martijn ~$ dig tweakers.lindonline.nl

; <<>> DiG 8.3 <<>> tweakers.lindonline.nl
;; res options: init recurs defnam dnsrch
;; got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 4
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 2, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 0
;; QUERY SECTION:
;; tweakers.lindonline.nl, type = A, class = IN

;; ANSWER SECTION:
tweakers.lindonline.nl. 1H IN A 192.168.4.2
tweakers.lindonline.nl. 1H IN A 192.168.4.10

;; Total query time: 6 msec
;; FROM: martijn.lindonline.nl to SERVER: default -- 192.168.4.1
;; WHEN: Fri Feb 15 10:06:11 2002
;; MSG SIZE sent: 40 rcvd: 72

edit: zal dadelijk eens kijken ofdat het ook met bind werkt.
Wat jij bedoelt is het zogenaamde RoundRobin.

En dit werkt dus niet zoals jij denkt. Want nu zal bij request no1, ipadres 192.168.4.2 gebruikt worden en bij request no2, ipadres 192.168.4.10 Hiermee zullen beide servers dus ongeveer gelijkmatig gebruikt worden.

Alleen wat wel lullig is, dat wanneer server met ipadres 192.168.4.2 uitvalt er nog steeds requests naar toegaan en men dus een 404 zal krijgen omdat de server niet meer gevonden kan worden omdat ie down is. 50% van de hits krijgen dus een 404 en de andere 50% krijgen netjes de site te zien.

Ergo, RoundRobin is poor-mans loadbalancing en werkt niet voor failover.

(Doe maar eens een aantal malen 'nslookup tweakers.lindonline.nl' op je server achter elkaar, dan zie je dat de reply steeds om en om het ipadres terug geeft).

Verwijderd

edit: Je hebt toch gelijk. En bind ondersteunt het ook (nog) niet.

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:07
Wow, je let even niet op en er staat een lijst met reacties :) thnx allen.
De suggestie van martijntje klinkt goed, ik vraag me alleen af hoe ik dan de data synchroon moet houden.. dat kon wel eens erg lastig worden, maargoed ik had dan ook in m'n post niet vermeld dat het om webapplicaties gaat waarbij gebruikers dus online dingen toevoegen/wijzigen etc.
De server is wel bedrijfskritisch, maar een budget voor een oplossing met 2 servers en de benodigde software om ze identiek te houden heb ik niet (alleen al de verdubbeling in licentiekosten is niet echt fijn).
De oplossing voorgesteld door /Downtime/ klinkt voor mij haalbaarder; zou ik dat image niet kunnen maken door een schijf te mirroren en daarna de mirror te verbreken (laatste deel v/d post) ? dan hoeft de server niet elke keer down (aangezien het een colocated server is scheelt dat me veel werk/tijd)
Pagina: 1