Freesco, installeer probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Achmeon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-08-2023

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Ik probeer Freesco 0.27 te installeren op mijn 486, 4 Mb intern en een hard schijfje van 175 Mb. Van flop wil het zowiezo niet draaien, dus ik wil het op mijn hd installeren. Probleem is echter dat ie op welke manier dan ook (setup of gewoon booten van flop) nooit verder komt dan het opstarten tot:
RAMDISK: Compressed image found at block 0

Aangezien ik geen flauw idee heb wat daarmee bedoeld wordt en dus ook niet toekom aan een installatie op de hd, baal ik een beetje. :?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:35
Quote van de freesco site
FREESCO (stands for FREE ciSCO) is a free replacement for commercial routers supporting up to 3 ethernet/arcnet/token_ring/arlan network cards and up to 2 modems.
Why should you use Freesco?
Ease of use - it's insanely easy to set up
Thoroughly documented - it's more or less self contained, read one doc and you're off and running
Like most players in this field, it runs off one floppy
FreeSco runs in as little as 6 Mb RAM.
Even 2 of meer geheugensimmetjes erbij proppen dus.

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Ja, het blijkt dat die ramdisk die Freesco gebruikt zich wil uitpakken (decompress) en dat het dan vastloopt, want dat is meer dan 4 Mb. Maar nou zou je die ramdisk ook kunnen uitschakelen. Zeker geen idee hoe dat gaat.

Meer geheugen is inderdaad de andere oplossing, maar ik zou niet weten hoe ik eraan moet komen. Heb namelijk geen idee meer hoe dat heet. Volgens mij iets van 72 pins Ram ofzow.

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:16
freesco draait geheel op de ramdisk, die kan je niet uitschakelen helaas...

Sometimes you need to plan for coincidence

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Maaruh, op die site van Freesco staat dat als je te weinig geheugen heb je een swap kunt aanmaken op de hd, ofwel gewoon van je hd freesco draaien.

Moest je eerst MS-Dos installeren en dan move2hdd. Nou dat lukt dus zowiezo niet. Maar is het dan niet mogelijk om die swap-file voor de installatie al te creeren?

Daarnaast heb ik geprobeerd om vanuit dos:

loadlin kernel

Nou, dan begint ie aardig en komt verder, maar dan ontstaat er zoiets als:

Kernle panic: VFS: unable to mount root fs on 03.07

Dat heeft waarschijnlijk iets te doen met FAT16 en FAT12 (wat als ik me niet vergis gebruikt wordt door freesco?

• Hmmbob
Op donderdag 14 februari 2002 16:47 schreef Achmeon het volgende:
Maaruh, op die site van Freesco staat dat als je te weinig geheugen heb je een swap kunt aanmaken op de hd, ofwel gewoon van je hd freesco draaien.
Daar maak je een denkvaudje, die swap wordt aangemaakt voor alle extra taakjes, als extra wisselbestand. Dus niet om geheel Freesco van te draaien.

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Dus, kortom: Dat gaat me vandaag niet meer lukken zonder wat extra geheugen.

Is een oude versie van freesco dan niet een tijdelijke oplossing omdat die ramdisk wellicht wat beperkter is? Of wellicht een ander progje (Smoothwall, dat had een gast gebruikt met een identieke config en scheen wel te werken?)

Thanx in advance :)

• Hmmbob
Op donderdag 14 februari 2002 16:53 schreef Achmeon het volgende:
Dus, kortom: Dat gaat me vandaag niet meer lukken zonder wat extra geheugen.
Correct :P
Is een oude versie van freesco dan niet een tijdelijke oplossing omdat die ramdisk wellicht wat beperkter is? Of wellicht een ander progje (Smoothwall, dat had een gast gebruikt met een identieke config en scheen wel te werken?)
Try it...

Verwijderd

misschien een idee om een hd in je 486 te zetten, dan gaat het wel lukken, zet freesco op hd en het draait wel

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
D'r zit een hd in en draait nu op ms-dos 6.22. Net zoals in de handleiding beschreven probeer ik freesco erop te krijgen, maar nog voordat ik ook maar iets kan loopt ie daar op vast.

Ik ga er even vanuit dat het niet veel nut heeft om ms-dos eraf te gooien en dan freesco met rawrite op mijn hd te zetten???

M.a.w. wat is een alternatieve manier om freesco op mijn hd te krijgen zonder te moeten booten vanaf die freesco diskette?

Verwijderd

Kun je geen twee partitie erbij maken? of heb je niet ergens nog een schijfje van zo'n 20-100 mb liggen?

Dan gaat freesco nml. wel werken, dan hoeft ie geen ramdrive te gebruiken, want daar heeft ie de hd voor.

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Jawel ik kan een partitie maken en die formateren in fat16. Wil je zeggen dat ik dan vanuit ms-dos boot op c en freesco met rawrite wegschrijf op d en d vervolgens actief maken?

Het idee dat je hebt staat me aan, maar ik zou zo gauw geen manier kunnen bedenken hoe ik dat voor mekaar ga krijgen?

Verwijderd

een d maken is een goede oplossing, alleen ik weet niet zeker of dat als je met rawrite de floppy naar d wegschrijft of je computer dan niet gaat denken dat die partitie maar 1,44mb is...

• Achmeon

Achmeon

Free Achmeon

Topicstarter
Ik zou, zit ik me zo te bedenken, ook gewoon de flop kunnen copieren en vervolgens met deltree de root leeggooien op de freesco-bestanden na en dan rebooten.

Weet je wat ik doe eens gek... >:)

En van gek doen moet ik het dus niet hebben. Ben nu MS-dos maar weer aan het installeren. Ernstige deja-vu's.

Ik ga het dus maar eens proberen met rawrite. Nou maar hopen dat ie mijn disk niet reduceerd tot 1,44 Mb.

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 17:26 schreef Achmeon het volgende:
Ik zou, zit ik me zo te bedenken, ook gewoon de flop kunnen copieren en vervolgens met deltree de root leeggooien op de freesco-bestanden na en dan rebooten.
nee dit gaat helaas niet, freesco draait niet op een fat12/16 partitie.

[qoute]
En van gek doen moet ik het dus niet hebben. Ben nu MS-dos maar weer aan het installeren. Ernstige deja-vu's.

Ik ga het dus maar eens proberen met rawrite. Nou maar hopen dat ie mijn disk niet reduceerd tot 1,44 Mb.
[/quote]
Je zou het op eigenlijk op een andere manier moeten kopieeren naar je hd, maar ik weet niet hoe. Rawrite kopieerd een image en niet alleen de bestanden, dus ook de informatie over de size enzo vandaar dat de partititie waarnaar je rawrite doet dus, volgens mij, ook 1,44mb wordt.

Ik ga er nog eens ff over nadenken, als ik meer weet post het hier.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

freesco runt met geen mogelijkheid op minder dan 6 mb!
zelf ook geprobeerd met 386 en 4 mb
lukte niet
je kan wel slackware installeren, dan lukt het je wel in 4mb!
maar het is eenvoudiger om er ff wat geheugen bij te prikken, zelfs met 8mb moet freesco nog steeds swappen naar de hd (hmm volgens mij draai ik gewoon teveel >:))

Verwijderd

Op donderdag 14 februari 2002 18:50 schreef erkens het volgende:
freesco runt met geen mogelijkheid op minder dan 6 mb!
zelf ook geprobeerd met 386 en 4 mb
lukte niet
Ben ik niet met je eens! FreeSCO draait prima met 4mb memory en een hd! Ik heb het zelf geprobeerd op een P1-75mhz + 4mb ram, daat draait hoor!!!!! Wel booten vanaf harde schijf natuurlijk, anders werkt het niet nee

Verwijderd

Installing on a hard disk.

Prepare bootable hard disk drive with MS DOS (or compatible OS) on it.

Prepare floppy, boot from it, login as root (username: root, password: root) and execute:

move2hdd

Remove floppy disk and boot from hard disk. At DOS prompt type

router.bat setup

<edit>
Dit gaat natuurlijk ook niet, want je kan niet booten vanaf een flopje met linux(misschien een rescue disk maken van een andere linux versie en op die manier freesco naar de hd kopieren)
</edit>
Pagina: 1